פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 6,209 בתים ,  21:57, 8 בספטמבר 2023
אין תקציר עריכה
{{חלונית|תוכן={{יישור טקסט|מרכז|'''שבת סליחותבליובאוויטש''' הוא כינוי מקובל }}"בכל יום נוסף מתקרבים יותר לשבת שערב שבוע ה[[סליחות]]. בשבת זו, חסידים רבים נוסעים לרבותיהם, כדי לזכות להשתתף במעמד הסליחות שבמוצאי את החסידות של שבתסליחות היו שומעים בכוונת הלב אחרת לגמרי. בנוסף, קרויה השבת כך מכיוון שהיא הכנה לעבודת הסליחות שמיד לאחריה.==שחרית==גם בשבת זו אומריםבליל שבת של ערב סליחות היו בדרך כלל ממעטים בשינה, קודם תפילת שחריתכי לא היו יכולים לישון, את כל התהילים<ref>ספר-המנהגים עמ' 30.</ref>האדם לא מצא לו מקום, אף-על-פי שאין מברכין את החודש<ref>לבוש ר"ס תכא. מטה-אפרים סימן תקפ"א סעיף מז.</ref>. אין מברכים את החודשולמקוה היו הולכים לפני שהאיר אור היום.
[[הבעש"ט]] אמרבמקוה כבר פוגשים באנשים רבים, שבשבת זו הקב"ה בעצמו מברך את החודש השביעיכולם ממהרים, המושבע והמשביע ברוב טוב לבית-ישראל על כל כולם ניתן להכיר ששבת זו שונה מכל שבתות השנה, ובכוח זה ישראל מברכים את החודשים י"א פעמים בשנה<ref>ספר-המנהגים (מנהגי ר"ה)</ref>הרי היא השבת שלפני סליחות.
אומרים 'אב הרחמים'<ref>'התוועדויות' תשבמוח הולמות המחשבות המחשבות הזורמות בגאון. ברעיון חולפת הזעקה הסוערת של "ולך ה’ הצדקה" ועוד יותר מכך ההרגשה של "ולנו בושת הפנים", טובלים בלב שבור, והאדם מבקר את עצמו, האם טבילה היא אכן טבילה של תשובה אמיתית בחרטה על העבר וקבלה על להבא, או שהיא חלילה בבחינת "טובל ושרץ בידו"נ חלק ד' עמ' 299</ref>.
כשעברו ליד המנינים – בית המדרש ו"בנימין’ס שטיבל" – היו שומעים קהל אנשים אומרים תהלים. אמירת התהלים באותה שבת היתה גם היא שונה מאמירת התהלים בכל השנה, למרות שאלה הם אותם יהודים פשוטים המתאספים כל יום בהשכמה לומר תהלים. ובשבת היו באים גם אלה שכל השבוע היו שוהים – לרגל עסקיהם – בעיירות וביישובים. אך אותה שבת שונה גם אצלם מכל השבתות, כל אחד עסוק עם עצמו, ובקול אמירת התהלים נשמע קול פנימי של "מקיף" חסידי. כאשר שבו מהמקוה היו הולכים לחזור את המאמר, דבר שלקח כמה שעות. כרגיל היו נכנסים ל"חזרה", וממשיכים לחזור את המאמר עד התפלה, ובשעה שלש היו אוכלים סעודת שבת קודש. סעודת שבת קודש של שבת סליחות – על שולחנו של כ"ק אדמו"ר הרש"ב – היתה אף היא שונה מסעודות שבת קודש של כל השנה, היא היתה קצרה יותר. הסעודות בכלל בליובאוויטש לא ארכו זמן רב, אלא שלפרקים היו מתוועדים בהן, מספרים סיפור או חוזרים על אימרה. לסעודות השבת בליובאוויטש היה סדר מסודר. בכלל היה לליובאוויטש סדר קבוע בכל הדברים ומוגבל בהגבלות של זמן ומקום. בשבת סליחות היה הכל בקיצור, שכן בכל דבר הורגש ריח הימים הנוראים." |מקור=לקוטי-דיבורים חלק א' עמוד 153. ספר השיחות ה'ש"ת עמוד יח.}} '''שבת סליחות''' הוא כינוי מקובל ל[[שבת]] שערב שבוע ה[[סליחות]]. בשבת זו, [[חסידים]] רבים נוסעים לרבותיהם, כדי לזכות להשתתף במעמד הסליחות שב[[מוצאי שבת]]. בנוסף, קרויה השבת כך מכיוון שהיא הכנה לעבודת הסליחות שמיד לאחריה. בחלק מהשנים שבת זו היא גם "[[שבת מברכים]]" בה נוהגים בכל מנהגי שבת מברכים חוץ מאמירת ברכת החודש, וחלק מהשנים היא שבת אחת קודם לכן. ==שבת סליחות הסמוכה לראש השנה==הרבי מציין את הרמז בכך ששבת סליחות חלה בפרשת כי תבוא (בחלק מהשנים), בה מופיעים צ"ח קללות, כמנין סל"ח{{הערה|1=[http://chabad.info/wp-content/uploads/2015/09/09-09-2015-13-48-43-%D7%9B%D7%99-%D7%91%D7%90-%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%93-%D7%90.pdf שבת סליחות תשמ"ה, קובץ 'כי בא מועד' עמוד 16] ([https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/3773970 וראו דברי החיד"א על רמז זה]).}}. כאשר שבת סליחות סמוכה ל[[ראש השנה]] (במידה והוא חל ביום חמישי או בשבת קודש), יש לה מנהגים מיוחדים, הנובעים מסמיכותה לראש השנה ומהיותה שבת שלפני [[ראש חודש]], אף שאין מברכים בה בפועל את החודש, בנוסף על היותה שבת שלפני אמירת הסליחות. ===שחרית===אין מברכים את החודש. גם בשבת זו אומרים, קודם תפילת שחרית, את כל ה[[תהלים]]{{הערה|ספר-המנהגים עמ' 30.}}, אף-על-פי שאין מברכין את החודש{{הערה|לבוש ר"ס תכא. מטה-אפרים סימן תקפ"א סעיף מז}}. [[הבעש"ט]] אמר, שבשבת זו [[הקב"ה]] בעצמו מברך את החודש השביעי, המושבע והמשביע ברוב טוב לבית-ישראל על כל השנה, ובכוח זה ישראל מברכים את החודשים י"א פעמים בשנה{{הערה|ספר-המנהגים (מנהגי ר"ה). נתבאר בהרחבה ב[https://drive.google.com/file/d/1a1VJ4D3NIVLOsQm0BpRvTwBMVikbEkhk/view?usp=drivesdk לקוטי שיחות ח"ט שיחה ב' לפרשת נצבים].}}. אומרים 'אב הרחמים'{{הערה|'התוועדויות' תש"נ חלק ד' עמ' 299}}. ===צדקה===בשבת שלפני ראש-השנה - יש<ref>{{הערה|'התוועדויות' [[תשמ"ח ]] חלק ד' עמ' 376</ref> }} להתחיל בשבת עצמה בצדקה ב[[צדקה]] באופן המותר בשבת, על-ידי צדקה דמאכל ו[[צדקהמשקה]] דמאכל ומשקה ([[לחיים]]) או על-ידי צדקה רוחנית, כמו נתינת עצה טובה, ועל-אחת-כמה-וכמה [[לימוד תורה]], ועוד וגם זה עיקר - קבלת החלטה טובה (כולל הסכום!<ref> {{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשמ"ט ]] חלק א' עמ' 222 ובהערות</ref>}}) שתיכף ומיד לאחר השבת יקיים... [נתינת ממון בפועל, להפריש לעצמו ולתיתה לעני או לגבאי בבוקר<ref> {{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשמ"ט ]] חלק א' עמ' 222 ובהערות</ref>}}].
==סעודה והתוועדות==
לאחרי התפילה - [[התוועדות ]] בבית-הכנסת, מכיוון שנהגו חסידים להתוועד בכל שבת סליחות<ref> {{הערה|'התוועדויות' [[תשי"א ]] חלק ב' עמ' 327, [[תשמ"ב ]] חלק ד' עמ' 2253, [[תשמ"ג ]] חלק ד' עמ' 2045 ועוד</ref>}}, ואף במוצאי-שבת-קודש - כהכנה לאמירת הסליחות. סעודת שבת קודש של שבת סליחות על שולחנו של [[אדמו"ר מוהרש"ב]] הייתה שונה מסעודות השבת קודש של שאר שבתות השנה, שהייתה קצרה מהן בהרבה. בכלל הסעודות ב[[ליובאוויטש]] לא נמשכו זמן רב, אלא שלפרקים הייתה הסעודה מתארכת מתוך סיפור מעשה וכדומה{{הערה|לקוטי דיבורים, עמ' 233}}.
סעודת ש"ק של ==מוצאי שבת סליחות על שולחנו של [[אדמו=====התוועדות===בהתוועדות ימי הסליחות בליובאוויטש הגיעו המתוועדים לסליחות "שאקלדיקערהייט" (מתנדנדים) מה"ר מוהרשעד דלא ידע"ב]] היתה שונה מסעודות השדההתוועדות שלפנ"ק דכולא שתא, שהיתה קצרה מהן בהרבהז!... בכלל הסעודות בליובאוויטש לא נמשכו זמן רבואף שאין להשוות בין התקופות, אלא שלפרקים היתה הסעודה מתארכת מתוך סיפור מעשה וכדהרי כל העניינים ניתנו לכאו"א בירושה{{הערה|משיחת ליל ג'<ref>לקוטי דיבורים, עמ' 233</ref>דסליחות תנש"א}}.
===הלבושים===מנהגו של [[הרבי]] לצאת לסליחות לבוש ב[[בגד|בגדי]] שבת.
[[אדמו"ר מוהרשהרש"ב]] היה מחליף את מלבושיו של שבת למלבושי חול, וכך יצא לסליחות בכובע של חול<ref>{{הערה|מהרב רפאל הכהן ע"ה</ref>}}.
===שעת אמירת הסליחות===סליחות הראשונות - מתחילין אחר, ובסמוך, לחצות לילה{{הערה|ספר המנהגים}}.
סליחות הראשונות ===צדקה ומאמר===כדאי לקשר את אמירת הסליחות (- מתחילין אחרתפילה) עם תורה וצדקה: ללמוד עניין בתורה ולתת צדקה לפני אמירת הסליחות, ובסמוךואז פועלים את בקשת הסליחות וההמשכה שלאחריה. עניין בתורה – כדאי ללמוד את [[מאמר]] [[אדמו"ר הזקן]] ד"ה 'לך ה' הצדקה' הנדפס בתחילת הסליחות (שיש בו עניין בתושב"כ, לחצות לילה<ref>ספר המנהגים</ref>עניין בתושבע"פ וכן מסקנה להלכה), ולפחות תחילתו וסופו{{הערה|משיחת שבת סליחות תשל"ד}}.
==מקורותראו גם==<references/>*[[סליחות]]*[[ג' דסליחות]]
{{אוצר מנהגי ==קישורים חיצוניים==*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=15525&CategoryID=2428 שבת סליחות בלי סליחות], שיחת השבוע*[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1201&CategoryID=748 שבת סליחות בעיירה ליובאוויטש] באתר צעירי חב"ד}}
{{חגים וזמנים}}{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:מנהגים לחגי שבתות מיוחדות]][[קטגוריה:הכנות לראש השנה]][[קטגוריה:חגים וזמנים]]
10,393

עריכות