בחינת אחוריים: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 38 בתים ,  25 ביולי 2021
מ
החלפת טקסט – "אגרת הקודש - סעיף" ב־"אגרת הקודש - סימן"
מ (החלפת טקסט – "אגרת הקודש - סעיף" ב־"אגרת הקודש - סימן")
 
(13 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 11: שורה 11:
דוגמאות להשפעה זו:
דוגמאות להשפעה זו:


::1) השפעת ה[[ספירות]] למדריגות הנמוכות מהן, כמו "אחוריים ד[[חכמה]] המלובשת ב[[בינה]] המתלבשת ב[[ז' ספירות]] תחתונות שנקרא ז"א - סוד התורה, ומתפשטת עד סוף ד' ספירות התחתונות שהן [[נהי"מ]] ושם היתה השגת נבואתו" (של [[משה רבנו]] ע"ה).
::1) השפעת ה[[ספירות]] למדריגות הנמוכות מהן, כמו "אחוריים ד[[חכמה]] המלובשת ב[[בינה]] המתלבשת ב[[ז' ספירות]] תחתונות שנקרא ז"א - סוד התורה, ומתפשטת עד סוף ד' ספירות התחתונות שהן [[נהי"מ]] ושם הייתה השגת נבואתו" (של [[משה רבנו]]).


על כך אמרו חכמינו: "נובלות חכמה שלמעלה תורה" - מה שנובל ויורד מהחכמה ומתלבש ב[[תורה]].
על כך אמרו חכמינו: "נובלות [[חכמה]] שלמעלה תורה" - מה שנובל ויורד מהחכמה ומתלבש ב[[תורה]].


::2) השפעת התורה להחיות את כל העולמות. כי קיום כל העולמות תלוי בתורה, אפילו בדקדוק קל של דברי סופרים. כי כל העולם נברא בשביל התורה. והשפעת חיות זו לעולם - היא מבחינת אחוריים וחיצוניות התורה.
::2) השפעת התורה להחיות את כל העולמות. כי קיום כל העולמות תלוי בתורה, אפילו בדקדוק קל של דברי סופרים. כי כל העולם נברא בשביל התורה. והשפעת חיות זו לעולם - היא מבחינת אחוריים וחיצוניות התורה.
שורה 30: שורה 30:
שורש ההשפעה החיצונית (אחוריים) היא [[חיצוניות הרצון]] של המשפיע, שאין זה רצונו האמיתי להשפיע למי שאינו ראוי, אלא כל רצונו בהשפעה זו בזה הוא רק בשביל להשיג את המטרה שהיא עיקר רצונו האמיתי, ולכן גם ההשפעה היא חיצונית בלבד - "כאדם הנותן דבר לשונאו, שלא ברצונו, שמשליכו לו כלאחר כתפו, כי מחזיר פניו ממנו משנאתו אותו".
שורש ההשפעה החיצונית (אחוריים) היא [[חיצוניות הרצון]] של המשפיע, שאין זה רצונו האמיתי להשפיע למי שאינו ראוי, אלא כל רצונו בהשפעה זו בזה הוא רק בשביל להשיג את המטרה שהיא עיקר רצונו האמיתי, ולכן גם ההשפעה היא חיצונית בלבד - "כאדם הנותן דבר לשונאו, שלא ברצונו, שמשליכו לו כלאחר כתפו, כי מחזיר פניו ממנו משנאתו אותו".


השפעת החיות בבחינת אחוריים - באופן זה, ניתנת מלמעלה לקליפות והסטרא אחרא, ולכל הדברים הטמאים המושפעים מהם. מו כן - "הפושעים ומורדים בתלמידי חכמים, יניקת נפש רוח ונשמה שלהם, מבחינת אחוריים של נפש רוח ונשמת תלמידי חכמים".
השפעת החיות בבחינת אחוריים - באופן זה, ניתנת מלמעלה לקליפות והסטרא אחרא, ולכל הדברים הטמאים המושפעים מהם. מו כן - "הפושעים ומורדים בתלמידי חכמים, יניקת [[נפש]] רוח ו[[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] שלהם, מבחינת אחוריים של [[נפש]] רוח ונשמת תלמידי חכמים".


אעפ"י שכל ישראל מקבלים חיות אלקית רק ע"י יניקת נשמתם מנשמת צדיק וחכם הדור, אבל ישנם המקבלים חיות אלקית בבחינת "פנים", וישנם המקבלים בבחינת "אחוריים", והבחירה בידי כל אחד - באיזה אופן יקבל את חיותו.
אף על פי שכל ישראל מקבלים חיות אלקית רק על ידי יניקת נשמתם מנשמת צדיק וחכם הדור, אבל ישנם המקבלים חיות אלקית בבחינת "פנים", וישנם המקבלים בבחינת "אחוריים", והבחירה בידי כל אחד - באיזה אופן יקבל את חיותו.


==מקורות לעיון:==
==מקורות לעיון:==


*[[ליקוטי אמרים - פרק ב']], [[ליקוטי אמרים - פרק כ"ב]], [[אגרת הקודש - פרק י"ט]]. [[אגרת הקודש - פרק כ"ב]], [[קונטרס אחרון - פרק ו']]. [[קונטרס ומעין]] מאמרים ב' ז'. ד"ה [[באתי לגני תשי"ג]] ס"ד.
*[[ליקוטי אמרים - פרק ב']], [[ליקוטי אמרים - פרק כ"ב]], [[אגרת הקודש - סימן י"ט]]. [[אגרת הקודש - סימן כ"ב]], [[קונטרס אחרון - פרק ו']]. [[קונטרס ומעין]] מאמרים ב' ז'. ד"ה [[באתי לגני תשי"ג]] ס"ד.


{{סגל}}
{{סגל}}


[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]