פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 1,467 בתים ,  01:45, 24 באוגוסט 2022
{{בעריכהבעבודה מתמשכת}}'''ימי החופש''' בלקסיקון החבהינם ימים המוגדרים לרוב כימים של בטלה משגרת הלימוד במוסדות החינוך, וכן הפסקה זמנית במקומות העבודה. אולם בחסידות חב"ד מתנגדים בצורה רעיונית למושג "די הם אינם ימים בהם יש חופש מלימודים וכדומה. " כפי שהוא מתבטא במנהג רוב העולם, [[הרבי]] הגדיר את משמעות הורה שמשמעות המושג "ימי החופש לחסידי חב"ד, מהם עולה כי תקופה זו צריכה תוגדר כתקופה שצריכה להביא לחיזוק בכל העניינים, ב[[לימוד התורה]] ו[[קיום המצוות]] בהידור.
== שלילת המושג חופש ==
הרבי הביע את דעתו פעמים רבות שהמושג "חופש" הוא היפך דרכי התורה והמצוות, דוגמא לכך ניתן למצוא באיגרת אותה כתב הרבי בשנת תשי"ט: {{ציטוט|תוכן="כמדומה שבתקופה זו נוהג לשנות מקומו, או כלשון הרגיל "לקחת חופש" (מובן שסתירה מרישא לסיפא, שהרי חופש אי אפשר לקחת, אלא לקבל. שבאם אפשרי לקחת בעצמו, הרי גם מלכתחילה חפשי הוא. ועוד, שהוא בעצם היפך הענין ד"עבדי הם"...").{{הערה|ממכתב י"ג מנ"א [[תשי"ט]].}}}}
== לבטל את החופש ==
בהזדמנויות מסוימות הביע הרבי את דעתו שיש לבטל את ימי החופשה לחלוטין:
 
{{ציטוט|תוכן=בכלל ידועה השקפתי שאין הזמן עתה לימי חופש כלל, ואדרבה - ומכמה טעמים, ולו איישר חילי הייתי מבטלו בעבר ועל אחת כמה וכמה בהוה ובעתיד.}}{{הערה|ממכתב ה' מנחם אב [[תשט"ו]]}}
{{ציטוטון|בכלל ידועה השקפתי שאין הזמן עתה לימי חופש כללכך אכן היה נהוג במשך שנים ארוכות בישיבות תומכי תמימים, ואדרבה - ומכמה טעמיםשהישיבה היתה פתוחה לאורך כל ימות השנה, ולו איישר חילי הייתי מבטלו בעבר ועל אחת כמה וכמה בהוה ובעתיד.}}{{הערה|ממכתב ה' מנחם אב [[תשט"ו]]וכל תלמיד היה מבקש באופן אישי אישור לצאת לבקר את בני משפחתו כשהתעורר אצלו הצורך, ואילו הישיבה עצמה היתה פתוחה.}}
== תכלית ימי החופש ==
== אין חופש מלימוד תורה ==
{{ציטוט|תוכן=לקראת סיום שנת הלימודים הנני לברך את התלמידים המסיימים העולים לכתות ומחלקות עליונות על סולם חינוכם על טהרת הקודש.<br> מתחילים ימי הקיץ, ימי חופש ומנוחה וחילוף כוחות והכנה לשנת הלימודים הבאה עלינו ועליכם לטובה.<br> דעו נא, ילדים חביבים, זרע ברך ה', כי ימי החופש של הקיץ אין משמעם חופש והפסק ח"ו מ[[לימוד התורה]]. אין ילד וילדה בישראל רשאים לחיות בלי לימוד תורה ו[[חנוך]] כשר ב[[תורה]] ו[[מצות]] אפילו יום אחד, בין בקיץ ובין בחורף. אדרבה! בימי הקיץ הארוכים, עת שהתלמידים חפשים מבית הספר התלמוד תורה או הישיבה. ניתנה לכם האפשרות והזכות להקדיש שעותיכם הפנויות לתורה ביתר שאת וביתר עז, הן לעצמכם - בחזרה על הלמוד מכבר ובהכנה והשתלמות לשנת הלימודים הבאה, הן לטובת זולתכם - בהשפעה טובה על אחיכם ואחיותיכם, אשר לא זכו, כמותכם, לעמדו בקרן אורה אשר באופן זה תעלו מעלה מעלה, בעילוי אחר עילוי, בדרך המובילה בית א-ל.<br> 
רק באופן כזה תחליפו כח, לא רק כח ה[[גוף]] אלא גם כח ה[[נשמה]] הטהורה, אשר שניהם ביחד, והנשמה בעיקר, עושים את האדם שלם ומושלם.
|מקור=ממכתב ט"ז [[סיוון]] [[תשי"א]].|מירכאות=כן}}
== גם גברים צריכים להקפיד על צניעות ==
{{ציטוט|תוכן=...בפרט שישנם כאלה שמקדימים את הקיץ עוד לפני הרשום בקאלענדרי (הלוח)... הרי הענין המיוחד שצריכים להבהיר כעת בנוגע לימות הקיץ - הוא ענין הצניעות.<br> עניין ה[[צניעות]] הוא - שלא כדעת הטועים שזה רק בנשים ש"כל כבודה בת מלך פנימה", אבל לאנשים אין לזה שום שייכות, אלא - העניין הוא עוד יותר אצל אנשים, כפי שנפסק הדין בשולחן-ערוך, שגם באנשים ישנו ענין הצניעות...<br> הגיעה אלי תמונה ("א פיקצ'ר") מאחד המלובש "ממתנים ועד ירכים". דלכאורה, אם אתה הולך כך - למה אתה צריך אבל שיצלמו אותך איך שאתה עומד בכזה מעמד ומצב, שכך ישאר לזכרון עולם?!...<br> 
ועל התמונה היה נראה שזה היה ברצון, כמו שאומרים "על חטא שחטאנו לפניך ברצון", ולא רק ברצון, אלא גם עם תענוג!...
|מקור=תרגום חופשי משיחת שבת פרשת תרומה [[תשמ"א]].|מירכאות=כן}}
אחד ה[[תמימים]] שיצא לשליחות, דובר [[אנגלית]] רהוטה, הסביר ענינים ביהדות וב[[חסידות]]. הוא דיבר אודות [[יחודא תתאה]] ו[[יחודא עילאה]], בלכתו בדרך בלטה מכנף בגדו אחת הציציות. וכן "הציצה" מעבר לאזנו "פאה" מפאת ראשו. אחד מיהודי העיר (בה דיבר אותו צעיר) התענין במוצאו של הבחור - האם הוא מ[[פולין]] או מגליציה; כשענו לו כי אין הוא כלל יוצא [[אירופה]] אלא "תוצר" [[אמריקה]], יליד בוסטון - ה[[רשימו]] הדבר מאד: בחור יהודי, יליד [[בוסטון]], המדבר [[אנגלית]] רהוטה, משוחח אודות יחודא-תתאה ויחודא-עילאה?! אמנם קצרה בינתו מהבין את מהות הנושאים הללו, אך זאת קלט כי הנושאים הללו נעלים הם במאד, ובכדי לרדת לעומקים יש צורך לסיים מספר קולג'ים..
אותו תמים-שליח לא ידע כלל אודות ה[[יהודי]] הלזה. ה"פאה" ש"הציצה" היתה הייתה תוצאה של השרב ששרר באותו יום ובאותו מקום, אשר לכן הוא הסיר את מגבעתו ומכיון ובאותה שעה נשבה הרוח - התעופפה לו במקצת פאת ראשו, אף [[ציצית]] כנף בגדו, שבלטה החוצה - היתה הייתה תוצאה של בטלנות ותו לא...
... בחור שיצא לשליחת ושוחח מה ששוחח לא חשב כלל אודות היהודי שהתעניין בו, אך על הלה פעל הדבר עמוקות. הריוח הראשון, כתוצאה ממפגש זה, היה שלגבאי ה[[צדקה]] ("המשולח") הראשון אשר הגיע לביתו של היהודי הזה - הוא תורם סכום כסף גדול יותר מכפי שנתן עד כה. לאחר מכן החלו לשוחח עמו ולהשפיע עליו בנוגע לכשרות, שמירת שבת וכו', אט אט הוא מתקרב יותר ויותר ליהדות, ואילו אותו בחור שפעל זאת - אינו יודע מכך עד עצם היום הזה.
היות וי"ב תמוז הנו יום סגולה, על כן "ישאבו" כחות לזה מי"ב [[תמוז]] [[הרבי]] רמז כי השלוחים יאמרו [[לחיים]]){{הערה|1=תרגום משיחת י"ג תמוז [[תשט"ו]] סי"א - הנחה בלתי מוגה}}.
 
===דוקא בימי החופש===
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://chabadpedia.co.il/images/e/ed/%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%A9%D7%94_%D7%9C%D7%90_%D7%A0%D7%AA%D7%9F_%D7%9C%D7%94.pdf חופשה לא ניתן לה]''', לקט מכתבים והתייחסויות מהרבי לימי החופש {{PDF}}
*לוי מנדלזון, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3002849 מה אמר הרבי על החופש הגדול?]''' - אתר {{בית חבד}}
*[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=4136 חופש? צריך להרעיש עולמות] {{וידפו|}}
*'''[https://anash.org/is-vacation-a-jewish-ideal/ האם חופשה היא אידיאל יהודי?]''' {{אנש}} (אנגלית)
*הרב [[אריאל קהניאל]], '''[https://chabad.info/blogs/693860/ כיצד נתמודד עם החופש בצורה חסידית נכונה?]''' {{אינפו}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:זמן]]