פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 23,725 בתים ,  17:19, 27 באוגוסט 2023
{{חודש אלול}}
[[תמונה:תקיעת שופר.jpg|left|thumb|250px|תקיעת שופר בחודש אלול]]
'''חודש אלול''' הוא החודש השנים עשר לפי הספירה מחודש [[תשרי]] והחודש השישי מחודש [[ניסן]].
בחסידות חב"ד נחשב חודש אלול כחודש בו "נמצא המלך בשדה" כשהכוונה היא שזהו חודש מיוחד המסוגל לעשית תשובה ותהקרבות לקב"ה (מה שאין כן חודש תשרי, בו נמצא המלך בהיכלו).
==המלך בשדה==[[קובץ:שופר באלול.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תקיעת שופר בחודש אלול. ציור: [[זלמן קליינמן]]]]ב'''חודש אלול''' הוא החודש השנים-עשר בשנה לפי הספירה מחודש [[לקוטי תורהתשרי]] לוהחודש השישי מחודש [[אדמוניסן]] מכונה בשם '''חודש הרחמים והסליחות'''.עשרים ותשעת ימי חודש אלול הם ימים בהם "ר הזקן[[המלך בשדה]] מביא אדמו"ר הזקן - [[הקדוש ברוך הוא]] קרוב לכל [[משליהודי]] למשמעות החודש. המשל מספר ומתגלה אליו באופן אישי על מלך שיצא לשדהידי הארת [[י"ג מידות הרחמים]], אשר אז רשאים ויכולים כל בני העיר להקביל את פניו והמלך מקבל את כולם בסבר פנים יפות ומראה פנים שוחקות לכולם. מה שאין כן כאשר נמצא המלך בארמון מלכותוובימים אלו מתכוננים ל[[ראש השנה]], אשר אז רק יחידי סגולה יכולים לראות את פניו[[עשרת ימי תשובה]] ו[[יום הכיפורים]].
בנמשל חודש ==מעלת החודש ועניינו=====המלך בשדה==={{ערך מורחב|ערך=[[המלך בשדה]]}}[[אדמו"ר הזקן]] מביא משל ב[[לקוטי תורה]] הממחיש את אופן התגלותם של [[י"ג מידות הרחמים]] בחודש אלול . וזה לשונו: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=..הנה נודע שבאלול הוא החודש בו המלך - הקבזמן התגלות [[י"ה - יוצא לשדהג מדות הרחמים]], אשר אז כולם יכולים ולהבין זה כי למה הם ימות החול ואינם יום טוב... ובוודאי יש הפרש גדול בין [[יום הכיפורים]] ובין אלול. אך הנה יובן על פי משל למלך שקודם בואו לעיר יוצאין אנשי העיר לקראתו ומקבלין פניו ב[[שדה]] ואז רשאין כל מי שרוצה לצאת להקביל פניו הוא מקבל את פניו והוא מראה כולם בסבר פנים יפות ומראה פנים שוחקות לכולם. ובלכתו העירה הרי הם הולכים אחריו. ואחר כך בבואו להיכל מלכותו אין נכנסים כי אם ברשות ואף גם זאת המובחרים שבעם ויחידי סגולה. וכך הענין על דרך משל בחודש אלול יוצאין להקביל אור פניו יתברך בשדה.. |מקור=לקוטי תורה פרשת ראה לב, ב.}}משל זה מבאר את מעלתו של חודש אלול כחודש שה' קרוב לכל יהודי ב[[אתערותא דלעילא]], ו[[שלוש עשרה מידות הרחמים]] מתגלים לכל אחד, לא משנה מה מצבו, גם אם הוא נמצא ב"שדה" - מקום שאינו של קדושה בגלוי, וכאשר יהודי יודע זאת - הוא מתעורר ב[[אתערותא דלתתא]] וחוזר ב[[תשובה]] לקראת [[ראש השנה]] ו[[יום הכיפורים]].
בריבוי ===חודש הרחמים===ב[[מאמריםספר המנהגים]] מובא: {{ציטוטון|הוא חודש הרחמים שבו מאירות [[שלוש עשרה מדות הרחמים]]. החודש הזה הוא חודש הרחמים, אשר בו נפתחים שערי רחמים לכל הבא לגשת אל הקודש לעבודת הבורא ברוך הוא בתשובה תפילה ותורה. החודש הזה הוא האחרון משנה החולפת ועוברת מההווה אל העבר, והוא חודש של חשבון הנפש לחשוב ולהתבונן במה עברה עליו השנה, להתחרט על הלא טוב בחרטה גמורה, ולקבל על עצמו להיות זהיר על להבא בקיום המצות בהידור, לשקוד בתורה ותפילה ולהתרגל במדות טובות. החודש הזה הוא חודש ההכנה, לקראת השנה החדשה הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה בגשמיות וברוחניות}}. ===חודש החשבון===חודש אלול נקרא חודש החשבון, בהיותו החודש האחרון בשנה, שבו צריכים לעשות חשבון הנפש, חשבון צדק של העבודה במשך השנה שחלפה{{הערה|ראה ספר המאמרים אידיש ע' 75, 78, 129. וראה לקוטי מהרי"ל הל' ימים הנוראים. ל"ת להאריז"ל עה"פ (תצא כא, יג) ובכתה גו' ירח ימים. טואו"ח ר"ס תקפא. ועוד. [[רבותינו נשיאנודבר מלכות עקב|שיחת ש"פ עקב תנש"א]] הם מבארים .}}. כמו שבגשמיות, בעל עסק בכדי שיהיה העסק כדבעי ויתן רוח רב, צריך מזמן לזמן לעשות חשבון ולתקן את המשל הנכל החסרונות. כן הוא גם בעבודה הרוחנית בעבודת השם, שכל השנה הנה כל ישראל עוסקים בתורה ומצות ובמדות טובות, בחדש אלול הוא חדש החשבון אשר כל אחד ואחד מישראל, הן היושב אהל והן הבעל עסק, צריכים לעשות חשבון צדק בנפשם מכל אשר עבר עליהם במשך השנה, ולידע המעלות בעבודתם ולחזקם, ואת החסרונות שבהם ובעבודתם לתקנם. על ידי הכנה טובה זו זוכים לשנה טובה ומתוקה בגשמיות ורוחניות{{הערה|[[תבנית:היום יום/כ"ל ומדייקים בו בכל מילה ואותז באב|היום יום כ"ז מנחם אב]].}}. עבודת חודש אלול היא הן החשבון צדק (והתיקון ושלימות) של השנה החולפת, והן ההכנה לשנה הבאה{{הערה|ראה סה"מ תרצ"ו ס"ע 141 ואילך. וש"נ. [[דבר מלכות ראה|שיחת ש"פ ראה תנש"א]].}}.
==רמזים בשמו של החודש==
ריבוי [[ראשי תיבות]] הובאו על שם החודש "אלול". המפורסם שבהם הוא: "'''א'''ני '''ל'''דודי '''ו'''דודי '''ל'''י". ראשי תיבות אלו מרמזים על סדר העבודה. גם על ראשי תיבות אלו ישנם ריבוי מאמרים המבארים את עניינו.
{{ערך מורחב|ערך=[[אני לדודי ודודי לי]]}}
ראשי תיבות נוספים של החודש, הרומזים לעבודה הנדרשת בו, מובאים בשיחות הרבי:
שלושה מהם רומזים לשלושת העמודים עליהם העולם עומד:
'''תורה''': הוספה והתחזקות בלימוד התורה בחודש אלול, נרמזים בפסוק{{הערת שולייםהערה|שמות כא,יג}}: "'''א'''נה '''ל'''ידו '''ו'''שמתי '''ל'''ך". פסוק זה מדבר על [[ערי מקלט ]] ורומז על התורה שכן היא מגינה על האדם מפני יצר הרע, כנאמר{{הערת שולייםהערה|בבלי, מכות י,א}} "דברי תורה קולטין". '''תפילה''': התפילה ענינה הוא קשר וחיבור של האדם (אני) עם הבורא (דודי), היא נרמזת בפסוק{{הערה|שיר השירים ו, ג}}: "'''א'''ני '''ל'''דודי '''ו'''דודי '''ל'''י". '''צדקה''': העמוד השלישי הוא גמילות-חסדים, יש להרבות ב[[צדקה]] מראש חודש אלול, דבר זה נרמז בפסוק{{הערה|מגילת אסתר ט, כב}}: "'''א'''יש '''ל'''רעהו '''ו'''מתנות '''ל'''אביונים". ראשי התיבות החמישי שמביא הרבי הוא: '''גאולה'''. זו נרמזת בפסוק "'''א'''שירה '''ל'''ה' '''ו'''יאמרו '''ל'''אמר"{{הערה|שמות טו, א}}.הגאולה היא מטרת קיום התורה והמצוות ותכליתם. יתירה מכך, הגאולה היא גם חלק מעבודת הבורא כעת, שכן האמונה בביאת המשיח והצפייה לבואו היא מעיקרי הדת. עוד מסביר הרבי שעל היהודי לעבוד את הבורא מתוך תחושת גאולה אישית מכל הדברים המפריעים ומבלבלים אותו. יהודי צריך להתייצב בתחושה של גאולה - שהוא בן-חורין לעבוד את אלוקים, ושאין שום ממשות בכל ההפרעות למיניהן.וכן מובאים ומבוארים ב [[ שערי המועדים]] אלול הר"ת ארון לוחות ושברי לוחות ואוי לרשע ואוי לשכנו וכן מובא ומבואר שם שאלול אותיות לא לו [[קובץ:שופר אלול.jpg|שמאל|ממוזער|350px|מבצע שופר בחודש אלול]] ==הנהגות ומנהגי החודש=====איחולי "כתיבה וחתימה טובה"===יש להשתדל לברך (ולהתברך) איש את רעהו ואשה את רעותה, וכן הטף, ילד לחבירו וילדה לחברתה, לכל אחד ואחד בפרטיות ולכלל ישראל, בברכת "כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה", הן בעל-פה, פנים אל פנים, והן בכתב, כמובא באחרונים אשר ברכתו של איש ישראל, ובפרט בעת רצון, חודש הרחמים, כשהמלך בשדה כו' ומראה פנים שוחקות לכולם וממלא בקשותיהם כו' - מוסיפה בברכתו של [[הקב"ה]] למלא משאלותיהם של כל אחד ואחד מישראל, בכל המצטרך להם, בגשמיות וברוחניות גם יחד{{הערה|משיחת ב' דר"ח אלול [[תשמ"ח]].}}.  נוהגין כשכותב אדם לחבירו איגרת שלומים מן ראש-חודש אלול עד יום-הכיפורים, רומז לו בתחילתו או בסופו, שהוא מעתיר עליו שיזכה בימי הדין הבאים לטובה, להיות נכתב ונחתם בספר חיים טובים{{הערה|מטה-אפרים, תקפא אות ט. מובא במכתב הרבי, [[לקוטי-שיחות]] כד, עמ' 642/}}.  הרבי נוהג{{הערה|רשימה מורחבת על המנהג ועל הנהגת הרבי בזה מאת הרב אליהו יונחן גוראריה ב[[שבועון כפר חב"ד]] גליון 1876 עמוד 78.}} לאחל בסופי המכתבים "כתיבה וחתימה טובה", והחל בכך מא' דראש-חודש אלול (וכאמור{{הערה|שיחת ליל א' דר"ח אלול [[תשמ"ו]].}} שיש להקדים את הברכה כבר מהיום הראשון של ראש- החודש). אך נמצא גם מכתב מערב ר"ח אלול שמאחל כך{{הערה|[[אגרות-קודש]], טו, עמ' שסט/}}. ופעם גם מצינו איחולי "כתיבה וחתימה טובה" במכתב מיום ה' מנחם-אב{{הערה|שם, ג, עמ' שסב/}}. ובהתוועדויות תשנ"א ח"ד עמוד 179 כתוב לאחל מחמשה עשר באב בערך בימי ח"י אלול החל הרבי לאחל "כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה", "כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה בגשמיות ורוחניות". בין כסה לעשור איחל: "חתימה וגמר חתימה טובה". בין יום-הכיפורים לסוכות איחל בדרך-כלל: "גוט יום-טוב", אך מצינו גם שבמוצאי יוהכ"פ מאחל: "חתימה וגמר חתימה טובה"{{הערה|שם, כא, עמ' רלג.}}. ===אמירת "לדוד ה' אורי"===מראש חודש אלול, עד אחר הושענא רבה - אחר שיר-של-יום, ובמנחה קודם עלינו - '''אומרים מזמור "לדוד ה' אורי.'''{{הערה|[[סידור אדמו"ר הזקן]].}} אם מתפלל במנין שבו נוהגים לומר "לדוד אורי" אחרי "עלינו", יאמר "עלינו" עם הציבור ואחר-כך "לדוד אורי"{{הערה|על-פי [[אגרות קודש אדמו"ר שליט"א]], חי"ט, עמ' תל.}}.  ל[[מנהגי חב"ד|מנהגינו]] מתחילין לומר "לדוד ה' אורי" ביום הראשון של ראש-חודש אלול{{הערה|[[ספר המנהגים]]. '[[היום יום]] עמ' פג. וכן הוא במנהגי קארלין וקוידנוב}} אמנם העולם ברובו מתחיל לומר ביום השני{{הערה|[[קיצור שולחן ערוך]] סימן קכ"ח סעי' ב'.}}. אמירת הקדיש שאחר "לדוד אורי" עולה גם לשיר-של-יום, וכן במנחה הקדיש שאחר עלינו עולה גם לקאפיטל "לדוד אורי" - "וכן שמעתי מהרב ר' [[הלל מפאריטש]] שכן צריך לנהוג" כי שיטת אדמו"ר בסידורו לבל הרבות בקדישים, רק מה שתיקנו הקדמונים{{הערה|[[שער הכולל]] יא, כט. ספר המנהגים, עמ' 17.}}. ===הוספה באמירת תהלים===מא' אלול (היום השני של ראש-חודש אלול) עד יום-הכיפורים אומרים בכל יום שלושה מזמורי [[תהלים]] לפי הסדר: ביום א' אלול - פרקים א, ב, ג. ב' אלול - ד, ה, ו וכו'. וביום-הכיפורים - שלושים ושישה מזמורים: קודם כל נדרי - קטו עד קכג. קודם ה[[שינה]] קכד עד קלב. אחר מוסף - קלג עד קמא. אחר נעילה - קמב עד קנ{{הערה|[[ספר המנהגים]].}}.  מי שלא התחיל מיום שני דראש-חודש, יתחיל באותו יום שהוא עומד בו, ואת אשר החסיר ישלים, אבל לא יותר משלשה מזמורים בכל יום{{הערה|[[קובץ מכתבים]], שם. וב'היום יום' שם, בהשמטת המשפט האחרון "אבל לא יותר" וכו'.}}. נוהגין - וכן נהג הרבי (בערב יום-הכיפורים ועוד) - לומר את שלושת המזמורים בציבור, אחר שיעור התהלים היומי, לפני קדיש-יתום. לבד מתקנה זו - בחודש אלול מרבים באמירת תהלים. [[אדמו"ר הרש"ב]] אמר, שבחודש זה היא העונה ("דער סעזאן") של אמירת תהלים{{הערה|שמועות-וסיפורים, א, עמ' צז}}. ===תקיעות===[[קובץ:תקיעת שופר 770.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] מאזין לתקיעת שופר ב[[זאל הקטן]] של [[770]]. התוקע הוא הרב [[יעקב יוסף רסקין]].]]במשך היום הראשון דראש-חודש אלול תוקעין להתלמד, ומתחילין לתקוע אחר התפילה ביום השני דראש חודש. [עניינה של ה"תקיעה להתלמד" שביום הראשון - ומעלתה על התקיעה שבשאר הימים - נתבארו{{הערה|בשיחת א' דר"ח אלול [[תשמ"ב]].}} שהוא כענין ה"תקיעה אחת" דיום-הכיפורים]{{הערה|ספר המנהגים.}}.  התקיעות דחודש אלול - '''תשר"ת תש"ת תר"ת'''{{הערה|ספר המנהגים.}}. ויש לומר שזהו כנגד עשר כחות הנפש. שמזה מובן, שגם התשובה דאלול, אף שבעיקר היא רק הזזה כללית, שייכת היא מכל מקום לכל הכחות{{הערה|[[לקוטי-שיחות]], ב. עמ' 446 ושם ט', עמ' 131.}}. ===בדיקת תפילין ומזוזות==={{ערך מורחב|בדיקת תפילין ומזוזות}}בספר "מטה אפרים" של רבי אפרים זלמן מרגליות מובא בנוגע לחודש אלול: {{ציטוטון|אנשי מעשה נוהגין שבחודש הזה מפשפשים בדקדוקי מצווה להיות בודק ובוחן [[תפילין]] ומזוזות שלהם}}{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38909&st=&pgnum=9 מטה אפרים סימן תקפא, סעיף י].}}. על יסוד הנהגה זו עורר הרבי בשנת [[תשל"ד]] בהמשך ל[[מבצע מזוזה]] שכל אחד ישתדל לבדוק את התפילין והמזוזות שבביתו בימי חודש אלול, אף אם נקנו מסופר ירא שמים ונכתבו בהידור. הרבי אף הוסיף {{ציטוטון|שעל ידי זה יתוסף בברכת ה' בכלל, ובפרט בברכת כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה. וכדאי ונכון ביותר, שכל אחד ואחד ישתדל לפרסם זה - נוסף על הקיום בעצמו - בכל מקום שידו מגעת, בכל מקום ומקום, לכל אחינו בני-ישראל שליט"א}}{{הערה|משיחת ב' דר"ח אלול תשמ"ח.}}.  הרבי הבהיר{{הערה|1=ראו [http://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3413906 לקט קטעי וידאו עם הוראות הרבי לבדיקת התפילין והמזוזות בחודש אלול].}}, שלמרות שמצד הדין הבדיקה צריכה להיעשות רק פעם בשלוש וחצי שנים, הרי {{ציטוטון|בשעה שיש איזה צורך בתוספת ברכה מלמעלה על דרך כבחודש אלול אזי נעשה מיד מנהג טוב לבדוק המזוזות והתפילין}}{{הערה|1=[http://www.sichos.com/5772/lahak/12-01.pdf שיחת כ"ף [[מנחם אב]] תשל"ד].}}, ובפרט, שבשונה מדורות עברו שהכל נעשה בכשרות ובהידור, היום ישנו חשש גדול יותר שהתפילין נעשו שלא בהידור, והם עלולות להיפסל.
===הפטרת [[ראש חודש]]===כשחל ראש-חודש בשבת, מפטירין "השמים כסאי". ואז מוסיפין בסוף הפטורת שבת פרשת תצא "עניה סוערה" וגו'''תפילה''': התפילה ענינה הוא קשר וחיבור עד גמירא. כשחל ראש-חודש באחד בשבת, מפטירין "עניה סוערה" ומוסיפין פסוק ראשון ואחרון של האדם (אני) עם הבורא (דודי), היא נרמזת בפסוקהפטורת "מחר חודש"{{הערת שולייםהערה|שיר השירים ו,ג[[ספר המנהגים]].}}: "'''א'''ני '''ל'''דודי '''ו'''דודי '''ל'''י".
צדקה: העמוד השלישי הוא גמילות-חסדים, יש להרבות בצדקה מראש חודש אלול, דבר זה נרמז בפסוק{{הערת שוליים|מגילת אסתר ט,כב}}: "===[[ניגון ד'''א'''יש '''ל'''רעהו '''ו'''מתנות '''ל'''אביונים".בבות]]===
ראשי התיבות החמישי שמביא הרבי הואזקיני נזהרו שלא לנגן את ניגונו של [[אדמו"ר הזקן]] אלא בזמנים מיוחדים בלבד: ראש השנה, חודש אלול וכו'''גאולה'''. זו נרמזת בפסוק "'''א'''שירה '''ל'''ה' '''ו'''יאמרו '''ל'''אמר"{{הערת שולייםהערה|שמות טו,אמשיחת [[פורים]] [[תרפ"ח]].}}.הגאולה היא מטרת קיום התורה והמצוות ותכליתם. יתירה מכך, הגאולה היא גם חלק מעבודת הבורא כעת, שכן האמונה בביאת המשיח והצפייה לבואו היא מעיקרי הדת . עוד מסביר הרבי שעל היהודי לעבוד את הבורא מתוך תחושת גאולה אישית מכל הדברים המפריעים ומבלבלים אותו. יהודי צריך להתייצב בתחושה של גאולה - שהוא בן-חורין לעבוד את אלוקים, ושאין שום ממשות בכל ההפרעות למיניהן.
==[[פורטל:ימי חבבליובאוויטש היו מנגנים את "ד|ימי חבהניגון הגדול"ד[של רבינו הזקן]]=====אירועים===*ביום רק בזמנים קבועים.. וכן בראש חודש אלול{{הערה|[[א' באלוללקוטי דיבורים]] , עמ' 204. אך ב'ליקוטי רשימות' שבראש ספר-הניגונים, עמ' כד, נעתק מאותו מקור: וכן בחודש אלול בשעת התפילה (כשמתפללים ב[[תקפ"ביחידות]] - רבי באריכות).}}.  ידוע בשם [[ברוך (בן אדמו"ר האמצעי)|ברוךהצמח-צדק]], בן שאת ניגונו של [[אדמו"ר האמצעיהזקן]]בעל ארבע הבבות, אין מנגנים אלא בזמנים ידועים, כגון חודש אלול, התחתןימי הסליחות המעוררים לתשובה...*ביום {{הערה|ספר השיחות [[ה' באלול]] [[תקלתש"זא]] - רבי עמ' 85.}} ===נישואין===בחודש אלול עושים החופה בכל ימי החודש [[מנחם מענדל מויטעבסק]] הגיע ל[[ארץ הקודש]גם במחציתו השניה], יחד עם קבוצה של שלוש מאות כיון שהוא חודש הרחמים{{הערה|[[חסידספר המנהגים]]ים שהתיישבו ב[[צפת]].*ביום [[יעמ' באלול]] [[תקנ"ח]] - נפתח התיק הפלילי נגד [[רבינו הזקן]]76. הגנרל-פרוקורור מגיש את המלשינות אל הקיסר}}.*ביום בחודש אלול שעה טובה ומוצלחת ל[[י' באלולנישואין]] במשך כל החודש, כי חודש ה[[תרנ"ארחמים]] - הרב [[משה הורנשטיין ורצון (חתן אדמו"ר המהר"שכימים ראשונים)הוא, ומזלו בתולה. וכמובא באחרונים{{הערה|משה הורנשטיין]] נישא למרת [[חיה מושקא הורנשטיין (בת אגרות-קודש אדמו"ר המהרמה"ש)|חיה מושקא הורנשטיין]]מ ח"כ, בת [[אדמו"ר המהר"ש]]עמ' דש.}}.*ביום [[י"א באלול]] [[תרל"ה]] על-דבר קביעת עת חתונה בחודש אלול - על-פי מנהג ישראל בכמה וכמה מקומות... מסוגל אלול לזה ביתר שאת - [[אדמו"ר הרש"ב]] נישא למרת [[שטערנא שרה שניאורסון (אשת אדמו"ר הרש"ב)ועד שאפילו בחצי השני דהחודש קובעים{{הערה|שטערנא שרה שניאורסון]]שם, כב, נכדה של [[אדמו"ר הצמח צדק]]עמ' שיג-שיד.}}.*ביום [[י"=== סליחות ==={{ערך מורחב|סליחות}}ב באלול]] [[תרפ"ט]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] הגיע לביקור ב[[ארצות הבריתחודש אלול]]נהוג לומר סליחות בכל תפוצות ישראל, כחלק מעבודת התשובה.*ביום מנהגנו לומר הסליחות בשבוע של [[י"ג באלול]] [[תרנ"זראש השנה]] או בשבוע שלפניו - ודלא כמו שכתוב ב[[אדמו"ר הריי"צלקוטי תורה]] נישא למרת [[נחמה דינה שניאורסון (אשת אדמו"ר הריי"צ){{הערה|נחמה דינה שניאורסון]]דברים יד, א. *ביום [[י}}: "ד באלול]] [[תשולכן אומרים סליחות וי"ב]] - מרת [[חיה מושקא הורנשטיין (בת אדמו"ר המהרג מדות מראש חודש אלול ואילך"ש){{הערה|חיה מושקא הורנשטיין]]לקוטי שיחות, ט, עמ' 458, בתו וכמה כת"י של [[אדמומאמר זה בלקוטי תורה גורסים: "ר המהרולכן יש נוהגים לומר סליחות מראש חודש"ש]]- לקוטי שיחות, שם, הובלה לעמ'כבשנים' במחנה ההשמדה טרבלינקה311.}}.*ביום סדר הסליחות לקודם [[ט"ו באלול]] [[תרנ"זראש השנה]] - שהורה [[אדמו"ר הרשהריי"בצ]] הודיע על יסוד ישיבת - הוא מתאים לסדר במחזור 'כל בו', ולמנהג [[חב"דליטא]] בשם "רייסין זאמוט, בשינויים קלים{{הערה|'ליקוט טעמים ומקורות' לסליחות.}}.  ===הנהגת תלמידי ישיבות [[תומכי תמימים]]". היה זה בסעודת החתונתה של [[אדמו"ר הריי"צ]].=== *ביום בשני ימי [[י"ז באלולא' אלול|ראש-החודש]] מסדר ה[[תק"גמשגיח|מנהל-רוחני]] - נישאו הוריו של את סדר לימוד ה[[אדמו"ר הזקןחסידות]]בחודש אלול, ר' כי ב[[ישראל ברוך פוזנר|ישראל ברוךחודש אלול]] ומרת מוסיפים זמן ל[[רבקה (אם אדמו"ר הזקן)לימוד החסידות|רבקהלימוד חסידות]] פוזנרוכן לתפילה במתינות.*ביום בשני הלילות דראש-חודש [[י"ז באלול]] [[תשמ"חפארבריינגען|מתוועדים]] - ומדברים ביחוד בדבר הנהגת [[הרביחודש אלול]] הניח את אבן הפינה להרחבת בית המדרש ותשרי, הן בענייני לימוד החסידות, הן באופן התפילה בהתעוררות והן בהטבת המידות, לא רק בהכרח ביעור המידות הרעות אלא בהכרח לקנות מידות ולהדר בענייני [[770יראת שמים]].
*ביום במשך [[חחודש אלול]] מרבים ללמוד מאמרי חסידות, ולא הלימוד עיקר כי-אם העבודה בחשבון הנפש, קודם [[קריאת שמע שעל המיטה]], קודם ה[[שינה]] וקודם [[תפילת שחרית]], ותפילה בהתעוררות. ואיש את רעהו יעוררו בתיקון ה[[מידות טובות|מידות]] ובהבטחת ההנהגה{{הערה|[['תקנות' אדמו"י אלול תצר הריי"דצ לתלמידי ישיבות תומכי תמימים]]. [[הקריאה והקדושה]], [[ערב ראש חודש]] [[טבת]] - נצטווה [[הבעל שם טובתש"א]] להתגלות בעולם והוא בן 36}}.
*ביום אל תלמידי הישיבות: התלמידים שמוצאם מגזע החסידים, או אלו החפצים ללמוד תורת החסידות, הנה בשני חדשים אלו [[ח"י אלול תקע"ג]] - הגיע כ"ק ותשרי, יקבעו להם מועד וזמן מיוחד ללמוד תורת החסידות, והלימוד יהיה שנים שלושה חברים יחדיו ילמדו מאמר אחד איזה פעמים. ולקבוע זמנים להתוועד לשוחח בענייני חסידות{{הערה|[[אדמואגרות-קודש מוהריי"ר האמצעיצ]] מ[[קרמנצ, ד, עמ'וג]] וקבע מקום מושבו ב[[ליובאוויטש]]. את סדר הנסיעה קיבל כ"ק [[אדמו"ר הרש"ב]] מאביו [[אדמו"ר המהר"ש]]קלא}}.
*ביום הרבי הורה לתלמידי [[י"ט אלול ת"שישיבות תומכי תמימים]], ללמוד בזמן זה את העניינים השייכים לאלול, כגון: [[דרך חיים]] {{הערה|ראה גם: {{ציטוטון|מספרי החסידות המתאימים לזמן זה ביחוד - נכנס הוא כידוע ספר [[דרך חיים]] ל[[אדמו"ר הרייהאמצעי]]. אף שכנ"צל, וכלשון [[רבינו הזקן]] להתגורר ב-בהקדמתו לספר ה[[770תניא]]. מקום , הנה ראיה וקריאה בספרים אינה דומה לשמיעה מפה אל פה, כי אין שכל אדם זה נקבע עמתפעל ומתעורר ממה שמתפעל ומתעורר שכל חבירו, עיי"י [[הרבי שליטש. וכבר ידוע מרז"א]] ל וקנה לך חבר}}. (ב[[קונטרס בית רבינו שבבבלאגרות-קודש]]הרבי, יא, עמ' ת) כ}} שער התשובה ושער התפילה, [[גלותלקוטי תורה]] האחרונה אליה גלתה {{הערה|שכבר מפרשת דברים ואילך מדובר בלקוטי-תורה אודות ה[[חסידות חב"דתשובה]] עד ביאת .}} [[גואל צדקעטרת ראש]]. הרבי הסביר, שהרי כל העניינים המתרחשים בבריאה צריכים להשתקף אצל תלמידי הישיבה בעניינם הם, שהוא התורה. וכשקרב חודש אלול, זמן "אורי וישעי" וזמן התשובה בעולם, צריך הדבר לבוא לידי ביטוי אצל התלמיד, בלימוד העניינים הללו{{הערה|לקוטי-שיחות, ב, עמ' 632}}.
*ביום הרבי כותב, במכתב, שלמרות שכדברי רבינו הזקן, [[כהמלך בשדה|המלך נמצא בשדה]] ומקבל את כולם בסבר פנים יפות וכו'{{הערה|[[לקוטי תורה]] פרשת ראה, ד"ה אני לדודי}}, מובן וגם פשוט, שצריך להרבות בענייני תפילה תורה ומצות, וכסדר הכתוב "[[אני לדודי ודודי לי|אני לדודי]]" (בתחילה) "ודודי לי", ראשי-תיבות "א אלול תרצ"ט. וכמבואר בספרי [[קבלה]] - עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, נסע [[אדמומוסר]] ו[[חסידות]]. והסדר בזה בכלל, וכמובא באחרונים, שמרבים בתפילה ובתחנונים בערך שאר השנה{{הערה|עיין ברכי-יוסף, הובא במטה-אפרים סימן תקפא סעיף יא, באלף-למטה שם}}. וכן בלימוד התורה, מרבים בחלק השייך לעבודת השי"ר הריית, ולהדר בקיום מצוותיה. ובספרי חב"צד הרי מיוחד לזה: [[אגרת התשובה]] ל(חלק שלישי מספר ה[[ריגאתניא]]. שם נשאר עד ), [[דרך חיים]] (לבנו, [[כאדמו"ד אדר ת"שר האמצעי]]) וכו'{{הערה|שם, יט, עמ' תלב}}.
*ביום במכתב לישיבה במוטריאל, כותב הרבי: {{ציטוטון|בטח נשמע גם בישיבתם [ב[[כ"א אלול ת"שמונטריאול|מאנטרעאל]] , אשר הייתה כאן הצעתי שיוסיפו תלמידי הישיבה (והראשי-ישיבה וההנהלה לא כל- התקיימה חנוכת הבית לבניין שכן), בלימוד עבודה'דיקע [[770מאמר]]ים ביחוד בימים אלו [ימי אלול, זאת לאחר שאדמו"ר הריי"צ נכנס להתגורר בבנין ב[ומה טוב אשר גם [י"ט אלול ת"ש]במאנטרעאל]יעשו כזאת, ומה טוב אשר גם בשאר המקומות}}{{הערה|שם, כא, עמ' רכז}}.
*ביום במיוחד ב[[כ"דור השביעי]] מתאפיין חודש אלול בישיבות תומכי תמימים בלהט וחיות סביב ה אלול[[נסיעה לרבי]] ל[[חודש תשרי|חודש החגים]] נוהג כ"ק אדמו"ר שליט"א לומר קדיש על אחיו דובער הי"ד שנספה בשואה. יום זה נקבע כיום יארצייט מספקוההכנות הרוחניות והגשמיות לשם כך.
==ימי חב"ד=====אירועים===*ביום [[כא' באלול]] [[תקפ"ב]] - רבי [[ברוך (בן אדמו"ר האמצעי)|ברוך]], בנו של [[אדמו"ר האמצעי]], התחתן.*[[ה' באלול]] [[תקל"ז]] - רבי [[מנחם מענדל מויטעבסק]] הגיע ל[[ארץ הקודש]], יחד עם קבוצה של שלוש מאות [[חסיד]]ים שהתיישבו ב[[צפת]].*[[י' באלול]] [[תקנ"ט אלול תקמח]] - נפתח התיק הפלילי נגד [[רבינו הזקן]]. הגנרל-פרוקורור הגיש את המלשינות אל הקיסר.*[[י' באלול]] [[תרנ"טא]] - נולד הרב [[משה הורנשטיין (חתן אדמו"ר המהר"ש)|משה הורנשטיין]] [[נישואין|נשא]] את מרת [[חיה מושקא הורנשטיין (בת אדמו"ר המהר"ש)|חיה מושקא הורנשטיין]], בתו של [[אדמו"ר הצמח צדקהמהר"ש]].*[[י"א באלול]] [[תרל"ה]] - לאביו [[שלום שכנא אדמו"ר הרש"ב]] [[נישואין|נשא]] את מרת [[שטערנא שרה שניאורסון (אביו אשת אדמו"ר הרש"ב)|שטערנא שרה שניאורסון]], נכדה של [[אדמו"ר הצמח צדק]].*[[י"ב באלול]] [[תרפ"ט]] - אדמו"ר הריי"צ הגיע לביקור ב[[ארצות הברית]].*[[י"ג באלול]] [[תרנ"ז]] - אדמו"ר הריי"צ [[נישואין|נשא]] את מרת [[נחמה דינה שניאורסון (אשת אדמו"ר הריי"צ)|נחמה דינה שניאורסון]]. *[[י"ד באלול]] ולאמו [[הרבנית דבורה לאה תש"ב]] - מרת [[חיה מושקא הורנשטיין (ביתו בת אדמו"ר המהר"ש)|חיה מושקא הורנשטיין]], בתו של [[אדמו"ר המהר"ש]], הובלה ל'כבשנים' במחנה ההשמדה טרבלינקה.*[[ט"ו באלול]] [[תרנ"ז]] - [[אדמו"ר הרש"ב]] הודיע על יסוד ישיבת [[חב"ד]] בשם "[[תומכי תמימים]]". בסעודת החתונה של [[אדמו"ר הריי"צ]].*[[י"ז באלול]] [[תק"ג]] - ר' [[ישראל ברוך פוזנר|ישראל ברוך]] ומרת [[רבקה (אם אדמו"ר הזקן)|רבקה]]פוזנר, בעיר הוריו של [[אדמו"ר הזקן]], התחתנו.*[[י"ז באלול]] [[תשמ"ח]] - [[הרבי]] [[הנחת אבן הפינה|הניח את אבן הפינה]] להרחבת בית המדרש [[770]] ב[[ניו יורק]].*[[י"ח באלול]] [[תפ"ד]] - ה[[נביא]] [[אחיה השילוני]] התגלה לראשונה אל [[הבעל שם טוב]], בהיותו בן עשרים ושש שנים, והחל ללמדו תורה.*[[י"ח באלול]] [[תצ"ד]] - [[ליאזניהבעל שם טוב]] ונקרא מנחם מענדל , בהיותו בן שלושים ושש, הצטווה על שם הרהידי [[אחיה השילוני]] להתגלות בעולם.*[[י"ח באלול]] [[תקע"ג]] - [[אדמו"ר האמצעי]] נסע מ[[קרמנצ'וג]] וקבע מקום מושבו ב[[ליובאוויטש]].*[[י"ט באלול]] [[ת"ש]] - אדמו"ר הריי"צ נכנס להתגורר ב-[[770]].*[[כ"א באלול]] [[ת"ש]] - התקיימה [[חנוכת הבית]] לבניין [[770]], זאת לאחר שאדמו"ר הריי"צ נכנס להתגורר בבנין ב[[י"ט באלול]] [[ת"ש]].*[[כ"ה באלול]] - [[יום השנה]] של [[דובער שניאורסון (אח אדמו"ר שליט"א)|דובער שניאורסון]], אחיו של [[הרבי]], שנרצח ב[[שואה]] ולא נודע יום פטירתו. ביום זה נוהג הרבי לומר [[קדיש]].*[[כ"ט באלול]] [[תקמ"ט]]{{הערה|כך לפי הגירסה שהוכרעה. ראה:[[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)]] חלק ד' עמ' רמ"ח, שיחת י"ב [[ניסן]] [[ש"ת]], שיחת שביעי של פסח ש"ת, [[שלשלת היחס]] - שבתחילת [[היום יום]] - [[תש"ג]] ועוד. לפי גירסה אחרת היה זה בשנת [[תקמ"ח]]. ראה: יומן אדמו"ר הריי"צ מיום [[ט' בתמוז]] [[תרנ"ח]], [[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)]] חלק ב' עמ' קצ"ה, ושיחת [[אחרון של פסח]] [[תרצ"ה]]. גירסה נוספת אומרת שהיה זה בשנת [[תק"נ]] וראה בשיחת [[כ"ז בסיוון]] [[תש"ד]].}} - [[אדמו"ק רהצמח צדק]] נולד לר' [[מנחם מענדל מויטבסקשלום שכנא אלטשולר|שלום שכנא]] ומרת [[דבורה לאה (בת אדמו"ר הזקן)|דבורה לאה]] אלטשולר, בעיר [[ליאזנא]].
===[[יום הולדת|נולדו]]===
*ביום [[י"חבאלול]] [[תנ"י אלול נח"תח]] - [[הבעל שם טוב]] - נולד לר' [[אליעזר (אב הבעל שם טוב)|אליעזר]] ומרת שרה. *[[י"ח באלול]] [[תק"ה]] - רבי [[אדמו"ר הזקן]] נולד לרבי [[ישראל ברוך פוזנר|ישראל, לאביו אליעזר ולאמו שרהברוך]] ומרת [[רבקה (אם אדמו"ר הזקן)|רבקה]] פוזנר.*[[י"ח באלול]] [[תרפ"ב]] - הרב [[יעקב שפרינגר]] מזקני תושבי [[כפר חב"ד]] שעסק רבות ב[[מבצע אות בספר התורה]] וב[[מבצע תפילין]].
===[[פטירה|נפטרו]]===*ביום [[חי"י אלול קהג באלול]] [[תרל"תו]] - נולד ר' [[יעקב ישראל טברסקי]], חתנו של [[אדמו"ר האמצעי]],.*[[כ"ק ג באלול]] [[אדמותרצ"ר הזקןז]] - רבי שניאור זלמן בורוכוביץ [[מאיר שלמה ינובסקי]], סבו של [[הרבי]] (אב אמו) ואב [[בית דין]] של [[ניקולייב]],.*[[כ"ד באלול]] [[תשע"א]] - לאביו הרב [[רבי ברוךשלום דובער ליפשיץ]] ולאמו הרבנית רבקה , רב קהילת חב"ד ב[[ליאזנירמת גן]] ומייסד ארגון [[יד לאחים]] שבפלך מוהילוב בבלארוס, שהייתה אז תחת שלטון פולין.
===[[הסתלקות|נסתלקו]]=ראו גם==*ביום [[י"א אלול תרצ"ו]] - נפטר הרב [[שניאור זלמן סלונים ניגון התוועדות (נין אדמו"ר האמצעימשל למלך)]].
==לקריאה נוספת==*ביום [[י"ג '''תסייע לאחרים שלא להיכשל''', אודות חשבון הנפש בחודש אלול תרל"ו]] - נפטר הרה"ק רבמדור 'חיי רבי' [[יעקב ישראל מטשרקאס]] נ"ע חתנו של כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]] נ, שבועון כפר חב"ע.ד גליון 1921 עמוד 40
== קישורים חיצוניים ==*ביום [http://chabad.co.il/?template=topic&topic=148 חודש אלול - הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב"ד בישראל}}* [כ"ג http://old2.ih.chabad.info/ images/notimage/56334_he_1.pdf אלול בליובאוויטש] [[שיחות]] אודות חודש אלול תרצ"זב[[עיירה]] - הסתלק רבי [[מאיר שלמה ינובסקיליובאוויטש]] - בהוצאת [[אבועד חיילי בית דוד|ועד חיילי בית דוד - 770]]. אלול, התש"דע - {{אינפו}}*'''[http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3033252 הרבי בחודש אלול]''' {{וידאו}} {{בית חבד}}*'''[http://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3413928 אלול עם הרבי] ''' {{וידאו}} {{בית חבד}} בתוך מגזין הוידאו השבועי של [[ניקולייבjem]]*'''[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3413906 יש לבדוק את התפילין והמזוזות בחודש אלול]''' {{וידאו}}{{בית חבד}}* הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], [http://chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=15450&CategoryID=2421 "מה הטריד את הרבי בעשרת-ימי-תשובה תשל"ח?"], סבו של '''[[הרביהתקשרות (גיליון)|התקשרות]] ''' א'ש"י (אם ערב שבת פרשת ראה, כ"ט במנחם־אב תשע"ט), [[צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש]]*'''[הרבנית חנהhttp://www.chabad.org.il/_Uploads/2534hit1362p.pdf אלול חסידי ואיכותי]''', במדור 'ניצוצי רבי' שבועון התקשרות גליון א'שסב*'''[https://77012.blogspot.com/2022/08/blog-post_28.html מה מבקש הרבי לפרסם על חודש אלול, אפילו שלא בשמו?])''', אשר נוהג לומר אחריו “קדיש” ביום זה; בכמה באתר '[[התוועדות|התוועדויותלחלוחית גאולתית]] אף דיבר אודותיו והסביר את משמעות שמותיו “מאיר” ו”שלמה”.' {{לחלוחית}}
== קישורים חיצונים ==
* [http://chabad.co.il/?template=topic&topic=148 רעיונות לחודש אלול] - אתר [[חב"ד בישראל (אתר)|חב"ד בישראל]]
* [http://chabad.info/images/notimage/56334_he_1.pdf אלול בליובאוויטש] שיחות אודות חודש אלול בעיירה [[ליובאוויטש]] בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד|ועד חיילי בית דוד - 770]]. אלול, התש"ע.
{{חודשי השנה}}
{{ימי חב"ד לפי זמנים}}
{{הערות שוליים}}
{{חודשי השנה}}
[[קטגוריה:חודשי השנה]]
[[קטגוריה:ימי חב"ד - חודש אלול|*]]
30,164

עריכות