פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,183 בתים ,  22:40, 16 ביולי 2023
הסרת קישורים עודפים
{{ציטוט-צף|כנהוג בהתוועדות כגון זו, ינגנו את ניגוני כל רבותינו נשיאינו . . עד לניגון האחרון - הניגון של נשיא דורנו כ"ק מו"ח אדמו"ר, '''שעד ניגון זה נצא מהגלות, והולכים תיכף ומיד לגאולה האמיתית והשלימה, הקשורה גם לשירה העשירית'''.|הנחה יומןויומן}}'''דבר מלכות נשא''' היא [[שיחה]] שאמר [[הרבי ]] ב[[שבת]] [[פרשת נשא]], [[י"ב סיון]] סיום [[ימי התשלומין]] [[תנש"א]], והוגהה על ידי [[הרבי]] ב[[לשון הקודש]].
השיחה עוסקת בחידוש שפעל [[מתן תורה]] שבעולם הגשמי יתגלה האור האלוקי, ושיש עדיין להשלים פעולה זו ב[[פנימיות התורה]], ובמיוחד בשבת זו שבה מגיעים מההתחדשות של מתן תורה.
 
השיחה בנויה משתי התוועדויות שערך הרבי באותה שבת. הראשונה היא ההתוועדות הקבועה כבכל שבת, והשניה '''התוועדות פתאומית''' שערך הרבי בשעת [[רעווא דרעוין]].
שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]].
==רקע==
===השבוע שקדם לשבת פרשת נשא תנש"א===
השבוע שקדם להתוועדויות המיוחדות של הרבי בשבת פרשת נשא תנש"א (הקבועה והתפאומית), נפתח בשלושה ימי קדושה רצופים של שבת וימי חג השבועות. ביום שלישי, [[איסרו חג]], התקיימה אסיפה של הרבנים שהגיעו לרבי לכבוד החג ([[חג המצו"ת]]) בה נחתם לראשונה פסק דין על פי הלכה שהרבי הוא מלך המשיח לפי סימני הרמב"ם.
 
לאחר האסיפה נשלחו בחשאיות, בהוראת הרבי, הרב [[דוד נחשון]] עם ר' [[אבי טאוב]] על מנת להקריא את פסק הדין באוהלי רבותינו נשיאנו ברוסיה.
 
ביום חמישי באותו שבוע נערכה [[יחידות כללית]] לאורחים שבאו לחג. ביחידות הרבי דיבר על חג השבועות ועל קבלת התורה ואף איחל לכל אחד ואחד מהנוכחים "קבלת התורה".
 
לקראת השבת הגיעו ל-[[770]] אורחים נוספים (בנוסף לאורחים שהגיעו לחג השבועות). הגיעה קבוצה של דוברי צרפתית מ[[מונטריאול]], רבנים ושלוחים.
 
האווירה ב-770 היתה מרוממת. הורגש שחג השבועות עדיין לא תם ואירועים גדולים בקשר להתגלות משיח ובקשר למתן תורה מתרחשים.
 
===ההתוועדות הקבועה והפתאומית===
[[קובץ:י"ב סיון תשנ"א.jpg|ממוזער|250px|הרבי בחלוקה המיוחדת בסיום השבת. ניתן לראות את המגבות המונחות על הבימה.]]
שיחה זו שיחת הדבר מלכות של פרשת נשא תנש"א, מורכבת משני משתי שיחות שאמר הרבי בשני בשתי [[התוועדות|התוועדויות]] באותה שבת. הראשונה הייתה כרגיל בכל יום שבת - התוועדות בשעה 13:30.
ההתוועדות השנייה הייתה '''פתאומית'''{{הערה|כפי הלשון שהופיעה בהערת המוציא לאור של השיחה. הוגהה על ידי הרבי.}}: היה זה לאחר ההתוועדות הקבועה של שבת, החסידים כולם כבר פנו לבתיהם לסעוד את [[סעודת שבת|סעודת השבת]] וב-[[770]] נשארו רק כ-50 איש. כעשרים דקות לפני ה[[שקיעה]] - בשמונה בערב, נכנס לפתע [[הרבי]] ל[[זאל הגדול]] של 770, ללא שמישהו ציפה או התכונן לכך{{הערה|גם המזכיר ר' [[יהודה לייב גרונר]] לא שהה שם.}}. הרבי החזיק בידיו [[סידור]], ספל מלא ב[[מים]]{{הערה|אחר כך נודע שאת הספל, מילא מהברזים שליד המדריגות הפנימיות למטה.}} ומגבת ורודה. הרבי עצר בין בימת התפילה לבימה הקטנה של [[קריאת התורה]] (הסמוכה ל[[ארון הקודש]]), ו[[נטילת ידים|נטל את ידיו]], כאשר כקערה שימש המיכל של הקפה שהובא במהירות.
בהמשך הובא כסא הרבי שהיה בבימת ההתוועדויות, והונח על הרצפה ליד בימת ה[[תפילה]]. הרבי התיישב על הכסא, והמזכיר הרב [[ירחמיאל בנימין קליין]] הביא [[חלה]]{{הערה|מהשכן הרב סלאוין [[מיכאל סלאווין]] דרך החצר של 770.}}. הרבי בירך 'המוציא' ואכל מן החלה.
לאחר מכן, ובאופן חריג למרות שהיתה זו התוועדות - עלה הרבי לבימת התפילה וישב על כסאו עם הפנים כלפי הקהל באופן שלא היה שולחן שחצץ בין הרבי לקהל, דבר שהוסיף על הייחודיות של המעמד. הרבי הורה לרב [[נחום יצחק קפלן]] להתחיל לנגן את '[[ניגון בני היכלא|בני היכלא]]', ולאחר מכן פתח בשיחה{{הערה|שלאחר מכן נכנסה בעריכה כחלק השני של השיחה המוגהת.}}. בסיום ההתוועדות בירך הרבי [[ברכת המזון]] ב[[זימון]]{{הערה|הרבי בירר קודם לכן שהיו לפחות 3 אנשים שנטלו ידים ואכלו לחם.}}, ולאחר [[מעריב ]] ו[[הבדלה]] חילק הרבי [[כוס של ברכה]]. ה[[הבדלה]] ההבדלה ולאחריה - החלוקה, התקיימו שלא כרגיל על בימת ומקום ה[[חלוקת דולרים]] למטה. וכדי שלא יוכתם ריפוד הקטיפה שעליו, הניחו על הבימה מגבות. לאחר המעמד, פצחו החסידים ב[[ריקוד חסידי]]{{הערה|על פי יומנים, גיליון [[מדקדקים]] ו[[חדור בד"ם]].}}.
==סיכום==
{{ציטוט-צף|ובפרט שבו הונהג לאחרונה{{הערה|הכוונה היא ל[[חלוקת הדולרים]] בכל [[יום ראשון]]}} להוסיף ב[[מצות הצדקה]], וכבר נתפשט המנהג כן בכמה מקומות, וכיון כך למעלה משלש שנים, הרי זה נעשה ענין של "חזקה" וחוזק, ו'''לא שייך בזה שינוי והפסק''' כו׳כו'.|סעיף י"ב, השיחה הבלתי מוגהת.}}
'''אותיות א' - ג'.''' שבת זו קשורה למתן תורה ב[[פרשת השבוע]], "נשא את ראש", שעל ידי [[לימוד התורה]]; וגם ב[[פרקי אבות]], "משה קיבל [[תורה]] מסיני", קבלת התורה '''מחדש'''. ענין ההתחדשות שבתורה ובעולם: בכל שנה ישנה התחדשות כללית בנתינת התורה ב[[חג השבועות]], וממנה נמשכת התחדשות פרטית בכל יום{{הערה|כמו ההתחדשות הכללית בבריאה ב[[ראש השנה]], שממנה נמשכת התחדשות כל יום.}}. ואם כן, '''מהו החידוש המיוחד שבשבת זו?''' יותר מההתחדשות הפרטית שבכל יום, ואפילו יותר מההתחדשות שבמתן תורה?
'''אותיות ד' - ו'.''' הרבי מבאר את ענין החידוש שיהיה ב[[ימות המשיח]] - שיתגלו דרגות חדשות שלא התגלו אף פעם, בתורה וב[[עולם]]. מעין חידוש זה ישנו ב[[חידושי תורה]] ב[[גלות|זמן הזה]], המוציאים ענינים בתורה מהעלם לגילוי, וכך מגלים את האלוקות שבעולם. ולעתיד יתגלו כל הענינים הנעלמים שבתורה, וממילא את ההעלם של העולם, שיתגלה כח ה[[עצמות]] שבו. במתן תורה התגלתה חיצוניות התורה, ולכן נשאר ההסתר על האלוקות שבעולם; ולעתיד יתגלה החלק הפנימי שבתורה, ולכן יתגלה כח ה[[עצמות]] העצמות בשלימות.
'''אותיות ז' - י"ב.''' '''וזהו החידוש בשבת זו:''' במתן תורה מתגלית ההתחדשות שבתורה מצד עצמה, ובשבת זו מתגלה החידוש בתורה מצד מקבלי התורה. וכפי שמודגש בכל עניני השבת: ב[[שם]] הפרשה - "נשא את ראש"{{הערה|דרגא נעלית בלימוד התורה, ששלימותה ב"תורה חדשה".}}; תוכן הפרשה - עבודת ה[[שבט לוי|לויים]] (המסופרת בפרשה) בנשיאת [[המשכן]] ובהפיכת העולם כולו ל[[דירה בתחתונים|דירה לה']]. וב[[פרקי אבות]]: "משה קיבל תורה" - קבלת התורה מחדש; "העולם עומד" ו"קיים" - הפעולה בעולם; ו"כל ישראל" - אחדות ישראל ע"י בחי' היחידה. וגם [[יום השבת]] בעצמו.
בשבת שאחרי אמירת שיחה זו, נותרו חסידים רבים ב-770 גם לאחר סיום ההתוועדות הראשונה, תוך מחשבה שאולי ירד הרבי שוב להתוועדות פתאומית.
חסידים למדו מכך, שיש להיות מוכן בכל רגע שאולי אז, [[התגלות מלך המשיח|יתגלה]] [[הרבי כמלך המשיח]], כמו בהתוועדות זו, באופן של "פתאום יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים"{{הערה|מלאכי ג, א.}}. על יסוד מאורע מיוחד זה, שהרבי ערך התוועדות מיוחדת בסיום ימי התשלומין של חג השבועות, נוהגים חסידים רבים לערוך התוועדות מיוחדת לציון סיום ימי התשלומין.
==קישורים חיצוניים==
*השיחה - התוועדויות א' וב': '''[https://drive.google.com/drivefile/d/u0B91KHRkDr3SAM1E4Qk1jc1NoNlE/view?usp=drive_link&resourcekey=0/folders/0B91KHRkDr3SASlZ2aDMwek9hLW8 '''השיחה המוגהת'''] -Tdi98F9_ztCrcx-a6QtBGA מוגה ([[ארכיון גאולה ומשיח]לשון הקודש)]).{{*}} [https://docs.google.com/document/d/14iExirFYP33WG_YjRgVcNU5ZpqLVKzPYAsR435HDsZY/edit '''השיחה בגרסת ?usp=drive_link גרסת טקסט'''] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAZG9MMXdsbEVnYTA/edit?usp=drive_link&ouid=113047085946654283603&resourcekey=0-YEZ9N0C21LTf8xTbhJ_YRg&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן ([[ארכיון גאולה ומשיח]התוועדות א')]).{{*}} [https://drivedocs.google.com/drivedocument/d/u0B91KHRkDr3SAU0R1RkNPeG5vdFk/edit?usp=drive_link&ouid=113047085946654283603&resourcekey=0/folders/0B91KHRkDr3SAZE5ndlB4ZkRDSkE -2q7GP9XjnuZrOgPSCkVs8g&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן (התוועדות ב')]''השיחה הבלתי מוגהת'''] ([[ארכיון גאולה ומשיח]]).*'''[https://drive.google.com/file/d/1aQC2TylIN5eM3CI03fAacR3QuW_al7Re/view משיחקאסט פרשת נשא]''' - מענדי איברט ואיצ'ה קראוס בתוכנית [[משיחקאסט]] מרתקת{{אודיו}}*'''[https://drive.google.com/file/d/1Py4_Bwll0XLCSkF0bNe5UgCM6In3cqFR/view?usp=sharing יומן מההתוועדות הפתאומית]''' מטה לימוד הדבר מלכות {{PDF}}*[[מנחם זיגלבוים]], '''[https://chabad.info/magazine/676810/ "ואז פתאום נכנס הרבי, לתדהמת כולם.."]''', מתוך [[שבועון בית משיח]] {{אינפו}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
{{הערות שוליים}}
{{שיחות הדבר מלכות}}
[[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|נשא]]
[[קטגוריה:חומש במדבר|נשא]]
9,098

עריכות