יעקב יוסף כ"ץ: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 37 בתים ,  23 באוגוסט 2023
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(6 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:
'''הרב יעקב יוסף הכהן כ"ץ''' הידוע כ'''רבי יעקב יוסף מפולנאה'''. הינו תלמידו המובהק של [[הבעל שם טוב]] ומחבר הספר החסידי הראשון שיצא בדפוס.
'''הרב יעקב יוסף הכהן כ"ץ''' הידוע כ'''רבי יעקב יוסף מפולנאה'''. הינו תלמידו המובהק של [[הבעל שם טוב]] ומחבר הספר החסידי הראשון שיצא בדפוס.


שנת ומקום לידתו של הרב יעקב יוסף אינם ידועות. לפני התקרבותו לבעש"ט שימש כרב ואב בית דין בשרהורוד שבפודוליה (אזור בדרום [[פולין]] של אז). בהשפעתו של רבי יהודה ליב ברבי יחיאל מיכל (המוכיח מפולנאה), תלמידו של הבעש"ט, הפך לחסיד, כתוצאה מכך בני עירו, ובראשם גובה המסים, גרשוהו ממשרתו. לפי האגדה הוא קילל בשל כך את העיר ואת משפחת גובה המסים, ומיד התרחשה בעיר שרפה, שכמעט כילתה בה הכל, ובני משפחתו של גובה המסים חלו מאוד ונטו למות. תושבי העיר ביקשו מ[[הבעל שם טוב]] שיבטל את הגזרה, והוא ענה, שאין בכוחו לבטל את דברי ר' יעקב יוסף, אלא רק לרכך אותם קמעא, ולכן הוא קבע, שבכל דור יהיו נולדים בעיר אנשים נכים במשפחת גובה המסים, וכך היה. בין השנים [[תק"ח]] - [[תקי"ב]] שימש כאב בית הדין בראשקוב, מ-תקי"ב כיהן בנמירוב, משנת [[תק"ל]], לאחר פטירת המוכיח מפולנאה, שימש כרב ובית אב הדין בפולנאה (הקהילה ה[[יהודי|יהודית]] השנייה בגודלה בפודוליה).  
שנת ומקום לידתו של הרב יעקב יוסף אינם ידועות. לפני התקרבותו לבעש"ט שימש כרב ואב בית דין בשרהורוד שבפודוליה (אזור בדרום [[פולין]] של אז). בהשפעתו של רבי [[רבי יהודה אריה ליב]] ברבי יחיאל מיכל (המוכיח מפולנאה), תלמידו של הבעש"ט, הפך לחסיד, כתוצאה מכך בני עירו, ובראשם גובה המסים, גרשוהו ממשרתו. לפי האגדה הוא קילל בשל כך את העיר ואת משפחת גובה המסים, ומיד התרחשה בעיר שרפה, שכמעט כילתה בה הכל, ובני משפחתו של גובה המסים חלו מאוד ונטו למות. תושבי העיר ביקשו מ[[הבעל שם טוב]] שיבטל את הגזרה, והוא ענה, שאין בכוחו לבטל את דברי ר' יעקב יוסף, אלא רק לרכך אותם קמעא, ולכן הוא קבע, שבכל דור יהיו נולדים בעיר אנשים נכים במשפחת גובה המסים, וכך היה. בין השנים [[תק"ח]] - [[תקי"ב]] שימש כאב בית הדין בראשקוב, מ-תקי"ב כיהן בנמירוב, משנת [[תק"ל]], לאחר פטירת המוכיח מפולנאה, שימש כרב ובית אב הדין בפולנאה (הקהילה ה[[יהודי|יהודית]] השנייה בגודלה בפודוליה).  


באחד ממכתבי הבעש"ט שב[[גניזה החרסונית]]{{הערת שוליים|מכתב קמ"ב.}}, הוא מתארו:
באחד ממכתבי הבעש"ט שב[[גניזה החרסונית]]{{הערה|מכתב קמ"ב.}}, הוא מתארו:


:::''קדוש ונורא הוא, ונצמד לי כבן...
:::''קדוש ונורא הוא, ונצמד לי כבן...
שורה 14: שורה 14:
==אזכור תורתו בחסידות חב"ד==
==אזכור תורתו בחסידות חב"ד==
שיטת לימודו בכלל דומה לשיטת הלימוד אותה הנהיגו רבותינו נשיאנו, בכך שלומד לעומק את פשט הדברים, אך מדייק ומדקדק בכל פרט.
שיטת לימודו בכלל דומה לשיטת הלימוד אותה הנהיגו רבותינו נשיאנו, בכך שלומד לעומק את פשט הדברים, אך מדייק ומדקדק בכל פרט.
מלבד זאת, פעמים רבות מזכיר הרבי מלך המשיח את אמרותיו, והעיקריים שבהם:
מלבד זאת, פעמים רבות מזכיר הרבי את אמרותיו, והעיקריים שבהם:
על הפסוק "ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא" אומר שההסתר בגלות גם הוא מוסתר.
על הפסוק "ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא" אומר שההסתר בגלות גם הוא מוסתר.
הרבי מלך המשיח שליט"א מביא מבעל התולדות יעקב יוסף בפרשת תרומה את דברי ה[[בעש"ט]] כי 'הזולת הוא הראי' וכשרואים רע בשני זה מגיע מאיתנו".
הרבי מביא מבעל התולדות יעקב יוסף בפרשת תרומה את דברי ה[[בעש"ט]] כי 'הזולת הוא הראי' וכשרואים רע בשני זה מגיע מאיתנו".
כמוגם האגרת הידועה מהבעש"ט (שעלה להיכל המשיח ושאל אותו "אימתי קאתי מר" וענה לו "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה") - נדפסה לראשונה בספרו [[בן פורת יוסף]].
כמו כן גם האגרת הידועה מהבעש"ט [[אגרת הגאולה]] (שעשה עליית נשמה בר"ה תק"ז ועלה גם להיכל המשיח ושאל אותו "אימתי קאתי מר" וענה לו "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה") - נדפסה לראשונה בספרו [[בן פורת יוסף]].


==ספריו==
==ספריו==
משתמש אלמוני