צמצומים שלפני צמצום הראשון: הבדלים בין גרסאות בדף

עיצוב
(עיצוב)
 
(6 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=בצמצומים שהיו ב[[אור אין סוף]] לפני [[צמצום הראשון]]|אחר=משמעות אחרת|ראו=[[צמצום (פירושונים)]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=צמצומים שהיו ב[[אור אין סוף]] לפני [[צמצום הראשון]]|אחר=משמעות אחרת|ראו=[[צמצום (פירושונים)]]}}
 
'''צמצומים שלפני צמצום הראשון''' הם צמצומים שנעשו ב[[אור אין סוף]] בכדי להמשיכו שיהיו בגדר מציאות אור, צמצומים אלו קדמו ל[[צמצום הראשון]] שהיה באור לאחרי שכבר הוא במציאותו. אודות צמצומים אלו מדובר בתורת החסידות "פעמים נדירות"{{הערה|שיחת שבת פרשת תצווה תשמ"ה.}} והוא מחידוש ה[[קבלה]] וה[[תורת החסידות|חסידות]] שהמשכת האור מהעצמות הוא בדרך [[עילה ועלול]] המחייב צמצום ולא [[יש מאין]].  
'''צמצומים שלפני צמצום הראשון''' הם צמצומים שנעשו ב[[אור אין סוף]] בכדי להמשיכו שיהיו בגדר מציאות אור, צמצומים אלו קדמו ל[[צמצום הראשון]] שהיה באור לאחרי שכבר הוא במציאותו. אודות צמצומים אלו מדובר בתורת החסידות "פעמים נדירות"{{הערה|שיחת שבת פרשת תצווה תשמ"ה.}} והוא מחידוש ה[[קבלה]] וה[[תורת החסידות|חסידות]] שהמשכת האור מהעצמות הוא בדרך [[עילה ועלול]] המחייב צמצום ולא [[יש מאין]].  
==עניינם: המשכת האור==
==עניינם: המשכת האור==
עניינם של צמצום אלו הוא המצאת האור מהתכללותו ב[[עצמות]] להיות בגדר מציאות אור. ולכן בפרטיות יש בה ריבוי דרגות, מהמשכתה מהעצמות ממש ולאחר מכן ירידה אחרי ירידה עד ירידתה להיות בחינת אור הממלא את מקום החלל. ירידות אלו הן באמצעות עניין הצמצום דווקא, לפי שכל יציאה והמשכת אור ממקורו היא על ידי צמצום ו[[העכבה]] של מקור האור.{{הערה|מאמר באתי לגני תשמ"ה, שיחת שבת פרשת תצווה תשמ"ה}} ויתירה מכך, בהמשכת האור האלוקי [[אור אין סוף#המשכתו מעצמות|שהמשכתו הוא ברצון]] ולא בדרך הכרח כאור השמש, שהצמצום הקודם להמשכת האור גדול יותר, לפי שעצם עניין ה[[רצון]] הוא צמצום והעכבה, והרצון הוא אותם [[אותיות]] המרכיבות את המילה צינור שעניינו צמצום והגבלה.{{הערה|[[הרבי הרש"ב]] תורת שלום עמוד 147 ועמוד 152.}}{{הערה|הרבי, לקוטי שיחות חלק ז עמוד 89.}}{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30575&st=&pgnum=41 ספר הערכים חלק ג עמוד ע].}}
עניינו של צמצום זה הוא המצאת האור מהתכללותו ב[[עצמות]] להיות בגדר מציאות אור. ולכן בפרטיות יש בה ריבוי דרגות, מהמשכתה מהעצמות ממש ולאחר מכן ירידה אחרי ירידה עד ירידתה להיות בחינת אור הממלא את מקום החלל. ירידות אלו הן באמצעות עניין הצמצום דווקא, לפי שכל יציאה והמשכת אור ממקורו היא על ידי צמצום ו[[העכבה]] של מקור האור.{{הערה|מאמר באתי לגני תשמ"ה, שיחת שבת פרשת תצווה תשמ"ה}}{{הערה|ראה במאמר [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/17/index.htm#_ftnref_1021 החודש תשמ"ז הערה 29] שמקשר צמצומים אלו לנרתק השמש שפועל לא רק מיעוט ומצמצום האור אלא פועל ירידת והמשכת האור - [[צמצום דהעכבה]] (כמבואר בספר המאמרים תרע"ח עמוד קא ובהמצויין שם בהערה.).}} ויתירה מכך, בהמשכת האור האלוקי [[אור אין סוף#המשכתו מעצמות|שהמשכתו הוא ברצון]] ולא בדרך הכרח כאור השמש, שהצמצום הקודם להמשכת האור גדול יותר, לפי שעצם עניין ה[[רצון]] הוא צמצום והעכבה, והרצון הוא אותם [[אותיות]] המרכיבות את המילה צינור שעניינו צמצום והגבלה.{{הערה|[[הרבי הרש"ב]] תורת שלום עמוד 147 ועמוד 152.}}{{הערה|הרבי, לקוטי שיחות חלק ז עמוד 89.}}{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30575&st=&pgnum=41 ספר הערכים חלק ג עמוד ע].}}


==פרטי הדרגות==
==פרטי הדרגות==
שורה 26: שורה 27:
ורק לפי שכך קיבל רבנו הזקן, שרק היש הגשמי הוא לבדו נברא מהעצמות בדרך יש מאין, וכל שאר הגילויים משתלשלים בדרך עילה ועלול, ממילא בהכרח שיש רבוי צמצומים עד לצמצום הראשון שעל ידה היא המשכת דרגה הראשונה שבאור מהאור הכלול בעצמותו.{{הערה|שיחת שבת פרשת תצווה תשמ"ה.}}
ורק לפי שכך קיבל רבנו הזקן, שרק היש הגשמי הוא לבדו נברא מהעצמות בדרך יש מאין, וכל שאר הגילויים משתלשלים בדרך עילה ועלול, ממילא בהכרח שיש רבוי צמצומים עד לצמצום הראשון שעל ידה היא המשכת דרגה הראשונה שבאור מהאור הכלול בעצמותו.{{הערה|שיחת שבת פרשת תצווה תשמ"ה.}}
==העיסוק בצמצומים אלו==
==העיסוק בצמצומים אלו==
העיסוק בצמצומים אלו הוא במקומות ספורים, וטעם הדבר הוא משום "כְּבֹד אֱלֹקים, הַסְתֵּר דָּבָר"{{הערה|משלי כה, ב.}}, ואפילו על [[מלכות דא"ס]] מבואר ב[[עץ חיים]]{{הערה|שער מב (שער דרושי אבי"ע) פרק א.}} "שאין לנו רשות לדבר בו" מצד עוצם מעלתו והעלמו. וכל שכן הוא בתורת החסידות שעניינה באים בהסברה שחיוב העלמה מוכרח יותר. ואם זאת במקומות ספורים דובר אודות כך ובפרטיות, הוא משום שלמרות הכל יש חיוב וצורך לדעת שההתהוות היא ב[[כח העצמות]] על ידי האור. וכמו כן הידיעה שאור זה מתגלה על ידי עבודת האדם מחזקת את הכרת האדם שמציאותו היא לפני הצמצום והוא חד עם העצמות שלכן ביכולתו להמשיך האור ואינו נופל לפיתוי היצר.{{הערה|שיחת שבת פרשת יתרו תשמ"ה אות לח.}}
העיסוק בצמצומים אלו הוא במקומות ספורים, וטעם הדבר הוא משום "כְּבֹד אֱלֹקים, הַסְתֵּר דָּבָר"{{הערה|משלי כה, ב.}}, ואפילו על [[מלכות דא"ס]] מבואר ב[[עץ חיים]]{{הערה|שער מב (שער דרושי אבי"ע) פרק א.}} "שאין לנו רשות לדבר בו" מצד עוצם מעלתו והעלמו. וכל שכן הוא בתורת החסידות שעניינה באים בהסברה שחיוב העלמה מוכרח יותר. ועם זאת במקומות ספורים דובר אודות כך ובפרטיות, הוא משום שלמרות הכל יש חיוב וצורך לדעת שההתהוות היא ב[[כח העצמות]] על ידי האור. וכמו כן הידיעה שאור זה מתגלה על ידי עבודת האדם מחזקת את הכרת האדם שמציאותו היא לפני הצמצום והוא חד עם העצמות שלכן ביכולתו להמשיך האור ואינו נופל לפיתוי היצר.{{הערה|שיחת שבת פרשת יתרו תשמ"ה אות לח.}}


==ראו גם==
*[[העכבה]]
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*הרב [[מיכאל חנוך גאלאמב]], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30434&st=&pgnum=285&hilite= בעניין הצמצומים שלפני הצמצום וצמצום הראשון]''' קובץ אוהלי שם, חלק ט עמוד רצא, כפר חב"ד תשנ"ג.
*הרב [[מיכאל חנוך גאלאמב]], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30434&st=&pgnum=285&hilite= בעניין הצמצומים שלפני הצמצום וצמצום הראשון]''' קובץ אוהלי שם, חלק ט עמוד רצא, כפר חב"ד תשנ"ג.
שורה 35: שורה 34:


[[קטגוריה:צמצום]]
[[קטגוריה:צמצום]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
משתמש אלמוני