|
|
(3 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) |
שורה 1: |
שורה 1: |
| בישעיה הנביא נאמר: "כי תורה מאתי תצא". חכמינו דרשו על הפסוק, כי לעתיד לבוא, "'''תורה חדשה מאתי תצא'''" - חידוש תורה מאתי תצא. במקום אחר "עתיד [[הקדוש ברוך הוא]] להיות יושב ודורש תורה חדשה שעתיד ליתן על ידי [[משיח]]", אותה תורה תהיה מופלאה ומיוחדת, עד כי "תורה שאדם למד בעולם הזה, הבל היא לפני תורתו של משיח".
| | #הפניה [[תורתו של משיח]] |
| | |
| משמעות הדברים היא לא שיתחולל מעמד חדש של [[מתן תורה]]. "מתן תורה לא יהיה שוב", כלשונה של תורת החסידות. אלא שלעתיד המשיח יגלה רבדים חדשי ועמוקים בתורה ויפרש לעם מסודותיה הטמירים והנעלמים, הבסיס יהיה התורה הקיימת, אלא שהמשיח יקרום לה [[עור]] ו[[גידים]] חדשים לגמרי.
| |
| ==חידוש הלכות שאינם מנוגדות להלכה==
| |
| מה שכן, צפויות להתחדש כמה הלכות, שהידועה ביותר מביניהן היא ההיתר של שחיטת שור הבר בסנפיר הלוויתן. לפי כללי השחיטה כיום זו שחיטה פסולה, אבל לעתיד - [[הקדוש ברוך הוא]] יכשירה (ביאור מקיף להיתר לשחיטה זו, ולענינים נוספים שיתחדשו בתורה החדשה - מבאר [[הרבי]] ב[[שיחה]] שיצאה ב[[קונטרס תורה חדשה מאתי תצא]]{{הערה|נדפסה ב[[ספר השיחות אדמו"ר שליט"א|ספר השיחות]] [[תנש"א]] ע' 566.}}).
| |
| | |
| החידושים למיניהם לא יהוו, חלילה, פריצת גבולות ההלכה, אלא כולם יהיו מעוגנים היטב בדפוסי הפסיקה. כיצד בדיוק? איננו יודעים, לבד מפרטים מסויימים, כגון: הלכה כבית שמאי, הוספת [[עיר מקלט|ערי מקלט]] ו[[שחיטת שור הבר בסנפירי הלויתן]], אותם ביאר [[הרבי]] ב[[שיחה]] הנ"ל. את שאר הפרטים נדע רק בעת הגאולה הקרובה כשנראה במימושם של החידושים על השלכותיהם, ואז נבין הכל.
| |
| | |
| ==שינוי באופן דרך הלימוד==
| |
| בימות הגאולה יחול שינוי באופי לימוד-התורה, בעיקר ברובד-התורה שבו יתמקד הלימוד. ככלל, מתחלקת התורה לשני רבדים: הרובד הגשמי, הממשי, המכונה "נגלה" שבתורה, והרובד הרוחני, המופשט, המכונה "נסתר" שבתורה. ה"נגלה" שבתורה כולל את ההלכות-למעשה בחיי היום-יום והדיון בהן. מה מותר ומה אסור, מה כשר ומה פסול, מי חייב ומי פטור. חלק שמטבעו עוסק כולו בעניינים גשמיים ואפילו שליליים, כמו: בעיות נזיקין, סכסוכים, שקרים וכדומה - ובו מתמקד הלימוד בתורה לפני הגאולה.
| |
| | |
| ה"נסתר" שבתורה, כשמו, עוסק בעניינים נסתרים: [[ספירות]] [[אבי"ע|ועולמות רוחניים]], שעמם מעביר אלינו הבורא את החיות האלוקית ומקיים אותנו, ודרכי ההבעה השונות של החיות. בחלק זה יתמקד הלימוד בתורה בעידן הגאולה.
| |
| | |
| גם לפני הגאולה למדים את ה"נסתר" שבתורה, אולם הדגש מושם על חלק ה"נגלה" שבה. לעתיד-לבוא, לעומת זאת, ילמדו בעיקר את חלק ה"נסתר" שבתורה.
| |
| | |
| הטעם להבדל קשור לשינוי שיחול בעולם כולו עם בוא הגאולה. כל עוד לא באה הגאולה מפוזר בעולם הרבה רוע רוחני, שבא לידי ביטוי בכל האסור, הפסול והטמא שעל-פי התורה. כאשר למדים בתורה אודות עניינים אלה יוצרים תהליך רוחני שמאבד מהרוע את יכולת הקיום שלו ונכחד.
| |
| | |
| משום כך, כל עוד לא באה הגאולה מתמקד הלימוד בסוגיות העוסקות גם ברוע, כדי לאבד את יכולת הקיום של הרוע. כאשר מסתיים תהליך זה והרוע נעלם לחלוטין - באה הגאולה, ואם-כן, אין צורך להמשיך להתמקד בלימוד המתייחס אל האסור, הפסול והטמא.
| |
| | |
| בבוא הגאולה, תבלוט הנוכחות האלוקית שבעולם ותהיה ברורה וניכרת, ולכן גם הלימוד בתורה יהיה ב"נסתר" - החלק שדן באלוקות כמות שהיא, בטהרתה.
| |
| | |
| ==קישורים חיצוניים==
| |
| *'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=166&article=396 תורה חדשה מאתי תצא]''' - מאמר מפורט באתר {{חב}}
| |
| | |
| {{הערות שוליים}}
| |
| | |
| {{תבנית:גאולה ומשיח}}
| |
| | |
| [[קטגוריה:התורה והמצוות לעתיד לבוא]]
| |