משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "{{בעבודה}} " ב־""
מ (החלפת טקסט – "{{בעבודה}} " ב־"")
 
(18 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
==מקורו==
==מקורו==


שורה 25: שורה 24:
==הגלוי האלוקי==
==הגלוי האלוקי==
===דרגתה===
===דרגתה===
השלימות בגילוי האלוקי שיאיר בעולם בזמן התחייה הוא שיאיר דרגה באלקות שאינה מוגבלת כלל שהיא לא לפי ערך עבודת הנבראים כלל. בעוד שקודם לזמן זה אפילו הגילויים הנעלים ביותר (כב[[ימות המשיח]]) יהיו הגילויים בערך הנבראים ועבודתם.{{הערה|שם=מכתב|אגרות קודש - אדמו"ר חלק ב אגרת ר'. (בקישורים חיצוניים).}}
בזמן התחייה יתגלה גילוי אלוקי בתכלית השלמות. הגילוי האלוקי שיאיר בזמן התחייה הוא עצמות א"ס, וזה עצמו יתגלה ללא שום הסתר ולבוש{{הערה|תניא פרק לו.}} שעל זה נאמר:{{הערה|ישעיה ל, כ.}} "וְלֹא יִכָּנֵף עוֹד מוֹרֶיךָ וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" ופירש רש"י: 'לא יתכסה ממך בכנף בגדיו כלומר לא יסתיר ממך פניו'. שעומק המשמעות בזה הוא שהגילוי לעתיד יהיה לא רק בלי הסתרים שמעלימים אלא גם שבגילוי גופא יבוא מעצמות ממש שלמעלה מכל גדר 'גילוי'.


הגילוי האלוקי שיאיר בזמן התחייה הוא עצמות א"ס כפי שהוא ללא שום הסתר ולבוש{{הערה|תניא פרק לו.}} שעל זה נאמר:{{הערה|ישעיה ל, כ.}} "וְלֹא יִכָּנֵף עוֹד מוֹרֶיךָ וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" ופירש רש"י: 'לא יתכסה ממך בכנף בגדיו כלומר לא יסתיר ממך פניו'. שעומק המשמעות בזה הוא שהגילוי לעתיד יהיה לא רק בלי הסתרים שמעלימים אלא גם שבגילוי גופא יבוא מעצמות ממש שלמעלה מכל גדר 'גילוי'.
הדיוק בלשון 'עצם' הוא לשלול את הגילויים. במושג גילוי בכלל קיימים כמה וכמה דרגות, עם זאת הגילוי להיותו התגלות אל דבר אחר שמחוץ לעצמו ואישיותו הוא אינו העצם עצמו אלא רק התפשטות שלו. כביאור לכך מובא המשל מכוחות הנפש, שלמרות היותם כוחות הנפש יש בהם דרגות ישנם כוחות ה"רחוקים" מעצם הנפש ויש שקרובים ועצמיים יותר, (ולדוגמא החילוק בין הכוחות המתלבשים באברים פרטיים, ובין הכוחות שאינם מתלבשים - ככוח ה[[רצון]] שמאיר בכל הגוף, והוא משום שהוא כח שמבטא את עצם הנפש). ולמרות זאת עצם הנפש ומהותה נעלית מכל הכוחות, שהוא עצם רוחני מופשט מכל תואר והגדרה.{{הערה|שם=מכתב|אגרות קודש - אדמו"ר חלק ב אגרת ר'.}}{{הערה|ביאורי הרי"כ על התניא מובא ביאור ממלך שאל העם מתגלה רק כוחותיו ומעלותיו אולם הוא עצמו נעלה מזה.}}


הביאור בזה: בהתגלות בכלל כמה דרגות יש שמתגלה דרגה מצומצמת וחיצונית יש שמתגלה דרגות גבוהות יותר שאינם מצומצמות אולם הצד השווה הוא שתוכנם כולם, הוא 'גילויים' (שהם מחוץ לעצם הדבר) ויש את עצם הדבר שלמעלה מהגילויים וכמה משלים נתנו בזה:
ולפי שהגילוי יהיה מ[[עצמות]] א"ס עצמו שאינו מוגבל כלל, המשכתו לא תהיה מצד עבודת הנבראים אלא כהמשכה וגילוי מלמעלה למטה מצד הקב"ה בלבד, (והנבראים לא יהיו כלים להמשכה זו מצד עצמם). וזו מעלת הגילוי של תחיית המתים על הגילויים שיהיו קודם לכן, אפילו הגילויים הנעלים ביותר שיהיו ב[[ימות המשיח]], על אף שיתגלה אז [[אור אין סוף]] בדרגתו הנעלית ביותר, והוא גילוי שאינו מוגבל, סוף סוף גם גילויים אלו הם בגדר [[אור]] וגילוי, וממילא יש להם שייכות אל הנבראים ונמשכים על ידי עבודתם.{{הערה|שם=תערב ב}}
* א. '''כוחות הנפש''': יש את הכוחות המתלבשים באברי הגוף ושוכנים ופועלים כל כוח באברו הפרטי ככוח הראיה, שמיעה, וכו'. אמנם יש כוחות שהם למעלה מאבר פרטי מסויים והם כוחות שקשורים עם כללות הנפש כמו כח ה[[רצון]] שמאיר בכל כוחות האדם בשווה והוא מעליהם והוא התגלות הנפש. אמנם יש את הנפש עצמה שהוא עצם רוחני מופשט מכל תואר והגדרה.{{הערה|שם=מכתב}}
* ב. '''מלך''' שישנם פעמים דברים המסתירים על המלך שלא יראו את גדולתו אמנם כשהמלך מתגלה אל העם והשרים אזי "מלך ביופו תחזינה עיננו" שמתגלה מעלת המלך ורוממותו. אולם לאמיתו של דבר בדירתו עם עצמו נמצא המלך בעצמו למעלה מהגילוי שהתגלה להעם. (במילים אחרות: לעם התגלה '''מעלת''' המלך ואילו בביתו נמצא '''המלך בעצמו'''.){{מקור|ביאורי הרי"כ על תניא ויש לחפש המקור בדא"ח.}}


וכן הוא גם בגילוי האלוקי בבריאה שיש את הגילוי שמאיר בעולמות מצד הבריאה והוא אור מצומצם המתלבש בכל עולם לפי דרגתו ונרגש בו לפי מעלתו. ובגן עדן נרגש ומושג '[[מהות]]' אור זה (משאין כן בעולמות רק [[מציאות]]ו) אמנם יש את האור הבלי גבול שהוא אינו מתלבש ומאיר בכל מקום בשווה והוא יתגלה בביאת המשיח. אולם עדיין גדר הגילוי הוא שמאיר 'הגילויים' של הקב"ה שהם אינם עצמותו ית' (והם כמו לבוש) ורק בזמן התחייה יתגלה העצם שלמעלה מכל הגילויים - עצמות א"ס.
====תענוג העליון====
====תענוג העליון====
הטעם שלעתיד יתגלה עצמות א"ס הוא משום שאז יתגלה תענוגו של הקבועל תענוג זה אמרו חז"ל:
גילוי עצמות א"ס שיתגלה לנשמות הוא מצד התענוג שיש להקבבעם ישראל ועבודתם. אולם תענוג זה אינו התפשטות התענוג אלא התענוג כפי שהוא דבר אחד עם הקב"ה עצמו 'שהוא עצמו התענוג'.{{הערה|שם=לקות שלח|לקוטי תורה שלח מו, ד ואילך.}}
יסוד הדבר מובא במאמר חז"ל אודות גילוי התענוג של הקב"ה במשך התקופות השונות ובה מבואר שתכלית שלמות הגילוי יהיה דווקא בזמן התחייה:
{{ציטוט|תוכן="ואמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא לימות המשיח אבל לעולם הבא 'עין לא ראתה אלהים זולתך'... מאי עין לא ראתה? ... רבי שמואל בר נחמני אמר: זה עדן שלא שלטה בו עין כל בריה שמא תאמר אדם הראשון היכן היה בגן ושמא תאמר הוא גן הוא עדן תלמוד לומר (בראשית ב-י) 'ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן' גן לחוד ועדן לחוד|מקור=תלמוד בבלי ברכות לד, ב}}
{{ציטוט|תוכן="ואמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא לימות המשיח אבל לעולם הבא 'עין לא ראתה אלהים זולתך'... מאי עין לא ראתה? ... רבי שמואל בר נחמני אמר: זה עדן שלא שלטה בו עין כל בריה שמא תאמר אדם הראשון היכן היה בגן ושמא תאמר הוא גן הוא עדן תלמוד לומר (בראשית ב-י) 'ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן' גן לחוד ועדן לחוד|מקור=תלמוד בבלי ברכות לד, ב}}
מדברי הגמרא נראה שכל הגילויים הן הגילויים של גן עדן והן הגילויים של ימות המשיח אינם כלל בדרגה של גילוי התענוג - עדן - שיתגלה בעולם הבא הוא תחיית המתים.
מדברי הגמרא נראה שכל הגילויים הן הגילויים של גן עדן והן הגילויים של ימות המשיח אינם כלל בדרגה של גילוי התענוג - עדן - שיתגלה בעולם הבא הוא תחיית המתים. וזאת (כאמור) משום שהגילוי לעתיד הוא עצמות התענוג.
והכן מוסבר בחסידות שדרגת עדן שיתגלה בעולם התחייה הוא התענוג כפי שהוא דבר אחד עם הקב"ה עצמו שהוא עצמו התענוג.{{הערה|שם=לקות שלח|לקוטי תורה שלח מו, ד ואילך.}})
אמנם בפרטיות ישנו בגילוי זה כמה פרטים ועניינים: בביאור החילוק בין עצם התענוג שיאיר בזמן התחייה ובין התפשטות התענוג שיאיר בגן עדן ובימות המשיח. כן ישנם כמה דרגות בסיבת התענוג ומקורה ובדרגתה (כדלהלן).


אמנם בפרטיות ישנו בגילוי זה כמה פרטים ועניינים וכמה דרגות:
* התענוג שבעולם התחייה מצד עצמו.(וככה פרק ט - י עטר"ת ומאמר ת"ש)
* תענוג הנמשך על ידי המצווה. (ובה 2 דרגות א. 'הנמשך והמתגלה' על ידי המצווה ב. התענוג שבמצווה עצמה. לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש ח"ה ע' 243 והתוועדויות מ"ט עקב)
* התענוג שבנשמות ישראל.
=====שעל ידי העבודה=====
=====שעל ידי העבודה=====
על ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ותענוג זה יתגלה לנשמות ישראל בזמן התחייה. תענוג זה שיתגלה הוא התענוג העצמי שבעצמות א"ס ויתגלה כמו שהוא בעצמותו (שאינו בגדר להתגלות בהמשכה וגילוי שה"עצם בלתי מתגלה ובלתי מתפשט") ונקרא "שעשועי המלך בעצמותו".  
הדרגה הראשונה בגילוי התענוג לעתיד היא התענוג שמתעורר מעבודתם של ישראל בתורה ומצוות. אמנם גם בזה ישנם כמה דרגות (שהרי גם הגן עדן הוא שכר על עבודת ה') אלא שתענוג זה שיתגלה הוא התענוג שמהמצוות שבעצמות א"ס ויתגלה כמו שהוא בעצמותו (כפי שהוא למעלה מגדר המשכה וגילוי שה"עצם בלתי מתגלה ובלתי מתפשט"{{מקור}}) תענוג זה מכונה "שעשועי המלך בעצמותו".  


בהדגשה על "עצם" התענוג ישנם כמה פרטים:
בהדגשה על זה שיתגלה "עצם" התענוג ישנם כמה פרטים וכמה ביאורים:
* '''שלילת הארה''' - היא בעצמה מתגלית ולא רק הארה ממנה, וההדגשה בזה הוא משום שהארה ממנה מתגלית כבר היום לנשמות בגן עדן ש"נהנים מזיו השכינה"{{מקור}} אמנם בתענוג האלוקי עצמו אין שום התגלות משום שהיא עצמה למעלה מגדר גילוי (שהגילוי וההתפשטות ממנה אינה מגלה אותה כלל כפי שהיא. משום שהיא עצמה מובדלת לגמרי מגדר גילוי משום שהיא תענוג עצמי), שבכל העליות שעולים הנשמות בגן עדן בהשגתם, הם אינם מתקרבים כלל לדרגה זו. משום שהיא מובדלת מהם לגמרי והארה המאירה ממנה שם, היא באין ערוך לגמרי לדרגת התענוג עצמו, וממילא אדרבה ככל שעולים הנשמות בדרגתם יותר, חשים הם יותר את ביטולם והפלאתו וריחוקם שלהם מדרגה זו.  
* '''שלילת הארה''' - היא בעצמה מתגלית ולא רק הארה ממנה, וההדגשה בזה הוא משום שהארה ממנה מתגלית כבר היום לנשמות בגן עדן ש"נהנים מזיו השכינה"{{מקור}} אמנם בתענוג האלוקי עצמו אין שום התגלות משום שהיא עצמה למעלה מגדר גילוי (שהגילוי וההתפשטות ממנה אינה מגלה אותה כלל כפי שהיא. משום שהיא עצמה מובדלת לגמרי מגדר גילוי משום שהיא תענוג עצמי), שבכל העליות שעולים הנשמות בגן עדן בהשגתם, הם אינם מתקרבים כלל לדרגה זו. משום שהיא מובדלת מהם לגמרי והארה המאירה ממנה שם, היא באין ערוך לגמרי לדרגת התענוג עצמו, וממילא אדרבה ככל שעולים הנשמות בדרגתם יותר, חשים הם יותר את ביטולם והפלאתו וריחוקם שלהם מדרגה זו.  
:וזו כוונת חז"ל שהתגלות זו של 'עדן' לא שלטה עין של כל בריה". שהיא הדרגה ש"עין לא ראתה" לפי שאף שהארה ממנה כן מתגלית בגן עדן (שלכן נקראת 'גן עדן' על שם שמקבלת מעדן והתענוג שם הוא בלי גבול) מכל מקום עדן עצמו אינו מתגלה שם. וההתגלות של עדן הוא רק על ידי ה'נהר' כמאמר הפסוק{{הערה|בראשית ב, י}}:"וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן" שהנהר עניינו צמצום והעלם שדרכו יבוא גילוי אור מעדן לגן עדן. ודרגה זו - 'עדן' - "יעשה למחכה לו" שיתגלה בתחיית המתים לנשמות ישראל. (שלכן יהיה לעתיד לבוא [[בקיעת הנהר]]{{הערה|"וְהֵנִיף יָדוֹ עַל הַנָּהָר בַּעְיָם רוּחוֹ וְהִכָּהוּ לְשִׁבְעָה נְחָלִים" (ישעיה יא טו).}} בשביל ההתגלות של עדן שלמעלה מהנהר).{{הערה|שם=זה היום}}
:וזו כוונת חז"ל שהתגלות זו של 'עדן' לא שלטה עין של כל בריה". שהיא הדרגה ש"עין לא ראתה" לפי שאף שהארה ממנה כן מתגלית בגן עדן (שלכן נקראת 'גן עדן' על שם שמקבלת מעדן והתענוג שם הוא בלי גבול) מכל מקום עדן עצמו אינו מתגלה שם. וההתגלות של עדן הוא רק על ידי ה'נהר' כמאמר הפסוק{{הערה|בראשית ב, י}}:"וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן" שהנהר עניינו צמצום והעלם שדרכו יבוא גילוי אור מעדן לגן עדן. ודרגה זו - 'עדן' - "יעשה למחכה לו" שיתגלה בתחיית המתים לנשמות ישראל. (שלכן יהיה לעתיד לבוא [[בקיעת הנהר]]{{הערה|"וְהֵנִיף יָדוֹ עַל הַנָּהָר בַּעְיָם רוּחוֹ וְהִכָּהוּ לְשִׁבְעָה נְחָלִים" (ישעיה יא טו).}} בשביל ההתגלות של עדן שלמעלה מהנהר).{{הערה|שם=זה היום}}
שורה 53: שורה 46:
:זה שלעתיד יתגלה תענוג זה, למרות שהוא תענוג נעלם ועצמי שלמעלה מגדר גילוי (ואם כן איך 'יתגלה'). הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה העצמות ממש (ולא שיתגלה ממנו התפשטות אור כי שהוא בעצמו - העלם העצמי - יתגלה) וגם מצד הנשמות שהם יתעלו לעתיד בעצמות ממש.{{הבהרה|יש להוסיף ולהבהיר שני האופנים}}{{הבהרה|יש לראות האם כל הקטע הזה שיך לכאן או אולי הוא אמור להיות בקטע של "אופנה" ולחברו לביאור אייך יתגלה עצם התענוג (תענוג בורא) עפ"י המבואר בלקו"ש ח"ה}}{{הערה|שם=זה היום}}
:זה שלעתיד יתגלה תענוג זה, למרות שהוא תענוג נעלם ועצמי שלמעלה מגדר גילוי (ואם כן איך 'יתגלה'). הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה העצמות ממש (ולא שיתגלה ממנו התפשטות אור כי שהוא בעצמו - העלם העצמי - יתגלה) וגם מצד הנשמות שהם יתעלו לעתיד בעצמות ממש.{{הבהרה|יש להוסיף ולהבהיר שני האופנים}}{{הבהרה|יש לראות האם כל הקטע הזה שיך לכאן או אולי הוא אמור להיות בקטע של "אופנה" ולחברו לביאור אייך יתגלה עצם התענוג (תענוג בורא) עפ"י המבואר בלקו"ש ח"ה}}{{הערה|שם=זה היום}}


* '''תענוג הפשוט''' - כללות התענוג שיתגלה לעתיד הוא תענוג פשוט ולא מורכב משום שתענוג שבא בהרכבה בעניין אחר כתענוג המתגלה ב[[חכמה]] או [[בינה]] או בכח ה[[ראיה]] הוא תענוג מצומצם והוא הארה בלבד אמנם לעתיד יתגלה התענוג בעצמו כמו שהוא בלתי מורכב. אולם בזה עצמו ישנם מדרגות שונות ובתחיית התמים יתגלה הדרגה הנעלית ביותר תענוג עצמי דווקא. (כדלהלן).   
* '''תענוג הפשוט''' - כללות התענוג שיתגלה לעתיד הוא תענוג פשוט ולא מורכב (כתענוג המתגלה עם גילוי כח ה[[חכמה]] או ה[[בינה]] או בכח ה[[ראיה]]). המעלה שבזה הוא; שתענוג שבא בהרכבה בעניין אחר הוא תענוג מצומצם והוא הארה בלבד (שלכן בכוחו להתגלות בכח אחר{{מקור}}) אמנם לעתיד יתגלה התענוג בעצמו כמו שהוא בלתי מורכב. אולם בזה עצמו ישנם מדרגות שונות ובתחיית התמים יתגלה הדרגה הנעלית ביותר - תענוג עצמי דווקא. (כדלהלן).   
:* '''תענוג עצמי''' - בדרגת התענוג עצמו ישנם ב' מדרגות תענוג שבא באופן מורגש ותענוג הבלתי מורגש{{הבהרה|ס"ו צח ואילך}} ושניהם יתגלו לעתיד. תענוג המורגש יתגלה בביאת המשיח (בתקופה הא'), אולם תענוג הבלתי מורגש יתגלה בזמן התחייה דווקא. וסיבת החילוק ביניהם הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה התענוג כפי שהוא בעצמותו - "תענוג עצמי" - שאינו בא במורגש. (ואילו בימות המשיח יתגלה דרגה נמוכה יותר - תענוג הנעלם).{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=161 אגרות קודש אדמו"ר מוהרש"ב חלק א עמוד קט].}} החילוק בין דרגות אלו בדרגות ב[[אור אין סוף]] הוא החילוק בין דרגת האור שהייתה בגילוי קודם הצמצום לדרגה שלמעלה לגמרי מגדר אור אפילו מעצם האור{{הערה|ראה בגרות הרבי מוהרש"ב שם שהוא למעלה לגמרי מגדר העלם וגילוי.}} אלא הוא 'העלם העצמי'{{הערה|שם=והיה עקב|[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/23/index.htm מאמר והיה עקב תשכ"ז].}}  
:* '''תענוג עצמי''' - בדרגת התענוג עצמו ישנם ב' מדרגות תענוג שבא באופן מורגש ותענוג הבלתי מורגש{{הבהרה|ס"ו צח ואילך}} ושניהם יתגלו לעתיד. תענוג המורגש יתגלה בביאת המשיח (בתקופה הא'), אולם תענוג הבלתי מורגש יתגלה בזמן התחייה דווקא. וסיבת החילוק ביניהם הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה התענוג כפי שהוא בעצמותו - "תענוג עצמי" - שאינו בא במורגש. (ואילו בימות המשיח יתגלה דרגה נמוכה יותר - תענוג הנעלם (- הבלתי מורכב)).{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=161 אגרות קודש אדמו"ר מוהרש"ב חלק א עמוד קט].}}) דרגות תענוג זה כפי שהוא בדרגות ב[[אור אין סוף]] הוא הדרגה שלמעלה לגמרי מגדר אור אפילו מעצם האור{{הערה|ראה באגרות הרבי מוהרש"ב שם, שהוא למעלה לגמרי מגדר העלם וגילוי.}} אלא הוא 'העלם העצמי' לעומת הגילוי של ימות המשיח שעניינה גילוי האור שהיה בגילוי קודם ה[[צמצום]].{{הערה|שם=והיה עקב|[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/23/index.htm מאמר והיה עקב תשכ"ז].}}  
::על פי ביאור זה מבואר בחסידות התיווך במדרשי חז"ל הנראים סותרים, שבמדרש אחד אמרו{{הערה|בבא בתרא עה, א.}}: "עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים"ואילו במקום אחר דרשו{{הערה|ברכות יז, א.}}:"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה" והביאור הוא על פי האמור, שבימות המשיח יתגלה התענוג במורגש (בפנימיות?) וזו כוונת חז"ל ב'סעודה'. ואילו בזמן התחייה יתגלה התענוג הבלתי מורגש - "אין בו אכילה ושתיה.{{הערה|שם=והיה עקב}}
::בזה מבואר מדרשי חז"ל הנראים סותרים:{{הערה|בבא בתרא עה, א.}}: "עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים" לעומת זאת דרשו במקום אחר{{הערה|ברכות יז, א.}}:"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה" אלא שה'סעודה' היא משל לתענוג המתגלה באופן מורגש שדרגה זו תתגלה בימות המשיח (כאמור לעיל). ואילו בזמן התחייה יתגלה התענוג הפשוט הבלתי מורגש ולזה המשילו "אין בו אכילה ושתיה" - שהתענוג יהיה נעלה יותר ומופשט יותר מתענוג זה.{{הערה|שם=והיה עקב}}


:על זה אמרו חז"ל "כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח"{{הבהרה}}
* '''תענוג בורא''' - בזמן התחייה תתגלה בנוסף לתענוג שבערך דרגת הנברא, גם התענוג שבדרגת הבורא שהנברא אינו יכול לקבלו ולהכילו. ולמרות שתענוג הבורא הוא תענוג שבעצמות ('וכל עצם בלתי מתגלה'), מכיוון שהעצמות לא מוגדר בשום גדר גם לא גילוי והעלם, אין לומר בו שהוא בהכרח חייב להיות בהעלם, (ואילו יתגלה אינו עצמות), אלא להיותו כל יכול, יכול הוא עצמו לבוא בגילוי. התגלותו הוא לנשמות ישראל שמושרשים בעצמות ולכן ביכולתו להתגלות אליהם. התגלות תענוג זה הוא על ידי קיום המצוות "כי כל המצוות מתיחסות אל העצמות"{{הערה|תורת שלום עמוד 190 ואילך.}} ועל ידי קיומם יוצרים תענוג עצמי להקב"ה והוא עצמו יתגלה בזמן התחייה.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ה' עמוד 243 ואילך. וראה לקוטי תורה ראה כח, ד.}}


* '''תענוג בורא''' - יתגלה גם דרגת התענוג (תענוג בורא) שעליו נאמר "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא" (ראה לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש חלק ה ע' 243 ואילך)
כל האמור, הוא עולם הבא כפי שנמשך בו גילוי תענוג האלוקי שבמצוות עצמם, אמנם מצד עצמו ההתגלות שבו היא מוגבלת. וישנם שני דרגות וסוגי התגלות. האחת מוגבלת ופנימית, והיא התגלות זיו והארה בלבד  מדרגת [[ממלא כל עלמין]] והשנייה התגלות שאינה מוגבלת המתגלית כתוצאה מקיום מצוות מעשיות.{{הערה|ראה [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/569/22/287.htm סה"מ תקס"ט].}} דרגה זו המוגבלת מכונה 'ש"י עולמות' בניגוד להמשכה שעל ידי המצוות שהם כמספר תר"ך הנמשך על ידי תרי"ג מצוות ושבע מצות דרבנן שהם פי שתיים מהמספר ש"י. {{הערה|וככה הגדול - תרל"ז.}}


*''עוה"ב מצ"ע הוא רק ש"י עולמות, וע"י המצוות נמשך תר"ך = פי שתיים (וככה הגדול - תרל"ז) וביאורו,  
====גילוי התענוג שישראל עצמם====
 
עיקר הגילוי בתחיית המתים הוא שתתגלה המעלה שבישראל עצמם, שהם "נצר מטעי מעשה ידי להתפאר".{{הערה|ישעיה ס, כא.}} דרגה זו היא למעלה מגילוי התענוג שבמעשה המצוות כי ישראל מושרשים ב[[עצמות]] למעלה מהתורה והמצוות. ובפרטיות שני דרגות בזה המעלה שבנשמות ישראל שבהם יתגלה שהם מושרשים בעצמות, ומעלת הגוף שבו ישנו בחירת העצמות. ולכן גילוי מעלתם נעלית יותר אפילו משכר עבודתם.
* ביאור באו"א לגמרי - שיחת עקב תשמ"ט סעיף ג (ומ"מ בהערה 16)''


====גילוי התענוג שישראל עצמם====
עיקר הגילוי בזמן התחייה הוא גילוי זה, לפי שגילוי התענוג שבמצוות ישנה כבר גם בימות המשיח, למרות שהגילוי שבימות המשיח אינו כמו הגילוי שבתחיית המתים שלכן אמרו חז"ל: "כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח אבל עולם הבא עין לא ראתה גו'", זה עצמו מוכיח שבתחיית המתים תתגלה דרגה שלא התגלתה כלל בימות המשיח והוא המעלה שבישראל עצמם, כי תענוג מעשה המצוות תתחיל להתגלות כבר בימות המשיח. 
* '' מאמר "להבין מ"
מאידך, גילוי זה בא דווקא לאחרי גילוי התענוג שבמעשה המצוות, (הן הגילוי שבימות המשיח והן הגילוי שבתחיית המתים גופא), לפי שדווקא אחרי שישנה שלימות הגילוי של התענוג ממעשה המצוות יתעלו ישראל ויקבלו הגילוי והתענוג שמהם עצמם.{{הערה|להבין עניין תחיית המתים תשמ.}}


===אופנה===
===אופנה===


====הגלוי לנשמות ישראל====
====הגלוי לנשמות ישראל====
*''ריבוי דרגות בג"ע ובזמן התחייה (בכללות{{הערה|להבין מ"ו וצ"ע}}) דרגה אחת. כמו"כ יש עליות וירידות והכל משום שגדרו הוא "אור" ושיך קירוב וריחוק משא"כ בעצם (זה היום ס"ו) (בלהבין טעם נוסף בזה שהאור בא בהתלבשות יל"ע) (יל"ע בלהבין האם גם בימות המשיח יהיה עליות ודרגות והטעם (שלכאורה אז זה לא בגדר אור))
{{להשלים|נשמות ישראל יתעלו בעצמות הרחבה - זה היום סו.}}
הגילוי בזמן התחייה יהיה לכל עם ישראל בשווה ולא יהיו בו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד.}} בניגוד לגילוי בגן עדן המאיר לפי דרגת עבודת הנשמות, ועבודת הנשמות שם היא בעליה מדרגה לדרגה כדוגמת עבודתם כנשמות בגופים בעולם הזה.{{הערה|ברכות ס"ד, א. ("אמר רבי חייא בר אשי אמר רב תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. שנאמר(תהילים פד, ח): ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון") (בקשר לשמו עולם הבא ראה במאמר ד"ה להבין תשמ"ו הערה 11).}} ובניגוד אפילו לגילוי שיהיה בימות המשיח, אם כי לא יהיו בתקופה זו חילוקי מדרגות כבגן עדן (לפי שיאיר אור ה[[סובב כל עלמין]]) עדיין יהיו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|להבין תשמ"ו.}}


*'' הגילויים של תחיית המתים יהיה לכל עם ישראל בשווה. ולכן אמרו חז"ל: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" ללא יוצא מהכלל ומשמע שאין צורך בזיכוך מיוחד כפי שהוא בגן עדן שאף הוא תשלום שכר ותוצאה מעבודת היהודי בעולם הזה והגילויים מחולקים. שבגן עדן עצמו יש הרבה דרגות גן עדן העליון וגן עדן התחתון. בהם עצמם ריבוי בלי גבול של דרגות וכל אחד משיג לפי דרגתו דווקא.
*''(לקו"ת שלח מו, ד בטעם הדבר) (שווה - בעיקר מצד התענוג שבישראל עצמם - "להבין מ"ו")


*''(זה ששיך התגלות עצם 'התענוג שבמצוות' לנשמות להיותם עצמיים לקו"ש ח"ה ע' 244)''
עניין זה יסודו במאמר חז"ל{{הערה|משנה סנהדרין פרק י, א}}: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא". כלומר, בעוד שהכניסה לגן עדן מותנית בדרגת הנשמה ובמצבה, העולם הבא (שבנידון דידן הוא זמן התחייה{{הערה|פירוש רבנו עובדיה מברטנורא (רע"ב) לסנהדרין שם. מדרש שמואל על מסכת אבות בתחלתו.}}) אינו מבוסס על כך, (מלבד האנשים הספורים שאמרו עליהם שם בהמשך המשנה שאין להם חלק). ומחילוק זה נגזר החילוק האחר, שגילוי האור בגן עדן מתאים לפי ערך דרגת הנשמה, בשונה מהגילוי בזמן התחייה שבכללות הוא מאיר באופן שווה לכל העם, והגילוי שיאיר ל[[משה רבנו]] ול[[תנאים]] וכדומה שווה לגילוי שיאיר לשאר העם. עם זאת בפרטיות ועל יסוד מאמר חז"ל זה גופא מבואר{{הערה|ראה המשך תער"ב חלק ב עמוד סוף עמוד א'קיב.}}, שעדיין יהיו חילוקים בגילוי בין סוגי הנשמות, ולא יתכן שנשמות הגבוהות ישיגו כנשמות הנמוכות. ומדויק במאמר חז"ל האמור שלכל ישראל יש את ה"חלק" שלו שיאיר אליו בזמן התחייה. אמנם גם לפי ביאור זה זמן התחייה אינו כגן עדן, לפי שבגן עדן ישנו חילוק באופן הגילוי בנשמה אחת, שבדרגות הגבוהות שבה מאיר האור יותר ובדרגה הנמוכה מאיר פחות, לעומת זמן התחייה שבה יאיר בדרגה הנמוכה ביותר בנשמה כבדרגה העליונה ממש.
*''(נשמות ישראל יתעלו בעצמות הרחבה - זה היום סו)


:'''הגילוי בגוף'''
 
* '' הגילוי יאיר 'גם' בגוף היות ויהיה גילוי מאור הסובב.{{מקור}}''
דרגת האור שמאיר בגן עדן הוא [[אור הממלא כל עלמין]], שהוא אור המתלבש בעולמות כל עולם לפי דרגתו ויורד מדרגה לדרגה. ומשום זה ההשגה והעליה לדרגה עליונה יותר באור הממלא, מחייבת עליה והפשטה מלבוש התחתון בכדי להתעלות בדרגה העליונה. זאת בניגוד ל[[אור הסובב כל עלמין]] שאינו מתלבש בנבראים, ובכללות אין בו חילוקים ודרגות, ושוב לא שייך בו עליות. אלא שבכללות עדיין הגילוי הוא בגדר אור והתפשטות, וכל התפשטות בהכרח שיש בו חילוקי מדרגות כתוצאה מקירוב וריחוק האור מהמאור, (ולכן יהיו חילוקי מדרגות אפילו בימות המשיח). אולם בזמן התחייה יתגלה ה"עצם" (כנ"ל) ולכן לא יהיו חילוקי מדרגות כלל.{{הערה|ספר המאמרים תרס"ו עמוד י. (מהדורה חדשה עמוד יא).}}{{הערה|להבין תשמ"ו.}}
* ''הגילויים של זמן זה יהיו 'דווקא' נשמה בגוף גשמי היות והגילוי הוא עצמיות התענוג הנמשך מצד הדרגה התחתונה ביותר מצד שנעוץ תחילתן וכו' (ראה שלח מז, ד ועוד.) והוא על ידי עבודה זו''
 
* ''הגילוי (של התענוג שבישראל עצמם) הוא בגוף מפני שגם בו יש בחירת העצמות.(להבין מ"ו)
 
חילוק זה שייך ונובע גם מתוך העבודה הממשיכה את הגילוי. גן עדן הוא שכר על [[לימוד התורה]], ובלימוד התורה ישנם חילוקים בחיובו יש שלימודו הוא באופן של "והגית בו יומם ולילה"{{הערה|יהושע א, ח.}} ויש שמצד טרדתו בעסקיו יוצא בפרק אחד שחרית ופרק אחד ערבית.{{הערה|מנחות צט, ב. שולחן ערוך אדמור הזקן - הלכות תלמוד תורה פרק ג, ד.}} בניגוד לתחיית המתים שהוא שכר על קיום המצוות ובזה כל ישראל שווים.{{הערה|מאמר דיבור המתחיל כל ישראל תשל"ג.}} עניין נוסף בזה, עיקר ושלימות הגילוי בזמן התחייה הוא התענוג שבנשמות ישראל, לא מצד עבודתם אלא להיותם "נצר מטעי". ולכן גילוי תענוג זה (שאינו שייך והוא לפני ומעל עבודתם) הוא לכל ישראל בשווה.{{הערה|להבין תשמ"ו.}}
 
====הגילוי בגוף====
{{להשלים}}
גילויים אלו יהיו בזמן תחיית המתים כשהגוף יקום ויתענג כאחד עם הנפש. שמצד שיתגלה בחינת ה[[עצמות]] ולגביו אין חילוק בין עולמות עליונים לתחתונים ממילא יאיר בכל מקום גם במטה. גילוי זה אינו תוצאת ההמשכה מעבודת הגוף וזיכוכו, אלא גילוי והמשכה [[מלמעלה למטה]], משום שגילוי העצמות אינו בערך לגוף כלל, וזיכוך הגוף (גם בדרגתו הנעלית ביותר שהוא זך כ[[כלים]] ד[[אצילות]]) אינו כלי לקבל את גילוי העצמות.{{הערה|שם=תערב ב|המשך תער"ב חלק ב [http://www.chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/2/17/779.htm עמוד תשע"ט ואילך].}}
 
 
אמנם באמת גילוי זה יהיה 'דווקא' לנשמות בגופים. התענוג והגילוי האלוקי זה שהוא מבחינת עצמיות התענוג נמשך על ידי מצות מעשיות דווקא, לכן התגלותו לעתיד הוא בגוף דווקא. בניגוד לתענוג המאיר בגן עדן שהוא השגת פנימית הארת התענוג שהוא מאיר לנשמות בלא הגופים.{{הערה|לקוטי תורה שלח.}} והוא לפי שהשכר בגן עדן הוא שכר הנשמות על עסק התורה והשכר בזמן התחיה הוא על קיום המצוות ששרשם למעלה משרש התורה.
 
 
נוסף לכך, עיקר הגילוי של זמן התחייה הוא הגילוי של התענוג של הקב"ה בעם ישראל עצמם, ובזה גופא ישנו התענוג שבנשמות ישראל שעליה{{הערה|ראה תניא תחילת פרק ב.}} נאמר{{הערה|דברים יא, א.}}: "בנים אתם לה' אלוקיכם". והתענוג שיש בגופם שבו דווקא ישנו בחירת העצמות.{{הערה|תניא פרק מ"ט ספר השיחות תורת שלום עמוד 120.}} ישנו מעלה לבחירת העצמות בגוף, מצד זה שבגוף אין שום מעלה רוחנית מצד עצמה, ומעלתה הוא רק הבחירה שבחר בה העצמות. משאין כן במעלת הנשמה שחשיבותה היא כעין שייכות הבן לאביו שאהבת ה' אליה היא כעין אהבת האב לבנו שהוא מצד הטבע ואינו מצד הבחירה ממש. ויש לגוף שייכות אל העצמות יותר מהנשמה, ולכן לעתיד כשתתגלה מעלה זו היא תתגלה בגוף דווקא ואדרבה הנשמה תקבל מעלה זו מהגוף.{{הערה|מאמר; כל ישראל, תשל"ג.}}


====הגילוי בעולם====
====הגילוי בעולם====
שורה 113: שורה 114:
:{{*}}תענוג המורגש (סעודה) (בתחייה בלתי מורגש - העלם העצמי (אין בו אכילה) כנ"ל) והיה עקב כ"ג, בשם ס"ו ע' צז - תקכד-ה.{{*}}
:{{*}}תענוג המורגש (סעודה) (בתחייה בלתי מורגש - העלם העצמי (אין בו אכילה) כנ"ל) והיה עקב כ"ג, בשם ס"ו ע' צז - תקכד-ה.{{*}}
* ''יהיו בו דרגות (אף שאינם כהדרגות שבגן עדן) - להבין מ"ו
* ''יהיו בו דרגות (אף שאינם כהדרגות שבגן עדן) - להבין מ"ו
* ''הכנה לתחיית המתים - להבין מ"ו.
 
ימות המשיח הם הכנה לתחיית המתים משום שעיקר הגילוי בימות המשיח הוא התענוג האלוקי ממעשה המצוות ועל ידי זה יתעלו נשמות ישאל 'לקבל' הגילויים הנעלים יותר של תחיית המתים, הכולל גם גילוי הנעלה ביותר של התגלות התענוג שבישראל עצמם כפי שמושרש בעצמות ממש.{{הערה|מאמר דיבור המתחיל להבין ענין תחיית המתים תשמבסופו.}}


==קיום המצוות==
==קיום המצוות==
* ''תניא אגרת הקודש סי כה (?), לקו"ש ח"ה ע' 244 הערה 33,''
* ''תניא אגרת הקודש סי כה (?), לקו"ש ח"ה ע' 244 הערה 33, קונטרס הלכות..שאינן בטלים.. תשרי תשנ"ב''
 
==ראו גם==
==ראו גם==
{{יישור טקסט|מרכז|'''תחיית המתים היא התכלית והשלמות בבריאת העולם שנבראה על מנת להיות להקב"ה דירה בתחתונים'''.  
{{יישור טקסט|מרכז|'''תחיית המתים היא התכלית והשלמות בבריאת העולם שנבראה על מנת להיות להקב"ה דירה בתחתונים'''.  
שורה 133: שורה 136:
* [[הרבי]] - '''ספר המאמרים - מלוקט, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25070&st=&pgnum=251 מאמר דיבור המתחיל כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא - תשל"ג]''' ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/33/index.htm בטקסט])
* [[הרבי]] - '''ספר המאמרים - מלוקט, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25070&st=&pgnum=251 מאמר דיבור המתחיל כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא - תשל"ג]''' ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/33/index.htm בטקסט])
* [[הרבי]] - '''ספר המאמרים - מלוקט, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25070&st=&pgnum=255 מאמר דיבור המתחיל להבין עניין תחיית המתים - תשמ"ו]'''. ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/34/index.htm בטקסט])
* [[הרבי]] - '''ספר המאמרים - מלוקט, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25070&st=&pgnum=255 מאמר דיבור המתחיל להבין עניין תחיית המתים - תשמ"ו]'''. ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/34/index.htm בטקסט])
{{הערות שוליים|טורים=כן}}
{{הערות שוליים}}