ספירת הנצח: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 14 בתים ,  29 בינואר 2023
מ
החלפת טקסט – "אין ואפס" ב־"אין ואפס"
מ (החלפת טקסט – "אין ואפס" ב־"אין ואפס")
 
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת)
שורה 8: שורה 8:
מידת הנצח, כמו מידת ההוד מושרשת ב[[עצם הנפש]] ולמעלה מזה בעצמות ה' יתברך. לכן האדם המונחה ע"י מדה זו מוכן לתת את כל מה שיש לו ואפילו למסור נפשו כדי 'לנצח'.  
מידת הנצח, כמו מידת ההוד מושרשת ב[[עצם הנפש]] ולמעלה מזה בעצמות ה' יתברך. לכן האדם המונחה ע"י מדה זו מוכן לתת את כל מה שיש לו ואפילו למסור נפשו כדי 'לנצח'.  


לאחר נצחון המלחמה, כאשר כל מה שמנגד לאלוקות יובס וינוצח וייהפך לאין ואפס ככלי חרס הנשבר, יתגלה כוחו של המנצח, יתגלה הקדוש ברוך הוא שאין עוד מלבדו. וכמו שכתוב על כלי חרס "שבירתם זו תקנתם", שגורמים לעולם להיות מתוקן ומזוכך הראוי להיות דירה לקדוש ברוך הוא שלכך נתאוה.
לאחר נצחון המלחמה, כאשר כל מה שמנגד לאלוקות יובס וינוצח וייהפך ל[[אין ואפס]] ככלי חרס הנשבר, יתגלה כוחו של המנצח, יתגלה הקדוש ברוך הוא שאין עוד מלבדו. וכמו שכתוב על כלי חרס "שבירתם זו תקנתם", שגורמים לעולם להיות מתוקן ומזוכך הראוי להיות דירה לקדוש ברוך הוא שלכך נתאוה.


כאשר מידת הנצח מתאחדת ומתכללת במידת הגבורה שעניינה שליטה עצמית, צדק וביקורתיות, ובעיקר יראת שמים, אז כל פעולה הנובעת ממידת הגבורה: ביקורת בונה, ענישה חינוכית וכיו"ב נעשות בהתמדה מתמשכת ועקבית ויעילותה רבה. זוהי מידת נצח שבגבורה.
כאשר מידת הנצח מתאחדת ומתכללת במידת הגבורה שעניינה שליטה עצמית, צדק וביקורתיות, ובעיקר יראת שמים, אז כל פעולה הנובעת ממידת הגבורה: ביקורת בונה, ענישה חינוכית וכיו"ב נעשות בהתמדה מתמשכת ועקבית ויעילותה רבה. זוהי מידת נצח שבגבורה.
שורה 14: שורה 14:
כאשר אדם מאלץ את מדת הנצח מצד קדושתה לצד הסטרא־אחרא, אזי אפילו אם הוא צדיק ותלמיד חכם, הוא נופל קשות. כדבר זה קרה לתלמידיו של [[רבי עקיבא]], שלא נהגו כבוד זה בזה, והסביר רבינו שהרי ברור שרבי עקיבא חינך את תלמידיו לקבלת מושג אהבת ישראל, ואם זאת דוקא מתוך זו האהבת ישראל הם ניסו להכריח דעתם על חבריהם, תוך כדי שימוש במידת הנצח על הפן השלילי ובדרכים פסולות. בזה היה חטאם המר, ועל כן נענשו באופן גורף.
כאשר אדם מאלץ את מדת הנצח מצד קדושתה לצד הסטרא־אחרא, אזי אפילו אם הוא צדיק ותלמיד חכם, הוא נופל קשות. כדבר זה קרה לתלמידיו של [[רבי עקיבא]], שלא נהגו כבוד זה בזה, והסביר רבינו שהרי ברור שרבי עקיבא חינך את תלמידיו לקבלת מושג אהבת ישראל, ואם זאת דוקא מתוך זו האהבת ישראל הם ניסו להכריח דעתם על חבריהם, תוך כדי שימוש במידת הנצח על הפן השלילי ובדרכים פסולות. בזה היה חטאם המר, ועל כן נענשו באופן גורף.


על פי התניא{{הערה|פרק כט}} אדם יכול להשתמש במידת נצח שבגבורה באופן חד ונוקשה אך ורק כלפי עצמו ('איזהו הגיבור? הכובש את יצרו'). כאשר הוא משיג בכך שהתרחק מה' בתכלית הריחוק ולבו נעשה כלב אבן שאינו נפתח בשום אופן לעבודת ה', אזי הוא צריך להנהיג בעצמו נבזות ונמאסות (בעיני עצמו), ולבטש ולהשפיל ולבזות את חומריות גופו עד העפר ממש, ולעשות זאת אפילו בקול רם (עם עצמו). אולם, עם הזולת הוא חייב להנהיג את כל המידות היפות שיכול להנהיג ולהשפיע על סביבתו בטוב ובנועם מירבים, מתוך אימוץ ההבנה ויכולות הסברה באופן מקובל על הכל, כאשר יכוון כושר ההתמדה שלו לשקף דוגמא אישית טובה כלפי הזולת.
על פי התניא{{הערה|פרק כט}} אדם יכול להשתמש במידת נצח שבגבורה באופן חד ונוקשה אך ורק כלפי עצמו (שנאמר "איזהו הגיבור-הכובש את יצרו"). כאשר הוא משיג בכך שהתרחק מה' בתכלית הריחוק ולבו נעשה כלב אבן שאינו נפתח בשום אופן לעבודת ה', אזי הוא צריך להנהיג בעצמו נבזות ונמאסות (בעיני עצמו), ולבטש ולהשפיל ולבזות את חומריות גופו עד העפר ממש, ולעשות זאת אפילו בקול רם (עם עצמו). אולם, עם הזולת הוא חייב להנהיג את כל המידות היפות שיכול להנהיג ולהשפיע על סביבתו בטוב ובנועם מירבים, מתוך אימוץ ההבנה ויכולות הסברה באופן מקובל על הכל, כאשר יכוון כושר ההתמדה שלו לשקף דוגמא אישית טובה כלפי הזולת.


אם כן, שתי המשמעויות של מידת הנצח הן ניצחון והן נצחיות קשורות זו בזו ותלויות זו בזו. קודם כל אדם צריך להסיר כל דבר העשוי להפריע לו בקשר עם הזולת, שאז הזולת יהיה בבחינת מאזין ומקשיב אפילו לביקורת הבאה ממידת הגבורה, ועם זאת לדאוג שהקשר עם הזולת יימשך בהתמדה, שאז יש סיכוי טוב שהזולת יהיה כלי קיבול ראוי לשפע שנותנים לו.
אם כן, שתי המשמעויות של מידת הנצח הן ניצחון והן נצחיות קשורות זו בזו ותלויות זו בזו. קודם כל אדם צריך להסיר כל דבר העשוי להפריע לו בקשר עם הזולת, שאז הזולת יהיה בבחינת מאזין ומקשיב אפילו לביקורת הבאה ממידת הגבורה, ועם זאת לדאוג שהקשר עם הזולת יימשך בהתמדה, שאז יש סיכוי טוב שהזולת יהיה כלי קיבול ראוי לשפע שנותנים לו.