←סיכום הפרק
(שייך לסיכום ולא למבוא) |
|||
(15 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ניווט | |||
|כותרת=תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים א-יב) | |||
|הסתרה=כן | |||
|מוסתר=כן | |||
|תמונה= | |||
|תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים א-יב}}}} | |||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''פרק י"א''' | '''פרק י"א - הרשע''' | ||
==מבוא לפרק== | ==מבוא לפרק== | ||
בפרקים הקודמים | פרק זה הוא השלישי מבין ארבעת הפרקים המתארים את מלחמת הנפשות שבאדם. | ||
בפרקים הקודמים הסביר [[אדמו"ר הזקן]] את אופי המלחמה{{הערה|בפרק ט'}} ואת המצב בו מנצחת הנפש האלוקית{{הערה|בפרק הקודם}}, ובפרק זה מתואר מצב בו חס ושלום מנצחת הנפש הבהמית. | |||
==גוף הפרק== | ==גוף הפרק== | ||
{{פרק תניא|פרק= | {{פרק תניא|פרק=יא|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק י"א}}}} | ||
==סיכום הפרק== | ==סיכום הפרק== | ||
נצחון נפש הבהמית מתבטא בעבירה. אדם שנכשל בעבירה, ואפילו רק לעיתים רחוקות ביותר, ואפילו רק '''במחשבה''' - נקרא רשע. | |||
אך גם ברשעים יש שתי דרגות כלליות: | |||
'''[[רשע וטוב לו]]''' - למרות שנכשל בעבירות, מפעם לפעם יש לו הרהורי תשובה (ולעיתים נקרא גם [[רשע שאינו גמור]]). | |||
'''[[רשע ורע לו]]''' - שלא באים לו הרהורי תשובה לעולם כלל (ולעיתים נקרא גם [[רשע גמור]]). | |||
סיכום מסודר על הפרק - | |||
סיכום פרק י״א בתניא//ר.ל | |||
צדיק ורע לו, ורשע וטוב לו הם 2 הפכים. | |||
כשם שבצדיק ורע לו יש רבבות מדרגות בעניין ביטול הרע לטוב, כך ברשע וטוב לו יש ריבוי מדרגות בעניין ביטול הטוב לגבי הרע. | |||
ברשע וטוב לו יש קצה עליון, אדם שחוטא לעיתים רחוקות, וחוזר בתשובה, וכו.. עדיין רשע! אדמו''ר הזקן רוצה להראות לנו מי זה בינוני, שלא חטא, ולא יחטא לעולם.. | |||
.. | |||
'''רשע וטוב לו הדרגא הגבוהה:''' | |||
בלבושים - אחד מהלבושים, חוטא באחד משלושת לבושיו. | |||
בזמן - לעיתים רחוקות מאד ׳לא תדיר לפרקים קרובים, אלא לעיתים רחוקים׳. | |||
באיכות - עבירות קלות, ולא חמורות. | |||
לדוג׳ - בדיבור, אבק לשון הרע, וליצנות.. | |||
למה אדמור הזקן כותב ליצנות בתור עבירה קלה? זו הרי עברה חמורה מאד! אלא, שכשכתוב אבק, הכוונה לא רק ללשון הרע, אלא גם על ליצנות, אבק לשון הרע, ואבק ליצנות. | |||
אבק לשון הרע, זה חטא שקשה מאד לא לחטא בו כמו שאומרים חז״ל, רובם בגזל, מיעוטם בעריות, וכולם באבק לשון הרע. מראה שזהו חטא שקשה מאד להנצל ממנו. | |||
׳הרהורי עבירה קשים מעבירה׳ - מחשבה זה לבוש פנימי, הכי קרוב לנפש, לכן חטא במחשבה פוגע בנפש. כמו שאינו דומה כתם בחולצת תלבושת (מחשבה או דיבור), לכתם בבגד חתונה (מחשבה). | |||
אדמו''ר הזקן אומר את זה כי יש כאלה שמזלזלים במחשבות, וחושבים שזה לא נקרא חטא, לכן מדגיש, שהרהורי עבירה קשים. | |||
לדוג - מהרער בעניין זיווג זכר ונקבה, שלא עובר על הזהרת התורה. | |||
או, אדם שער בלילה, וחושב על דברים בטלים – 'הנעור בלילה כו' ומפנה ליבו כו'. | |||
אופן חזרה בתשובה של צדיק וטוב לו - שב בתשובה לפי שלושה חילוקי כפרה שדרש רבי ישמאל - א. עבר על מצוות עשה - עשה תשובה ומוחלים לו. | |||
ב. עבר על לאו - עושה תשובה, תשובה תולה, ויום כיפור מכפר סופית. | |||
ג. עב רעל כריתות ומיתות בית דין - עושה תשובה, ויום כיפור תולים. וייסורים, מירקים. | |||
אחרי כל זה, למה נקרא רשע? | |||
משום שלא מופרח ממנו לחטא, יש לו עדיין שיכות לחטאים. | |||
.. | |||
'''רשע וטוב לו בדרגא הנמוכה:''' | |||
בלבושים - חוטא בשלושת הלבושים, מחשבה, דיבור ומעשה. | |||
בזמן - חוטא לעיתים קרובות. | |||
באיכות - חוטא גם בעבירות קשות וחמורות. | |||
אופן חזרה בתשובה של רשע ורע לו - משום שעדיין יש לו יצר טוב, יש לו כל הזמן מצפון, אבל אין לו מספיק כח רצון לעזוב לגמרי את העבירות – 'להיות מודה ועוזב׳ - מודה על החטא, ועוזב. | |||
.. | |||
רשע ורע לו: | |||
בלבושים - חוטא בכל שלושת הלבושים. | |||
בזמן - חוטא לעיתים קרובות מאד. | |||
באיכות - חוטא בעבירות חמורות מאד. | |||
מכונה רשע ורע לו משום שהטוב שבנפש האלוקית שלו יצא לגמרי, ורק נשאר עליו מקיף מלמעלה. | |||
נשאר לו טוב מבחינת מקיף, ולא פנימי, לכן שורה עליו שכינה ויכול להשלים מניין. | |||
אדמו''ר הזקן מסיים דווקא במאמר חז״ל - ׳אכל בי עשרה שכינתא שריא׳, משום שלא רצה לסיים פרק בדרגא הכי נמוכה ביהודי, לכן מוסיף שגם יהודי כזה, שנמצא בדרגא כל כך נמוכה, שורה שכינה. | |||
==צילום דפוס התניא== | ==צילום דפוס התניא== | ||
<gallery widths="150px" heights="220px"> | |||
קובץ:פרק יא חלק א.jpg|עמוד 1 | |||
קובץ:פרק יא חלק ב.jpeg|עמוד 2 | |||
</gallery> | |||
==מושגים יסודיים בפרק== | ==מושגים יסודיים בפרק== | ||
*[[רשע וטוב לו]] | *[[רשע וטוב לו]] | ||
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק י'|פרק י']]|הבא=[[תניא - פרק י"ב|פרק י"ב]]}} | {{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק י'|פרק י']]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק י"ב|פרק י"ב]]}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]] | [[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]] |