שינויים
←אכילת מאכלי חלב
{{פירוש נוסף|נוכחי=חג השבועות|אחר=מסכת [[גמרא]] בשם "שבועות"|ראו=[[מסכת שבועות]]}}[[קובץ: מעמד הר סיני.jpg|שמאל|ממוזער|250px|איור של [[מעמד הר סיני]]]][[קובץ:לוחות הברית 1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור עתיק של [[לוחות הברית]] מרובעות]][[קובץ:כנס_מתן_תורה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כנס [[מתן תורה]] לילדים ב[[כפר סבא]]]][[קובץ:הרבי כנס נשי חבד.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] נושא [[שיחה]] בכנס [[נשי ובנות חב"ד]] כהכנה ל[[חג השבועות]] ([[כ"ח אייר]] [[תנש"א]])]]'''חג השבועות''' הוא [[חג]] השני מבין [[שלושת הרגלים]]. הוא חל ביום ב[[ו' בסיוון]], והוא כולל יום אחד ב[[ארץ ישראל]] ושני ימים ב[[סיוןחוץ לארץ]]. למרות שמתן ביום זה ניתנה ה[[תורה היה ביום ז' ]] ב[[מעמד הר סיני]] ובימי [[סיוןבית המקדש]] לאחר שמשה רבינו הוסיף יום אחד מדעתו, נקבע החג לו' סיון, מכיון שבו נועד להיות קבלת ההוקרב [[תורהקרבן]] מלכתחילהמיוחד שנקרא "קרבן שתי הלחם" והחלה בו העונה של הבאת הביכורים.
*'''חג הקציר''' - ב[[ארץ ישראל]], תקופת קציר החיטים החלה לפני חג השבועות הוא . במהלך החג היחיד שמחויבים לאכול סעודת חג, כלשון הגמרא: היו מביאים [[קרבן]] מיוחד המציין עובדה זו. הקרבן כונה בשם "[[שתי הלחם]]"חלקהו, חציו לה', וחציו לכם"והיה מורכב משתי חלות העשויות חיטה.
*'''חג השבועות הוא גם יום הסתלקותם של דוד המלך עליו השלום, וההמוצי"ם''' - שם זה נהוג בעיקר בקהילות החסידים. שם זה נובע ממנהג רבני הקהילות (מו"ץ ראשי תיבות "[[בעל שם טובמורה צדק]] הקדוש, מחולל ומייסד תנועת ה") [[חסידותנסיעה לרבי|לנסוע אל הרבי]].<REF>היום יוםבחג זה, ז' סיוןמכיוון שהחג לא מרובה בהלכות יכולים לעזוב את קהילתם למשך החג.</REF>
==מנהגי החגימי ההגבלה=={{ערך מורחב|ערך=שבועות (מנהגים)[[שלושת ימי ההגבלה]]}}נהוג לאכול בחג השבועות מאכלי חלב. אחד מהטעמים הואשלושת הימים שלפני החג, נקראים "ימי ההגבלה", לזכר מאכלי החלב שבני בימים אלה הכינו בני ישראל אכלו ביום קבלת התורה. כיון שבמתן תורה נצטוו בני את עצמם לקבלת ה[[ישראלתורה]] על מצות השחיטה מיד נאסרו כל מאכלי הבשר שלהם והכלים שהשתמשו בהם, והם לא יכלו לאכול שום מאכל ותבשיל של בשר, הם גם לא יכלו בו ביום לשחוט בהמות כשרות כי מתן תורה היה ב[[שבתהר סיני]]. ולכן היו מוכרחים לאכול רק מאכלי חלב.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15885&hilite=a274d2de-236f-4aa8-a049-7c9a884f04ca&st=%D7%97%D7%92+%D7%94%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA&pgnum=346 שערי המועדים לחג השבועות עמ' שסד (עמ' 346)]</REF>
'''[[אדמו"ר הריי"צפנימיות]] היה מברך לפני חג השבועות, במכתבים ובעל פה, בנוסח ״לקבלת :''' קיום התורה בשמחה ובפנימיות״וה[[מצוות]] צריך להיות בכל פנימיות עצם נפשו. לא רק ב[[לבושים|לבושי]] ה[[נפש]] - [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]], וגם לא רק בכוחות הנפש - [[שכל]] ו[[הרבימדות]] מסביר את הברכה ששמחה ופנימיות . הכל זה היסוד לקבלת חיצוניות לגבי עצם הנפש, וקיום התורהוהמצוות צריך להיות בפנימיות, בעצם נפשו.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15885&hilite=a274d2de-236f-4aa8-a049-7c9a884f04ca&st=%u05d7%u05d2+%u05d4%u05e9%u05d1%u05d5%u05e2%u05d5%u05ea שערי המועדים לחג השבועות עמ' קכד (עמ' 115).]}}
בערב החג מסיימים את לימוד [[מסכת סוטה]] אותם למדו במשך ימי [[ספירת העומר]] - דף ליום. ==מוצאי חג השבועותמשמעות החג==מוצאי ב[[תורת החסידות]] מוסבר כי 'חג השבועות חל בארץ ' הוא יום התגלות אלוקית וככל שההתגלות חזקה יותר - כך עוצמתו חשובה ונעלית יותר. ההתגלות האלוקית הנעלית ביותר שהייתה מאז ומעולם - התקיימה ב[[מעמד מתן תורה]]. [[עצמות]]ו ומהותו של [[הקדוש ברוך הוא]] התגלתה לעיני כל בני-ישראל ביום ז, לכן שבועות הוא חג בעל מעלה נשגבת משאר החגים, יום עילאי שאין כמוהו. [[האריז"ל]] גילה שבשבועות מידי שנה מתגלית אותה קדושה אלוקית נשגבת שהייתה במעמד הר-סיני. לכן חג שבועות מידי שנה הוא יום של קדושה נשגבת. ה[[אדמו"ר הריי"צ]] כותב{{הערה|מכתב לתלמידי הישיבות, [[אגרות קודש מוהריי"צ]] חלק ה' בסיון, ובחוץ לארץ ביום טעמ' בסיוןעו-עח. }}: בחג-השבועות שהוא זמן [[מתן תורה|מתן תורתנו]], בשני ימים הבהירים הללו שהם מועדי ה', מתגלים ומאירים אותם ה[[אורות]] והגילויים שהאירו ונתגלו בשעת [[מתן תורה]]. חג-השבועות הוא זמן [[עת רצון]] למעלה, ו[[השי"ת]] מטריד את המקטרג על [[עם ישראל]], כדוגמת הטרדתו בשעת ה[[תקיעות]] ב[[ראש השנה]] ויום הקדוש ד[[צום כיפורים]]. זאת אומרת, אשר חג-השבועות הוא זמן המוכשר לעשות הכל לטובת לימוד ה[[תורה]] והעבודה ב[[יראת שמים]], וכן להתעסק ב[[תשובה]] בהנוגע לתורה, באין מפריע משטן המקטרג כדוגמת זמן ה[[תקיעות]] בראש-השנה ויום הקדוש דצום הכיפורים..." ==השמחה בחג=="היום-טוב של שבועות, מלבד זאת שהוא ככל יום טוב, מועדים ל[[שמחה]], יש בו שמחה נוספת, שמחת מצוה, מצד זה הינו כיום ש[[בני ישראל]] קיבלו את ה[[תורה]], וכשם שכשמביאים ילד ל"חדר" ללמוד תורה עושים "שמחה", כך גם בשבועות שבני ישראל נכנסו ל"חדר" לקבל את התורה, הרי זו שמחה, נוסף על שמחת המועדים{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק ו'}}." "השמחה שבמתן תורה שייכת לכל אחד ואחד מישראל, בכל מקום ובכל זמן. שמחה זו פועלת עליו שימשיך הנהגה טובה זו על כל השנה כולה, כי שמחה פורצת גדר, גדרי הזמן וגדרי המקום, שבכל מקום ובכל זמן יוכל לקבל את התורה{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק ו'.}}". ==ליל החג==פעם ישבו [[חסידים]] לפני חג השבועות ודיברו ביניהם מה צריכים לבקש מ[[השי"ת]] בליל שבועות. שאלו על כך את [[אדמו"ר האמצעי]], הם חשבו שהוא יענה [[פנימיות התורה]], הבנה והשגה, אך הוא ענה: "הייתי מתברך שיהיה לי לבת האש של [[מתן תורה]]". [[הרבי]] אומר{{הערה|שיחת חגהשבועות [[תשי"ד]].}}: בליל שבועות צריך אדם לקבל על עצמו את עול ה[[תורה]]. צריכה להיות קבלה בלב, קבלה בפה, ולומר: "ריבונו של עולם, אני מקבל על עצמי את עול התורה". ===תיקון ליל שבועות==={{ערך מורחב|ערך=[[תיקון ליל שבועות]]}}נוהגים להיות ערים כל הלילה לעסוק בתורה, בכדי לתקן את הפגם שבלילה שלפני מתן תורה בני-ישראל ישנו ואפילו פרעושי המדבר (יתוש הקרוי "פורטנא") לא עקצו אותם, וכש[[הקב"ה]] בא לפנות בוקר לתת את התורה - היה צורך להעירם משנתם. ה[[אריז"ל]] אומר שמי שלא יישן בלילה זה ויעסוק בתורה "מובטח לו שישלים שנתו ולא יארע לו שום נזק"! ב[[זוהר]] מסופר על [[רשב"י]] שעסק בתורה כל הלילה, והפליג מאד בשבח הנעור בלילה זה ומצפה לקבלת תורה, שאז באים "כל בני היכלא" לשמוח עם ישראל, לעשות תכשיטים וקישוטים (תיקונים) נעלים לכבוד חופתם עם [[הקב"ה]] והתורה. חכמי הסוד תקנו סדר לימוד מיוחד - 'תיקון ליל שבועות', ואסור להתענות בומשולבים קטעים מ[[תנ"ך]], [[משנה]], [[גמרא]], [[זוהר]], סדר [[תרי"ג מצוות]] ועוד. הרבי מסביר מדוע התיקון הוא בדרך אמירה ולא בצורת לימוד: החידוש ב[[מתן תורה]] אינו בענין הבנת התורה והשגתה, דברים שהיו קיימים גם לפני מתן-תורה, אלא בעצם מעמד התגלות המלך. לכן אין הדגשה על הבנה והשגה בתורה, אלא על עצם אמירת האותיות הקדושות של ה[[תורה]].
==הלכות ומנהגי חב"ד בחג==בניגוד לכל יום טוב בו יש את המצוות המיוחדות שלו (ב[[תורת החסידותחג המצות]] - סיפור [[יציאת מצרים]] מוסבר כי , אכילת [[מצה]] וכו'; ב[[חגהסוכות]] - ישיבה ב[[סוכה]], [[ד' מינים]]), הרי שבחג השבועות אין בו שום מצוה מיוחדת. הסיבה לכך היא: כל הימים-טובים מבטאים ענינים פרטיים בקשר של [[הקב"ה]] עם [[בני ישראל]], ולכן הקשר עם [[הקב"ה]] הוא יום התגלות אלוקית וככל שההתגלות חזקה יותר - כך עוצמתו חשובה ונעלית יותרבאופן מסויים בלבד. ההתגלות האלוקית הנעלית ביותר שהיתה מאז ומעולם - התקיימה במעמד ואילו חג השבועות, מתן-תורה. תורתנו, מבטא את '''עצם הבחירה''' של [[עצמותהקב"ה]]ו ומהותו בבני ישראל ואת הבחירה של הקדוש ברוך הוא התגלתה לעיני כל בניישראל בקב"ה. זהו עניין כללי-ישראלעצמותי, לכן שבועות הוא חג בעל מעלה נשגבת משאר החגים, יום עילאי שאין כמוהואי אפשר להביע זאת במצווה פרטית.
== "זמן מתן תורתינו" =שמיעת עשרת הדברות=== מובא במדרש{{הערה|שיר השירים פרשה א כד.}}: "אמר [[קובץ:רבי מאיר]] בשעה שעמדו ישראל לפני הר סיני.jpg|שמאל|ממוזער|250px|סלע על הר סיני עם תחריטים]]חז"ל מלמדים שכל לקבל את התורה כולה, גם אמר להם הקב"ה: הביאו לי ערבים טובים שתשמרוה ואני נותן לכם את התורה שבעל-פה ואפילו . אמרו: הרי בנינו ערבים אותנו". ועוד מובא: "כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדשאמר [[הקב"ה]] לישראל: בני, וכל דברי "הנביאים והחכמים העומדים היו קוראים את הפרשה הזו בכל דור ודור" - כולם "ניתן למשה במתן-תורה בהר-סיני"שנה, ואני מעלה עליכם כאילו אתם עומדין לפני"כל אחד ואחד קיבל את שלו מסיני"{{הערה|פסיקתא דרב כהנא פרשת בחודש השלישי.}}.
===קבלה טובה===הרבי מעורר לקבלת [[המגיד ממזריטשהחלטה טובה]] אומר שעבודת היהודי "לחבר בין עשרה לעשרה"בחג השבועות: להמשיך ולחבר את "עשרת הדברות" של התורה ל"עשרת המאמרותכשם שב[[ראש השנה]] על כל יהודי לקבל על עצמו דבר נוסף ב[[עבודה]], כך גם בשבועות צריך כל יהודי לקבל על עצמו דבר נוסף ב[[תורה]]" שבהם נברא העולם.
*קריאת [[מגילת רות]]. אך בחב"ד אין נוהגים לקרוא מגילת רות{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46987 "חג הקצירמעולם לא נהגו כן בחב" ד"] - היהודי חוגג את קציר התבואה בבית המקדש, לשם הוא מביא קורבן שתי הלחם, והוא מביא גם לשדהו, בו הוא עוסק בעבודה גשמית [[כתב יד]] של חולין, את הקדושה האלוקית הנשגבת [[הרבי]] על שאלתו של המקדש. עורך ה"אמריקן ג'ואיש יירבוק" מר מילטאן הימלפרב {{אינפו}}}}
*אמירת "חג הביכוריםאקדמות" - גם הפירות המתוקים ותנובת הארץ שנשתבחה בהם. ב[[ליובאוויטש]] לא נהגו לאומרם{{הערה|אף שהרבי עצמו נוהג לאומרם, היהודי מכיר בטובה שגמל עמו ה' והוא מביא את הראשית, את ה"ביכוריםכאביו [[רבי לוי יצחק]] זי" לבית המקדש, לזכור וללמד שהצלחת שדותיו אינה בכוח הטבע הגשמי, אלא מברכת ה'ע.}}.
==תהלוכה=={{ערך מורחב|ערך=[[תהלוכה]]}}ביום חג -השבועות מכין ומקרב את העולם (ב[[חו"ל]] ביום הראשון) אחר תפילת ה[[מנחה]], יוצאים [[גאולהחסידי חב"ד]] האמיתית והשלימה: על-פי הוראתו של הרבי, לשכונות קרובות ורחוקות, לשמח בשמחת החג ולומר דברי-תורה מענייני החג.
===מוצאי חג פנימיות התורה ותורת המשיח =השבועות==מוצאי חג השבועות חל בארץ ישראל ביום [[ז' בסיוון]], ובחוץ לארץ ביום [[ח' בסיוון]]. יום זה הינו כיום חג, ואסור להתענות בו.
== קישורים חיצוניים ==
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=113 חג השבועות, הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב"ד בישראל}}*[http://videoold2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=1475 הרבי מחלק כוס של ברכה במוצאי חג השבועות]{{וידאו}} - {{אינפו}}*[http://chabad.info/images/notimage/54835_he_1.pdf קובץ חג השבועות התש"ע], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]]{{PDF}} - {{אינפו}}*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=62019 הלכות שבועות] מתוך שיעור שמסר הרב [[יוסף ישעיה ברוין]] {{אינפו}}*הרב ישעיה זושא וילהלם, '''[http://www.teshura.com/teshurapdf/%C2%A0%C2%A0%D7%9E%D7%A4%D7%AA%D7%97%20%D7%9C%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA%20%D7%97%D7%92%20%D7%94%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA.pdf תוכן מפורט וקיצור שיחות חג השבועות שבלקוטי שיחות]'''
{{הערות שוליים}}
{{חגים ומועדים}}
{{שבועות}}
[[קטגוריה:שבועות|*]]
[[קטגוריה:חגים וזמנים]]
[[קטגוריה:שלוש רגלים]]