27,062
עריכות
מ (←הגילוי בגוף) |
מ (החלפת טקסט – "{{בעבודה}} " ב־"") |
||
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
==מקורו== | ==מקורו== | ||
שורה 67: | שורה 66: | ||
הגילוי בזמן התחייה יהיה לכל עם ישראל בשווה ולא יהיו בו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד.}} בניגוד לגילוי בגן עדן המאיר לפי דרגת עבודת הנשמות, ועבודת הנשמות שם היא בעליה מדרגה לדרגה כדוגמת עבודתם כנשמות בגופים בעולם הזה.{{הערה|ברכות ס"ד, א. ("אמר רבי חייא בר אשי אמר רב תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. שנאמר(תהילים פד, ח): ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון") (בקשר לשמו עולם הבא ראה במאמר ד"ה להבין תשמ"ו הערה 11).}} ובניגוד אפילו לגילוי שיהיה בימות המשיח, אם כי לא יהיו בתקופה זו חילוקי מדרגות כבגן עדן (לפי שיאיר אור ה[[סובב כל עלמין]]) עדיין יהיו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|להבין תשמ"ו.}} | הגילוי בזמן התחייה יהיה לכל עם ישראל בשווה ולא יהיו בו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד.}} בניגוד לגילוי בגן עדן המאיר לפי דרגת עבודת הנשמות, ועבודת הנשמות שם היא בעליה מדרגה לדרגה כדוגמת עבודתם כנשמות בגופים בעולם הזה.{{הערה|ברכות ס"ד, א. ("אמר רבי חייא בר אשי אמר רב תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. שנאמר(תהילים פד, ח): ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון") (בקשר לשמו עולם הבא ראה במאמר ד"ה להבין תשמ"ו הערה 11).}} ובניגוד אפילו לגילוי שיהיה בימות המשיח, אם כי לא יהיו בתקופה זו חילוקי מדרגות כבגן עדן (לפי שיאיר אור ה[[סובב כל עלמין]]) עדיין יהיו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|להבין תשמ"ו.}} | ||
עניין זה יסודו במאמר חז"ל{{הערה|משנה סנהדרין פרק י, א}}: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא". כלומר, בעוד שהכניסה לגן עדן מותנית בדרגת הנשמה ובמצבה, העולם הבא (שבנידון דידן הוא זמן התחייה{{הערה|פירוש רבנו עובדיה מברטנורא (רע"ב) לסנהדרין שם. מדרש שמואל על מסכת אבות בתחלתו.}}) אינו מבוסס על כך, (מלבד האנשים הספורים שאמרו עליהם שם בהמשך המשנה שאין להם חלק). ומחילוק זה נגזר החילוק האחר, שגילוי האור בגן עדן מתאים לפי ערך דרגת הנשמה, בשונה מהגילוי בזמן התחייה שבכללות הוא מאיר באופן שווה לכל העם. עם זאת בפרטיות | |||
עניין זה יסודו במאמר חז"ל{{הערה|משנה סנהדרין פרק י, א}}: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא". כלומר, בעוד שהכניסה לגן עדן מותנית בדרגת הנשמה ובמצבה, העולם הבא (שבנידון דידן הוא זמן התחייה{{הערה|פירוש רבנו עובדיה מברטנורא (רע"ב) לסנהדרין שם. מדרש שמואל על מסכת אבות בתחלתו.}}) אינו מבוסס על כך, (מלבד האנשים הספורים שאמרו עליהם שם בהמשך המשנה שאין להם חלק). ומחילוק זה נגזר החילוק האחר, שגילוי האור בגן עדן מתאים לפי ערך דרגת הנשמה, בשונה מהגילוי בזמן התחייה שבכללות הוא מאיר באופן שווה לכל העם, והגילוי שיאיר ל[[משה רבנו]] ול[[תנאים]] וכדומה שווה לגילוי שיאיר לשאר העם. עם זאת בפרטיות ועל יסוד מאמר חז"ל זה גופא מבואר{{הערה|ראה המשך תער"ב חלק ב עמוד סוף עמוד א'קיב.}}, שעדיין יהיו חילוקים בגילוי בין סוגי הנשמות, ולא יתכן שנשמות הגבוהות ישיגו כנשמות הנמוכות. ומדויק במאמר חז"ל האמור שלכל ישראל יש את ה"חלק" שלו שיאיר אליו בזמן התחייה. אמנם גם לפי ביאור זה זמן התחייה אינו כגן עדן, לפי שבגן עדן ישנו חילוק באופן הגילוי בנשמה אחת, שבדרגות הגבוהות שבה מאיר האור יותר ובדרגה הנמוכה מאיר פחות, לעומת זמן התחייה שבה יאיר בדרגה הנמוכה ביותר בנשמה כבדרגה העליונה ממש. | |||
דרגת האור שמאיר בגן עדן הוא [[אור הממלא כל עלמין]], שהוא אור המתלבש בעולמות כל עולם לפי דרגתו ויורד מדרגה לדרגה. ומשום זה ההשגה והעליה לדרגה עליונה יותר באור הממלא, מחייבת עליה והפשטה מלבוש התחתון בכדי להתעלות בדרגה העליונה. זאת בניגוד ל[[אור הסובב כל עלמין]] שאינו מתלבש בנבראים, ובכללות אין בו חילוקים ודרגות, ושוב לא שייך בו עליות. אלא שבכללות עדיין הגילוי הוא בגדר אור והתפשטות, וכל התפשטות בהכרח שיש בו חילוקי מדרגות כתוצאה מקירוב וריחוק האור מהמאור, (ולכן יהיו חילוקי מדרגות אפילו בימות המשיח). אולם בזמן התחייה יתגלה ה"עצם" (כנ"ל) ולכן לא יהיו חילוקי מדרגות כלל.{{הערה|ספר המאמרים תרס"ו עמוד י. (מהדורה חדשה עמוד יא).}}{{הערה|להבין תשמ"ו.}} | דרגת האור שמאיר בגן עדן הוא [[אור הממלא כל עלמין]], שהוא אור המתלבש בעולמות כל עולם לפי דרגתו ויורד מדרגה לדרגה. ומשום זה ההשגה והעליה לדרגה עליונה יותר באור הממלא, מחייבת עליה והפשטה מלבוש התחתון בכדי להתעלות בדרגה העליונה. זאת בניגוד ל[[אור הסובב כל עלמין]] שאינו מתלבש בנבראים, ובכללות אין בו חילוקים ודרגות, ושוב לא שייך בו עליות. אלא שבכללות עדיין הגילוי הוא בגדר אור והתפשטות, וכל התפשטות בהכרח שיש בו חילוקי מדרגות כתוצאה מקירוב וריחוק האור מהמאור, (ולכן יהיו חילוקי מדרגות אפילו בימות המשיח). אולם בזמן התחייה יתגלה ה"עצם" (כנ"ל) ולכן לא יהיו חילוקי מדרגות כלל.{{הערה|ספר המאמרים תרס"ו עמוד י. (מהדורה חדשה עמוד יא).}}{{הערה|להבין תשמ"ו.}} | ||
חילוק זה שייך ונובע גם מתוך העבודה הממשיכה את הגילוי. גן עדן הוא שכר על [[לימוד התורה]], ובלימוד התורה ישנם חילוקים בחיובו יש שלימודו הוא באופן של "והגית בו יומם ולילה"{{הערה|יהושע א, ח.}} ויש שמצד טרדתו בעסקיו יוצא בפרק אחד שחרית ופרק אחד ערבית.{{הערה|מנחות צט, ב. שולחן ערוך אדמור הזקן - הלכות תלמוד תורה פרק ג, ד.}} בניגוד לתחיית המתים שהוא שכר על קיום המצוות ובזה כל ישראל שווים.{{הערה|מאמר דיבור המתחיל כל ישראל תשל"ג.}} עניין נוסף בזה, עיקר ושלימות הגילוי בזמן התחייה הוא התענוג שבנשמות ישראל, לא מצד עבודתם אלא להיותם "נצר מטעי". ולכן גילוי תענוג זה (שאינו שייך והוא לפני ומעל עבודתם) הוא לכל ישראל בשווה.{{הערה|להבין תשמ"ו.}} | |||
חילוק זה שייך ונובע גם מתוך העבודה הממשיכה את הגילוי. גן עדן הוא שכר על [[לימוד התורה]], ובלימוד התורה ישנם חילוקים בחיובו יש שלימודו הוא באופן של "והגית בו יומם ולילה"{{הערה|יהושע א, ח.}} ויש שמצד טרדתו בעסקיו יוצא בפרק אחד שחרית ופרק אחד ערבית.{{הערה|מנחות צט, ב. שולחן ערוך אדמור הזקן - הלכות תלמוד תורה פרק ג, ד.}} בניגוד לתחיית המתים שהוא שכר על קיום המצוות ובזה כל ישראל שווים.{{הערה|מאמר דיבור המתחיל כל ישראל תשל"ג.}} עניין נוסף בזה, עיקר ושלימות הגילוי בזמן התחייה הוא התענוג שבנשמות ישראל, לא מצד עבודתם אלא להיותם "נצר מטעי". ולכן גילוי תענוג זה (שאינו שייך והוא לפני ומעל עבודתם) הוא לכל ישראל בשווה.{{הערה|להבין תשמ"ו.}} | |||
====הגילוי בגוף==== | ====הגילוי בגוף==== | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
גילויים אלו יהיו בזמן תחיית המתים כשהגוף יקום ויתענג כאחד עם הנפש. שמצד שיתגלה בחינת ה[[עצמות]] ולגביו אין חילוק בין עולמות עליונים לתחתונים ממילא יאיר בכל מקום גם במטה. | גילויים אלו יהיו בזמן תחיית המתים כשהגוף יקום ויתענג כאחד עם הנפש. שמצד שיתגלה בחינת ה[[עצמות]] ולגביו אין חילוק בין עולמות עליונים לתחתונים ממילא יאיר בכל מקום גם במטה. גילוי זה אינו תוצאת ההמשכה מעבודת הגוף וזיכוכו, אלא גילוי והמשכה [[מלמעלה למטה]], משום שגילוי העצמות אינו בערך לגוף כלל, וזיכוך הגוף (גם בדרגתו הנעלית ביותר שהוא זך כ[[כלים]] ד[[אצילות]]) אינו כלי לקבל את גילוי העצמות.{{הערה|שם=תערב ב|המשך תער"ב חלק ב [http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/2/17/779.htm עמוד תשע"ט ואילך].}} | ||
אמנם באמת גילוי זה יהיה 'דווקא' לנשמות בגופים. התענוג והגילוי האלוקי זה שהוא מבחינת עצמיות התענוג נמשך על ידי מצות מעשיות דווקא, לכן התגלותו לעתיד הוא בגוף דווקא. בניגוד לתענוג המאיר בגן עדן שהוא השגת פנימית הארת התענוג שהוא מאיר לנשמות בלא הגופים.{{הערה|לקוטי תורה שלח.}} והוא לפי שהשכר בגן עדן הוא שכר הנשמות על עסק התורה והשכר בזמן התחיה הוא על קיום המצוות ששרשם למעלה משרש התורה. | אמנם באמת גילוי זה יהיה 'דווקא' לנשמות בגופים. התענוג והגילוי האלוקי זה שהוא מבחינת עצמיות התענוג נמשך על ידי מצות מעשיות דווקא, לכן התגלותו לעתיד הוא בגוף דווקא. בניגוד לתענוג המאיר בגן עדן שהוא השגת פנימית הארת התענוג שהוא מאיר לנשמות בלא הגופים.{{הערה|לקוטי תורה שלח.}} והוא לפי שהשכר בגן עדן הוא שכר הנשמות על עסק התורה והשכר בזמן התחיה הוא על קיום המצוות ששרשם למעלה משרש התורה. | ||
נוסף לכך, עיקר הגילוי של זמן התחייה הוא הגילוי של התענוג של הקב"ה בעם ישראל עצמם, ובזה גופא ישנו התענוג שבנשמות ישראל שעליה{{הערה|ראה תניא תחילת פרק ב.}} נאמר{{הערה|דברים יא, א.}}: "בנים אתם לה' אלוקיכם". והתענוג שיש בגופם שבו דווקא ישנו בחירת העצמות.{{הערה|תניא פרק מ"ט ספר השיחות תורת שלום עמוד 120.}} ישנו מעלה לבחירת העצמות בגוף, מצד זה שבגוף אין שום מעלה רוחנית מצד עצמה, ומעלתה הוא רק הבחירה שבחר בה העצמות. משאין כן במעלת הנשמה שחשיבותה היא כעין שייכות הבן לאביו שאהבת ה' אליה היא כעין אהבת האב לבנו שהוא מצד הטבע ואינו מצד הבחירה ממש. ויש לגוף שייכות אל העצמות יותר מהנשמה, ולכן לעתיד כשתתגלה מעלה זו היא תתגלה בגוף דווקא ואדרבה הנשמה תקבל מעלה זו מהגוף.{{הערה|מאמר; כל ישראל, תשל"ג.}} | נוסף לכך, עיקר הגילוי של זמן התחייה הוא הגילוי של התענוג של הקב"ה בעם ישראל עצמם, ובזה גופא ישנו התענוג שבנשמות ישראל שעליה{{הערה|ראה תניא תחילת פרק ב.}} נאמר{{הערה|דברים יא, א.}}: "בנים אתם לה' אלוקיכם". והתענוג שיש בגופם שבו דווקא ישנו בחירת העצמות.{{הערה|תניא פרק מ"ט ספר השיחות תורת שלום עמוד 120.}} ישנו מעלה לבחירת העצמות בגוף, מצד זה שבגוף אין שום מעלה רוחנית מצד עצמה, ומעלתה הוא רק הבחירה שבחר בה העצמות. משאין כן במעלת הנשמה שחשיבותה היא כעין שייכות הבן לאביו שאהבת ה' אליה היא כעין אהבת האב לבנו שהוא מצד הטבע ואינו מצד הבחירה ממש. ויש לגוף שייכות אל העצמות יותר מהנשמה, ולכן לעתיד כשתתגלה מעלה זו היא תתגלה בגוף דווקא ואדרבה הנשמה תקבל מעלה זו מהגוף.{{הערה|מאמר; כל ישראל, תשל"ג.}} | ||
שורה 132: | שורה 136: | ||
* [[הרבי]] - '''ספר המאמרים - מלוקט, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25070&st=&pgnum=251 מאמר דיבור המתחיל כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא - תשל"ג]''' ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/33/index.htm בטקסט]) | * [[הרבי]] - '''ספר המאמרים - מלוקט, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25070&st=&pgnum=251 מאמר דיבור המתחיל כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא - תשל"ג]''' ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/33/index.htm בטקסט]) | ||
* [[הרבי]] - '''ספר המאמרים - מלוקט, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25070&st=&pgnum=255 מאמר דיבור המתחיל להבין עניין תחיית המתים - תשמ"ו]'''. ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/34/index.htm בטקסט]) | * [[הרבי]] - '''ספר המאמרים - מלוקט, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25070&st=&pgnum=255 מאמר דיבור המתחיל להבין עניין תחיית המתים - תשמ"ו]'''. ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/34/index.htm בטקסט]) | ||
{{הערות שוליים | {{הערות שוליים}} |