משאל עם: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 2 בתים ,  4 בפברואר 2021
מ
החלפת טקסט – "([.]){{ש}}([^א-ת])" ב־"$1 $2"
מ (החלפת טקסט – "([^י])יעוץ" ב־"$1ייעוץ")
מ (החלפת טקסט – "([.]){{ש}}([^א-ת])" ב־"$1 $2")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 1: שורה 1:
'''משאל עם''' הוא העמדת שאלה בעניין חקיקתי, חוקתי או פוליטי, להצבעה של כל בעלי זכות הבחירה במדינה.
'''משאל עם''' הוא העמדת שאלה בעניין חקיקתי, חוקתי או פוליטי, להצבעה של כל בעלי זכות הבחירה במדינה.


משאל עם הוא כלי המשמש, כעיקרון{{הערה|שם=יחסו של הרבי|ראו פסקה [[משאל עם#יחסו של הרבי|יחסו של הרבי]]}}, כתחליף לבית המחוקקים בשאלה העומדת להצבעה. לעתים תוצאות המשאל לא מחייבות את הממשלה לקבל את התוצאות, כי אם רק כייעוץ.
משאל עם הוא כלי המשמש, כעיקרון{{הערה|שם=יחסו של הרבי|ראו פסקה [[משאל עם#יחסו של הרבי|יחסו של הרבי]]}}, כתחליף לבית המחוקקים בשאלה העומדת להצבעה. לעיתים תוצאות המשאל לא מחייבות את הממשלה לקבל את התוצאות, כי אם רק כייעוץ.


בכמה ממדינות העולם, ניתן לשנות או להוסיף סעיפים לחוקה רק באמצעות משאל עם.
בכמה ממדינות העולם, ניתן לשנות או להוסיף סעיפים לחוקה רק באמצעות משאל עם.
שורה 24: שורה 24:
ב[[יחידות]] שהייתה למר [[שמואל כץ]], איש ה[[אצ"ל]] בעברו ולימים חבר כנסת, שלל הרבי בכל תוקף את חוק משאל העם, ואמר לו:
ב[[יחידות]] שהייתה למר [[שמואל כץ]], איש ה[[אצ"ל]] בעברו ולימים חבר כנסת, שלל הרבי בכל תוקף את חוק משאל העם, ואמר לו:


{{ציטוטון|אני חושש מאלו שרוצים לפתור את הוויכוח על הנסיגה דרך קיום משאל עם, משום שהסכנה טמונה בעצם ניסוח הדברים. אם יבואו וישאלו את העם 'האם אתם מוכנים לוותר על שטחים תמורת שלום?', תהיה זו הטעיה מכוּונת, כי בשאלה החכמה הזאת מכניסים כבר חצי תשובה, כאילו שהוויתור יוביל לשלום.{{ש}}{{ש}}אם הולכים למשאל עם, זה רק בתנאי שינסחו את השאלה בערך כך: האם כדאי להעמיד בסכנת נפשות כל בית ובית ב[[ארץ ישראל]], ולהסתכן במלחמה, כשישראל תישאר בלי נפט, בלי גבולות בני הגנה כשהאויב קרוב למוקדי האוכלוסייה שלנו, תמורת חתימה של סאדאת על הנייר; זאת בשעה שברור שעד היום המצְרים כבר הפרו ארבע פעמים את חתימתם, וברור שסאדאת לא יחיה הרבה זמן ולא ישלוט לעולם במצרים, וברור שאין לו שום דעה על הערבים ביהודה ושומרון, וברור שערביי יהודה ושומרון מכריזים בגלוי שכוונתם להשמיד ולהרוג את כל העם היושב בציון, וברור שגם אם קבוצה מסוימת תסכים לשלום, קבוצות אחרות לא יסכימו - השאלה היא האם במצב זה כדאי להסתכן ולהחזיר את השטחים תמורת פיסת נייר שלא מחייבת איש?}}{{הערה|שם=בית משיח|[[שבועון בית משיח]] [http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/450.pdf גליון 450, עמוד 61].}}.
{{ציטוטון|אני חושש מאלו שרוצים לפתור את הוויכוח על הנסיגה דרך קיום משאל עם, משום שהסכנה טמונה בעצם ניסוח הדברים. אם יבואו וישאלו את העם 'האם אתם מוכנים לוותר על שטחים תמורת שלום?', תהיה זו הטעיה מכוּונת, כי בשאלה החכמה הזאת מכניסים כבר חצי תשובה, כאילו שהוויתור יוביל לשלום.
 
{{ש}}אם הולכים למשאל עם, זה רק בתנאי שינסחו את השאלה בערך כך: האם כדאי להעמיד בסכנת נפשות כל בית ובית ב[[ארץ ישראל]], ולהסתכן במלחמה, כשישראל תישאר בלי נפט, בלי גבולות בני הגנה כשהאויב קרוב למוקדי האוכלוסייה שלנו, תמורת חתימה של סאדאת על הנייר; זאת בשעה שברור שעד היום המצְרים כבר הפרו ארבע פעמים את חתימתם, וברור שסאדאת לא יחיה הרבה זמן ולא ישלוט לעולם במצרים, וברור שאין לו שום דעה על הערבים ביהודה ושומרון, וברור שערביי יהודה ושומרון מכריזים בגלוי שכוונתם להשמיד ולהרוג את כל העם היושב בציון, וברור שגם אם קבוצה מסוימת תסכים לשלום, קבוצות אחרות לא יסכימו - השאלה היא האם במצב זה כדאי להסתכן ולהחזיר את השטחים תמורת פיסת נייר שלא מחייבת איש?}}{{הערה|שם=בית משיח|[[שבועון בית משיח]] [http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/450.pdf גליון 450, עמוד 61].}}.


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==