שופט: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,145 בתים ,  28 ביוני 2023
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(26 גרסאות ביניים של 14 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''"ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה"'''{{הערה|ישעי' א, כו'}} הינו אחד מיעודי הגאולה.
'''שופט''' בלשון ה[[תורה]] ו[[חז"ל]] הוא דיין שפוסק ומשליט למעשה את דיני התורה בעולם יחד עם ה[[שוטר]], ולעתיד לבוא יחד עם ה[[#היועץ|יועץ]]. לעתיד לבוא יתקיים הייעוד "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה{{הערה|ישעי' א, כו'}} שהינו אחד מיעודי ה[[גאולה]].


== היעוד ==
==הנבואה==
* בזמן הגאולה יחזרו להיות שופטים ויועצים בעם ישראל.
בזמן ה[[גלות]] אין דיינים סמוכים, וגם אם ישנם אין הם יכולים לדון בדיני קנסות ובדיני נפשות. לפיכך יעד [[הקב"ה]] שלעתיד לבוא יחזרו השופטים, וכפי שכותב [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות מלך המשיח פי"א, ה"א.}} ש"המלך המשיח עתיד לעמוד... וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם מקריבין קרבנות ועושין שמטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה". דהיינו חזרת כל דיני התורה.
===השופט===
כלומר, בזמן הגלות אין דיינים סמוכים, וגם אם ישנם אין הם יכולים לדון בדיני נפשות. לפיך ישנו היעוד שלעת"ל יחזרו המשפטים, וכפי שכותב הרמב"ם {{הערה|הלכות מלך המשיח פי"א, ה"א.}} ש"המלך המשיח עתיד לעמוד... וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם מקריבין קרבנות ועושין שמטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה". דהיינו חזרת כל הדיני תורה.
===היועץ===
היועצים הם אלו שיסייעו לבני ישראל לבצע את הפס"ד באמצעות עצה טוב וכן לבאר ולהסביר את פסק הדין עד שיתקבל על דעת המחוייב בדין.


== בחסידות {{הערה|ש"פ שופטים, ז' אלול ה' תשנ"א}}==
סמיכתם תיעשה על ידי שיסכימו כל החכמים שבארץ ישראל ובזה יוכלו לדון דיני קנסות{{הערה|פירוש ה[[משניות]] לרמב"ם סנהדרין פרק א משנה ג.}}, אמנם הרמב"ם{{הערה|רמב"ם הלכות סנהדרין פרק ד הלכה יא.}} מסתפק בזה. ופירשו{{הערה|ראה ר"ע מברטנורא סנהדרין פרק א משנה ג ובתוספות יום טוב שם.}} את ספקו לפי שמכיוון ש[[אליהו הנביא]] יבוא כדברי הפסוק: "הנני אנכי שולח לכם את אליה הנביא"{{הערה|מלאכי ג כג.}} והוא הרי סמוך עד [[משה רבינו]]{{הערה|ראה הקדמת [[הרמב"ם]] לספר.}} הוא יסמוך את השופטים בביאת המשיח.
* ענין השוטר בזמן הזה הוא לסייע לשופט, שאם השופט פוסק דין, צריך את השוטר - בעלי מקל ורצועה שיכריחו את בעל הדין לקבל את הדין,


ולכן בגאולה כאשר לא תיהיה מציאות של רע, לא יהיה צורך בשוטר מכיון שכל האנשים יקיימו מעצמם את ההוראות,
==היועץ==
היועצים הם אלו שיסייעו לבני ישראל לבצע את הפסק דין באמצעות עצה טובה, וכן לבאר ולהסביר את פסק הדין עד שיתקבל על דעת המחוייב בדין.
 
== שוטר==
{{ערך מורחב|ערכים=[[שוטר]], [[דבר מלכות שופטים]]}}
בחסידות{{הערה|ש"פ שופטים, ז' [[אלול]] ה' תנש"א}} נתבאר כי ענין השוטר בזמן הזה הוא לסייע לשופט, שאם השופט פוסק דין, צריך את השוטר - בעלי מקל ורצועה שיכריחו את בעל הדין לקבל את הדין,
 
ולכן בגאולה כאשר לא תהיה מציאות של רע, לא יהיה צורך בשוטר מכיוון שכל האנשים יקיימו מעצמם את ההוראות,
ולכן כתוב בפסוק "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה" ללא שוטרים מכיון שלא יהיה צורך בשוטרים.
ולכן כתוב בפסוק "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה" ללא שוטרים מכיון שלא יהיה צורך בשוטרים.
(מה שאין כן בזמן הגלות שכתוב "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך"){{הערה|דברים ט"ז, י"ח}}.
(מה שאין כן בזמן הגלות שכתוב "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך"){{הערה|דברים ט"ז, י"ח}}.


== שוטרים למעליותא==
מכיון שכל עניני התורה הם נצחיים, לכן גם לעתיד לבא יהיו השוטרים, אבל הם יהיו רק למעליותא. תפקידם יהיה (למשל) להודיע לבני ישראל על מציאותו של השופט בכדי לסייע לבני ישראל, כגון יישור הדרכים לעדי ראיה דקידוש החודש{{הערה|שיחת שבת פרשת שופטים תנש"א הערה מס' 23}}.
* מכיון שכל עניני התורה הם ניצחיים, לכן גם לעתיד לבא יהיה את ענין השוטרים אבל הם יהיו רק למעליותא,
 
כלומר- שתפקידם יהיה להודיע לבני ישראל על מציאותו של השופט בכדי לסייע לבני ישראל, כגון יישור הדררכים לעדי ראיה דקידוש החודש{{מקור|שיחת שבת פרשת שופטים הערה מס' ?}}.
== ראו גם ==
 
* [[שוטר]]
* [[דבר מלכות שופטים]]


{{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
[[קטגוריה:יעודי גאולה בנביאים]]
9,446

עריכות