פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 464 בתים ,  08:33, 4 בפברואר 2021
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
{{תניא}}
'''להבין מה שכתוב בפרי עץ חיים'''
 
==מבוא==
בפרק בסימן זה (הפלפול הרביעי בקונטרס אחרון{{הערה|מבין חמישה. שלושת הראשונים מיישבים סתירות בין התניא (פרקים לט-מא) לזוהר,ושנים האחרונים הם ביאורים [[פרי עץ חיים|בפרע"ח]].}}) מבאר רבינו אדמו"ר הזקן את הצורך בכל שלושת העמודי עמודי העבודה - ([[תפילהתורה]], [[עבודת התפילה|עבודה]] [[תרי"ג מצוות|וגמ"ח]] ו[[תורה]] (), שבכל אחד מהם יש מעלה מיוחדת על פני האחרים). בתחילת הפרק מודגשת מאד האחר: בעניין ההעלאה העיקר הוא התפילה{{הערה|המעלה המיוחדת של התפילה: שבעבודת את הבירורים שעל ידי תפילה אין הבדל בין זמן המקדש לזמן , עליית העולמות. וזהו גם הטעם שבזמן הגלותהעיקר הוא התפילה.}}, ולכן בזמן הגלות היא ואילו בעניין ההמשכות ('''ירידת''' האלוקות להתלבש ולהתגלות בעולמות) העיקרהוא תורה ומצוות.
==טקסט הפרק==
==סיכום==
בחלוקת התניא כפי שנסדרה על ידי אדמו"ר הריי"צ (בשעורי התניא היומיים), מתפרס לימוד האגרת סימן זה על פני 12 ימים:
א. בהתחלה (6 ימים ראשונים) בששת הימים הראשונים מוסבר הצורך והמעלה שבכל שלושת העמודים: תפילה מצוות ותורה. ב. לאחר מכן (4 הימים הבאים) מבואר מדוע וכיצד נמשך עצם האלוקות דווקא במצוות גשמיות. ג. ולבסוף (2 ימים האחרונים) מתורצות שאלות שהתעוררו במהלך הלימוד.  '''א. הצורך והמעלה בתפילה תורה ומצוות:'''{{ש}}{{*}} '''מעלת התפילה''' על פני תורה ומצוות - שבהמשכת אור אין סוף לשנות את הגשמיות בפועל אין הבדל בין זמן המקדש לזמן הגלות, ולכן בזמן הגלות היא העיקר.{{ש}}{{*}} '''מעלת המצוות''' (כולל עניין התורה שבהן: לימוד הלכותיהן וסודותיהן) - שבהן מלובשת מהות ועצמות האלוקות.{{ש}}{{*}} '''מעלת לימוד הסוד''' (סדר ההשתלשלות, הספירות, עבודת המלאכים וכו', שאינו קשור לסודות מצווה פרטית כלשהיא) - שמביא ללב שלם, שהוא תכלית כל התורה. 
'''ב. הסבר המשכת בארבעת הימים הבאים מבואר מדוע וכיצד נמשך עצם האלוקות דווקא ע"י מצוות במצוות גשמיות:'''.
מאחר ורק שורש הגשמיות הוא בעצמות (כפי שהתבאר באגרת הקודש כ'), רק קיום מצוות בגשמיות יכול לעוררוג. ובשני האחרונים מתורצות שאלות שהתעוררו במהלך הלימוד.
ולמרות שהמשכת העצמות '''א. מעלת כל אחד משלושת העמודים תפילה תורה ומצוות:'''* '''מעלת התפילה''' על פני תורה ומצוות - שבהמשכת אור אין סוף לשנות את הגשמיות בפועל אין הבדל בין זמן המקדש לזמן הגלות, ולכן בזמן הגלות היא רק ע"י קיום העיקר.* '''מעלת המצוות''' (היינו מצוות עשהכולל עניין '''התורה''' שבהן: לימוד הלכותיהן וסודותיהן), המשכת חכמתו ורצונו הם גם ע"י - שבהן מלובשת מהות ועצמות האלוקות.* '''מעלת לימוד הסוד''' (ובזה אין הבדל בין עשה ללא תעשהסדר ההשתלשלות, הספירות, עבודת המלאכים וכו', שאינו קשור לסודות מצווה פרטית כלשהיא)- שמביא ללב שלם, שהוא תכלית כל התורה.
'''ב. עצם האלוקות נמשך דווקא על ידי מצוות גשמיות:'''
* מאחר ורק שורש הגשמיות הוא בעצמות (כפי שהתבאר באגרת הקודש כ'), רק קיום מצוות בגשמיות יכול לעוררו.
* ולמרות שהמשכת העצמות היא רק על ידי קיום (היינו מצוות עשה), המשכת חכמתו ורצונו הם גם על ידי לימוד (ובזה אין הבדל בין עשה ללא תעשה).
'''ג. תירוצים לשאלות:'''
* מסביר שרגש ושכל של הנשמה נקראים נבראים, לעומת הלכות גשמיות שנקראות אלוקות,
* ומכיון שהם נבראים: עבודת הנשמה עושה בעולמות העליונים לבוש המעלים על אלוקות, לעומת ההלכות שהן מגלות אלוקות.
מסביר שרגש ושכל של הנשמה נקראים נבראים, לעומת הלכות גשמיות שנקראות אלוקות, ומכיון שהם נבראים: עבודת הנשמה עושה בעולמות העליונים לבוש המעלים על אלוקות, לעומת ההלכות שהן מגלות אלוקות.   ==מושגים יסודיים בפרק== 
{{סדרה|הקודם=[[קונטרס אחרון - פרק ג'|פרק ג']]|רשימה=פרקי אגרת הקודשקונטרס אחרון|הבא=[[קונטרס אחרון - פרק ה'|פרק ה']]}}{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קונטרס אחרון - תניא]]