עטרת ראש (ספר): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "{{הערות שוליים|}}" ב־"{{הערות שוליים}}")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(19 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:עטרת ראש .jpg|left|thumb|250px|שער דהוצאה ראשונה - [[קאפוסט]] [[תקפ"א]]]]
{{קובץ|עטרת ראש}}
 
הספר '''עטרת ראש''' הינו חיבור אותו כתב [[אדמו"ר האמצעי]] בשנת [[תק"פ]] על ענייני [[ראש השנה]], [[עשרת ימי תשובה]] ו[[יום הכיפורים]].
הספר '''עטרת ראש''' הינו חיבור אותו כתב [[אדמו"ר האמצעי]] בשנת [[תק"פ]] על ענייני [[ראש השנה]], [[עשרת ימי תשובה]] ו[[יום הכיפורים]].


בהקדמתו לספר מסביר אדמו"ר האמצעי את מטרת הדפסת הקונטרס: "להיות שכל איש ואיש פנוי מעסקיו בכל [[מועד]] ו[[רגל]] ויוכל להכין [[לב]]ו ו[[נפש]]ו לידע בטעם ו[[סוד ה']] מעט מזעיר בענין המועד ויכוון לבו לה' להאיר נפשו באור פני מלך חיים כפי אשר יוכל שאת בנפשו".
בהקדמתו לספר מסביר אדמו"ר האמצעי את מטרת הדפסת הקונטרס: "להיות שכל איש ואיש פנוי מעסקיו בכל [[מועד]] ו[[רגל]] ויוכל להכין [[לב]]ו ו[[נפש]]ו לידע בטעם ו[[סוד ה']] מעט מזעיר בענין המועד ויכוון לבו לה' להאיר נפשו באור פני מלך חיים כפי אשר יוכל שאת בנפשו".


מהדורה ראשונה של הספר הודפס עוד בחיי אדמו"ר האמצעי ב[[קפוסט]] בשנת [[תקפ"א]]. מהודרה נוספת ב[[יוהנסבורג]] ללא ציון שנת ההוצאה-לאור ומספר הדפסות נוספות כהדפסת יוהנסבורג וגם-כן ללא ציון שנת ההוצאה-לאור. בשנת [[תש"ח]] הדפיס סניף [[קה"ת]] ב[[מינכן]] את הספר על פי מהדורת יוהנסבורג, בעריכת [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]]. מהדורא משכוללת יותר הכוללת [[מפתח עניינים]] ו[[מפתח פסוקים ומארז"ל]] יצא לאור בשנת [[תשמ"ט]] ע"י [[קה"ת]] ב[[ניו יורק]]. נערך ע"י ר' [[גבריאל שפירא]].
ברשימות רבי [[ברוך שניאור שניאורסון]], מובא כי [[הרבי הרש"ב]] הורה ללמוד את הספר בכל שנה בזמן [[הימים הנוראים]].


ברשימות רבי [[ברוך שניאור שניאורסון]], מובא כי הרבי הרשהורה ללמוד את הספר בכל שנה בזמן [[הימים הנוראים]].
חשיבות רבה ניתנה לספר זה בקרב אדמו"רי החסידות הכללית. כך למשל, רבי אברהם מרדכי אלטר ה[[אמרי אמת]] מ[[גור]] היה נוהג לחתום על כל ספר שלמד מדף לדף. אך על ספר זה חתם פעמיים...{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=29063&st=&pgnum=19&hilite= מפי בנו הפני מנחם מגור]}}
 
==הוצאת הספר==
מהדורה ראשונה של הספר הודפס עוד בחיי [[אדמו"ר האמצעי]] ב[[קאפוסט]] בשנת [[תקפ"א]]. מהודרה נוספת ב[[יוהנסבורג]] ללא ציון שנת ההוצאה-לאור ומספר הדפסות נוספות כהדפסת יוהנסבורג וגם-כן ללא ציון שנת ההוצאה-לאור. בשנת [[תש"ח]] הדפיס סניף [[קה"ת]] ב[[מינכן]] את הספר על פי מהדורת יוהנסבורג, בעריכת [[הרבי]]. מהדורה מתוקנת הכוללת [[מפתח עניינים]] ו[[מפתח פסוקים ומארז"ל]] יצא לאור בשנת [[תשמ"ט]] על ידי קה"ת ב[[ניו יורק]]. נערך על ידי ר' [[גבריאל שפירא]]. הוצאה שנייה של מהדורה זו הופיעה בשנת [[תשס"ג]].


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
 
*[http://hebrewbooks.org/15736 הספר מהדורת תשס"ג באתר היברו-בוקס]
 
{{הערות שוליים}}
השביעי - משיחיות בדור השביעי של חב"ד
 
יצחק קראוס. סדרת יהדות כאן ועכשיו, הוצאת ידיעות ספרים, 235 עמ', 88 שקלים
 
שאלת משיחיותו של הרבי מלובביץ' נהפכה זה מכבר לסוגיה ציבורית החורגת בהרבה מגבולות חסידות חב"ד. העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוות, שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעה, והן של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותה.
 
כשם שהתופעה עצמה מרתקת, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקרית. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית), הרב אליעזר שך. הרב שך, שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות של חב"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדות", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדות. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ', בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש).
 
הרב ד"ר יצחק קראוס, ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילן, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיה: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתה. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשון. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחב"ד למנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיו", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי.
 
ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת.
 
לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים.
 
קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית.
 
זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה.
 
שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים.
 
 
 
*[http://hebrewbooks.org/15736 הספר באתר היברו-בוקס]
*[http://shop.chabad.info/?string=%F2%E8%F8%FA+%F8%E0%F9&url=search&lang=he לרכישת הספר בחב"ד-שופ]
 
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר האמצעי]]

גרסה אחרונה מ־22:21, 3 במרץ 2021

עטרת ראש

הספר עטרת ראש הינו חיבור אותו כתב אדמו"ר האמצעי בשנת תק"פ על ענייני ראש השנה, עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים.

בהקדמתו לספר מסביר אדמו"ר האמצעי את מטרת הדפסת הקונטרס: "להיות שכל איש ואיש פנוי מעסקיו בכל מועד ורגל ויוכל להכין לבו ונפשו לידע בטעם וסוד ה' מעט מזעיר בענין המועד ויכוון לבו לה' להאיר נפשו באור פני מלך חיים כפי אשר יוכל שאת בנפשו".

ברשימות רבי ברוך שניאור שניאורסון, מובא כי הרבי הרש"ב הורה ללמוד את הספר בכל שנה בזמן הימים הנוראים.

חשיבות רבה ניתנה לספר זה בקרב אדמו"רי החסידות הכללית. כך למשל, רבי אברהם מרדכי אלטר האמרי אמת מגור היה נוהג לחתום על כל ספר שלמד מדף לדף. אך על ספר זה חתם פעמיים...[1]

הוצאת הספר[עריכה | עריכת קוד מקור]

מהדורה ראשונה של הספר הודפס עוד בחיי אדמו"ר האמצעי בקאפוסט בשנת תקפ"א. מהודרה נוספת ביוהנסבורג ללא ציון שנת ההוצאה-לאור ומספר הדפסות נוספות כהדפסת יוהנסבורג וגם-כן ללא ציון שנת ההוצאה-לאור. בשנת תש"ח הדפיס סניף קה"ת במינכן את הספר על פי מהדורת יוהנסבורג, בעריכת הרבי. מהדורה מתוקנת הכוללת מפתח עניינים ומפתח פסוקים ומארז"ל יצא לאור בשנת תשמ"ט על ידי קה"ת בניו יורק. נערך על ידי ר' גבריאל שפירא. הוצאה שנייה של מהדורה זו הופיעה בשנת תשס"ג.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים