פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 6,173 בתים ,  23:49, 18 באוגוסט 2023
{{בעבודה מתמשכת}}
'''קריאת התורה בחג הסוכות''' הינה חלק מחיובי החג, כאשר במהלך התפילה, לאחר [[הלל]] ו[[הושענות]] קוראים בתורה מעניני החג. במנהגי הקריאה יש הבדלים בין [[ארץ ישראל]] ו[[חוץ לארץ]], ואף בין חסידי חב"ד עצמם יש חילוקי מנהגים באופן קריאת התורה בחול המועד.
 
על פי הנהוג, על כל אחד להשתדל לעלות לפחות פעם אחת לאורך ימי החג.
==קריאת התורה בחג ראשון==
|}
*'''שיטת רש"י{{הערה|על הגמרא במסכת סוכה.}} והרמב"ם{{הערה|בקצת נוסחאות.}} והרמ"א{{הערה|שולחן ערוך תרס"ג, א.}}''' - כיון שבכל יום אנו מסתפקים איזה יום זה מימי החג{{הערה|שהרי אם סוכות החל ביום הראשון של יום טוב, זהו יום שני של חול המועד, ואם סוכות החל ביום השני של יום טוב, זהו היום הראשון של חול המועד.}}, מתחילים לקרוא בכל יום את הקריאה של אותו יום{{הערה|ביום הראשון של חול המועד, שהוא היום השני מימי חג הסוכות מתחילים 'וביום השני', וכן הלאה.}}, והעולה השני והשלישי קוראים את קריאות הימים שאחריו, ואילו הרביעי שהוא עיקר הקריאה{{הערה|שהוא העולם שמיתווסף בחולו של מועד על שאר ימים.}} קורא את שתי הקריאות, בגלל הספק איזה יום של חג הסוכות הוא היום{{הערה|כך לדוגמא ביום הראשון של חול המועד יקרא לרביעי גם את 'וביום השני' וגם את 'וביום השלישי'.}}.
*'''שיטת תוספות{{הערה|דיבור המתחיל 'אתקין'.}}''' - בדומה לשיטת רש"יקוראים בכל יום רק את הקריאות השייכות לאותו יום, מספק. הראשון קורא את של היום, השני את של למחרתו (בגלל הספק), אך הרביעי השלישי חוזר וקורא רק את הקריאה של אותו יום, ולא שתי קריאות מספקוהרביעי חוזר וקורא את הקריאה של יום המחרת (בגלל הספק).
*'''שיטת הבית יוסף''' - כפי שיטת רש"י, אך העולה שלישי לא ממשיך וקורא את הקריאה של יומיים קדימה, כיון שאינה קשורה לענינו של יום אפילו לפי הספק, אלא חוזר וקורא מה שקרא העולה ללוי.
===מנהג חב"ד===
====בחוץ לארץ====מנהג חב"ד בחוץ לארץ הוא כדעת הרמ"א, שבכל יום מתחילים בקריאת אותו היום, וברביעי קוראים את שני הימים השייכים ליום זה מספיקא דיומא{{להשליםהערה|לדוגמא ביום השני של חול המועד קוראים לכהן 'וביום השלישי' ללוי 'וביום הרביעי' לישראל 'וביום החמישי' ולרביעי 'וביום השלישי... וביום הרביעי...'.}}. ====בארץ ישראל====הקהילה החב"דית שהתיישבה בארץ ישראל, נהגה כמנהג האשכנזים שקיבלו עליהם את הכרעת השולחן ערוך שבארץ ישראל כופלים וקוראים בכל יום את הקריאה של אותו היום 4 פעמים, וכך הופיע ב[[לוח כולל חב"ד]]. בעקבות דברי הרבי בחול המועד סוכות תשמ"ט{{הערה|על פי ההקלטה של סרט השיחה ליל ד' דחג הסוכות, אור לי"ח תשרי. נדפסה בדברי משיח ע' 176.}} שגם בארץ ישראל קוראים בקרבנות של כמה ימים, ביקשו חסידי חב"ד בארץ לשנות את ההנהגה, וכך גם הרב [[ברוך נאה]] האחראי על העריכה של [[לוח כולל חב"ד]] רצה לשנות ולתקן בלוח, והרבי ביקש ממנו קודם לברר את מנהג ארץ ישראל בזה{{הערה|במענה מר"ח אב ה'תש"נ: "הנ"ל משנה ראשונה, אח"כ היו ידיעות שונות מ(מבקרי) אה"ק, ולכן קודם שיפס"ד ויפרסם כדאי שיברר ככל הדרוש ויפרסם בצירוף מ"מ וכיו"ב". ובז' אלול תש"נ: "לא ישנה מממה שנדפס כבר".}}, אך לפועל בסופו של דבר הושמטו הדברים מהנחת השיחה וכן בלוח כולל חב"ד נשארה ההוראה כפי שהיתה כל השנים. לפועל, הדעות בין רבני חב"ד נותרו חלוקות{{הערה|'''רבני חב"ד המצדדים בקריאה כדעת הבית יוסף:''' הרב טוביה בלוי, הרב משה יהודה לייב לנדא, הרב זאב דב סלונים, הרב שמואל אלעזר הלפרין, הרב ברוך נאה, הרב יוסף יצחק בלינוב, הרב חיים שלום דייטש, הרב אשר לעמיל כהן, הרב יקותיאל פרקש, הרב יוסף שמחה גינזבורג, הרב ברוך בועז יורקוביץ. '''רבני חב"ד המצדדים בשינוי הקריאה על פי דברי הרבי:''' הרב מרדכי שמואל אשכנזי, [http://shturem.net/index.php?section=news&id=38760 הרב יוסף יצחק הבלין], [https://chabad.info/beis-medrash/718424/ הרב שאול סילם], הרב יוסף אליהו הנדל (ממלכת כהנים שער בירורי הלכה סימן ט (עמוד ל). הרב מנחם מענדל פרידמן, הרב ישראל נחמן לרנר.}} והנהגת אנ"ש בארץ ישראל שונה מקהילה לקהילה. המצדדים בשינוי המנהג על פי דברי הרבי, מביאים ראיה לדבריהם על פי פסק [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|פסקי דינים עמוד 686.}} מדעת הרמ"א בהלכות חנוכה שחולק על הבית יוסף וסובר שאין לחזור על הקריאה אלא לקרוא את הנשיא של יום המחרת, והנוהגים כדבריהם נוהגים לקרוא כפי שפסק בעל הביכורי יעקב שבארץ ישראל הכהן קורא בקריאה של אותו יום, הלוי והשלישי בקריאה של שני הימים הבאים, והרביעי שמיתווסף לכבודו של יום - חוזר וקורא את הקריאה של אותו יום.
==קריאת התורה בשבת חול המועד==
על פי דברי חז"ל בגמרא{{להשליםהערה|מגילה לא, א.}}, בשבת חול המועד סוכות קוראים בפרשת כי תשא{{הערה|שמות לג, יב – לד, כו.}} 'ראה אתה אומר אלי', שמדבר גם על שבת וגם על המועדות{{הערה|ראו ב[http://www.haoros.com/Archive/index.asp?kovetz=886&cat=11&haoro=0 הערות וביאורים אהלי תורה לך לך תשס"ה בטעם שקוראים דווקא בכי תשא ולא במשפטים שקודמת לה].}}, ולמפטיר קוראים בפרשת פנחס, לפי היום של חול המועד שבו חלה השבת. להפטרה, קוראים בספר יחזקאל על [[מלחמת גוג ומגוג]]: "והיה ביום ההוא ביום בא גוג על אדמת ישראל"{{הערה|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15844&st=&pgnum=186 יחזקאל לח, יח - לט, טז].}} בברכות ההפטרה לא מזכירים את יום טוב, ורק בחתימת הברכה מוסיפים "מקדש השבת וישראל והזמנים"{{הערה|שולחן ערוך אדמו"ר הזקן סימן תצ סעיף ט"ז. הגהות כ"ק אדמו"ר מהורש"ב לסידור אדמו"ר הזקן. ספר המנהגים עמוד 68. 'סדור רבנו הזקן עם ציונים והערות' עמוד שה הערה 95.}}.
==קריאת התורה בשמחת תורה==
בחוץ לארץ, שימי החג כפולים, קוראים ביום הראשון (שמיני עצרת) את קריאת 'עשר תעשר' ולהפטרה קוראים "ויהי ככלות שלמה", וביום השני (שמחת תורה) את פרשיות וזאת הברכה ובראשית, ובשני הימים קוראים למפטיר את קרבן מוסף של שמיני עצרת שבפרשת פנחס ("וביום השמיני עצרת תהיה לכם").
 
==לקריאה נוספת==
*הרב [[אברהם אלתר הבר]], 'אהלי שם', גיליון ג עמוד צט.
*הרב [[משה חפר]], 'תפארת מלך' (א), כפר חב"ד תשנ"ה, עמוד 82.
*הרב [[ברוך נאה]], 'פרדס חב"ד' גיליון 16, עמוד 18.
*הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]], [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=903&ArticleID=3388 'התקשרות' גליון תר"מ].
*הרב [[יעקב הורביץ]], [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=926&ArticleID=3593 'התקשרות' גליון תרנ"א].
==קישורים חיצוניים==
{{סוכות}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:סוכות]]
[[קטגוריה:קריאת התורה]]
1,399

עריכות