מעשה: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 3,775 בתים ,  4 בינואר 2021
לא נערך מספיק כדי להוריד את התבנית
מ (החלפת טקסט – "מחשבה " ב־"מחשבה ")
(לא נערך מספיק כדי להוריד את התבנית)
(8 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
לבוש ה'''מעשה''' הוא הלבוש השלישי משלושת [[לבושי הנפש]], באמצעותו מבטאת הנפש את הכוחות הפנימיים שלה. לבוש זה, מהווה את עיקר עבודת ה', וכמו שנאמר ב[[משנה]] ב[[פרקי אבות]] "לא המדרש עיקר אלא המעשה", ודווקא באמצעותו פועלים את המשכת וגילוי הקדושה בעולם.
לבוש ה'''מעשה''' הוא הלבוש השלישי משלושת [[לבושי הנפש]], באמצעותו מבטאת הנפש את הכוחות הפנימיים שלה. לבוש זה, מהווה את עיקר עבודת ה', וכמו שנאמר ב[[משנה]] ב[[פרקי אבות]] "לא המדרש עיקר אלא המעשה", ודווקא באמצעותו פועלים את המשכת וגילוי הקדושה בעולם.


שורה 9: שורה 10:
== היגיעה בעבודה בפועל משנה את המהות ==
== היגיעה בעבודה בפועל משנה את המהות ==


[[אדמו"ר הריי"צ]], סיפר על אביו [[אדמו"ר הרש"ב]]: בין הערבים י"ג [[ניסן]] אחר שאיבת מים שלנו בשנת [[תרע"א]], וכאשר הביאו את המים להעמידם במקומם, נכנס לדירת כבוד א"ז - הרבנית הצדקנית זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, וישב בחדר היוצא להחצר, לא רחוק מהחלון (לחכות על ביאת [[הרב]] לסדר [[מכירת החמץ]], להתפלל ערבית, ולהתחיל ב[[בדיקת חמץ]]).
[[אדמו"ר הריי"צ]], סיפר על אביו [[אדמו"ר הרש"ב]], כי בי"ג [[ניסן]] אחר שאיבת מים שלנו בשנת [[תרע"א]], וכאשר הביאו את המים להעמידם במקומם, נכנס לדירת הרבנית הצדקנית, וישב בחדר היוצא להחצר, לא רחוק מהחלון (לחכות על ביאת [[הרב]] לסדר [[מכירת החמץ]], להתפלל ערבית, ולהתחיל ב[[בדיקת חמץ]]).


בתוך כך עברו כמה תלמידים מה שחזרו מבית האוכל, מקום שם העמידו את ההין מים שלנו, ויעבור אחד התלמידים אשר בקיץ [[תרס"ט]] הצטער ממנו, אם כי שקד בלימוד ב[[נגלה]] ו[[דא"ח]], בדרך כלל למד הרבה, ובעל חושים נעלים, רק שהיה מגושם בטבע בחומריות ואהב צחות (א גלייך וערטיל) והדומה. כאשר עבר התלמיד הזה, אמר לי:
בתוך כך עברו כמה תלמידים מה שחזרו מבית האוכל, מקום שם העמידו את ההין מים שלנו, ועבר אחד התלמידים אשר בקיץ [[תרס"ט]] הצטער ממנו, אם כי שקד בלימוד ב[[נגלה]] ו[[דא"ח]], בדרך כלל למד הרבה, ובעל חושים נעלים, רק שהיה מגושם בטבע בחומריות ואהב צחות וכדומה. כאשר עבר התלמיד הזה, אמר לו, {{ציטוטון|זעה ואס עבודה בפועל מאכט, ער איז דאך גאר א אנדערער ויא גיוען, טראגין מים שלנו מיט א הרגש איז משנה את המהות ממש. ר' הלל האט גיזאגט אז ער איז א זהיר במצות כדי פארשטיין און עם זאל זעך אפלייגן א וארט [[חסידות]]}}. כלומר, "ראה מה שעבודה בפועל עושה, הרי הוא אחרת לגמרי מאשר היה", רבי הלל אמר שהוא זהיר במצוות כדי להבין היטב דברי [[חסידות]] לעומקם{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharyatz/ig/14/5114&search=%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%A9%D7%9C%D7%A0%D7%95 אגרות הריי"צ חי"ד]}}.


זעה ואס עבודה בפועל מאכט, ער איז דאך גאר א אנדערער ויא גיוען, טראגין מים שלנו מיט א הרגש איז משנה את המהות ממש. ר' הלל האט גיזאגט אז ער איז א זהיר במצות כדי פארשטיין און עם זאל זעך אפלייגן א וארט [[חסידות]]. תרגום: '''ראה מה ש[[עבודה בפועל]] עושה, הרי הוא אחרת לגמרי מאשר היה.''' רבי הלל אמר שהוא זהיר במצוות כדי להבין היטב דברי [[חסידות]] לעומקם.{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharyatz/ig/14/5114&search=%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%A9%D7%9C%D7%A0%D7%95 אגרות הריי"צ חי"ד]}}
==תלמוד גדול או מעשה גדול==
בגמרא מסופר על ויכוח שהתקיים בין [[חז"ל]], בשאלה איזו עבודה נעלית יותר: [[לימוד התורה]] וההבנה בשכל, או [[קיום המצוות]] במעשה בפועל:
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|מקור={{קח|מסכת |קידושין}} מ, ב|תוכן=וכבר היה [[רבי טרפון]] וזקנים מסובין בעלית בית נתזה ב[[לוד]]. נשאלה שאילה זו בפניהם: תלמוד גדול או מעשה גדול?
:נענה רבי טרפון ואמר: מעשה גדול.
:נענה [[רבי עקיבא]] ואמר: תלמוד גדול.
נענו כולם ואמרו: תלמוד גדול שהתלמוד מביא לידי מעשה}}
 
תורת החסידות מדגישה, שבהכרעה זו עצמה - מודגשת מעלת המעשה, שכן, הסיבה לגדלותו של התלמוד היא '''שמביא''' לידי מעשה, כלומר שהמעשה הוא העיקר{{הערה|לקוטי תורה אחרי כו, ד. ועוד.}}. ענין זה מתבטא להלכה גם בכך ש"מבטלין תלמוד תורה מפני מצוה שאי אפשר לעשותה על ידי אחרים"{{הערה|מועד קטן ט, סע"א ואילך. רמב"ם הלכות ת"ת פ"ג ה"ד. [[הלכות תלמוד תורה]] לאדה"ז פ"ד ס"ג-ד.}}, ומכאן, שכאשר התלמוד בא על חשבון המעשה - אינו גדול ממעשה, אלא המעשה גדול. הסיבה לכך שגם כיום מודגשת מעלת המעשה בענינים מסויימים - היא כ[[טעימה מהגאולה|הכנה לגאולה]] שבה יהיה המעשה גדול{{הערה|1=ד"ה [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/4/15 ציון במשפט תשל"ה] סעיף טו. ועוד.}}.
 
בתורת החסידות מבואר ש[[לעתיד לבוא]], לאחר [[ביאת המשיח]] - תתגלה מעלת המעשה ואז יהיה המעשה גדול מהתלמוד{{הערה|1= ראה [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/23/index.htm ביום השמיני תשמ"ו] הערה 23, ושם נסמן.}}. וזאת כיוון שהתלמוד מבטא את ההבנה בשכל שהיא מוגבלת לפי דרגתו של האדם, אך המעשה מבטא את ה[[קבלת עול]], ה[[תמימות]] וה[[פשוט|פשטות]] שהם למעלה מהגבלה; והגילוי לעתיד לבוא, שיהיה לא מוגבל, ידגיש דווקא את מעלת המעשה{{הערה|ראה בכל זה ד"ה ציון במשפט הנ"ל. [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/31/index.htm ועבדי דוד תשמ"ו]. ביום השמיני הנ"ל. [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/26/index.htm ויגש תשל"ו]. [http://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/51/index.htm ביום השני תשל"ב]. ועוד.{{ש}}וראה גם [[תבנית:היום יום/ה' טבת|היום יום ה' טבת]].}}.
 
אמנם מעלתו של המעשה לעתיד לא תשלול את התלמוד, אלא אדרבה: אז המעשה יביא לידי תלמוד. המעשה והתלמוד לא יבטאו שתי גישות נפרדות, אלא יתחברו להיות ענין אחד. וזאת כיון שמעלת המעשה לעתיד תהיה גילוי ה[[ביטול]] שמצד [[עצם הנפש]], וממילא יתגלו גם שאר ה[[כוחות הנפש|כוחות]] - הכלולים בעצם הנפש - בשלימות הכי גדולה, כולל כח השכל (תלמוד){{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק כ"ה שיחת ויגש ב.}}.


== ראו גם ==
== ראו גם ==
*[[לבושים]]
*[[לבושים]]
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=5999&CategoryID=1298 כח המעשה בגאולה] באתר [[צעירי חב"ד (אתר)|צעירי חב"ד]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:האדם וגופו]]