4,723
עריכות
כתית למאור (שיחה | תרומות) מ (←גלות וגאולה) |
אין תקציר עריכה |
||
(15 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:ישראל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[ארץ ישראל]] - הובטחה לאברהם בברית בין הבתרים]] | |||
'''ברית בין הבתרים''' היא הברית שכרת [[הקב"ה]] עם אברהם אבינו, בה הוא הובטח שזרעו | '''ברית בין הבתרים''' היא הברית שכרת [[הקב"ה]] עם [[אברהם אבינו]], בה הוא הובטח שזרעו יירש את [[ארץ ישראל]], ושקודם לכך הם יהיו ב[[גלות]]. השם ברית "בין הבתרים", ניתן על שם בתרי הבהמות שאברהם עבר באמצען. | ||
==התיאור בתורה== | ==התיאור בתורה== | ||
שורה 60: | שורה 60: | ||
==גלות וגאולה== | ==גלות וגאולה== | ||
המדרש אומר{{הערה|[[בראשית רבה]] פרשה מ"ד, כד/כא. הובא ב[[ילקוט שמעוני]] בראשית רמז ע"ז.}}: [[ארבע]]ה דברים הראה הקב"ה לאברהם בברית בין הבתרים - [[גיהנום]] ושיעבוד מלכויות, [[מתן תורה]] ו[[בית המקדש]]. ואמר לו הקב"ה: כל זמן שבניך יהיו עוסקים בשתיים אלו, הם ניצולים מהשתיים הראשונים. ואם הם יפרשו מהן, הם יהיו נדונים בשתיים אלו. ומכיוון שעתיד [[חורבן בית המקדש|בית המקדש להיחרב]] וה[[קרבנות]] יבטלו, במה אתה רוצה - שירדו בניך ל[[גיהנום]] או שילכו ב[[גלות]] בין המלכויות? דעה אחת אומרת שאברהם ברר לו את השיעבוד מלכויות. והשנייה אומרת, שאברהם היה יושב ומתלבט כל אותו יום במה לבחור בגיהנום או בשיעבוד מלכויות, אמר לו הקב"ה, תחסוך את הצער מלבך - ברור לך את המלכויות. טעם הבחירה הוא - מכיוון שדווקא על ידי השיעבוד בני ישראל יגיעו למעלה העליונה ביותר - על ידי [[שיעבוד מצרים]] זכו ל[[מתן תורה]], ועל ידי ה[[גלות האחרונה]] יזכו לגילוי [[פנימיות התורה]] ב[[תורתו של משיח]] (וראה בהמשך){{הערה|1=[[אדמו"ר הריי"צ]] ב[[ד"ה]] [http://chabadlibrary.org/books/maharyatz/maamarei/692/1/13/index.htm ויתן לך], [[תרצ"ב]].}}. | |||
אז הראה ה' לאברהם את הצרות והקושי של הגלות, והודיע לו שזרעו יהיה "בארץ לא להם", "ועבדום ועינו אותם" - שהמקומיים ישעבדו את בניו למשך ארבע מאות שנה. בני ישראל אכן היו אמורים להיות במצרים למשך זמן זה, אך מכיוון ש[[יוסף הצדיק]] ירד לפניהם וליקט את כל ה[[ניצוצות]] שהיו שם, וזה לקח רק מאתיים ועשר שנים, ועיקר הגלות היה רק שמונים ושש שנים (מאז שנולדה [[מרים הנביאה]]){{הערה|1=[[תורת שמואל]] [[תרל"א]] [http://chabadlibrary.org/books/maharash/tsh/631a/1/15/119.htm חלק א' עמ' קיט]. ושם נסמן.}}. | |||
אולם לאחר מכן, ה' ידון את אותה אומה - בעשר מכות, וכן את שאר אלו שישעבדו לאחר מכן את בני ישראל; ויוציא את זרעו משם ברכוש גדול. | אולם לאחר מכן, ה' ידון את אותה אומה - בעשר מכות, וכן את שאר אלו שישעבדו לאחר מכן את בני ישראל; ויוציא את זרעו משם ברכוש גדול. | ||
שורה 68: | שורה 70: | ||
הגאולה המובטחת נקבעה לעוד ארבעה דורות - כלומר, שהדור הרביעי של באי מצרים יכנס לארץ (קהת בן לוי שנכנס למצרים, הרי בנו עמרם, ובניו משה ואהרן, ובניהם נכנסו לארץ). וטעם הדבר, מכיוון שהאמורים - שהיו האומה הכי חזקה, עדיין לא קלקלו מספיק בכדי שה' יעניש אותם. | הגאולה המובטחת נקבעה לעוד ארבעה דורות - כלומר, שהדור הרביעי של באי מצרים יכנס לארץ (קהת בן לוי שנכנס למצרים, הרי בנו עמרם, ובניו משה ואהרן, ובניהם נכנסו לארץ). וטעם הדבר, מכיוון שהאמורים - שהיו האומה הכי חזקה, עדיין לא קלקלו מספיק בכדי שה' יעניש אותם. | ||
[[אדמו"ר המהר"ש]] מסביר, שהטעם שעל ידי הגלות בני ישראל יתעלו ועד ש"יצאו ברכוש גדול", הוא מכיוון שעל ידי כריתת הברית נעשים העוברים כמו שני חצאים, וכן גם כאן, מכיוון שבני ישראל נעשו דבר אחד, והם ירדו לברר את העולם ה'נפרד' מאלקות ("טורי דפרודא"), על ידי זה | [[אדמו"ר המהר"ש]] מסביר, שהטעם שעל ידי הגלות בני ישראל יתעלו ועד ש"יצאו ברכוש גדול", הוא מכיוון שעל ידי כריתת הברית נעשים העוברים כמו שני חצאים, וכן גם כאן, מכיוון שבני ישראל נעשו דבר אחד, והם ירדו לברר את העולם ה'נפרד' מאלקות ("טורי דפרודא"), על ידי זה העלייה היא באין ערוך, כמו [[יתרון האור מן החושך]]. ועליה זו היא בבחינה של [[ריח]], שלכן [[מלך המשיח]] יהיה [[מורח ודאין]]{{הערה|1=[[תורת שמואל]] [[ד"ה]] [http://chabadlibrary.org/books/maharash/tsh/627/1/30/index.htm ביום השני הקריב,] [[תרכ"ז]].}}. | ||
הרבי מבאר את הסיבה לכך שדוקא בברית בין הבתרים - שהייתה זמן של התגלות אהבתו של ה' לאברהם - אז בישר לו על גלות בניו: כיון שלאמתו של דבר, בפנימיותה של הגלות ישנה כוונה להביא את הגאולה ולהגיע לדרגה נעלית יותר{{הערה|1=[[לקוטי שיחות]] חלק ב' שיחה ל[[פרשת דברים]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14925&st=&pgnum=84&hilite= סעיף ג].}}. | |||
==סיום המעמד== | ==סיום המעמד== | ||
לאחר שקיעת החמה, כששרר חושך, אברהם ראה תנור עשן (לרמז על כך שהאומות יפלו ב[[גהינום]]), ולפיד אש - הרומז על השכינה (שתכלה את הגויים), עבר בין הפגרים, כמנהגם של כורתי ברית - להורות ששניהם נעשים כדבר אחד. | לאחר שקיעת החמה, כששרר חושך, אברהם ראה תנור עשן (לרמז על כך שהאומות יפלו ב[[גהינום]]), ולפיד אש - הרומז על השכינה (שתכלה את הגויים), עבר בין הפגרים, כמנהגם של כורתי ברית - להורות ששניהם נעשים כדבר אחד. | ||
באותו הזמן נכרתה ברית על ארץ ישראל - ארץ בעלת עשרה אומות: קיני, קניזי וקדמוני; חיתי, פריזי ורפאים (ארץ עוג); אמורי, כנעני, גרגשי | באותו הזמן נכרתה ברית על ארץ ישראל - ארץ בעלת עשרה אומות: קיני, קניזי וקדמוני; חיתי, פריזי ורפאים (ארץ עוג); אמורי, כנעני, גרגשי ויבוסי. ברית זו לא הייתה (רק) הבטחה להבא, אלא "לזרעך נתתי" - שזה כבר נעשה, כיוון שדיבורו של הקב"ה הוא כמעשה. משמעותה של ברית זו, היא שגם באם [[חטא]]י בני ישראל לא יתנו להם את הזכות להכנס לארץ, בכל זאת הם יכנסו לארץ{{הערה|1=[[לקוטי תורה]] דרושים ל[[שמיני עצרת]] [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/38/83c.htm דף פג, ג].]}}. | ||
==ראו גם== | |||
*[[יציאת מצרים]] | |||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
*[http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1663281 ברית בין הבתרים: הברית ההיסטורית שקבעה את גורלנו], ב[[אתר בית חב"ד]] | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:האבות]] | ||
[[קטגוריה:פרשת לך לך]] |
עריכות