שמואל (אמורא): הבדלים בין גרסאות בדף
כתית למאור (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
(12 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''שמואל ירחינאה''' היה חבירו ובר הפלוגתא של רב, ושימש גם כרופאו האישי של [[רבי יהודה הנשיא]]. במחלוקות שבין רב ושמואל, ההלכה היא כרב בהלכות הנוגעות לאיסורים, מכיון שהוא היה עוסק בכך כל ימיו, וכשמואל בדיני חושן משפט., כי היה בקיא יותר בדינים אלו ובהם היה עוסק תמיד{{ | '''שמואל ירחינאה''' היה חבירו ובר הפלוגתא של [[רב (אמורא)|רב]], ושימש גם כרופאו האישי של [[רבי יהודה הנשיא]]. במחלוקות שבין רב ושמואל, ההלכה היא כרב בהלכות הנוגעות לאיסורים, מכיון שהוא היה עוסק בכך כל ימיו, וכשמואל בדיני חושן משפט., כי היה בקיא יותר בדינים אלו ובהם היה עוסק תמיד{{הערה|רא"ש בב"ק.}} | ||
חיבר ברייתא בשם תנא דבי שמואל, שאינה מצויה בידינו{{הערה|רש"י ברכות כ' עמוד ב'. פסקים מחיבור זה הובאו במספר מקומות בתלמוד}}. | |||
= | עד זמנו של רבי יוחנן, [[רב]] ו[[שמואל]], היה גילוי [[אור החכמה]]{{הערה|1=[[אדמו"ר מוהרש"ב]] המשך תער"ב חלק שלישי, המשך בכתב, שלא נאמר א'שפה.}}. | ||
== שמואל ו[[אדמו"ר המהר"ש]] == | |||
[[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר{{הערה|1=מובא ב[[תורת מנחם]] שנת [[תשי"ב]] חלק ראשון שבת פרשת האזינו, י"ג [[תשרי]] ה'תשי"ב.}}. של[[אדמו"ר מהר"ש]] היה ידע רב בחכמת הרפואה, והי' כותב בעצמו "רעצעפטן" (מרשמים) לתרופות, ושולח לבית-המרקחת. - ב"אותו מקום" היה לו מדף עם ספרים בלטינית, וכשנפנה לשם, היה מעיין בהם, וכך למד חכמת הרפואה. | |||
ולהעיר, שמצינו דוגמתו בנוגע לשמואל (שבשם זה נקרא גם אדמו"ר מהר"ש) - ש"אסיא דרבי הוה"{{הערה|1=ב"מ פה, סע"ב.}} | |||
משום שהי' יודע בחכמת הרפואה, והעיד על עצמו שלא עסק בענינים אלה "אלא בשעה שהייתי פנוי מן התורה, אימתי, כשהייתי נכנס לבית המים"{{הערה|דב"ר פ"ח, ו.}}. | |||
{{אמוראים}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:אמוראים]] | [[קטגוריה:אמוראים]] |
גרסה אחרונה מ־08:17, 14 בספטמבר 2023
שמואל ירחינאה היה חבירו ובר הפלוגתא של רב, ושימש גם כרופאו האישי של רבי יהודה הנשיא. במחלוקות שבין רב ושמואל, ההלכה היא כרב בהלכות הנוגעות לאיסורים, מכיון שהוא היה עוסק בכך כל ימיו, וכשמואל בדיני חושן משפט., כי היה בקיא יותר בדינים אלו ובהם היה עוסק תמיד[1]
חיבר ברייתא בשם תנא דבי שמואל, שאינה מצויה בידינו[2].
עד זמנו של רבי יוחנן, רב ושמואל, היה גילוי אור החכמה[3].
שמואל ואדמו"ר המהר"ש[עריכה | עריכת קוד מקור]
אדמו"ר הריי"צ סיפר[4]. שלאדמו"ר מהר"ש היה ידע רב בחכמת הרפואה, והי' כותב בעצמו "רעצעפטן" (מרשמים) לתרופות, ושולח לבית-המרקחת. - ב"אותו מקום" היה לו מדף עם ספרים בלטינית, וכשנפנה לשם, היה מעיין בהם, וכך למד חכמת הרפואה.
ולהעיר, שמצינו דוגמתו בנוגע לשמואל (שבשם זה נקרא גם אדמו"ר מהר"ש) - ש"אסיא דרבי הוה"[5] משום שהי' יודע בחכמת הרפואה, והעיד על עצמו שלא עסק בענינים אלה "אלא בשעה שהייתי פנוי מן התורה, אימתי, כשהייתי נכנס לבית המים"[6].
אמוראים | ||
---|---|---|
דור ראשון | רבי חייא • רבי יהושע בן לוי • רבי מנא • רבי חנינא בר חמא | |
דור שני | רבי יוחנן • ריש לקיש • רב • שמואל • אילפא | |
דור שלישי | רבי אבא • רבי אלעזר בן פדת • רבי אמי • רבי אסי • רבי יצחק נפחא •רב יהודה • רב נחמן • רב הונא • רב מתנה | |
דור רביעי | רב חסדא • רב ששת • עולא • רבי זירא | |
דור חמישי | רבה • רב יוסף • רבה בר רב הונא • רבי ירמיה • רבי תנחומא | |
דור שישי | אביי • רבא • רמי בר חמא • רב אחא בר יעקב • רב ספרא • רב אידי בר אבין • רב חייא בר אבין | |
דור שביעי | רב אחא בריה דרבא • רב אשי • רבינא |