פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 5,641 בתים ,  21:44, 28 באוגוסט 2023
{{שכתוב|סגנון תורני}}'''משיח שבכל דור''' הינו מונח המובא במדרשים ובהלכההמיוסד על דברי חז"ל, על כך שבכל [[דור]] ישנו אדם החי בזמן ה[[גלות]] הראוי במעלותיו להיות [[משיח]] ומחכה להוראת [[הקב"ה|ה' ]] ל[[גאולה|גאול]] את [[עם ישראל]] כ[[מלך כמלך המשיח]].
==מקורות==דמותו של מלך המשיח, כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול את עם ישראל, מופיעה במקורות [[מדברי חז"ל]] מיד לאחר חורבן [[בית המקדש השני]]. וכך נאמר בתלמוד ירושלמי{{הערה|ברכות פ"ב המצינו למדים סימנים רבים בקשר לזהותו של אותו האדם הראוי להיות משיח ועפי"ד. תרגום ללשון הקודש}}: {{ציטוטון|מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד, שגעתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה, אמר לו יהודי יהודי, התר שורך והתר מחרשתך, שחרב בית המקדש. געתה פעם שניה, אמר לו יהודי יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, שנולד מלך המשיח}}ז נהגו מבין היהודים לזהות מי מאנשי הדור הוא הראוי להיות משיח.
אין הכוונה שאותו תינוק הוא המלך ==מקור==דמותו של מלך המשיח העתיד , כאדם שחי בדורו ומצפה לגאול בפועלאת עם ישראל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד מופיעה במקורות [[הקדוש ברוך הואחז"ל]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכךלאחר חורבן [[בית המקדש השני]]:{{ציטוט|תוכן=מעשה היה ביהודי אחד שהיה עומד, שגעתה פרתו לפניו. עבר ערבי אחד ושמע קולה, אמר לו יהודי יהודי, התר שורך והתר מחרשתך, שחרב בית המקדש. געתה פעם שניה, אמר לו יהודי יהודי, קשור שורך וקשור מחרשתך, שנולד מלך המשיח|מקור=תלמוד ירושלמי ברכות פ"ב ה"ד. מתורגם}}.
וכך ביאר הרביאין הכוונה בהכרח שאותו תינוק הוא המלך המשיח העתיד לגאול בפועל, אלא להורות שמיד עם החורבן העמיד [[הקדוש ברוך הוא]] אדם המוכן וראוי לגאול את ישראל מיד כאשר יזכו לכך.{{הערה|שם חלק ב' עמ' 744 הערה 93; וראה תורת מנחם התוועדויות [[ליקוטי שיחותתנש"א]] חכחלק ד עמוד 134 הע' 93}}{{הערה|וראה בספר נצח ישראל למהר"ט דברים ע' 14ל פרק כ"ו מבאר ביאור הלידה (שאינה לידה גשמית רק) שאז נעשה ראוי העולם למשיח עיי"ש וראה בספר ישעות משיחו העיון השני פרק א.}}. וראה על-דרך-יסוד זה שיחת פרשת וישלח כתב רבי עובדיה מברטנורא{{הערה|בפרושו למגילת רות.}}: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל".וכן בשו"ת [[תשמ"טחתם סופר]] (בלתי מוגה): {{ציטוטוןהערה|חלק ו', סימן צ"כיון שאחכה לו בכל יום שיבוא, על כרחך צריך לומר שמציאותו נשמה בגוף קיימת גם עתהח ד"ה הריני נזיר.}}}}: "ומיום שחרב בית המקדש, מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו ה' יתברך וישלחו.. ובעוונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראוים לכך, אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אם ירצה ה' יגלה אליו ה' כמו למשה בסנה וישלחהו".בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין{{ציטוטוןהערה|מובן ההכרח על זה בפשטותפרשת דברים, אות י"ג.}}: מאחר שכשישראל עושין "בכל דור יש [[תשובהנפש]] הרי אחת שראויה להיות משיח אם יהיה הדור זכאי"מיד הן נגאליןומכיוון שונה כתב הרד"ק{{הערה|בפירושו לתהלים פט, ואני ישנה בגלותא אבל ולבי ער להקבמח}} "ה וכו', הרי בהכרח שמשיח יהיה מוכן מיד ברגע שלאחרי החורבן, כדי שתוכל להיות הגאולה – בכל דור ודור יתאוה מי מזרע דוד שתהיה בימיו הישועה ויהיה הוא מלך המשיח"מיד" כשעושין תשובה.}}
כהוכחה לכך, כתב הרבי אל יהודי שתמה על ששמע מרב בית הכנסת שלו "אשר בכמה דורות, כולל גם [[דור השביעי|דורנו]], חי איש המתאים על יסוד פי התכונה שלו, להיות [[משיח צדקנו]].. ובפרט בדורנו האחרון"{{הערה|לשון הרבי במכתב}} ש"מוכרח הדבר גם מנוסח ה'אני מאמין'.. "אחכה לו בכל יום שיבוא", שזה אפשרי רק באם כמה שנים לפני זה כתב רבי עובדיה מברטנוראנולד ונתגדל"{{הערה|שם=כ"ח ניסן תשכ"ה|מכתב מתאריך כ"ח ניסן תשכ"ה, נדפס בקובץ התוועדות שי"ל לאחרון של פסח תש"פ}}. במקום אחר ביאר הרבי בקשר ללידת משיח מיד לאחר החורבן{{הערה|בפרושו למגילת רות[[ליקוטי שיחות]] חלק כ"ט דברים ע' 14.}}: שדבר זה מוכרח הוא כי מאחר שכשישראל עושין [[תשובה]] "מיד הן נגאלין"{{ציטוטוןהערה|בכל דור ודור נולד רמב"ם הלכות תשובה פרק ז הלכה ה.}} והרי משיח הוא ילוד אשה שימלוך על ישראל, בהכרח אם כן שמיד ברגע שלאחרי החורבן, יהיה אחד מזרע יהודה שהוא ראוי הראוי להיות משיח לישראל}}כדי שתוכל להיות הגאולה - "מיד" כשעושין תשובה".
וכן בשו"ת ובאחד משיחותיו תיאר הרבי{{הערה|[[דבר מלכות]] שבת [[חתם סופרפרשת תזריע מצורע]]{{הערה|חלק ו', סימן צ[[תנש"ח ד"ה הריני נזיר.א]] }}: {{ציטוטון|ומיום שחרב בית המקדשמשיח נמצא בעולם בזמן ומקום הגלות, מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות ובמצב של גלות, שסובל תחלואי הגלות, ומצפה בקוצר רוח ובכליון עיניים להתגלות (מההעלם בזמן ומצב הגלות), דמלך המשיח גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו האת ישראל בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחרי' יתברך וישלחו . . ובעוונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראוים לכךגלות, אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אם ירצה הכפסק דין [[הרמב"ם]] "יעמוד מלך מבית דוד וכו' יגלה אליו ה׳ כמו למשה בסנה וישלחהו}}.
בפרי צדיק לרבי צדוק הכהן מלובלין==גדרו של המשיח שבכל דור==היות ומלך המשיח כשיתגלה צריך שיתקיימו בו סימני המשיח כפי שכתבם [[הרמב"ם]] בהלכות מלכים{{הערה|פרשת דברים, אות פרק י"ג.א}}: {{ציטוטון|בכל דור יש נפש אחת שראויה ממילא אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות ראוי שיתקיימו בו גדרים אלו (אמנם, הגדרים והסימנים של [[בחזקת משיח]] ו[[משיח ודאי]] עדיין לא התקיימו בו שלכן הוא רק 'ראוי' להיות משיח אם יהיה הדור זכאי}}).
וכך כותב הרביולכן אותו אדם הראוי להיות משיח עליו להיות:* מזרע דוד.{{הערה|שהרי המשיח הוא "מלך מבית דוד" (רמב"ם הלכות מלכים פרק יא).}}* הוגה בתורה ועוסק במצוות.{{הערה|ראה שיחת שבת פרשת דברים [[דבר תשמ"ח]] (הע' 69), "שמשיח ישנו בכל דור ודור, ולא עוד אלא שהוא כבר במצב שראוי לגאול תיכף ומיד את ישראל ("הוגה בתורה ועוסק במצוות וכו'" - רמב"ם הלכות מלכים ספי"א)"}}.* שיהיה בו 'עניין' המלוכה.{{הערה|וכהבטחת התורה (ויחי מט, ו) שלעולם לא תפסק המלכות מזרע יהודה: "לא יסור שבט מיהודה" ודרשו חז"ל לשאלה במה מתבטאת מלכותו הנצחית של דוד בזמן הזה בה אין מלך בישראל, וביארו "אלו ראשי גליות שבבבל (ראה רמב"ם הלכות סנהדרין, "ראשי גולה שבבבל במקום מלך הם עומדין") ונשיא שבארץ ישראל" הממשיכים את מלכותדוד גם בזמן הגלות. וכך ביאר ה[[של"ה]] שבת (פרשת ויחי) ש"בכל דור ודור לא ימנע אנשים חשובים מיהודה... שלא תפסוק מיהודה ממשלה, יהיה ממשלה גדולה או קטנה, ודבר זה יהיה נוהג עד שיבא משיח, ואז עליו יקהתו כל העמים וימלוך בכיפה עולמי עד". וכפי שמובן גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם רבינו הקדוש, רבי יהודה מסדר ה[[פרשת תזריע מצורעמשנה]] , שהיה נשיא הסנהדרין, ורב נחמן שהיה מבית ראש הגולה, וראה שיחת שבת פרשת תולדות התוועדויות [[תשנ"ב]] כרך אעמוד 320 שמציאותו של משיח עומדת למלכות עוד לפני התגלותו וראה שם הערה 49 וראה גם [[קונטרס בית רבינו שבבבל]]תשנ"ב, "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיא"}} .* והוא נשיא הדור.{{ציטוטוןהערה|ראה גם שיחת [[שמחת תורה]] [[תשמ"ו]] (תורת מנחם התוועדויות [[תשמ"ו]] חלק א עמוד 344).}} ועל דרך [[רבי יהודה הנשיא]] שאמרו עליו שהוא היה משיח נמצא בעולם בזמן ומקום הגלותבימיו{{הערה|סנהדרין צח, ובמצב של גלותב.}} והוא העומד תחת וממלא מקום משה רבינו שעליו נאמר{{הערה|ראה שמות רבה פ"ב ו. זהר חלק א רנג, שסובל תחלואי הגלותא. ועוד.}} "משה הוא [[יציאת מצרים|גואל ראשון]] הוא גואל אחרון". ועוד שכיוון שנשיא הדור הוא כולל [[נשמה|נשמות]] כל הדור "שהנשיא הוא הכל"{{הערה|פירוש [[רש"י]] במדבר כא, ומצפה בקוצר רוח ובכליון עינים להתגלות (מההעלם בזמן ומצב הגלות), דמלך כא.}} הרי הוא כולל את כל [[ניצוץ משיח|ניצוצי משיח]] שבכל אחד מהדור והרי הוא משיח הכללי.{{הערה|ספר השיחות [[תשנ"ב]] חלק ב עמוד 470 הערה 53.}}* ולאחרי התגלות פנימיות התורה ו[[תורת החסידות]] נשיאי החסידות הם המשיח גואל את ישראל בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחרי' גלות, כפסק דין הרמבשבדור.{{הערה|ראה שדי חמד שם: "על פי זה כתבו גם כן תלמידי האריז"ל שבימיו היה האריז"ל משיח"ם .}} בהוספה לכך שהוא הנשיא הנה מצד שייכותו ל[[יחידה שבתורה]] שעניינה גלוי היחידה הכללית ביאת המשיח הרי הוא משיח שבדור.{{הערה|ספר השיחות [[תשנ"יעמוד מלך מבית דוד וכו'ב]] חלק ב עמוד 472 הערה 78.}}{{הערה|ראה הביאור בזה [http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf בקובץ גאולה ומשיח ב] (אותיות ב - ח).}}
==זהותו של המשיח==
על בסיס זה, בכל דור חיפשו מיהו המשיח שבדור, אין בזהוי זה להבטיח שהוא יהיה המשיח אשר יגאל את ישראל בפועל, אלא רק לומר שבאותו זמן הוא המתאים ביותר לגאול את ישראל באם אכן יזכו{{הערה|וכפי שדייקו רב ורב נחמן בלשונם ואמרו (סנהדרין צח,ב.) "אי מן חייא הוא", ופירש [[רש"י]] "אם משיח מאותן שחיין עכשיו", כדבר המוטל בספק. כיון שביאת הגאולה תלויה בזכותם של ישראל, ואם חלילה לא יזכו ותתעכב הגאולה, לא יהי' יהיה משיח מאותן שחיין עכשיו, אלא מהדורות הבאים לאחר מכן.}}.
*הגמרא ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|צח, ב.}}: {{ציטוטון|"מה שמו? דבי רבי שילא אמרי שילה שמו, שנאמר עד כי יבא שילה. דבי רבי ינאי אמרי ינון שמו, שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו. דבי רבי חנינה אמר חנינה שמו, שנאמר אשר לא אתן לכם חנינה, ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשי. ..אמר רב נחמן אי מן חייא הוא כגון אנא, שנאמר והיה אדירו ממנו ומושלו מקרבו יצא. אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש.}}"
*ה[[שדי חמד]]{{הערה|פאת השדה מערכת האל"ף כלל ע'}}: {{ציטוטון|"ובדרך הזה היה משוער אצלם בכל דור מי הוא . . רבינו הקדוש . . בדורו אמרו וידעו שהוא המוכן . . ועל פי זה כתבו גם כן תלמידי האר"י זהאריז"ל שבימיו היה האר"י זהאריז"ל. וכל זה הוא פשוט".}}
על דרך זה לאורך הדורות ישנם ביטויים רבים בקשר לגדולי ישראל שבכל דור, שתלמידיהם ציפו לגאולה שלימה בימיהם ולהתגלותו של רבם כמלך המשיח{{הערה|נלקטו בקונטרס '[http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?141550& משיח שבכל דור]' ([[קראון הייטס ]] תנש"א). וראה ב'מאוצר המלך' חלק א' עמ' 185 בנוגע לרמב"ם בדורו.}}. כל נשיאי תורת החסידות היו ה'משיח שבדור' - [[הבעש"ט]], [[המגיד ממעזריטש]], [[אדמו"ר הזקן]], [[אדמו"ר האמצעי]], [[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אדמו"ר מהר"ש]], [[אדמו"ר מוהרש"ב]], [[אדמו"ר מוהריי"צ]], עד ל[[אדמו"ר שליט"א]] שהוא לא רק 'משיח שבדור', אלא כבר התגלה כ'משיח צדקנו'.
===בדורנו===
{{ערך מורחב|ערך=[[הרבי מלובביץ מליובאוויטש כמלך המשיח]]}} בשיחת פרשת תזריע מצורע תשנ"ב, מביא הרבי את דברי הגמרא על כך שהתלמידים זיהו את רבם כמשיח ומשליך את הדברים בנוגע אלינו: {{ציטוטון|ואנן (חסידים) נעני אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאינו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) – יוסף שמו, שנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", יצחק שמו, שנאמר "אז ימלא שחוק פינו".}}
ועל דרך זה בשיחות אחרות{{הערה|דבר מלכות ש"פ משפטים תשנ"ב (הע' 148), "שבראשי תיבות ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקרבה אלינו – משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק, דובער (שמו השני של '[[הרבי מליובאוויטש]]''' מוגדר '''כ"ק אדמו"ר נ"ע)". ועד"ז גם בדבר מלכות ש"פ יתרו (הע[[מלך המשיח]]'' 96), ותצוה (הע' 81)העתיד [[הגאולה|לגאול]] את [[עם ישראל]]. ההכרה ברבי כמלך המשיח, תשנ"ב.}} מתעכב הרבי פורסמה על דברי חזידי רבני חב"ל{{הערה|סנהדרין צח, ד ואחרים ב. "יש אומרים מנחם בן חזקיה שמו"}} ש"מנחם שמו" – שמו של נשיא דורנו. ובכמה מקומות{{הערה[[פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח|שיחת ש"פ תרומה תש"נ. וראה גם שיחת ש"פ האזינו תנש"א, "מנחם מענדל, שמו של משיח צדקנו וכינוי השם".}} מוסיף גם בנוגע לשמו השני מענדל, שהוא בגימטריא "צדק", ש"צדק" הוא שמו של משיח{{הערהפסק דין]] [[הלכה|הלכתי]] המסתמך על פי הפסוק (ישעי' יא, ה) "והיה צדק אזור מתניו".}}פסיקת ההלכה ועל התייחסויותיו של הרבי עצמו לנושא.
==הדרכים לזהוי המשיח שבכל דור==המשיח שבדור צריך שהתקיימו בו סימני הרמב"ם{{הערה|הלכות מלכים פרק יהחל מהשנים [[תנש}}, להיות מזרע דוד{{הערה|וכהבטחת התורה (ויחי מט]], [[תשנ"ב]] ו) שלעולם לא תפסק המלכות מזרע יהודה: "לא יסור שבט מיהודה . . עד כי יבוא שילה[[תשנ"ג]], כאשר החלה התקופה המוגדרת על ידי הרבי כ"מלך התגלות המשיח שהמלוכה שלו". ודרשו חז"ל לשאלה במה מתבטאת מלכותו הנצחית של דוד והתחלת [[פעולות משיח בזמן הזה בה אין מלך בישראל, וביארו "אלו ראשי גליות שבבבל (ראה רמב"ם הל' סנהדריןהגלות|פעולתו בעולם]], החלה האמונה לקבל ביטוי פומבי בשירת "ראשי גולה שבבבל במקום [[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך הם עומדיןהמשיח לעולם ועד]]") ונשיא שבארץ ישראל" הממשיכים את מלכות דוד גם בזמן הגלותאל מול הרבי ובדרכים נוספות.
וכך ביאר ה[[של"ה]] האמונה שהרבי משיח הפכה לפופולרית בעקבות קמפיינים פרסומיים באמצעים שונים, שהתפרסמו (פרשת ויחיוממשיכים להתפרסם) שבעידוד הרבי. במכתב דלעיל{{הערה|שם=כ"ח ניסן תשכ"ה}} כותב הרבי שההכרח למציאות משיח בכל דור ודור לא ימנע אנשים חשובים מיהודה ואם אינם במלכות זה הם במלכות אחרהוא "בפרט בדורנו"... וכלל העניין שלא תפסוק מיהודה ממשלה בשיחת פרשת תזריע מצורע תנש"א, מביא הרבי את דברי הגמרא על כך שהתלמידים זיהו את רבם כמשיח ומשליך את הדברים בנוגע אלינו: {{ציטוטון|ואנן (חסידים) נעני אבתרייהו (בנוגע לרבותינו נשיאינו, ובפרט כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו) - יוסף שמו, יהיה ממשלה גדולה או קטנהשנאמר "יוסיף אדנ-י שנית ידו גו' ואסף נדחי ישראל גו'", ודבר זה יהיה נוהג עד שיבא משיחיצחק שמו, ואז עליו יקהתו כל העמים וימלוך בכיפה עולמי עדשנאמר "אז ימלא שחוק פינו".}}, הוגה בתורה ועוסק במצוות. בשיחות אחרות{{הערה|ראה שיחת שדבר מלכות שבת פרשת משפטים [[תשנ"פ דברים תשמ"ח ב]] (הע' 69148), "שמשיח ישנו בכל דור ודורשבראשי תיבות ד"מיד" נרמזים ג' התקופות השייכות לכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, ועל סדר הקרבה אלינו - משיח (מנחם שמו) יוסף יצחק, ולא עוד אלא שהוא כבר במצב שראוי לגאול תיכף ומיד את ישראל דובער (שמו השני של כ"הוגה בתורה ועוסק במצוות וכו'ק אדמו" – רמבר)"ם הל. ועל דרך זה גם בדבר מלכות שבת פרשת יתרו (הע' מלכים ספי"א96), ותצוה (הע' 81), תשנ"ב.}}. וכן עליו להיות מלךמתעכב הרבי על דברי חז"ל{{הערה|שיחת תזריע מצורע תשנסנהדרין צח, ב. "יש אומרים מנחם בן חזקיה שמו"א הערה 66}} אם כי, אין הכוונה לש"מלךמנחם שמו" במובן המלא - שמו של המושג, עם כל התנאים ההלכתיים לעמידת מלך, שתנאים אלו לא יתכנו בזמן הגלות כאשר ישראל מפוזרים בין האומות ותחת שלטון זריםנשיא דורנו. אלא הכוונה למלך במשמעות של מנהיג ישראל, ובכמה מקומות{{הערה|כפי שמובן שיחת שבת פרשת תרומה תש"נ. וראה גם מדברי הגמרא שהדוגמאות למשיח שבדור הם רבינו הקדוששיחת שבת פרשת האזינו תנש"א, רבי יהודה מסדר ה[[משנה]]"מנחם מענדל, שהיה נשיא הסנהדריןשמו של משיח צדקנו וכינוי השם".}} מוסיף גם בנוגע לשמו השני מענדל, ורב נחמן שהיה מבית ראש הגולהשהוא בגימטריא "צדק", וראה [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] תשנש"צדק"בהוא שמו של משיח{{הערה|על פי הפסוק (ישעי' יא, ה) "מסתבר לומר שהוא הנשיא שבדור, כמו רבי יהודה הנשיאוהיה צדק אזור מתניו".}}.
==ראו גם==
*[[חזקת מלך המשיח]]* [[בחזקת משיח]]*[[משיח ודאי]]* [[ניצוץ משיח]]
==לקריאה נוספת==
*הרב [[יששכר דוד קלויזנר]], '''משיח שבכל דור''', [[נחלת הר חב"ד]], [[תשנ"ב]].
*'''משיח שבכל דור''', משה שלזינגר, מגזין 'ובאותו הזמן' חודש מנחם אב תשפ"א ע' 6-16.
==קישורים חיצוניים==
*הרב [[שלום דובער וולף (צפת)|שלום דובער וולף]], [http://wwwold2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76428" משיח שבכל דור" ● סקירה תורנית] {{אינפו}}*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/01/17-01-2021-17-58-50-%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%94-.pdf התקשרות היחידה]''', שער ב' - "נשיא הדור משיח שבדור", בהוצאת [[את"ה העולמי]] יו"ד שבט תשפ"א {{אינפו}}{{PDF}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
3,698

עריכות