27,062
עריכות
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''להבין מה שכתוב בפרי עץ חיים''' | |||
==מבוא== | ==מבוא== | ||
בסימן זה (הפלפול הרביעי בקונטרס אחרון{{הערה|מבין חמישה. שלושת הראשונים מיישבים סתירות בין התניא (פרקים לט-מא) לזוהר,ושנים האחרונים הם ביאורים [[פרי עץ חיים|בפרע"ח]].}}) מבאר רבינו אדמו"ר הזקן את הצורך בכל שלושת עמודי העבודה ([[תורה]], [[עבודת התפילה|עבודה]] [[תרי"ג מצוות|וגמ"ח]]), שבכל אחד מהם מעלה על פני האחר: בעניין ההעלאה העיקר הוא התפילה{{הערה|המעלה את הבירורים, עליית העולמות. וזהו גם הטעם שבזמן הגלות העיקר הוא התפילה.}}, ואילו בעניין ההמשכות ('''ירידת''' האלוקות להתלבש ולהתגלות בעולמות) העיקר הוא תורה ומצוות. | |||
==טקסט הפרק== | ==טקסט הפרק== | ||
שורה 9: | שורה 9: | ||
==סיכום== | ==סיכום== | ||
בחלוקת התניא כפי שנסדרה על ידי אדמו"ר הריי"צ (בשעורי התניא היומיים), מתפרס לימוד | בחלוקת התניא כפי שנסדרה על ידי אדמו"ר הריי"צ (בשעורי התניא היומיים), מתפרס לימוד סימן זה על פני 12 ימים: | ||
א. | א. בששת הימים הראשונים מוסבר הצורך והמעלה שבכל שלושת העמודים: תפילה מצוות ותורה. | ||
ב. בארבעת הימים הבאים מבואר מדוע וכיצד נמשך עצם האלוקות דווקא במצוות גשמיות. | |||
ג. ובשני האחרונים מתורצות שאלות שהתעוררו במהלך הלימוד. | |||
''' | '''א. מעלת כל אחד משלושת העמודים תפילה תורה ומצוות:''' | ||
* '''מעלת התפילה''' על פני תורה ומצוות - שבהמשכת אור אין סוף לשנות את הגשמיות בפועל אין הבדל בין זמן המקדש לזמן הגלות, ולכן בזמן הגלות היא העיקר. | |||
* '''מעלת המצוות''' (כולל עניין '''התורה''' שבהן: לימוד הלכותיהן וסודותיהן) - שבהן מלובשת מהות ועצמות האלוקות. | |||
* '''מעלת לימוד הסוד''' (סדר ההשתלשלות, הספירות, עבודת המלאכים וכו', שאינו קשור לסודות מצווה פרטית כלשהיא) - שמביא ללב שלם, שהוא תכלית כל התורה. | |||
מאחר ורק שורש הגשמיות הוא בעצמות (כפי שהתבאר באגרת הקודש כ'), רק קיום מצוות בגשמיות יכול לעוררו. | '''ב. עצם האלוקות נמשך דווקא על ידי מצוות גשמיות:''' | ||
* מאחר ורק שורש הגשמיות הוא בעצמות (כפי שהתבאר באגרת הקודש כ'), רק קיום מצוות בגשמיות יכול לעוררו. | |||
ולמרות שהמשכת העצמות היא רק | * ולמרות שהמשכת העצמות היא רק על ידי קיום (היינו מצוות עשה), המשכת חכמתו ורצונו הם גם על ידי לימוד (ובזה אין הבדל בין עשה ללא תעשה). | ||
'''ג. תירוצים לשאלות:''' | '''ג. תירוצים לשאלות:''' | ||
* מסביר שרגש ושכל של הנשמה נקראים נבראים, לעומת הלכות גשמיות שנקראות אלוקות, | |||
* ומכיון שהם נבראים: עבודת הנשמה עושה בעולמות העליונים לבוש המעלים על אלוקות, לעומת ההלכות שהן מגלות אלוקות. | |||
==מושגים יסודיים== | |||
==מושגים יסודיים | |||
{{סדרה|הקודם=[[קונטרס אחרון - פרק ג'|פרק ג']]|רשימה=פרקי קונטרס אחרון|הבא=[[קונטרס אחרון - פרק ה'|פרק ה']]}} | {{סדרה|הקודם=[[קונטרס אחרון - פרק ג'|פרק ג']]|רשימה=פרקי קונטרס אחרון|הבא=[[קונטרס אחרון - פרק ה'|פרק ה']]}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:קונטרס אחרון - תניא]] | [[קטגוריה:קונטרס אחרון - תניא]] |