פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 439 בתים ,  07:00, 15 בספטמבר 2023
מ
קישורים פנימיים
בה'''[[ניגון]] קָטֹנְתִּי''' הוא ניגון עתיק שהתאימו [[חסידי חב"ד]] למילים "קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים.."{{הערה|וישלח לב, יא-יג}} בהם [[יעקב אבינו]] מתפלל אל ה' לקראת הפגישה עם [[עשיו]] אחיו, תוך כדי שהוא מזכיר לה' את ההבטחותיו אליו בעבר{{הערה|פירוש [[רש"י]] על פסוק זה - "נתמעטו זכיותי על ידי החסדים והאמת שעשית עמי, לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא ויגרום לי להמסר ביד עשו".}}.
הניגון “קָטֹנְתִּי:” חסידי חב"ד התאימו ניגון חב"די עתיק למילים "קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים.." (וישלח לב, יא-יג)בהם יעקב אבינו מתפלל וזועק מעומק לבו אל ה' לקראת הפגישה עם עשיו אחיו תוך כדי שהוא מזכיר לקב"ה את ההבטחות של ה' אליו בעבר.בניגון זה באה לידי ביטוי זעקת הנפש אל ה' להצילה מן הרע ומן האויב. כמו כן באה לידי ביטוי וכן ענוותנותו של יעקב אבינו "קטנתי מכל החסדים..".ניגון זה הוא ניגון התוועדות (#128).
באגרת שכתב אדמוה״ז אחר יציאתו מהמאסר על הפסוק ״קטנתי מכל החסדים ומכל...״ (אגרת הקדש סי' ב)מילות השיר:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ::כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת:::::הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים:::::וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵר מֵרֹב:|מקור=וישלח לב, מסביר אדמו״ר הזקן ״שבכל חסד וחסד״ שהקדוש־ברוך־הוא עושה עם האדם צריך לגרום לו להיות שפל רוח, כי החסד הוא ״קרבת אלקים ממש״, וככל שהחסד רב יותר, הרי זה יותר ״קמיה״ (לפני הקדוש־ברוך־הוא), והאדם צריך להיות בטל יותר כלפי הקדוש־ברוך־הוא ״כלא ואין ואפס״. ולכן אמר יעקב ״קטנתי מכל החסדים...״. שעל ידי כל החסדים שעשה לו הקדוש־ברוך־הוא נעשה יעקב קטן יותר בעיניו. וזוהי ההתבטלות האמיתית הנגרמת על ידי קרבה.יא-יג}}
==פירוש רש״י המילות==באגרת שכתב [[אדמו"ר הזקן]], על פסוק זה — ״נתמעטו זכיותי על ידי הפסוק "קטנתי מכל החסדים והאמת שעשית עמי, לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא ויגרום לי להמסר ביד עשו״ — הוא פשוטו של מקראומכל. הוא מסביר מדוע ביקש יעקב ״הצילני נא...״ כאשר היתה "{{הערה|[[אגרת הקודש]] סימן ב}}, מסביר שבכל חסד שה' עושה עם האדם צריך לגרום לו הבטחה מפורשת ״ושמרתיך...״ (ויצא כחלהיות שפל רוח, כי החסד הוא "קרבת אלקים ממש", טו)וככל שהחסד רב יותר, ״ואהיה עמך״ הרי זה יותר "קמיה" (שם לאלפני הקדוש ברוך הוא), ג) — שהיה זה משום חששו ״שמא משהבטחתני נתלכלכתיוהאדם צריך להיות בטל יותר כלפי ה' "כלא ו[[אין ואפס]]". ולכן אמר יעקב "קטנתי מכל החסדים...״" שעל ידי כל החסדים שעשה לו ה' נעשה יעקב קטן יותר בעיניו. (מביאורי הרבי מליובאוויטש וזוהי ההתבטלות האמיתית הנגרמת על הפסוק)ידי קרבה.
{{הערות שוליים}}"קָטֹנְתִּימִכֹּל הַחֲסָדִיםוּמִכָּל הָאֱמֶתאֲשֶׁר עָשִׂיתָאֶת עַבְדֶּךָכִּי בְמַקְלִיעָבַרְתִּיאֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּהוְעַתָּה הָיִיתִילִשְׁנֵי מַחֲנוֹת:הַצִּילֵנִי נָאמִיַּד אָחִימִיַּד עֵשָׂוכִּי יָרֵא אָנֹכִיאֹתוֹפֶּן יָבוֹאוְהִכַּנִיאֵם עַל בָּנִים:וְאַתָּה אָמַרְתָּהֵיטֵב אֵיטִיבעִמָּךְוְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָכְּחוֹל הַיָּםאֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵרמֵרֹב[[קטגוריה:"ניגונים שונים]]
2,242

עריכות