27,062
עריכות
מ (אחוריים הועבר לשם בחינת אחוריים) |
מ (החלפת טקסט – "אגרת הקודש - סעיף" ב־"אגרת הקודש - סימן") |
||
(17 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''" בחינת אחוריים"''' היא הגדרה ב[[תורת החסידות]] להשפעה חיצונית. (בניגוד ל"[[פנים]]" - השפעה פנימית.) | |||
קיימות שתי סוגים בבחינה זו: השפעה מבחינת אחוריים בתחום הקדושה, והשפעת אחוריים לקליפה. | |||
===השפעה חיצונית בקדושה=== | ===השפעה חיצונית בקדושה=== | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
דוגמאות להשפעה זו: | דוגמאות להשפעה זו: | ||
1) השפעת ה[[ספירות]] למדריגות הנמוכות מהן, כמו "אחוריים ד[[חכמה]] המלובשת ב[[בינה]] המתלבשת ב[[ז' ספירות]] תחתונות שנקרא ז"א - סוד התורה, ומתפשטת עד סוף ד' ספירות התחתונות שהן [[נהי"מ]] ושם | ::1) השפעת ה[[ספירות]] למדריגות הנמוכות מהן, כמו "אחוריים ד[[חכמה]] המלובשת ב[[בינה]] המתלבשת ב[[ז' ספירות]] תחתונות שנקרא ז"א - סוד התורה, ומתפשטת עד סוף ד' ספירות התחתונות שהן [[נהי"מ]] ושם הייתה השגת נבואתו" (של [[משה רבנו]]). | ||
על כך אמרו חכמינו: "נובלות [[חכמה]] שלמעלה תורה" - מה שנובל ויורד מהחכמה ומתלבש ב[[תורה]]. | |||
2) השפעת התורה להחיות את כל העולמות. כי קיום כל העולמות תלוי בתורה, אפילו בדקדוק קל של דברי סופרים. כי כל העולם נברא בשביל התורה. והשפעת חיות זו לעולם - היא מבחינת אחוריים וחיצוניות התורה. | ::2) השפעת התורה להחיות את כל העולמות. כי קיום כל העולמות תלוי בתורה, אפילו בדקדוק קל של דברי סופרים. כי כל העולם נברא בשביל התורה. והשפעת חיות זו לעולם - היא מבחינת אחוריים וחיצוניות התורה. | ||
וזה בשונה מפנימיות ועיקר התורה, שהיא מיוחדת לגמרי ב[[אור אין סוף]] ב"ה. | וזה בשונה מפנימיות ועיקר התורה, שהיא מיוחדת לגמרי ב[[אור אין סוף]] ב"ה. | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
===השפעה לסטרא-אחרא=== | ===השפעה לסטרא-אחרא=== | ||
ההשפעה ל[[סטרא אחרא]] מאופיינת בשניים: | |||
#השפעה מצומצמת ביותר. | #השפעה מצומצמת ביותר. | ||
שורה 30: | שורה 30: | ||
שורש ההשפעה החיצונית (אחוריים) היא [[חיצוניות הרצון]] של המשפיע, שאין זה רצונו האמיתי להשפיע למי שאינו ראוי, אלא כל רצונו בהשפעה זו בזה הוא רק בשביל להשיג את המטרה שהיא עיקר רצונו האמיתי, ולכן גם ההשפעה היא חיצונית בלבד - "כאדם הנותן דבר לשונאו, שלא ברצונו, שמשליכו לו כלאחר כתפו, כי מחזיר פניו ממנו משנאתו אותו". | שורש ההשפעה החיצונית (אחוריים) היא [[חיצוניות הרצון]] של המשפיע, שאין זה רצונו האמיתי להשפיע למי שאינו ראוי, אלא כל רצונו בהשפעה זו בזה הוא רק בשביל להשיג את המטרה שהיא עיקר רצונו האמיתי, ולכן גם ההשפעה היא חיצונית בלבד - "כאדם הנותן דבר לשונאו, שלא ברצונו, שמשליכו לו כלאחר כתפו, כי מחזיר פניו ממנו משנאתו אותו". | ||
השפעת החיות בבחינת אחוריים - באופן זה, | השפעת החיות בבחינת אחוריים - באופן זה, ניתנת מלמעלה לקליפות והסטרא אחרא, ולכל הדברים הטמאים המושפעים מהם. מו כן - "הפושעים ומורדים בתלמידי חכמים, יניקת [[נפש]] רוח ו[[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] שלהם, מבחינת אחוריים של [[נפש]] רוח ונשמת תלמידי חכמים". | ||
אף על פי שכל ישראל מקבלים חיות אלקית רק על ידי יניקת נשמתם מנשמת צדיק וחכם הדור, אבל ישנם המקבלים חיות אלקית בבחינת "פנים", וישנם המקבלים בבחינת "אחוריים", והבחירה בידי כל אחד - באיזה אופן יקבל את חיותו. | |||
==מקורות לעיון:== | ==מקורות לעיון:== | ||
*[[ | *[[ליקוטי אמרים - פרק ב']], [[ליקוטי אמרים - פרק כ"ב]], [[אגרת הקודש - סימן י"ט]]. [[אגרת הקודש - סימן כ"ב]], [[קונטרס אחרון - פרק ו']]. [[קונטרס ומעין]] מאמרים ב' ז'. ד"ה [[באתי לגני תשי"ג]] ס"ד. | ||
{{סגל}} | {{סגל}} | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] |