פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 5,548 בתים ,  21:44, 28 באוגוסט 2023
{{שכתוב|סגנון תורני}}'''משיח שבכל דור''' הינו מונח המובא ב[[מדרש]]ים וב[[הלכה]]המיוסד על דברי חז"ל, על כך שבכל [[דור]] ישנו אדם החי בזמן ה[[גלות]] הראוי במעלותיו להיות [[משיח]] ומחכה להוראת [[הקב"ה|ה']] ל[[גאולה|גאול]] את [[עם ישראל]] כ[[מלך כמלך המשיח]].
המשיח שבדור מדברי חז"ל מצינו למדים סימנים רבים בקשר לזהותו של אותו האדם הראוי להיות משיח ועפי"ז נהגו מבין היהודים לזהות מי מאנשי הדור הוא גם [[נשיא הדור]]הראוי להיות משיח.
==מקורותמקור==דמותו של מלך המשיח, כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול את עם ישראל, מופיעה במקורות [[חז"ל]] מיד לאחר חורבן [[בית המקדש השני]]. וכך נאמר בתלמוד ירושלמי{{הערה|ברכות פ"ב ה"ד. תרגום ללשון הקודש}}: {{ציטוטוןציטוט|תוכן=מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד, שגעתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה, אמר לו יהודי יהודי, התר שורך והתר מחרשתך, שחרב בית המקדש. געתה פעם שניה, אמר לו יהודי יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, שנולד מלך המשיח|מקור=תלמוד ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. מתורגם}}.
אין הכוונה בהכרח שאותו תינוק הוא המלך המשיח העתיד לגאול בפועל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד [[הקדוש ברוך הוא]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכך.{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות [[תנש"א]] חלק ד עמוד 134 הע' 93}}{{הערה|וראה בספר נצח ישראל למהר"ל פרק כ"ו מבאר ביאור הלידה (שאינה לידה גשמית רק) שאז נעשה ראוי העולם למשיח עיי"ש וראה בספר ישעות משיחו העיון השני פרק א.}}.על יסוד זה כתב רבי עובדיה מברטנורא{{הערה|בפרושו למגילת רות.}}: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל".וכן בשו"ת [[חתם סופר]]{{הערה|חלק ו', סימן צ"ח ד"ה הריני נזיר.}}: "ומיום שחרב בית המקדש, מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו ה' יתברך וישלחו.. ובעוונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראוים לכך, אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אם ירצה ה' יגלה אליו ה' כמו למשה בסנה וישלחהו".בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין{{הערה|פרשת דברים, אות י"ג.}}: "בכל דור יש [[נפש]] אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי" ומכיוון שונה כתב הרד"ק{{הערה|בפירושו לתהלים פט, מח}} "בכל דור ודור יתאוה מי מזרע דוד שתהיה בימיו הישועה ויהיה הוא מלך המשיח".
וכך ביאר כהוכחה לכך, כתב הרבי{{הערה|אל יהודי שתמה על ששמע מרב בית הכנסת שלו "אשר בכמה דורות, כולל גם [[ליקוטי שיחותדור השביעי|דורנו]] חכ"ט דברים ע' 14. וראה , חי איש המתאים על-דרך-זה שיחת פרשת וישלח פי התכונה שלו, להיות [[תשמ"טמשיח צדקנו]] (בלתי מוגה): .. ובפרט בדורנו האחרון"{{ציטוטוןהערה|לשון הרבי במכתב}} ש"כיון שאחכה מוכרח הדבר גם מנוסח ה'אני מאמין'.. "אחכה לו בכל יום שיבוא", שזה אפשרי רק באם כמה שנים לפני זה נולד ונתגדל"{{הערה|שם=כ"ח ניסן תשכ"ה|מכתב מתאריך כ"ח ניסן תשכ"ה, על כרחך צריך לומר שמציאותו נשמה בגוף קיימת גם עתהנדפס בקובץ התוועדות שי"ל לאחרון של פסח תש".פ}}. במקום אחר ביאר הרבי בקשר ללידת משיח מיד לאחר החורבן{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק כ"ט דברים ע' 14.}}: {{ציטוטון|מובן ההכרח על שדבר זה בפשטות: מוכרח הוא כי מאחר שכשישראל עושין [[תשובה]] הרי "מיד הן נגאלין", ואני ישנה בגלותא אבל ולבי ער להקב{{הערה|רמב"ם הלכות תשובה פרק ז הלכה ה וכו'.}} והרי משיח הוא ילוד אשה שימלוך על ישראל, הרי בהכרח שמשיח יהיה מוכן מיד אם כן שמיד ברגע שלאחרי החורבן, יהיה אחד הראוי להיות משיח כדי שתוכל להיות הגאולה - "מיד" כשעושין תשובה".}}
על יסוד זה כתב רבי עובדיה מברטנוראובאחד משיחותיו תיאר הרבי{{הערה|בפרושו למגילת רות.[[דבר מלכות]] שבת [[פרשת תזריע מצורע]] [[תנש"א]] }}: {{ציטוטון|בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראלנמצא בעולם בזמן ומקום הגלות, ובמצב של גלות, שסובל תחלואי הגלות, ומצפה בקוצר רוח ובכליון עיניים להתגלות (מההעלם בזמן ומצב הגלות), דמלך המשיח גואל את ישראל בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחרי' גלות, כפסק דין [[הרמב"ם]] "יעמוד מלך מבית דוד וכו'}}.
וכן בשו"ת ==גדרו של המשיח שבכל דור==היות ומלך המשיח כשיתגלה צריך שיתקיימו בו סימני המשיח כפי שכתבם [[חתם סופרהרמב"ם]]בהלכות מלכים{{הערה|חלק ו', סימן צ"ח דפרק י"ה הריני נזיר.א}}: {{ציטוטון|ומיום שחרב בית המקדש, מיד נולד אחד ממילא אותו אדם הראוי בצדקתו להיות גואלמשיח עליו להיות ראוי שיתקיימו בו גדרים אלו (אמנם, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו ה' יתברך וישלחו.. ובעוונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו הגדרים והסימנים של [[בחזקת משיח גם כי הם ראוים לכך, אבל הדור ]] ו[[משיח ודאי]] עדיין לא היה התקיימו בו שלכן הוא רק 'ראוי, אולם כשיגיע אם ירצה ה' יגלה אליו ה' כמו למשה בסנה וישלחהו}}להיות משיח).
בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובליןולכן אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות:* מזרע דוד.{{הערה|שהרי המשיח הוא "מלך מבית דוד" (רמב"ם הלכות מלכים פרק יא).}}* הוגה בתורה ועוסק במצוות.{{הערה|ראה שיחת שבת פרשת דברים[[תשמ"ח]] (הע' 69), אות י"ג.שמשיח ישנו בכל דור ודור, ולא עוד אלא שהוא כבר במצב שראוי לגאול תיכף ומיד את ישראל ("הוגה בתורה ועוסק במצוות וכו'" - רמב"ם הלכות מלכים ספי"א)"}}: .* שיהיה בו 'עניין' המלוכה.{{ציטוטוןהערה|וכהבטחת התורה (ויחי מט, ו) שלעולם לא תפסק המלכות מזרע יהודה: "לא יסור שבט מיהודה" ודרשו חז"ל לשאלה במה מתבטאת מלכותו הנצחית של דוד בזמן הזה בה אין מלך בישראל, וביארו "אלו ראשי גליות שבבבל (ראה רמב"ם הלכות סנהדרין, "ראשי גולה שבבבל במקום מלך הם עומדין") ונשיא שבארץ ישראל" הממשיכים את מלכות דוד גם בזמן הגלות. וכך ביאר ה[[של"ה]] (פרשת ויחי) ש"בכל דור יש נפש אחת שראויה להיות ודור לא ימנע אנשים חשובים מיהודה... שלא תפסוק מיהודה ממשלה, יהיה ממשלה גדולה או קטנה, ודבר זה יהיה נוהג עד שיבא משיח, ואז עליו יקהתו כל העמים וימלוך בכיפה עולמי עד". וכפי שמובן גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם רבינו הקדוש, רבי יהודה מסדר ה[[משנה]], שהיה נשיא הסנהדרין, ורב נחמן שהיה מבית ראש הגולה, וראה שיחת שבת פרשת תולדות התוועדויות [[תשנ"ב]] כרך א עמוד 320 שמציאותו של משיח עומדת למלכות עוד לפני התגלותו וראה שם הערה 49 וראה גם [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] תשנ"ב, "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיא"}}.* והוא נשיא הדור.{{הערה|ראה גם שיחת [[שמחת תורה]] [[תשמ"ו]] (תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ו]] חלק א עמוד 344).}} ועל דרך [[רבי יהודה הנשיא]] שאמרו עליו שהוא היה משיח אם יהיה בימיו{{הערה|סנהדרין צח, ב.}} והוא העומד תחת וממלא מקום משה רבינו שעליו נאמר{{הערה|ראה שמות רבה פ"ב ו. זהר חלק א רנג, א. ועוד.}} "משה הוא [[יציאת מצרים|גואל ראשון]] הוא גואל אחרון". ועוד שכיוון שנשיא הדור הוא כולל [[נשמה|נשמות]] כל הדור זכאי"שהנשיא הוא הכל"{{הערה|פירוש [[רש"י]] במדבר כא, כא.}}הרי הוא כולל את כל [[ניצוץ משיח|ניצוצי משיח]] שבכל אחד מהדור והרי הוא משיח הכללי.{{הערה|ספר השיחות [[תשנ"ב]] חלק ב עמוד 470 הערה 53.}}* ולאחרי התגלות פנימיות התורה ו[[תורת החסידות]] נשיאי החסידות הם המשיח שבדור.{{הערה|ראה שדי חמד שם: "על פי זה כתבו גם כן תלמידי האריז"ל שבימיו היה האריז"ל משיח".}} בהוספה לכך שהוא הנשיא הנה מצד שייכותו ל[[יחידה שבתורה]] שעניינה גלוי היחידה הכללית ביאת המשיח הרי הוא משיח שבדור.{{הערה|ספר השיחות [[תשנ"ב]] חלק ב עמוד 472 הערה 78.}}{{הערה|ראה הביאור בזה [http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf בקובץ גאולה ומשיח ב] (אותיות ב - ח).}}
וכך כותב הרבי==זהותו של המשיח==על בסיס זה, בכל דור חיפשו מיהו המשיח שבדור, אין בזהוי זה להבטיח שהוא יהיה המשיח אשר יגאל את ישראל בפועל, אלא רק לומר שבאותו זמן הוא המתאים ביותר לגאול את ישראל באם אכן יזכו{{הערה|וכפי שדייקו רב ורב נחמן בלשונם ואמרו (סנהדרין צח, ב.) "אי מן חייא הוא", ופירש [[דבר מלכות]] שבת [[פרשת תזריע מצורערש"י]] [[תשנ"א]]}} {{ציטוטון|אם משיח נמצא בעולם בזמן ומקום הגלותמאותן שחיין עכשיו", ובמצב כדבר המוטל בספק. כיון שביאת הגאולה תלויה בזכותם של גלותישראל, שסובל תחלואי הגלותואם חלילה לא יזכו ותתעכב הגאולה, ומצפה בקוצר רוח ובכליון עינים להתגלות (מההעלם בזמן ומצב הגלות), דמלך המשיח גואל את ישראל בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחרי' גלותלא יהיה משיח מאותן שחיין עכשיו, כפסק דין הרמב"ם "יעמוד מלך מבית דוד וכו'אלא מהדורות הבאים לאחר מכן.}}.
==זהותו של המשיח==על בסיס זה, בכל דור חיפשו מיהו המשיח שבדור, אין בזהוי זה להבטיח שהוא יהיה המשיח אשר יגאל את ישראל בפועל, אלא רק לומר שבאותו זמן הוא המתאים ביותר לגאול את ישראל באם אכן יזכו*הגמרא ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|וכפי שדייקו רב ורב נחמן בלשונם ואמרו (סנהדרין צח, ב.) "אי מן חייא הוא}}: "מה שמו? דבי רבי שילא אמרי שילה שמו, ופירש [[רש"י]] "אם משיח מאותן שחיין עכשיו"שנאמר עד כי יבא שילה. דבי רבי ינאי אמרי ינון שמו, כדבר המוטל בספקשנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו. כיון שביאת הגאולה תלויה בזכותם של ישראלדבי רבי חנינה אמר חנינה שמו, ואם חלילה שנאמר אשר לא יזכו ותתעכב הגאולהאתן לכם חנינה, לא יהי' משיח מאותן שחיין עכשיוויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשי... אמר רב נחמן אי מן חייא הוא כגון אנא, אלא מהדורות הבאים לאחר מכןשנאמר והיה אדירו ממנו ומושלו מקרבו יצא.}}אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש."
*הגמרא בה[[מסכת סנהדריןשדי חמד]]{{הערה|צח, ב.פאת השדה מערכת האל"ף כלל ע'}}: {{ציטוטון|מה שמו? דבי רבי שילא אמרי שילה שמו, שנאמר עד כי יבא שילה"ובדרך הזה היה משוער אצלם בכל דור מי הוא. דבי רבי ינאי אמרי ינון שמו, שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו. דבי רבי חנינה אמר חנינה שמו, שנאמר אשר לא אתן לכם חנינה, ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשירבינו הקדוש..בדורו אמרו וידעו שהוא המוכן. אמר רב נחמן אי מן חייא הוא כגון אנא, שנאמר והיה אדירו ממנו ומושלו מקרבו יצא. אמר רב אי מן חייא ועל פי זה כתבו גם כן תלמידי האריז"ל שבימיו היה האריז"ל. וכל זה הוא כגון רבינו הקדושפשוט".}}
*ה[[שדי חמד]]על דרך זה לאורך הדורות ישנם ביטויים רבים בקשר לגדולי ישראל שבכל דור, שתלמידיהם ציפו לגאולה שלימה בימיהם ולהתגלותו של רבם כמלך המשיח{{הערה|פאת השדה מערכת האל"ף כלל ענלקטו בקונטרס '}}[http: {{ציטוטון|ובדרך הזה היה משוער אצלם בכל דור מי הוא//www.otzar. רבינו הקדושorg/wotzar/Book.aspx?141550& משיח שבכל דור]' ([[קראון הייטס]] תנש"א). וראה ב'מאוצר המלך' חלק א' עמ' 185 בנוגע לרמב"ם בדורו אמרו וידעו שהוא המוכן.. ועל פי זה כתבו גם כן תלמידי האר"י ז"ל שבימיו היה האר"י ז"ל. וכל זה הוא פשוט.}}.
על דרך זה לאורך הדורות ישנם ביטויים רבים בקשר לגדולי ישראל שבכל דורכל נשיאי תורת החסידות היו ה'משיח שבדור' - [[הבעש"ט]], שתלמידיהם ציפו לגאולה שלימה בימיהם ולהתגלותו של רבם כמלך המשיח{{הערה|נלקטו בקונטרס '[http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?141550& משיח שבכל דור[המגיד ממעזריטש]], [[אדמו"ר הזקן]], [[אדמו"ר האמצעי]], [[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אדמו"ר מהר"ש]], [[אדמו"ר מוהרש"ב]], [[אדמו"ר מוהריי"צ]]' (קראון הייטס תנש, עד ל[[אדמו"ר שליט). וראה ב]] שהוא לא רק 'מאוצר המלךמשיח שבדור' חלק א, אלא כבר התגלה כ' עממשיח צדקנו' 185 בנוגע לרמב"ם בדורו.}}.
===בדורנו===
{{ערך מורחב|ערך=[[הרבי מליובאוויטש כמלך המשיח]]}}
בשיחת פרשת תזריע מצורע תשנ"ב, מביא הרבי את דברי הגמרא על כך שהתלמידים זיהו את רבם כמשיח ומשליך את הדברים בנוגע אלינו: {{ציטוטון|ואנן (חסידים) נעני אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאינו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) – יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו".}}
ועל דרך זה בשיחות אחרות{{הערה|דבר מלכות ש"פ משפטים תשנ"ב (הע' 148), "שבראשי תיבות ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקרבה אלינו – משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק, דובער (שמו השני של '[[הרבי מליובאוויטש]]''' מוגדר '''כ"ק אדמו"ר נ"ע)". ועד"ז גם בדבר מלכות ש"פ יתרו (הע[[מלך המשיח]]'' 96), ותצוה (הע' 81)העתיד [[הגאולה|לגאול]] את [[עם ישראל]]. ההכרה ברבי כמלך המשיח, תשנפורסמה על ידי רבני חב"ד ואחרים ב.}} מתעכב הרבי [[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח|פסק דין]] [[הלכה|הלכתי]] המסתמך על דברי חז"ל{{הערה|סנהדרין צח, ב. "יש אומרים מנחם בן חזקיה שמו"}} ש"מנחם שמו" – שמו פסיקת ההלכה ועל התייחסויותיו של נשיא דורנו. ובכמה מקומות{{הערה|שיחת ש"פ תרומה תש"נהרבי עצמו לנושא. וראה גם שיחת ש"פ האזינו  החל מהשנים [[תנש"א]], [[תשנ"מנחם מענדל, שמו של משיח צדקנו וכינוי השםב]] ו[[תשנ".}} מוסיף גם בנוגע לשמו השני מענדלג]], שהוא בגימטריא כאשר החלה התקופה המוגדרת על ידי הרבי כ"צדקהתגלות המשיח"והתחלת [[פעולות משיח בזמן הגלות|פעולתו בעולם]], שהחלה האמונה לקבל ביטוי פומבי בשירת "צדק[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]" הוא שמו של אל מול הרבי ובדרכים נוספות. האמונה שהרבי משיח{{הערה|על פי הפסוק הפכה לפופולרית בעקבות קמפיינים פרסומיים באמצעים שונים, שהתפרסמו (ישעי' יא, הוממשיכים להתפרסם) "והיה צדק אזור מתניו".}}בעידוד הרבי.
==הדרכים לזהוי המשיח שבכל דור==במכתב דלעיל{{ערך מורחבהערה|ערךשם=[[חזקת משיח]]}}המשיח שבדור צריך שהתקיימו בו סימני הרמבכ"ם{{הערה|הלכות מלכים פרק יח ניסן תשכ"אה}}, להיות מזרע דוד{{הערה|וכהבטחת התורה (ויחי מט, ו) שלעולם לא תפסק המלכות מזרע יהודה: "לא יסור שבט מיהודה.. עד כי יבוא שילה", "מלך המשיח שהמלוכה שלו". ודרשו חז"ל לשאלה במה מתבטאת מלכותו הנצחית של דוד בזמן הזה בה אין מלך בישראל, וביארו "אלו ראשי גליות שבבבל (ראה רמב"ם הל' סנהדרין, "ראשי גולה שבבבל במקום מלך הם עומדיןכותב הרבי שההכרח למציאות משיח בכל דור הוא ") ונשיא שבארץ ישראלבפרט בדורנו" הממשיכים את מלכות דוד גם בזמן הגלות.
וכך ביאר ה[[שלבשיחת פרשת תזריע מצורע תנש"ה]] א, מביא הרבי את דברי הגמרא על כך שהתלמידים זיהו את רבם כמשיח ומשליך את הדברים בנוגע אלינו: {{ציטוטון|ואנן (פרשת ויחיחסידים) שנעני אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאינו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"בכל דור ודור לא ימנע אנשים חשובים מיהודה ואם אינם במלכות זה הם במלכות אחר... וכלל העניין שלא תפסוק מיהודה ממשלהר נשיא דורנו) - יוסף שמו, יהיה ממשלה גדולה או קטנהשנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", ודבר זה יהיה נוהג עד שיבא משיחיצחק שמו, ואז עליו יקהתו כל העמים וימלוך בכיפה עולמי עדשנאמר "אז ימלא שחוק פינו".}}, הוגה בתורה ועוסק במצוות. בשיחות אחרות{{הערה|ראה שיחת שדבר מלכות שבת פרשת משפטים [[תשנ"פ דברים תשמ"ח ב]] (הע' 69148), "שמשיח ישנו בכל דור ודורשבראשי תיבות ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקרבה אלינו - משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק, ולא עוד אלא שהוא כבר במצב שראוי לגאול תיכף ומיד את ישראל דובער (שמו השני של כ"הוגה בתורה ועוסק במצוות וכו'ק אדמו" – רמבר)"ם הל. ועל דרך זה גם בדבר מלכות שבת פרשת יתרו (הע' מלכים ספי"א96), ותצוה (הע' 81), תשנ"ב.}}. וכן עליו להיות מלךמתעכב הרבי על דברי חז"ל{{הערה|שיחת תזריע מצורע תשנסנהדרין צח, ב. "יש אומרים מנחם בן חזקיה שמו"א הערה 66}} אם כי, אין הכוונה לש"מלךמנחם שמו" במובן המלא - שמו של המושג, עם כל התנאים ההלכתיים לעמידת מלך, שתנאים אלו לא יתכנו בזמן הגלות כאשר ישראל מפוזרים בין האומות ותחת שלטון זריםנשיא דורנו. אלא הכוונה למלך במשמעות של מנהיג ישראל, ובכמה מקומות{{הערה|כפי שמובן שיחת שבת פרשת תרומה תש"נ. וראה גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם רבינו הקדוששיחת שבת פרשת האזינו תנש"א, רבי יהודה מסדר ה[[משנה]]"מנחם מענדל, שהיה נשיא הסנהדריןשמו של משיח צדקנו וכינוי השם".}} מוסיף גם בנוגע לשמו השני מענדל, ורב נחמן שהיה מבית ראש הגולהשהוא בגימטריא "צדק", וראה [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] תשנש"צדק"בהוא שמו של משיח{{הערה|על פי הפסוק (ישעי' יא, ה) "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיאוהיה צדק אזור מתניו".}}.
==ראו גם==
* [[מלך המשיח]]* [[בחזקת משיח]]*[[משיח ודאי]]* [[ניצוץ משיח]]
==לקריאה נוספת==
*הרב [[יששכר דוד קלויזנר]], '''משיח שבכל דור''', [[נחלת הר חב"ד]], [[תשנ"ב]].
*'''משיח שבכל דור''', משה שלזינגר, מגזין 'ובאותו הזמן' חודש מנחם אב תשפ"א ע' 6-16.
==קישורים חיצוניים==
*הרב [[שלום דובער וולף (צפת)|שלום דובער וולף]], [http://wwwold2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76428 "משיח שבכל דור" ● סקירה תורנית] {{אינפו}}*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/01/17-01-2021-17-58-50-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%94-.pdf התקשרות היחידה]''', שער ב' - "נשיא הדור משיח שבדור", בהוצאת [[את"ה העולמי]] יו"ד שבט תשפ"א {{אינפו}}{{PDF}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
3,632

עריכות