פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 821 בתים ,  00:33, 11 בפברואר 2021
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
'''כרמלית''' היא אחת מההגדרות ההלכתיות לסוגי ה'רשויות' השונות הקיימות בהלכות [[שבת]].
==הגדרה==
הגדרתה של ה'כרמלית' היא מקום שאינו שמן התורה אינו לא [[רשות היחיד]] ולא [[רשות הרבים]] כלומר שאינו מקום שניתן שלא ניתן להגדירו כרשות הרבים מבחינת גודל השטח (, מכיון שהשטח אינו רחב ט"ז אמה), או מפאת היותו מקום שאינו מיועד לשימוש הציבור (כגון [[מדבר (מקום)|מדבר]]), או מכיון שאין שישים ריבוא איש המתהלכים בו בקביעות (לפי שיטת אותם [[ראשונים]] הסבורים שתנאי זה הוא חלק מהגדרות רשות הרבים). ==השם כרמלית==השם "כרמלית", יש מפרשים שהוא לשון כְּאַרְמְלִית (כאלמנה), שהכרמלית אינה לא רשות היחיד ולא רשות הרבים, אלא היא כאלמנה שאינה לא בתולה ולא נשואה{{הערה|רמב"ם בפירוש המשנה שבת א, א.}}; ויש מפרשים מלשון "כרמל"{{הערה|ויקרא כג, יד.}}, שפירשוהו בדרך הנוטריקון: רך ומלא, היינו תבואה שאינה לא לחה ולא יבשה אלא בינונית, וכן מקום זה אינו לא רשות היחיד ולא רשות הרבים, אלא כרמלית{{הערה|ירושלמי שבת פ"א ה"א והובא בערוך ערך כרמלית ובתוס' שבת ו א ד"ה כרמלית.}}. 
==בהלכה==
ההלכה היא שהכרמלית נחשבת רשות נפרדת לעצמה ואסור לטלטל מתוכה לרשות היחיד או לרשות הרבים, וכן להיפך. איסור זה הוא מדרבנן, מכיון שהכרמלית דומה במקצת לרשות הרבים (בכך שאין בה שלושה מחיצות גמורות), ובמקצת לרשות היחיד (בכך שאינה שטח המסור לציבור), ולכן גזרו חז"ל שיש להתייחס אליה כרשות נפרדת שאסור לטלטל מתוכה ואליה.
נמצא כי לא רק מדבר או [[יער]] נחשבים ל'כרמלית', אלא גם כל שטח שאינו רשות היחיד ואינו רשות הרבים מוגדר כ'כרמלית'. נמצא כי לפי שיטות של רבים מהראשונים, שרשות הרבים היא רק כזאת שיש בה שישים ריבוא, נמצא כי גם רחובות של עיר שאין בה שישים ריבוא נחשבים ככרמלית.
כיום, ההנחה המקובלת בהלכה, שכמותה השתרש המנהג ההלכתי הרווח, היא כי יש להתייחס לכל שטח ציבורי כ[[כרמלית]], מכיון שאין בימינו שום מקום בעולם שעונה על כל הכללים של "רשות הרבים", מכיון שלא קיים שטח שמסור באופן קבוע לשימושם של שישים ריבוא בני אדם, ושאינו מוקף במחיצות כלל, וששטחו ט"ז אמה, ומכיון שכך ניתן לערב אותו על ידי [[עירוב חצירות]] ו[[שיתופי מבואות]]. במקרה שהשטח אינו מוקף בשלושה מחיצות, יש גם להניח "לחי" (מוט מאונך) או "קורה" (מוט או חוט מאוזן כתקרה קטנה) בפתח ה'כרמלית'.
כך גם קובע [[אדמו"ר הזקן]] ב[[שולחן ערוך הרב|שולחן ערוך]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh2/1/252/18.htm?q=%D7%9B%D7%A8%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%AA או"ח סימן רנב מלאכות המותרים והאסורים]}} כי למרות שחז"ל אסרו לצאת לרשות הרבים ב[[ערב שבת]] סמוך ל[[שקיעת החמה]] עם כלי או בגד בידו מחשש שמא תשקע החמה וימשיך לטלטלו ברשות הרבים, הרי שכיום אין גזירה זו נוגעת להלכה, מכיון שכיום אין רשות הרבים להלכה וכלשונו {{ציטוטון| בזמן הזה שפשט המנהג כהאומרין שעכשיו אין לנו רשות הרבים גמורה אלא כרמלית... אין איסור כלל לצאת סמוך לחשכה אפילו בחפץ שבידו , שהרי איסור ההוצאה בכרמלית אינו אלא גזרה מדבריהם, ואין גוזרין גזרה לגזרה}}.
==בתורת החסידות==
מסיבה זאת, {{ציטוטון|קורה של מבוי שהיא למעלה מכ' אמה ימעט}}, וכן מ{{ציטוטון|למטה מעשרה טפחים}} אין הקורה כשרה, כדי להורות על כך שנצרכת גם מידת היראה שלא יעלה העלול (הקורה) למעלה ממדריגתו, והקורה או לחיין שאמרו גבהן לא פחות מי' טפחים, כדי להורות על כך שנצרכת גם מידת היראה שלא ירד העילה (הקורה) למטה ממדריגתו, וכן לפירוש הנ"ל שנצרכת בחינת האהבה שהעילה תרד והעלול יעלה אמרינן {{ציטוטון|פי תקרה יורד וסותם}}, ו{{ציטוטון|גוד אסיק מחיצתא}}{{הערה|כתר שם טוב חלק שני שמט-ב}}.
{{הערות שוליים}}
{{לט מלאכות}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שבת]]