פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 73 בתים ,  13:06, 16 ביוני 2023
{{פירוש נוסף|נוכחי=אור חדש|אחר=פירושים נוספים באור|ראו=[[אור (פירושונים)]]}}
 
שני מושגים למונח '''"אור חדש"'''.
וכמו הדיבור המשתלשל מה[[מחשבה (לבוש)]] שגם בהיותו במחשבה היה בגדר [[אותיות]], אלא שהיו רוחניות ועל ידי ה[[דיבור (לבוש)]] נתממשו לצלילים, אבל אין זה דבר חדש בתכלית - בעצם מהותו.
ואף על פיי שה' מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, ובכל שעה ובכל רגע נמשך צירוף חדש המחיה ומהוה את ה[[נברא]] מאין ליש, ואם היה מסתלק ח"ו היה חוזר להיות [[אין ואפס ]] כמו קודם שנברא, נמצא לכאורה, שגם החיות של הנברא נקרא אור "חדש".
מכל מקום - ביחס להתחדשות האור מ[[עצמותו]] שלפני הצמצום - אין התחדשות ה"דבר הוי'" נקרא חידוש, כי ההתחדשות התמידית על ידי הצירוף של דבר הוי' היא רק לחדש הישנות, שמהוה אותו להיות כמו שהיה קודם.
וכן גם כל מה שנמשך מהארת הקו - גילויי האור בבחינת גבול ומדה, שהם המקור לחיות האלקי המתלבש בנברא להחיותו, לא נקרא אור חדש ממש, כי גם באור הקו יש גבול ומדה, והאור הנמשך ממנו בהשתלשלות העולמות אינו שונה כל-כך בעצם מהותו.
ואפילו המשכת אור הקו בעצמו, שמאיר אחר הצמצום מבחינת [[אור אין סוף]] שלפני הצמצום, אין בזה התחדשות ממש, וכידוע שגם בבחינת [[אור אין סוף]] שלפני הצמצום - שהוא בחינת אור ולא מאור - היתה הייתה ההשערה תחילה על כללות סדר ההשתלשלות שאחר הצמצום, מה ששיער בעצמו בכח כל מה שעתיד להיות בפועל, והיינו, שאור ההשתלשלות בהיותו עדיין בכח ולא ירד ונתממש בפועל, נקרא בגדר "השערה" - כביכול - על אור ההשתלשלות, שמכל מקום יש בזה קצת שייכות להגדרה כביכול, וזה מאפשר שאחר הצמצום ימשך אור הקו בבחינת גבול כביכול, ונעשה הכל בפועל, ולכן אין זה דבר חדש לגמרי.
אך האור הנמשך מעצמות אור אין-סוף שלמעלה מהחלל והקו, נקרא אור חדש ביחס לנבראים, כי מפסיק ביניהם הצמצום הגדול שהוא בבחינת "סילוק" כביכול, והתגלותו עליהם הוא בדרך "דילוג" ("מדלג על ההרים" - שה"ש), שאין האור דומה לנבראים שבהשתלשלות, אלא למעלה מהם - שלא בערך.
וכמו התורה שקדמה לעולם, שבה ועל ידה נמשך גם-כן אור חדש מלמעלה מההשתלשלות, והיינו על-ידי ירידת והתלבשות התורה בעשיה גשמית - במעשה המצוות, וכמארז"ל: "... היום לעשותם", שהיא תכלית הכונה והתענוג העליון, לכן נמשך על ידי זה אור חדש ממש מאור [[אין סוף ברוך הוא ]] מלמעלה מההשתלשלות.
וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה על דברי תורה: "בכל יום יהיו בעיניך חדשים", כי האור המאיר בתורה הוא אור שלמעלה מההשתלשלות, ונמשך בדרך דילוג מעצמות המאציל ב"ה, שלא בסדר והדרגה.
על פי מה שמבואר בשם האריז"ל כנ"ל, שקודם שנברא העולם היה [[אור אין סוף]] ברוך הוא ממלא את מקום החלל, ולא היה מקום לעמידת העולמות.
ולכן צמצם ה' את האור [[אין סוף ברוך הוא ]] - שנכלל במאור, ונעשה חלל ומקום פנוי - כביכול - מגילוי האור. ואחר כך חזר והמשיך קו אור דק ומצומצם, שממנו כל סדר ההשתלשלות.
אור זה המצומצם הוא אור חדש באופן יחסי לעצם ופנמיות אור האין סוף שהאיר לפניי הצמצום (שהוא למעלה באין ערוך מדרגת "ההשערה בכח" שבו), משום שלגודל צמצומו, אין לו שום ערך ודמיון כלל לגדולת [[אור אין סוף]] ב"ה, שהיה בגילוי בחלל לפני הצמצום.
==אור מצומצם מספירת המלכות==
אור המאיר מ[[ספירת המלכות]] לברוא יש מאין מ[[אין ואפס ]] שקדם לו, כפי שנמשך ומאיר דרך מסך ו"[[פרסא]]" ("פרוכת" או "וילון פרוס", כביכול) - המצמצם ומעלים על אור ה[[אצילות]], והאור העובר דרכו - להאיר לנבראים להחיותם, נעשה אור חדש, אור של תולדה, שלגודל הצטמצמותו והתעלמותו ב"פרסא", הרי כביכול אינו ממהות האור הראשון כלל, אלא למטה ממנו בלי כל ערך.
כי בכדי שיהיו הנבראים מציאות יש - דבר בפני עצמו, ולא יתבטלו מעצם קיומם, צריך להיות "מסך" כביכול, והוא בחינת "הפרסא", המעלים ומסתיר על האור כנ"ל, והאור הבוקע את ה"פרסא" ומאיר דרכו, הוא מצומצם ביותר, שאינו בערך האור שבאצילות, והוא אור חדש ושונה לגמרי, וממנו יתחדשו הנבראים מאין ליש.
{{סגל}}
{{אור}}
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]