פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,095 בתים ,  07:59, 17 באוקטובר 2023
לא רואה סיבה למחיקה
'''חשבונו של עולם''' הוא הינו [[חשבון נפש|חשבון הנפש]] , כפי שנקרא בלשון חז"ל שם זה מורה על חשיבותו של [[חשבון נפש|חשבון הנפש]]. חשבונו של עולם הוא , גם ביטוי כביטוי לחשבון נפש של מה ייעשה בהמשך דהיינו האדם וסביבתו, והכנה למה שייעשה אחר מאה ועשרים אך הוא פועל , והוא [[סגולה]] ל[[אריכות ימים]].
==בגמרא==
הביטוי "חשבונו של עולם" מובא בגמרא במסכת [[בבא בתרא]] בקשר ל[[צדיק|צדיקים]] היודעים את חשיבותם של המצוות ונזהרים מן העבירות:{{ציטוטוןציטוט|א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן מאי דכתיב על כן יאמרו המושלים וגו' המושלים אלו המושלים ביצרם בואו חשבון בואו ונחשב '''חשבונו של עולם''' הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה{{הערה|בבא בתרא, דף חעח, עמוד ב.}}}}
==אצל הצמח צדק==
[[אדמו"ר ה[[צמח הצמח צדק]] דיבר{{דרוש מקורהערה|שם=מח}} כמה וכמה שנים קודם [[הסתלקות|הסתלקותו]] על "באו ונחשוב חשבונו של עולם" היינו איך תהיה הנהגת ה[[חסידים]] לאחר מאה ועשרים, ואחר כך עוד האריך ימים.
==אצל בתורת הרבי==[[קובץ:חשובנו.png|200px|ממוזער|הרבי במהלך אמירת השיחה]]ב[[ב' אדר]] [[תשמ"ח]] - עשרה , כעשרה ימים אחר [[הסתלקות]] [[הרבנית חיה מושקא]], אמר נשא [[הרבי]] [[שיחה]] בביתו בסגנון "באו ונחשוב חשבונו של עולם" , מה ייעשה אחר מאה ועשרים, . הרבי אמר ש[[הרבי אדמו"ר הריי"צ]] סיפר לו פעם על שבאו ל[[צמח אדמו"ר הצמח צדק]] ושאלו אותו מה ייעשה אחר מאה ועשרים, ובעקבות זה אמר [[שיחה]] על "באו ונחשוב חשבונו של עולם", . מכיוון שסיפר לו על כך [[הרבי אדמו"ר הריי"צ]] הסיק [[הרבי]] שגם עליו לומר [[שיחה]] כזו, ב[[שיחה]] . בשיחה הורה [[הרבי]] שאחר מאה ועשרים על ה[[חסידי]]ם החסידים להקשיב לרבני חב"ד, ה"חסידישע רבנים", שבכל מקום, וכן הדגיש [[הרבי]] כמה וכמה פעמים ש"חשבונו של עולם" אינו קשור לענין של היפך החיים אלא לאריכות ל[[אריכות ימים]]. לאחר אמירת השיחה חילק הרבי דולרים ל[[צדקה]], כשבאופן נדיר הרבי לא מדבר עם אף אחד מהעוברים, והנוכחים במקום העידו שעיניו הקדושות נראו כאילו מביטות בדבר רחוק שלא כאן{{הערה|יומן הרב [[ברוך כהנא]]}}.
כאשר [[חסידים]] שמעו החסידים את ה[[שיחה]] נבהלו מאד כי הבינו ששררה מבוכה רבה. רבים דנו והתפלפלו מה בדיוק היתה כוונת הרבי בשיחה, בהיות והרבי קצת סתם ולא פירש למה בדיוק כוונתו{{הערה|יומן הרב [[הרביברוך כהנא]] }}. היו שנבהלו מאד כי הבינו שהרבי מדבר על מצב חמור של העלם והסתר, ולכן [[שיחה]] ומסיבה זו לא הודפסה ולא הוגהה למרות שפעמיים ביקש הרבי שיכניסו אליו התחמקו האחראיים להגיש לרבי את ההשיחה ל[[שיחהמוגה|הגהה]] להגההאף לאחר שהרבי ביקש זאת{{הערה|הנקודה החב"דית - 1, ע' 50}}. רק לאחר זמן רב נדפסה השיחה בצורה מעובדת עובדה ונדפסה כהוספה בסדרת ה[[התועדויותהתוועדויות]]{{הערה|שם=מח|הוספות להתוועדויות [[תשמ"ח]] חלק ד' עמוד 397.}}.
לאחר כעשרים וחמש שנים בעקבות שיחה עם ה[[יהושע רוקח|אדמו"ר ממאחנובקע - בעלז]] ששאל מדוע לא ממנים מנהיג חדש ב[[חב"ד]] ח"ו כפי ש[[הרבי]] בעצמו הורה לחסידויות אחרות, ענה לו הרב [[אורי ליפש]] על פי השיחה ששמע מהרבי , אך נדהם כאשר ראה את העיבוד והחל לתמלל את ה[[שיחה]] מתוך ההקלטה והדפיסה בקונטרס בשם "דוד מלך ישראל חי וקים".
==קישורים חיצוניםחיצוניים==* '''[https://drive.google.com/file/d/1DR65hsgjwCOR9iNipgR1oC4Yp4N7Yv42/view שיחת ב' אדר תשמ"ח]''', מתוך סדרת [[דברי משיח]] שע"י [[המכון להפצת תורתו של משיח]].
*[https://chabad.info/moshiach/343529/ לקריאת תמליל השיחה] {{אינפו}}
*[https://www.mafteiach.app/all/5748-06-02 לראית וידאו, שמיעת, או קריאת השיחה כפי שמודפסת בהתוועדויות]
==ראה ראו גם==
* [[צוואת הרבי]]
* [[נצחיות חייו של הרבי]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:שיחות אדמו"ר שליט"א]]