פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 185 בתים ,  13:10, 16 ביוני 2023
'''אור של תולדה,'''<REF> {{הערה|1= ראה ע"ח עץ חיים שער (מב) דרושי (כללות) אבי"ע פרק יג. סידור (עם דא"ח) שער המילה קמה, ב. ביאוהביאורי [[אדמו"ז ר הזקן]] ויצא יז, א. תו"א [[תורה אור]] לך יב, ב.</REF> }} הינו מושג בתורת ב[[תורת הקבלה]], הנקרא גם מעקה או פורסא.
ההסבר לענין זה הוא, כאשר יבא בא אור השפע מ[[יצירה]] ל[[עשייה]] אינו , הוא לא בא על ידי סדר [[השתלשלות]] מעילה לעילה כמו בעולם ב[[עולם היצירה ]] עצמו, אלא מוכרח שיתלבש ויתעלם האור בלבוש גס ועב, כמו מסך והאור הבוקע המסך העב.
זו היא הדרך היחידה בה שיכול [[עולם העשיה העשייה]] לקבל את האור העצום של עולם היצירה, מאחר שגם מבחינת מלכות דיצירה לא יכלו לקבל רק בבחינת [[מקיף]], לכן נצרכת הלבשה זו.
דוגמא דוגמה כדי להבין את הבנת המסך הזה, מביא אדמו"ר הזקן:
=== ספר משלי ===
ישנו אופן של הלבשת אור של שכל עמוק במשלים וחידות, כמו משלי [[שלמה]], שהעלים עמקות [[חכמה ]] במשלים, והנה . השומע את המשל בלבד ואינו אינו מבין מה שנרמז בתוכו, אין ואין המשל אצלו רק דברים בטלים בעלמא, ומי וגם מי שמבין השכל הנרמז בו גם כן איננו משיגו כמו שהוא רק אפס קצהו ממה שמובן מתוך דברי המשל, והרי זה כמי שרואה את האור הגדול דרך המסך המבדיל בינו לבין האור, שאיננו רואה מהות האור ממש רק הארתו דרך המסך כנ"ל. כך יובן הדוגמא: ענין התלבשות שפע מיצירה לעשייה, אינו אלא על ידי העלם השפע בתוך המסך הנקרא פרסא, והאור שיבקע מתוכו, אותו בלבד יכולים לקבל.
באופן זה מובן הענין: ענין התלבשות שפע מיצירה לעשייה, מפאת מעלתו לגבי הנשפע, הוא חייב להתצמצם דווקא על ידי העלם השפע בתוך המסך הנקרא פרסא, והאור שיבקע מתוכו, הוא בצורה אותו ניתן לקבל.
== מקורות ==
 
[[מאמרי אדמו"ר הזקן]], [[תקס"ו]] ח"א, ד"ה להבין בתוספת ביאור שרש ענין הנ"ל עמ' פ.
{{אור}}{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:ערכים בתורת אורות וכלים]][[קטגוריה:תורת החסידות]]