פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 166 בתים ,  16:39, 5 באוקטובר 2023
אין תקציר עריכה
ר’ ר' '''שמואל ''' (? - ה'תט"ו) היה נכד ה[[מהר"ל מפראג]].
==תולדות חיים==
ר' שמואל נולד לאביו ר’ ר' [[בצלאל חריף]], בן בנו של ה[[מהר"ל מפראג]].
שמואל חונן בכשרונות מבורכיםבכישרונות אמנותיים לציור ולעבודת יד, במיוחד למלאכת-יד במתכות שונות, אך יחד עם זה לא היה לו חשק רב ללימודים. מאידך, הצטיין בכתב יד יפה ובכישרון אמנותי לציור ולעבודת יד, במיוחד למלאכת-יד במתכות שונות, כגון זהב, כסף ונחושת.
===ספר התורה===בגיל שש-עשרה שנה, כשלמד בישיבת אביו, כתב על קלף [[ספר-תורה ]] שאורכו היה כ-12 ס"מ ורחבו פחות מ-8 ס"מ. הכתב היה ברור ותאם את ההלכה, אך בדרך כלל נזקקו לזכוכית מגדלת כדי לקרוא אותו.
שמואל התקין עבד על כך במשך שלוש שנים מחוץ לסדרי הישיבה והתקין לספר תורה זה "עצי חיים" ו"יד" זעירים שהיו עשויים מעשי אמן, והיו חרותים וחרת עליהם הפסוקים הבאים: מספר פסוקים. הוא גם יצק "וזאת התורה אשר שם משה וכו'", "עץ חיים היא וכו'", "דרכיה דרכי נועם וכו'", "אורך ימים בימינה וכו'", "ה' חפץ למען צדקו וכו'", "תורה ציווה לנו משה, מורשה קהילת יעקבכתר"והתקין לו [[ארון קודש]] בתוך אבן שיש גדולה שחרת עליהם ציורים מבית המקדש.
כן התקין שמואל "יד" לספר תורה זה, מותאמת לגודלו, ועליה חרת פסוקים אחרים וציור של קריעת ים סוף. הוא גם יצק "כתר" לספר התורה, ובו ובו ציור מעמד קבלת התורה בהר סיני. כישרון מיוחד גילה בסיום היצירה העניק אותה ר' שמואל בהתקנת ארון-קודש זעיר משנהב, מקורי לספר תורה זה. על הדופן המערבי של ארון הקודש הזה, חרת ציור של בית המקדש. על הדופן הדרומי - ציור מזבח הנחושת, על הדופן הצפוני - השולחן ולחם הפנים, ואילו על שתי הדלתות הזעירות, ממזרח חרת את הארון והלוחות מבחוץכמתנה לסבו המהר"ל, ואת המנורה ומזבח הזהב מבפניםשנהנה מכך מאוד והשתעשע בה הרבה.
האמן הצעיר===[[נישואיו]]===בהיותו בן תשע עשרה שנה, שידכו אביו עם ביתו של מנהיג יהודי ובעל צדקה וחסד מפורסם באשכנז, בשם ר' שמואל, לא הסתפק בכך, כי אם גם לקח אבן שיש גדולה מקוטרו של הארון וחצב בה חלל, שבו ניתן להכניס את ארון הקודש הזעיר עשוי השנהבמרדכי זלצהיים. בחלקה העליון של האבןהחתונה התקיימה ב[[פראג]], שמעל החללאצל סב החתן, צייר "כפורתהמהר"ל, ועל הדפנות החיצוניות של ארון השיש חצב ציורי גלות: חורבן בית המקדש, יציאת בני ישראל לגלות, הריגת חנה ושבעת בניה על קידוש השם, וכן סמל היהודי הנודד - תרמילו על כתפיו, מקל נידודיו בידו, ובזרועותיו ספר תורה. שלוש שהיה אז בן שמונים ושלוש שנים נמשכה כתיבת הספר תורה הזעיר והתקנת כליו וארונותיו, הוא עשה זאת בזמנו הפנוי מסדרי לימוד הישיבה.
בשנת ה'שס"א, לאחר פטירת ראש קהילת פראג ר' מרדכי מייזל, מונה במקומו ר' שמואל העניק את יצירתו האמנותית הגדולה, ספר התורה וארונותיו, כמתנה לסבו המהר"ל, שננהנה מכך מאוד והשתעשע הרבה ביצירה.
===נישואיו===בהיותו בן תשע עשרה שנה, שידכו בשנת ה'ש"פ נפטר אביו עם ביתו של מנהיג יהודי ובעל צדקה וחסד מפורסם באשכנזר' בצלאל בקלין, בשם ור' שמואל עבר לגור בפראג. בקלין התפרנס ר' מרדכי זלצהייםשמואל מסחר בזהב וכסף וביהלומים. החתונה התקיימה במיוחד התפרנס בהרכבת אבני חן ותכשיטים ועשיית תכשיטים בצורה אמנותית. גם בפראגהמשיך ר' שמואל במלאכה זו, אצל סב החתן, המהר"ל מפראג, שהיה אז בן שמונים ושלוש שניםובין השאר עסק גם בחריתת ציורים על מתכות בגוונים שונים. כך סיגל לעצמו הון רב.
בשנת ש"פ נפטר אביו ר' בצלאל בקלןשמואל ראש הקהל היה עשיר גדול, והיה מכניס מידי שנה לקופת הקהילה אותו סכום שהכניסו כל אנשי הקהילה, ובמחצית הכנסתו היה פודה את הערכת מס העניים שבעדה שהיו צריכים - 1. מס הממשלה. 2. מס העיר. 3. מס הקהל. ושמו הטוב הולך למרחקים כי מלבד צדקת פזרונו בעיר מושבו פראג בכל מוסדי העיר, ועזרת יחידים בתמיכות גדולות בגלוי ובסתר, היה שולח סכומים גדולים בשביל החזקת הישיבות בפולין ובאשכנז, ורוהיה מחזיק בישיבתו של רבי [[אליהו בעל שם]] בוורמייזא ברוח נדיבה. וכשהעתיק ר' אליהו את ישיבתו לגרודנא חלם ולובלין - מקום הישיבות הכי מפורסמות בעת ההיא - תמך בו ר' שמואל עבר לגור בפראג. בקלן התפרנס מכיסו בסכומים גדולים, כי שמע ר' שמואל מסחר בזהב וכסף וביהלומים. במיוחד התפרנס בהרכבת אבני חן ותכשיטים ועשיית תכשיטים בצורה אמנותית. גם בפראג המשיך מסבו [[המהר"ל מפראג]], אשר מישיבותיו של ר' שמואל במלאכה זואליהו בעל שם ותלמידיו ותלמידי תלמידיו, ובין השאר עסק גם בחריתת ציורים על מתכות בגוונים שונים. כך סיגל לעצמו הון רבתצא אורה לישראל.
===ראש הקהילהפטירתו===בשנת שסהמהר"אל מפראג, סביו, הזמין בבית העלמין שלושה קברים: עבורו, עבור אשתו, ועבור בנו יחידו ר' בצלאל. אך מאחר ש[[בצלאל חריף|ר' בצלאל]] נפטר בקלין, יעד את הקבר השלישי לנכדו ר' מרדכי מייזלשמואל. כשמלאו לר' שמואל שבעים ותשע שנים, ראש קהילת פראגהזכיר לגבאי החברא קדישא שהקבר השלישי מיועד לו. ובמקומו מונה כראש הקהל אך מכיוון שכולם רצו להיקבר ליד המהר"ל, לא היה מקום שם. ר' שמואל נכדו של הלך לקבר סבו המהר"ל, והזכיר לו את ההבטחה שיקבר לידו. ואכן, כשנפטר ר' שמואל בשנת ה'תט"ו, התרחבה מאליה חלקת הקרקע הנידונה, כך שר' שמואל נקבר ליד סבו. ==משפחתו==* בנו, ר' [[יהודה לייב (נין המהר"ל)|יהודה לייב]] - בעל 'קול יהודה' על [[שולחן ערוך]] [[אורח חיים]].
===פטירתו=לקריאה נוספת==המהר*[[ספר הזיכרונות]] חלק ב', פרק פ"ו - משפחת [[מהר"ל מפראג]], סביו, הזמין בבית העלמין שלושה קברים: עבורו, עבור אשתו, ועבור בנו יחידו ר' בצלאלופרק צ"א. אך מאחר שר*[[ליקוטי דיבורים]] חלק ג' בצלאל נפטר בקלן, יעד את הקבר השלישי לנכדו ר' שמואל. כשמלאו לר' שמואל שבעים ותשע שנים, הזכיר לגבאי החברא קדישא שהקבר השלישי מיועד לוליקוט ל"ב - סיפורי [[הבעל שם טוב]].
אך מכיוון שכולם רצו להיקבר ליד המהר"ל, לא היה מקום שם==קישורים חיצוניים==* [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager. ר' שמואל הלך לקבר סבו המהרaspx?req=33676&st=בצלאל+חריף&pgnum=20 ספר היוחסין למהר, והזכיר לו שהבטיח לו שיקבר לידו. ואכן, כשנפטר ר' שמואל בשנת תטמפרא"ו, התרחבה מאליה חלקת הקרקע הנידונה, כך שר' שמואל נקבר ליד סבו.ג עמוד 20]
==לקריאה נוספת:==*[[ספר הזיכרונותקטגוריה:משפחת אדמו"ר הזקן]] חלק ב’, פרק פ"ו - משפחת [[מהר"ל מפראגקטגוריה:דמויות מספר הזכרונות]], ופרק צ"א.
3,718

עריכות