פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 327 בתים ,  22:39, 30 בנובמבר 2021
מ
החלפת טקסט – "http://www.old2.ih.chabad.info" ב־"http://old2.ih.chabad.info"
[[תמונהקובץ:1 21-1-קידושין עם חידושי רבותינו נשיאנו.jpg|leftשמאל|thumbממוזער|250px|[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין|לקט מספרי עם חידושי רבותינו על קידושין]]נשיאנו]]
ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=2&format=pdf מסכת קדושין]''' שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.
המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין.
[[קידושין ]] הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.
מסכת זו הינה אחת מ[[מסכתות הגמרא הנלמדות בישיבות חב"ד]].== ביאורי [[אדמו"ר הצמח צדק ]] ==
=== קידושי ספק ===
א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.
ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.{{הערה|1=כן מוכיח הצ"צ מדברי [[הריטב"א ]] והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי [[שמעון יהודה שקאפ]].}}
מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?
אם כי [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=170 צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170]}} מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.{{הערה|1= מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?}}
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין ה[[קידושין]] על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.[[קובץ:1 21-1-.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין|לקט מספרי רבותינו על קידושין]]]]
=== ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק ===
*'''מ א.''' מצווה בו יותר מבשלוחו.[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)]
*'''מח ב.''' המקדש את האשה על מנת שאני [[עני ]] ונמצא עשיר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a התוועדויות [[תשמ"ה ]] חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)]
*'''מח ב.''' על מנת שאני [[צדיק]] גמור. [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/34/maftechot/mi/21/13&search=%D7%A9%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%97+%D7%94%D7%A7%D7%9F מכתב תשכ"ה]
*'''נד ב.''' הואיל ותנן ב[[מסכת עדויות|בחירתא]] כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש [[תש"מ ]] חלק א' עמ' יז (עמ' 60)]
*'''סה ב.''' [[הודאת בעל דין ]] (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106 ] (עמ' 118)
*'''עא א.''' שאין [[אליהו הנביא]] בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94&pgnum=61 שיחות קודש [[תש"מ ]] חלק א' עמ' י"ח (עמ' 61)]
*'''סיום המסכת.''' שעשה [[אברהם אבינו]] את כל ה[[תורה]] כולה עד שלא ניתנה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)]
*'''ירושלמי. פ"א ה"ז.''' חיוב האב למול את בנו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)]
== ראו עוד גם ==
*[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין]]
==קישורים חיצוניים==
* [http://wwwold2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=62204 [[מסכת קידושין ]] עם חידושים וביאורים מרבותינו נשיאנו] ידיעה חדשותית - {{אינפו}}
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]