האבות הן הן המרכבה: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
אין תקציר עריכה
 
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
 
(31 גרסאות ביניים של 15 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
"האבות הן הן המרכבה" בגלל שני התכונות העיקריות שישנן ב[[מרכבה]]: א) ה[[ביטול]]. ב) ההתעלות.
"'''האבות הן הן המרכבה'''", ה[[אבות]], אברהם, יצחק ויעקב נמשלו במדרש{{הערה|בראשית רבה פרשה מז, סעיף ו}} ובזוהר{{הערה|זוהר חלק א דף רי עמוד ב; זוהר חלק ג דף קפד עמוד ב}} ל[[מרכבה]] לשכינה. כלומר שהיו ב[[ביטול]] מוחלט ל[[שכינה]] כמרכבה לרוכב עליה.


===ביטול===
בפרטיות, האבות היו בחינת [[מרכבה]] למידות של [[עולם האצילות]]: אברהם ל[[ספירת החסד]], [[יצחק]] ל[[ספירת הגבורה]], [[יעקב]] ל[[ספירת התפארת]]. בנוסף, על ידי היותם [[מרכבה]] ל[[מידות]] של [[עולם האצילות]] העלו אותם לבחינה גבוהה יותר.


בגלל עוצם הביטול של האבות לה' - נקראו בשם "[[מרכבה]]".
==ענין האבות הן הן המרכבה==
בגלל עוצם הביטול של ה[[אבות]] לה' - נקראו בשם "[[מרכבה]]". כשם שהמרכבה בטלה לרצון הרוכב עליה, כך האבות - כל אבריהם כולם היו קדושים ומובדלים מעניני העולם הזה ולא נעשו מרכבה, אלא רק ל[[רצון העליון]] לבדו, ואף גם זאת - ביטול זה היה לא בזמנים מוגבלים בלבד, אלא כל ימיהם.


כשם שהמרכבה בטלה לרצון הרוכב עליה, כך האבות - כל אבריהם כולם היו קדושים ומובדלים מעניני העולם הזה ולא נעשו מרכבה, אלא רק לרצון העליון לבדו, ואף גם זאת - ביטול זה היה לא בזמנים מוגבלים בלבד, אלא כל ימיהם.
לכך היו האבות רועי צאן בכדי שלא יטרידו אותם עניני עולם הזה, להפריד אותם אפילו רגע אחד מבחינת ה[[ביטול]], וכאשר היו רועי צאן ב[[שדה]] לא הייתה להם שום טרדא מעסקי עניני [[עולם הזה]], והיו מתהלכים לפני ה' כל הימים ב[[התקשרות]] אמיתי בביטול תמידי להיות בבחינת [[מרכבה]] ממש.


לכך היו (האבות) רועי צאן בכדי שלא יטרידו אותם עניני עולם הזה, להפריד אותם אפילו רגע אחד מבחינת ה[[ביטול]], וכאשר היו רועי צאן בשדה לא היתה להם שום טרדא מעסקי עניני [[עולם הזה]], והיו מתהלכים לפני ה' כל הימים ב[[התקשרות]] אמיתי בביטול תמידי להיות בבחינת מרכבה ממש כנ"ל.
והענין הוא כי בכל העסקים - זולת רועה צאן - יש טרדא רבה מאד, כמו גם בעבודת האדמה יש טרדא ודאגה בחרישה ו[[מלאכת זורע|זריעה]] וקצירה וכו', אבל רועה צאן - אין בעסק זה שום טרדא כלל ולא שום דאגה כלל, כי בהוציאו את הצאן לאחו, הנה במשך היום יוכל להיות פנוי מכל מחשבה, בלתי - להוי' לבדו, ואין מונע כלל להיות מתקשר ומתדבק בה' כל היום בלי פירוד כלל.


והענין הוא כי בכל העסקים - זולת רועה צאן - יש טרדא רבה מאד, כמו גם בעבודת האדמה יש טרדא ודאגה בחרישה וזריעה וקצירה וכו', אבל רועה צאן - אין בעסק זה שום טרדא כלל ולא שום דאגה כלל, כי בהוציאו את הצאן לאחו, הנה במשך היום יוכל להיות פנוי מכל מחשבה, בלתי - להוי' לבדו, ואין מונע כלל להיות מתקשר ומתדבק בה' כל היום בלי פירוד כלל.
במאמרי [[אדמו"ר הזקן]] מובא שהאבות היו בבחינת מרכבה גם בעת שינתם.
כמו כן היו האבות בבחינת מרכבה ל[[מידות דאצילות]]. אברהם ל[[מידת החסד]], יצחק ל[[מידת הגבורה]] ויעקב ל[[מידת התפארת]] שהיא [[מידת הרחמים]].


===התעלות===
==ביאור העניין בפרטיות==
בפרטות מבואר כי האבות היו בבחינת מרכבה ל[[מידות]] של [[עולם האצילות]]. אברהם היה מרכבה ל[[ספירת החסד]], כמו שנאמר "אברהם אוהבי", יצחק היה מרכבה ל[[ספירת הגבורה]], כמו שנאמר "ופחד יצחק", ויעקב היה מרכבה ל[[ספירת התפארת]] שהיא [[מידת הרחמים]].


כמו שהמרכבה מעלה ומביאה את הרוכב למקום שאלמלא המרכבה לא יכול היה הרוכב להגיע לשם, כך האבות בעבודתם את ה' - מתעלים, ואף גורמים להעלאת הספירות (שהם שרש נשמתם) אל [[אור אין סוף]] ב"ה, בבחינת ביטול, כמו שכתוב: לך ה' הגדולה והגבורה כו', ועי"ז יתגלה בהם אור א"ס ב"ה, וימשך על-ידם אלקות לנשמות.
כמו שהמרכבה מעלה ומביאה את הרוכב למקום שאלמלא המרכבה לא יכול היה הרוכב להגיע לשם, כך האבות בעבודתם את ה' - מתעלים, ואף גורמים להעלאת הספירות (שהם שרש נשמתם) אל [[אור אין סוף]] ב"ה, בבחינת [[ביטול]], כמו שכתוב: לך ה' הגדולה וה[[ספירת הגבורה|גבורה]] כו', ועל ידי זה יתגלה בהם [[אור אין סוף]] ב"ה, וימשך על-ידם אלקות לנשמות.


והיינו בחינת "[[מרכבתא עילאה]]" - מרכבה דאצילות שלמעלה ממרכבה דחיות הקודש שב[[בי"ע]].
והיינו בחינת "[[מרכבתא עילאה]]" - מרכבה דאצילות שלמעלה ממרכבה דחיות הקודש שב[[בי"ע]].


[[קטגוריה:פסוקים ואמרות במבט החסידות]]
==ראו גם==
[[קטגרויה:ערכים בלימוד החסידות]]
*[[מרכבה]]
*[[שבעת הרועים]]
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:המרכבה]]
[[קטגוריה:ביטויים מספר הזוהר]][[קטגוריה:האבות]]