פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 532 בתים ,  06:29, 14 באוגוסט 2023
מ
'''בעריכה מתמשכת''' '''יצר הטוב''' הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', בוב[[חסידות]] מכונה לפעמים היצר הטוב כ[[נפש אלוקית]].
==מקור השם==
ב[[תורה]] לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, "אך במדרש מוזכר ש{{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}, וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע ב[[בר מצווה]], ובספר [[אבות דרבי נתן]] מוזכר: {{ציטוטון|אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר לב הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם רע מנעוריוהיה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב}}.
במדרש מוזכר ש {{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}כמ כן, וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע ב[[בר מצווההרמב"ם]], בספר [[אבות דרבי נתן]] מוזכר שבספרו כותב:{{ציטוטוןציטוט|מרכאות=כן|אמרו שלוש עשרה שנה גדול תוכן=ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר הרע מיצר טוב' ו'יצר רע'|מקור=[http://www. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמוdaat.ac.il/daat/mahshevt/more/c7-2. לאחר י"htm#1 חלק ג שנה נולד יצר טובפרק כב], בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)}}
==מלחמת היצר==ב[[הרמב"םספר התניא]] בספרו מזכיר כך: {{ציטוטון| ואחר שבארו לנו מובא שיצר הטוב ויצר הרע הוא מקורם בשתי [[נפש|נפשות]]. לבני ישראל, יש שתי נפשות, אחת [[נפש בהמית]] והשנייה היא ה[[נפש אלוקית]]. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על ה'שטן' והוא 'מלאך'[[מחשבה]] וה[[מוח]], בלא ספק - רצוני לומרואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שהוא גם כן יקרא 'מלאך'שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים זב[[חסידות חב"ד]] ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'}}כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל{{הערה|1=[http://www.daatchabad.acorg.il/daatConcepts/mahshevt/more/c7-2Item.htm#1 חלק ג פרק כבasp?ArticleID=56&CategoryID=200&SubjectID=8 מוח שליט על הלב], בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות.}}.
==מלחמת היצר==בכמו כן מסופר, כי בזמן [[ספר התניאמלחמת נפוליון]] מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי נפשות. לבני ישראל, לפי מהגיע החסיד ר' [[אדמו"ר הזקןמשה מייזליש]]לרגל בצבא הצרפתי, יש שתי נפשות, אחת נפש בהמית והשנייה היא הנפש האלוקית. והיצר הרע מקורו בנפש הבהמית. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על המחשבה והמוחהגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ואילו היצר הרע מבטא ור' משה קיים את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, בהמשפט [[חסידות חב"ד]] ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט שליט על הלב"]], כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל{{הערה|1=וכך לא הצליח [[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=56&CategoryID=200&SubjectID=8 מוח שליט על הלבנפוליון]], אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות}}לגלות שהוא מרגל.
ב[[תניא]] גם מוזר מוזכר אודות המשל של ה[[עיר קטנה]], שכמו שיש עיר קטנה ש[[מלחמה|נלחמים]] עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין [[היצר הרע]], מי ישלוט על הגוף והנשמה.
{{אדם}}
{{הערות שוליים}}
{{אדם}}[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
191

עריכות