פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 179 בתים ,  12:57, 16 ביוני 2023
'''ממלא כל עלמין''' הוא הארתו של [[הקב"ה ]] אשר מתלבשת באופן פנימי בעולמות לחיותם. אור זה מתלבש בכל עולם לפי ערכו, ומאיר בכל נברא פרטי לחיותו. לצורך כך הוא בא בסדר והדרגה, מעילה לעלול בכל עולם ועולם לפי ערכו מראש כל המדרגות ועד סוף כל דרגין.
אור הממלא הוא אחד מבין שני אופני החיות האלקית שנמשכת לעולמות: [[אור הסובב כל עלמין]] ואור הממלא כל עלמין. אור הסובב ה[[סובב כל עלמין ]] מקיף וסובב את כל העולמות בהשוואה אחת, ואור הממלא כל עלמין מתלבש בכל עולם לפי ערכו.
אור הממלא כל עלמין נמשך באמצעות אור ה[[קו]] הנמשך לאחר ה[[צמצום]]. הארתו בעולמות [[בי"ע]] היא על ידי [[מלכות דאצילות]] היורדת להחיות את עולמות [[בי"ע]] בבחינה פנימית.
==ענינו==
דרשו חז"ל: "מה הנשמה ה[[נשמה]] ממלאה את הגוף ה[[גוף]] כך [[הקב"ה ]] ממלא את העולם". זה שהנשמה שה[[נשמה]] "ממלאה", משמעותו היא "מחיה. [[משל ]] זה שנתנו היה בכדי לומר שכשם שניתן לראות את החיות שבאדם, כך ניתן ל'''ראות''' במוחש את החיות שהקבש[[הקב]] מחיה את העולמות.
ובחיות הגלויה שהנשמה שה[[נשמה]] נותנת בגוף - כמה פרטים:
'''א'''. החיות הגלויה המתלבשת בגוף, שהגוף שה[[גוף]] חש בה - הכוללת את הכוחות והחושים, הינה מצומצמת, מוגדרת ומותאמת לפי גדרי והגבלת האברים; כמו חוש הראיה בעין, כח השכל במוח, הרגש בלב וכו'. זאת אומרת, שחיות זו באה בהתחלקות - לפי אופן חלוקת האברים בתכונותיהם הטבעיות, וישנם חילוקי מדריגות בחיות זו, משום שבכל אבר מתלבש כח וחיות המתאימה לו לפי תכונותיו ומדריגתו של האבר.
'''ב'''. מאחר שהחיות משתנה לפי אופן השינוי שבאברים, הרי מובן שהגוף שה[[גוף]] ואבריו תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי חיות זו, דאף שהכוחות שולטים באברים, מכל מקום אין האברים בטלים במציאות לגבי הכוחות, אלא רק באופן של [[ביטול היש]], היינו שנכנעים לכוחות ותו לא.
וכך גם באור האלקי הממלא כל עלמין:
'''א'''. הוא אור אלקי מצומצם, שהגביל וצמצם [[הקב"ה ]] את אורו להחיות בו את הנבראים, ולכן הוא מצומצם לפי גדר ה[[נברא|נבראים]], ויש בו חילוקי מדריגות (בין [[ספירת החסד|חסד ]] לגבורה וכו').
אור זה מלובש ופועל בגלוי בנבראים, שבכל נברא ישנו כח אלקי המחיה אותו תמיד, בגדריו ותכונותיו הטבעיות. כי אילו היתה הייתה החיות מסתלקת כרגע ח"ו וחוזרת למקורה, היה הנברא חוזר לאין ל[[אין ואפס ]] ממש, והיה כלא היה וכמו קודם שנברא.
'''ב'''. מאחר שאור הממלא כל עלמין מוגבל ומצומצם לפי צורך התהוות הנבראים המוגבלים, מובן שהנבראים תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי אור זה.
==השתלשלותו בעולמות אבי"ע==
מבואר כי "ואתה מחיה את כולם", שפירוש "אתה" הוא [[אותיות ]] אל"ף תי"ו ה"א, שאל"ף הוא אות הראשונה ותי"ו הוא האות האחרונה, ו[[ה"א]] הוא ה' מוצאות הפה, שהן כללות כ"ב [[אותיות]] שקבועים בפה ודיבור העליון.
==מקורות לעיון:==
*[[תניא]] פרק נ"א.
*אגרת הקודש ג' כ"ה.
*[[באתי לגני]] ה'שי"ת ס"א.
*באתי לגני [[תשי"ג ]] ס"ג.
{{סגל}}
{{אור}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]