משתמש:שלום/מלאכת כותב: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
קרייזי אבאוט משיח העביר את הדף מלאכת כותב לשם משתמש:שלום/מלאכת כותב בלי להשאיר הפניה: העתקות ללא עריכה
מ (החלפת טקסט – "קטגוריה:אורח חיים" ב־"קטגוריה:הלכות שבת")
מ (קרייזי אבאוט משיח העביר את הדף מלאכת כותב לשם משתמש:שלום/מלאכת כותב בלי להשאיר הפניה: העתקות ללא עריכה)
 
(9 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|העתקת מקורות ללא עריכה וללא ציוני מקורות}}
[[קובץ:הכותב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כתיבה]]
'''מלאכת כותב''' היא אחת מל"ט מלאכות שבת, וגדרה הוא כתיבת אות או רושם המתקיים.
'''מלאכת כותב''' היא אחת מל"ט מלאכות שבת, וגדרה הוא כתיבת אות או רושם המתקיים.


==משנה==
==משנה==
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן= הַכּוֹתֵב שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת, בֵּין בִּימִינוֹ בֵּין בִּשְׂמֹאלוֹ, בֵּין מִשֵּׁם אֶחָד בֵּין מִשְּׁנֵי שֵׁמוֹת, בֵּין מִשְּׁנֵי סַמְמָנִיּוֹת, בְּכָל לָשׁוֹן, חַיָּב. אָמַר [[רבי יוסי|רַבִּי יוֹסֵי]], לֹא חִיְּבוּ שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת אֶלָּא מִשּׁוּם רוֹשֵׁם, שֶׁכָּךְ הָיוּ כוֹתְבִין עַל קַרְשֵׁי הַמִּשְׁכָּן, לֵידַע אֵיזֶהוּ בֶן זוּגוֹ. אָמַר [[רבי יהודה הנשיא|רַבִּי]], מָצִינוּ שֵׁם קָטָן מִשֵּׁם גָּדוֹל, שֵׁם מִשִּׁמְעוֹן וּשְׁמוּאֵל, נֹחַ מִנָּחוֹר, דָּן מִדָּנִיֵּאל, גָּד מִגַּדִּיאֵל: (ד) הַכּוֹתֵב שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת בְּהֶעְלֵם אֶחָד, חַיָּב. כָּתַב בִּדְיוֹ, בְּסַם, בְּסִקְרָא, בְּקוֹמוֹס וּבְקַנְקַנְתּוֹם, וּבְכָל דָּבָר שֶׁהוּא רוֹשֵׁם, עַל שְׁנֵי כָתְלֵי זָוִיּוֹת וְעַל שְׁנֵי לוּחֵי פִנְקָס, וְהֵן נֶהְגִּין זֶה עִם זֶה, חַיָּב. הַכּוֹ חַיָּב. הַמְסָרֵט עַל בְּשָׂרוֹ, [[רבי אליעזר|רַבִּי אֱלִיעֶזֶר]] מְחַיֵּב חַטָּאת, וְ[[רבי יהושע|רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ]] פּוֹטֵר:|מקור|שבת פרק יב}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=הַכּוֹתֵב שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת, בֵּין בִּימִינוֹ בֵּין בִּשְׂמֹאלוֹ, בֵּין מִשֵּׁם אֶחָד בֵּין מִשְּׁנֵי שֵׁמוֹת, בֵּין מִשְּׁנֵי סַמְמָנִיּוֹת, בְּכָל לָשׁוֹן, חַיָּב. אָמַר [[רבי יוסי|רַבִּי יוֹסֵי]], לֹא חִיְּבוּ שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת אֶלָּא מִשּׁוּם רוֹשֵׁם, שֶׁכָּךְ הָיוּ כוֹתְבִין עַל קַרְשֵׁי הַמִּשְׁכָּן, לֵידַע אֵיזֶהוּ בֶן זוּגוֹ. אָמַר [[רבי יהודה הנשיא|רַבִּי]], מָצִינוּ שֵׁם קָטָן מִשֵּׁם גָּדוֹל, שֵׁם מִשִּׁמְעוֹן וּשְׁמוּאֵל, נֹחַ מִנָּחוֹר, דָּן מִדָּנִיֵּאל, גָּד מִגַּדִּיאֵל: (ד) הַכּוֹתֵב שְׁתֵּי אוֹתִיּוֹת בְּהֶעְלֵם אֶחָד, חַיָּב. כָּתַב בִּדְיוֹ, בְּסַם, בְּסִקְרָא, בְּקוֹמוֹס וּבְקַנְקַנְתּוֹם, וּבְכָל דָּבָר שֶׁהוּא רוֹשֵׁם, עַל שְׁנֵי כָתְלֵי זָוִיּוֹת וְעַל שְׁנֵי לוּחֵי פִנְקָס, וְהֵן נֶהְגִּין זֶה עִם זֶה, חַיָּב. הַכּוֹ חַיָּב. הַמְסָרֵט עַל בְּשָׂרוֹ, [[רבי אליעזר|רַבִּי אֱלִיעֶזֶר]] מְחַיֵּב חַטָּאת, וְ[[רבי יהושע|רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ]] פּוֹטֵר:|מקור=שבת פרק יב}}


==בברייתא==
==בברייתא==
שורה 23: שורה 25:
במשנה שם כתוב: כָּתַב בְּמַשְׁקִין, בְּמֵי פֵרוֹת, בַּאֲבַק דְּרָכִים, בַּאֲבַק הַסּוֹפְרִים, וּבְכָל דָּבָר שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, פָּטוּר. לְאַחַר יָדוֹ, בְּרַגְלוֹ, בְּפִיו וּבְמַרְפְּקוֹ, כָּתַב אוֹת אַחַת סָמוּךְ לַכְּתָב, כָּתַב עַל גַּבֵּי כְתָב, נִתְכַּוֵּן לִכְתֹּב חֵית וְכָתַב שְׁנֵי זַיְנִין, אַחַת בָּאָרֶץ וְאַחַת בַּקּוֹרָה, כָּתַב עַל שְׁנֵי כָתְלֵי הַבַּיִת, עַל שְׁנֵי דַפֵּי פִנְקָס וְאֵין נֶהְגִּין זֶה עִם זֶה, פָּטוּר. כָּתַב אוֹת אַחַת נוֹטָרִיקוֹן, רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן בְּתֵירָא מְחַיֵּב, וַחֲכָמִים פּוֹטְרִין:
במשנה שם כתוב: כָּתַב בְּמַשְׁקִין, בְּמֵי פֵרוֹת, בַּאֲבַק דְּרָכִים, בַּאֲבַק הַסּוֹפְרִים, וּבְכָל דָּבָר שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, פָּטוּר. לְאַחַר יָדוֹ, בְּרַגְלוֹ, בְּפִיו וּבְמַרְפְּקוֹ, כָּתַב אוֹת אַחַת סָמוּךְ לַכְּתָב, כָּתַב עַל גַּבֵּי כְתָב, נִתְכַּוֵּן לִכְתֹּב חֵית וְכָתַב שְׁנֵי זַיְנִין, אַחַת בָּאָרֶץ וְאַחַת בַּקּוֹרָה, כָּתַב עַל שְׁנֵי כָתְלֵי הַבַּיִת, עַל שְׁנֵי דַפֵּי פִנְקָס וְאֵין נֶהְגִּין זֶה עִם זֶה, פָּטוּר. כָּתַב אוֹת אַחַת נוֹטָרִיקוֹן, רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן בְּתֵירָא מְחַיֵּב, וַחֲכָמִים פּוֹטְרִין:


הצמח צדק כותב אחד מהחילוקים להלכה בין רבי יוסי (שבמשנה הקודמת) לחכמים היא ברושם רישום על דבר מתקיים. לפי שיטת רבי יוסי שברושם על דבר שמתקיים חייב מהתורה, אם כן ברושם על דבר שאינו מתקיים יהיה אסור מדרבנן, אבל לפי חכמים שברישום אין מלאכה כלל אם כן על דבר שאינו מתקיים יהיה מותר לכתחילה. ואדה"ז כתב להחמיר לכתחילה ולא לכתוב אפילו על דבר שאינו מתקיים.
הצמח צדק כותב אחד מהחילוקים להלכה בין רבי יוסי (שבמשנה הקודמת) לחכמים היא ברושם רישום על דבר מתקיים. לפי שיטת רבי יוסי שברושם על דבר שמתקיים חייב מהתורה, אם כן ברושם על דבר שאינו מתקיים יהיה אסור מדרבנן, אבל לפי חכמים שברישום אין מלאכה כלל אם כן על דבר שאינו מתקיים יהיה מותר לכתחילה. ואדמו"ר הזקן כתב להחמיר לכתחילה ולא לכתוב אפילו על דבר שאינו מתקיים.


עוד כותב הצמח צדק בשם הפוסקים שאסור לכתוב דבר שאינו מתקיים, אך מוסיף על כך כי כתיבה שאינה מתקיימת כלל כגון הרושם באויר מותר לכתחילה.
עוד כותב הצמח צדק בשם הפוסקים שאסור לכתוב דבר שאינו מתקיים, אך מוסיף על כך כי כתיבה שאינה מתקיימת כלל כגון הרושם באויר מותר לכתחילה.
[[קטגוריה:הלכות שבת]]
{{לט מלאכות}}
[[קטגוריה:מלאכות שבת]]