פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 2,042 בתים ,  00:28, 11 בפברואר 2021
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
[[ר']] '''יעקב ליפשיץ ''' מ[[קובנאקובנה]]''', נולד ([[ה' טבת]] [[תקצ"ח]]. נפטר - [[כ"ט אלול|ערב ראש השנה]] [[תרפ"ב]]) היה מזכירו האישי של הגאון רבי [[יצחק אלחנן ספקטור]] (קובנר), שהיה מחשובי פוסקי ההלכה וגדולי הרבנים בתקופתו. שימש בעסקנות הכלל למען יהדות [[רוסיה]] במשך כשישים שנה, ולחם בעוז נגד [[תנועת ההשכלה]]. עבד בשיתוף פעולה עם רבותינו נשיאנו - [[אדמו"ר המהר"ש]], [[אדמו"ר הרש"ב]] ו[[אדמו"ר הריי"צ]], שהתבטאו בהערכה אודותיו ואודות פעילותו.
שימש כמזכירו האישי == פעולותיו עם אדמו"רי חב"ד ==בפעולותיו של הגאון רבי ר' יעקב לטובת הכלל היהודי, נעשו בעיקר עם [[נשיאי חב"ד]]; [[אדמו"ר הרש"ב]] ו[[אדמו"ר הריי"צ]]. הוא השתתף בביטול גזירות הממשלה ב[[יצחק אלחנן ספקטוררוסיה]]וב[[פולין] (קובנר)], בריבוי פעולות להרבצת [[תורה]] וחיזוק הדת, שהיה פוסק הדור בתקופתובמלחמתו הקשה ב"מחדשים" שזממו לחבל בכרם [[ישראל]] ובתנופה שהעניק להתארגנות עם התורה כאחד מראשוני המייסדים של [[אגודת ישראל]].
בהמשך ימיו נמנה בראשונה התכתב עם ראשי הלוחמים על [[תנועת ההשכלה|משכיליםאדמו"ר המהר"ש]], בפרטים שונים, לאחר שהתחילו הפרעות ביהודים בעיירות [[רוסיה]], בשנת [[תר"מ]] ואילך, נוסד ועד יהודי ב[[פטרבורג]]לטכס עצות להשקטת הפרעות. העיד עליו ראש הועד ר' יצחק מקובנא שהוא נפתלי הערץ גינזבורג קרא אסיפת יהודים לפטרבורג ב[[אלול]] [[תרמ"בכל ביתי נאמןא]], על פי רשימת הקרואים שהבין בעצמו, מעסקנים הקרובים ללבו, והאספה לא הוכתרה בהצלחה. אחר כך נקראה אספה שנייה ל[[אייר]] [[תרמ"ב]], ונכתב לקהלות ישראל ברוסיה שיבחרו מתוכם נציגים. וכשקיבל הידיעה על דבר האסיפה השניה, ועל בחירת נציגי הקהלות, כתב על כך לרבנו, ועוררו להשתדל בדבר הנבחר מפלך וויטבסק, ש[[ליובאוויטש]] שייכת אליו. על כך השיב לו רבינו במכתב תודה לבבי "כי טוב ויפה עשה להודיע דבר בעתו". וממשיך לבקש "כמו כן יבוקש לימים הבאים להודיע מתהלוכות העניינים אשר יודעו בהקדם"{{הערה|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15760&st=&pgnum=31&hilite= אגרות קודש אדמו"ר המהר"ש, ע' כה].}}.
== פעולותיו עם אדמורלאור התגברות התקפות [[תנועת ההשכלה|המשכילים]] וה[[ציונות|ציונים]] נגד היהדות החרדית, ייסד הרב ליפשיץ בקובנה לשכה בשם "י חבמחזיקי הדת"ד ==פעולתיו של ר' יעקב לטובת הכלל היהודי, נעשו בעיקר עם [[נשיאי חבשכונתה בפי המשכילים "הלשכה השחורה"ד]]; . [[אדמו"ר הרש"ב]] ועמד בקשר עם הלשכה ושלח אליה בשליחותו את הרב [[אליעזר משה מדייבסקי]]. אדמו"ר הרייהרש"צ]]<REF>ב שיבח את הלשכה וכתב: {{ציטוטון|בדרך כלל הלשכה דקובנה עוסקת הרבה בכל הענינים הנדרשים, און דער גייען אלץ, ומפרסמים את כפירת המתחדשים והציונים . . וראוים המה הלשכה דקובנה לתמוך בידם, כי מתעסקים המה בחריצות ובטוב}}{{הערה|1=ראה [httphttps://videobeta.chabadhebrewbooks.infoorg/newvideo/videopdfpager.phpaspx?idreq=31636&st=&pgnum=20&hilite=422 מדברי הרבי לראגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק ג' צבי כהנא] - [[חלוקת דולרים]], [[סיוון]] [[תש"נ]מבוא, ע' 20]</REF>. הוא השתתף בביטול גזירות הממשלה ברוסית ובפולין, בריבוי פעולות להרבצת [[תורה]] וחיזוק הדת, במלחמתו הקשה ב"מחדשים" שזממו לחבל בכרם [[ישראל]] ובתנופה שהעניק להתארגנות עם התורה כאחד מראשוני המייסדים של [[אגודת ישראל]]}}.
בראשונה התכתב עם ה[[אדמו"ר המהר"ש]], בפרטים שונים, לאחר שהתחילו הפרעות ביהודים בעיירות רוסיא, בשנת [[תר"מ]] ואילך, נוסד ועד יהודי בפטרבורג לטכס עצות להשקטת הפרעות. ראש הועד ר' נפתלי הערץ גינזבורג קרא אסיפת יהודים לפ"ב ב[[אלול]] [[תרמ"א]], ע"פ רשימת הקרואים שהבין בעצמו, מעסקנים הקרובים ללבו, והאספה לא הוכתרה בהצלחה. אח"כ נקראה אספה שניה לאייר תרמ"ב, ונכתב לקהלות ישראל ברוסיה שיבחרו מתוכם נציגים. וכשקיבל הידיעה ע"ד האסיפה השניה, ועל בחירת נציגי הקהלות, כתב על כך לרבנו, ועוררו להשתדל בדבר הנבחר מפלך וויטבסק, שליובאוויטש שייכת אליו. על כך השיב לו רבינו במכתב תודה לבבי "כי טוב ויפה עשה להודיע דבר בעתו". וממשיך לבקש "כמו כן יבוקש לימים הבאים להודיע מתהלוכות העניינים אשר יודעו בהקדם"<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15760&hilite=7212165d-5b09-4852-96c6-a66fa433b577&st=%u05dc%u05d9%u05e4%u05e9%u05d9%u05e5 אגרות המהר"ש עמ' כ"ה]</REF>. לאחר פטירת בתקופת [[אדמוועידת הרבנים עתהמהר"ש]]וההכנות אליה, כאשר עזר ל[[אדמולאדמו"ר הרש"ב]] יחד עם בנו [[אדמו"ר הריי"צ]], בעבודתו ונסיונו כמזכיר ושלוחא דרבנן. הוא היה זה ששלח את המכתבים ליעדים השונים, על פי ציווי של אדמו"ר הרש"ב, סגנן את המכתבים, ברר, מיין וכו'<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31691&hilite=f34a17be-0a9b-4f32-8d3b-e58cf398f710&st=%u05dc%u05d9%u05e4%u05e9%u05d9%u05e5][http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31691&hilite=f34a17be-0a9b-4f32-8d3b-e58cf398f710&st=%u05dc%u05d9%u05e4%u05e9%u05d9%u05e5 אגרות קודש רש"ב ב' עמ' תמט]</REF>. בנוסף לכך היה נוסע בשליחותם של [[אדמו"ר הרש"ב]] ושאר גדולי ישראל מזה לזה ומזה לזה להעביר שליחויות שונות<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31691&hilite=f34a17be-0a9b-4f32-8d3b-e58cf398f710&st=%D7%9C%D7%99%D7%A4%D7%A9%D7%99%D7%A5&pgnum=146 אגרות קודש ב' עמ' תק"מ]</REF>, שלח דוחודו"ת חות ומידע לרש"ב<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31691&hilite=f34a17be-0a9b-4f32-8d3b-e58cf398f710&st=%u05dc%u05d9%u05e4%u05e9%u05d9%u05e5&pgnum=14]</REF> ומירב פעולותיו אין לספורועוד פעולות שונות. באגרותיו של אדמו"ר הרש"ב הוא נזכר עשרות פעמים, . ברוב הפעמים הוא נזכר בר"ת "יה"ל" - י'עקב ה'לוי ל'יפשיץ{{הערה|1=ראה באגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק ב', [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31691&st=&pgnum=542 לפי המצויין במפתח השמות].}}.
גם את בנו ר' נטע, היה משתף בעבודתו, והיה משתתף בעבודתו של אביו לעזרה לרשלאדמו"ר הרש"ב ושאר גדולי ישראל. באגרות אדמו"ר הרש"ב הוא מכונה בשם: "החרוץ בן יה"ל"<REF>{{הערה|1=[httphttps://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31691&hilitest=&pgnum=f34a17be-0a9b-4f32-8d3b-e58cf398f710236&sthilite=%u05dc%u05d9%u05e4%u05e9%u05d9%. אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב חלק ב' עמ, ע' תר"לתרל]</REF>. הרש}}. לאחר פטירתו כתב אדמו"ר הריי"ב העריך ביותר את זריזותו וחריצותו, עד שקורא לאב ובנו - צ מכתב תנחומין לבנו ר' יעקב ור' נטע , בו התבטא בהערכה רבה אודותיו: {{ציטוטון|השמועה המעציבה מפטירת מר אביו - בתואר: האיש הדגול מרבבה, בגבורת עזו לאחוז בצואר אויב ושודד מערכת ישראל ובחניתו יכריתנו, באמרי פי דעת ידע להתיצב בהרצאות נכונות, לפני מלך מלכי רבנן, עמודי התורה וגאוני יעקב זצ"ל, ובידו השכיל לערך מטעמים לבני ישראל, להבינם שרש פרה ראש ולענה הבא ממעין נרפש, ולהזהירם מלהלכד ברשת מזימת צבועים, עמל ויגע להגן על ילדי תום, ולעוררם ברוח גאון לב ישראל סבא, פטירת הרב יעקב ז"אבי החרוץל עשתה עלי רושם מדאיב ומכאיב, וגם הואתנצב"<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31691&hilite=f34a17be-0a9b-4f32-8d3b-e58cf398f710&stה}}{{הערה|שם=%u05dc%u05d9%u05e4%u05e9%u05d9% רייצ|אגרות קודש באדמו"ר הריי"צ חלק א' עמ, ע' תרל"ה]</REF>ר.}}.
== ספריו ==
*"'''זכרון יעקב'''" - פרקי זכרונותיו, הכוללים תולדות יהודי רוסיה מתק"כ עד תרנ"ו, ובהם יוצא להגנת היהדות הנאמנה נגד המשכילים{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_28294_22.pdf ראה כאן]}}. יצאו לאור אחר פטירתו ע"י בנו ר' נטע, בשלושה חלקים. בתחילת החלק הראשון מכתבי ברכה נגדולי ישראל, ביניהם אדמו"ר הריי"צ, שכותב לו: {{ציטוטון|ספר מר אביו ז"ל "זכרון יעקב" מאד ינעם לי קרוא בו, אשר בטח הרבה ימצא בו הנוגע לכלל ישראל, דברי ימי צרותיו מכאוביו ומצוקותיו מבית ומבחוץ, ועם זה גאון עמנו, עם אלקי אברהם בחבת תורתו ודתו, מהלך רוח מדריכיו עם קדש וגאוניו, צור לבבם, ואדירת דעתם, עבודתם, שאיפתם ונחמתם, אשר ישמח ויעודד לב לכל בן העם הקדוש הזה, ומה גם מורי דעה ועסקני הכלל}}{{הערה|שם=רייצ}}.
*'''תולדות יצחק'''
*'''מחזיקי הדת'''
*אחת ממהלומות־המחץ שהנחית הגר"י ליפשיץ על ספרות ה"השכלה", שנואת נפשו, היא יצירתו בת שלושת הכרכים: "זכרון יעקב", שהסירה את הלוט מעל פני היסטוריה יהודית בת 100 שנים תמימות, שהסופרים המשכילים סילפוה ביודעין<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_28294_22.pdf]</REF>.
*תולדות יצחק.
*מחזיקי הדת.
{{הערות שוליים}}
 [[קטגוריה:רבני ליטא|ליפשיץ יעקב]]