פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 5,379 בתים ,  11:43, 12 במאי 2022
אין תקציר עריכה
{{בעבודה מתמשכת}}[[קובץ:נתנה תוקף מחזור ישן.jpg|ממוזער|הפיוט ונתנה תוקף, מתוך מחזור עתיק]]פיוט '''ונתנה תוקף''' הוא פיוט הנאמר ב[[חזרת הש"ץ]] של [[תפילת מוסף]] של [[ראש השנה]] ו[[יום הכיפורים]], קודם [[אמירת קדושה|קדושת כתר]]. ב[[ארון קודש]] פתוח. נחשב כאחד הפיוטים החשובים ביותר. מופיע במחזור נוסח חב"ד, ומקורו במחזורים קדומים.
פיוט '''ונתנה תוקף'''הפיוט מתאר את המתרחש בבית הדין של מעלה בימי הדין, מופיע במחזור נוסח חב"דראש השנה ויום כיפור - את החיל והרעדה, ומקורו במחזורים קדומיםאת המשפט, ואת הדרך לבטל את רוע הגזרה.
==מקור הפיוט הינו אחד הפיוטים החשובים ביותר בתפילות ==[[הימים הנוראים]]קובץ:נתנה תוקף עתיק. ל[[מנהג חבjpg|ממוזער|נוסחאות קודמים של הפיוט "ונתנה תוקף"ד, במגילות עתיקות]] נאמר ב בעולם מקובל לומר שמקור הפיוט הוא בסיפור הידוע המופיע בספר [[ארון קודשאור זרוע]] פתוחעל רבי אמנון ממגנצא (כדלהלן). אך חוקרי הפיוטים, גם מבין היראים, טוענים שאין מקור הפיוט מרבי אמנון ממגנצא, קודם משום שרואים את הפיוט במקורות שקדמו לו. ואף נוסח קדום לו נמצא{{הערה|1=ראה [[אמירת קדושה|קדושת כתרhttps://col.org.il/news/85568 כאן]] ב.}} אצל רבי [[תפילת מוסףאליעזר הקליר]]או אצל רבי יניי (ינאי){{הערה|רבי יניי (כתיב מקובל: ינאי) היה פייטן ארץ-ישראלי קדום. חי ככל הנראה בימי התנאים או המוראים והוא אחד הפייטנים הקדומים ביותר, ונמנה בידי רס"ג, כמו גם אצל רבנו גרשום בשורה אחת עם יוסי בן יוסי ורבי אלעזר הקליר. זמנו המדויק לא ידוע לנו.}}. יש שכתבו, שבאור זרוע לא מופיע כי רבי אמנון חיבר את פיוט זה, אלא רק שאמרו וציווה לאחר מכן בחלום להפיץ אותו, כך שייתכן כי הפיוט היה מוכר באיטליה אך לא במגנצא, ורבי אמנון היה זה שהפיץ את הפיוט אצל האשכנזים עד שקנה את מקומו המכובד במחזורים.ואפשר שגם הנוסח שיש בידנו הוא מה שגילה רבי אמנון. תוכנו של חלק מהפיוט נזכר במאמרי חז"ל, בגמרא מסכת ראש השנה{{הערה|דף טז ע"ב}}.==מילות הפיוט=={{ציטוט|תוכן=וּנְתַנֶּה תּוֹקֶף קְדֻשַּׁת הַיּוֹם כִּי הוּא  נוֹרָא וְאָיוֹם וּבוֹ תִּנָּשֵׂא מַלְכוּתֶךָ וִיכּוֹן בְּחֶסֶד כִּסְאֶךָ וְתֵשֶׁב עָלָיו בֶּאֱמֶת. אֱמֶת, כִּי אַתָּה הוּא: דַיָין וּמוֹכִיחַ וְיוֹדֵעַ וְעֵד וְכוֹתֵב וְחוֹתֵם וְסוֹפֵר וּמוֹנֶה וְתִזְכֹּר כָּל הַנִּשְׁכָּחוֹת וְתִפְתַּח אֶת סֵפֶר הַזִּכְרוֹנוֹת וּמֵאֵלָיו יִקָרֵא וְחוֹתָם יַד כָּל אָדָם בּוֹ וּבְשׁוֹפָר גָּדוֹל יִתָּקַע וְקוֹל דְּמָמָה דַּקָּה יִשָּׁמַע וּמַלְאָכִים יֵחָפֵזוּן, וְחִיל וּרְעָדָה יֹאחֵזוּן וְיֹּאמְרוּ: הִנֵּה יוֹם הַדִּין לִפְקֹד עַל צְבָא מָרוֹם בַּדִּין כִּי לֹא יִזְכּוּ בְּעֵינֶיךָ בַּדִּין וְכָל בָּאֵי עוֹלָם יַעַבְרוּן לְפָנֶיךָ כִּבְנֵי מָרוֹן כְּבַקָּרַת רוֹעֶה עֶדְרוֹ מַעֲבִיר צֹאנוֹ תַּחַת שִׁבְטוֹ כֵּן תַּעֲבִיר  וְתִסְפֹּר וְתִמְנֶה וְתִפְקֹד נֶפֶשׁ כָּל חָי וְתַחְתֹּךְ קִצְבָה לְכָל בְּרִיוֹתֶךָ וְתִכְתֹּב אֶת גְּזַר דִּינָם בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן, וּבְיּוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן כַּמָּה יַעֲבְרוּן, וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן מִי יִחְיֶּה וּמִי יָמוּת מִי בַּמַיִם וּמִי בָּאֵשׁ מִי בְּרַעַשׁ וּמִי בַּמַּגֵּפָה מִי יִשָׁקֵט וּמִי יִטָרֵף מִי יֵעָשִׁר וּמִי יֵעָנִי מִי בְּקִצּוֹ וּמִי לֹא בְּקִצּוֹ מִי בַּחֶרֶב וּמִי בַּחַיָּה, מִי יָנוּחַ וּמִי יָנוּעַ מִי יִשָׁלֵו וּמִי יִתְיַסָּר מִי יִשָׁפֵל וּמִי יָרוּם וּתְשׁוּבָה וּתְפִלָּה וּצְדָקָה מַעֲבִירִין אֶת רֹעַ הַגְּזֵרָה}}
==על הפיוט==
על הפיוט מפורסם מעשה מרטיט (אף שלאו דווקא זה המקור הקדום של הפיוט). ה"אור זרוע" כותב שהעתיק אותו מכתביו של רבי אפרים בן יעקב מבון, כותב הסיפור{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=14580#p=128&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr= אור זרוע הלכות ראש השנה סימן רעו].}}:
ה"אור זרוע" כותב שהעתיק אותו מכתביו של רבי אפרים בן יעקב מבון כותב סיפור: ההגמון של מגנצא דרש מרבי אמנון, שהיה מגודלי מגדולי הדור, להמיר את דתו.
כדי להתחמק מהדרישה ביקש רבי אמנון שלושה ימים כדי לשקול בדבר. אחר כך התחרט על שלא דחה את ההגמון לאלתר ובכך רמז לו, כביכול, שהמרת הדת באה בחשבון מבחינתו. ביום השלישי, משלא הגיע לארמון, הביאוהו אל ההגמון בכוח.
ביום השלישי לפטירתו נגלה רבי אמנון לרבנו קלונימוס בן משולם בחלום והשלים את הפיוט, וציווה אותו להפיץ בכל הקהילות פיוט זה, וכך נעשה.
 
סיפור זה מופע בעוד מקורות.
==אצל הרבי==
===אמיתות הסיפור===
ב[[אגרות קודש|אגרת קודש]]{{הערה|אגרות קודש חלק ט' אגרת ב'תרע"ה עמוד ס"ה.}} מיום [[ח"י אלול]] [[תשל"ג]], כותב [[הרבי]] על אמיתות פרטים ב[[סיפור]] על "ונתנה תוקף": "ממה שהעתיק מהסופרים שקדמוהו, שר' אמנון פסק דינו במה שיענישוהו, הנה צריך עיון אם אמיתי הוא, כי אסור לחבול בעצמו. וידוע שכמה עניינים ב(ספר) "שלשלת הקבלה" מפוקפקים ולא אמיתיים, וכמובא בכמה מקומות"."
אך יש שאומרים שהרבי רק מערער על הפרטים של הסיפור אך אין מכאן ראיה שהרבי מפקפק ברור בסיפור עצמו.
===ביאורים בפיוט===
====כשאבא קורא====בין אמרות הקודש בשיחת [[דברי כיבושין]] של [[צום גדליה]] (נדחה) [[תשנ"ב]]{{הערה|[[התוועדויות]] תשנ"ב כרך א' עמ' 34.}} התייחס הרבי בהרחבה לתפילת "ונתנה תוקף" – תפילה שחוברה על-ידי רבי אמנון ממגנצה – וכה אמר:
כיצד אפשר לומר דברים כאלו בעיצומו של [[יום כיפור|יום הקדוש]], וביאר שזה על דרך הסיפור עם אדמו"ר האמצעי "[[כשאבא קורא]]".
כנרמז ב"נתנה תוקף": "נתנה" (גם) מלשון נתינה, "וכל הנותן בעין יפה הוא נותן", ו"(נתנה) תוקף" – תוקף לבני-ישראל.
===מנהגי הרבי=תשובה תפילה וצדקה==== הרבי נוהג לעמוד באמירת מבאר{{הערה|ראה לקוטי שיחות חל"ד ע' 59 שיחת לפ' עקב ב, אות ה ואילך}} את קושיית המרש"א{{הערה|בחדושי אגדות במסכת ראש השנה.}} בנוסח הפיוט<ref>http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpwלמה מוזכר רק "תשובה ותפילה וצדקה מעברין את רוע הגזרה" ולמה השמיט הפייט את "שינוי השם" (ראה ר"ה דף ט"ז ע"ב) "ושינוי המקום",.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/09/30-09-2016-02-39-30-%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%A4%D7%95.pdf</ref> וביאר הרבי שהפייט מנה דברים ששייכים לעברת רוע הגזרה, משא"כ שינוי השם, ושינוי המקום, וכו' הוא מציאות חדשה לגמרי.
==אצל חסידים==דירה בתחתונים====המשפיע הרב [[מענדל פוטרפס]] היה אומר שההבדל בין [[בית כנסת]] של [[מתנגדים]] לשל [[חסידים]], שאצל המתנגדים עיקר הצעקה היית במילים עוד ביאר הרבי{{הערה|בלקו"ש חי"ט בשיחה לר"ה - ו' תשרי (ס"ח) }} שרואים שיהודים מתעוררים בעת אמירת "ותשובה ותפלה וצדקהונתנה תוקף כו', מעבירין את רוע הגזרהמי ינוח וכו'"יותר מתוך פנימות הלב ויותר מהתעוררות, ובבתי כנסיות חסידיים עיקר הצעקה הייתה מאשר בעת אמירת "כי אתה הוא א-ל מלך חי וקייםמלוך על העולם כולו בכבודך"כו'.
פתגם זה מבטא שאצל חסידים שלכאורה עיקר ענין הימים הנוראים הוא קבלת מלכותו הבקשה של הקביהודי תהיה בהתעוררות שהקב. ולא הגזר דין של האדם על ינהיג את העולם, יותר מאשר חייו הפרטיים.
==מחקרים מבאר הרבי שהטעם הפנימי בזה הוא מפני שכוונת עצמותו ית' היא דוקא ב[[דירה בתחתונים]], ולכן כאשר יהודי מבקש על הפיוט==חוקרי הפיוטים גם מבין היראים טוענים שאין מקור הפיוט מרבי אמנון ממגנציא. משום שרואים חייו הגשמיים, יותר מרגיש את הפיוט במקורות שקדמו לו. ואף נוסח קדום לו נמצאפנימיות כוונת הקב"ה בבריאת העולם{{הערה|1=ראה [httpsוראה במה שהעירו כאן: http://colwww.orghaoros.ilcom/newsArchive/85568 כאן]index.asp?kovetz=803&cat=3&haoro=4}} אצל רבי [[אליעזר הקליר]].
יש שכתבו על סמך שה===מנהגי הרבי===הרבי נוהג לעמוד באמירת הפיוט{{הערה|1=[[אור זרועhttp://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/09/30-09-2016-02-39-30-%D7%9C%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%A4%D7%95.pdf מדריך תשרי - מכון הלכה חב"ד]] לא מופיע כי רבי אמנון חיבר את פיוט זה, אלא רק שאמרו וציווה לאחר מכן בחלום להפיץ אותו, כך שייתכן כי הפיוט היה מוכר באיטליה אך לא במגנצא, ורבי אמנון היה זה שהפיץ את הפיוט אצל האשכנזים עד שקנה את מקומו המכובד במחזורים}}.
==קישורים חיצוניים==
*[https://col.org.il/news/85568 האם ה"ונתנה תוקף" חובר ע"י על ידי רבי אמנון ממגנצא? ● תגלית] {{COL}}* [https://col.org.il/news/85568*113268 'ונתנה תוקף' מרגש ומיוחד], מותאם ל[[ניגון מפולטובה]]{{COL}}https* [http://colold2.ih.orgchabad.ilinfo/images/newsnotimage/113268* 77931_he_6.mp3 הפיוט מנוגן על ידי הרכ [[הרב מרדכי צבי ברקוביץ]] מחשובי [[בעלי תפלה תפילה ב-770 ]] {{אינפו}}http* גילויים חדשים על מקור הפיוט המרטיט "ונתנה תוקף" httפפps://old2blog.ihnli.chabadorg.infoil/imagesunetanneh_tokef/notimage/77931_he_6.mp3
{{ראש השנה}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:פיוטים]]
[[קטגוריה:ראש השנה]]