פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 3 בתים ,  01:54, 20 במאי 2021
אין תקציר עריכה
'''נחל איתן''' הוא מושג המוזכר פעמים רבות בתורת החסידות, ובא לבטא [[שפע]] הנובע כתוצאה מ[[יחוד]] בין [[חכמה לבינה]] ל[[בינה]].
==משמעות המושג==
[[נחל]] הוא כינוי ידוע לשפע היוצא מ[[ספירת הבינה]], הממשיכה שפע מ[[ספירת החכמה]] המכונה בריבוי מקומות [[נקודה]] או [[מעיין]] מכיון שהשפע שבה סתום ואינו מתגלה ללא ספירת הבינה.
השפע עצמו היורד מספירת הבינה, הוא אור ה[[דעת]] המאיר לתוך ששת ה[[מידות]] הנרמזות באות [[ו]] של השם הוי"ה{{הערה|ליקוטי תורה ראה יח, ב: ובחי' וא"ו של שם הוי' הוא בחינת נחל איתן , שמבחי' איתן הנ"ל יורד בחי' נחל בחי' המשכה למטה למקום מדות שבלב שנחלקין לשש בחי' והוא בחי' וא"ו להפכם לקדושה ואח"כ לבחי' ה' אחרונה בחי' מחשבה דבור ומעשה שהם כנגד ג' קוין שבה' אחרונה והוא בחי' תורה שבע"פ מלכות פה קרינן לה , וגדול תלמוד שמביא לידי מעשה}}.
"איתן" הוא כינוי לספירת החכמה. ממספר סיבות נקראת בחינת 'חכמה' שבנשמה 'איתן'{{הערה|מבוארות בקונטרס אחרון}}:
גילוי זה מתרחש על ידי יחוד אותיות [[י]] - [[ה]] שבשם [[הוי"ה]], שמכוונות כנגד ה[[חכמה]] וה[[בינה]]{{הערה|ראה למשל ליקוטי תורה מצורע כה, ב: ועוד יובן ענין זה ממ"ש במ"א בד"ה ראה אנכי בענין נחל איתן היינו חיבור בחי' י"ה תרין רעין. ונחל איתן הוא ההמשכה מבחי' איתן שנמשך ומתפשט בו"ה שהוא בחי' המדות והלבושים מחשבה דבור ומעשה}}.
==בעבודת השם==
באגרת [קונטרס אחרון - פרק ז']] מבאר [[אדמו"ר הזקן|הרבי]]{{הערה|על פי הנביא עמוס.}} מעלה בצדקה שטרם הוזכרה, שהיא ה"נחל איתן" הממשיך את עצם הנפש{{הערה|בחינת "איתן" שבנשמה.}} בלב.
איתן הוא ביטול הנשמה לאלוקות שיתגלה רק '''לעתיד לבוא''', אך הצדקה משולה לנחל, שממשיך מעין גילוי זה בלב '''גם היום'''.