16,092
עריכות
זאבי מינצברג (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(12 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''המסע לוינה (תרס"ג)''' היה מסע שעשה [[אדמו"ר הרש"ב]] ל[[וינה]] | '''המסע לוינה ([[תרס"ג]])''' היה מסע שעשה [[אדמו"ר הרש"ב]] ל[[וינה]] עקב מצבו הבריאותי. | ||
==רקע== | ==רקע== | ||
בחורף תרס"ג סבל הרבי הרש"ב מירידה במצב בריאותו. בין השאר ירדה התחושה בידו השמאלית. רופאים שביקר אותם המליצו לו לנסוע אל טובי הרופאים ב[[ווינה]], [[אוסטריה]]. | בחורף תרס"ג סבל הרבי הרש"ב מירידה במצב בריאותו. בין השאר ירדה התחושה בידו השמאלית. רופאים שביקר אותם המליצו לו לנסוע אל טובי הרופאים ב[[ווינה]], [[אוסטריה]]. | ||
הרבי נסע לווינה יחד עם בנו, [[הרבי הריי"צ]], ועם אחד ממשרתי הבית. את הוצאות הטיפולים שילם החסיד העשיר ר' [[ישעיה ברלין]] מריגה, בן דודו של הרבי הרש"ב, ואליו דיווח הרבי כל כמה ימים על כל ביקוריו אצל הרופאים ועל הטיפולים שהוא עובר. | |||
==הפגישה עם פרופסור פרויד== | |||
במהלך הביקור נפגש הרבי עם הפרופסור זיגמונד פרויד, ממציא שיטת הפסיכולוגיה. | |||
[[הרבי הריי"צ]] מספר ב[[לקוטי דיבורים]] כי פרויד התעניין בסדר יומו ובעיסוקו של הרבי, וכששמע שהוא עוסק ב[[חסידות]], שאל למהותה של תורה זו. [[הרבי הרש"ב]] השיב: "תורת החסידות מלמדת, שהמוח צריך לגרום ללב להבין מה צריך לרצות, והלב נדרש ליישם בחיים את מה שהמוח מבין". בתגובה שאל פרויד: "איך עושים זאת, והרי המוח והלב הם שני עולמות נפרדים וים גדול מפריד ביניהם?". על כך ענה [[הרבי הרש"ב]]: "זו אכן העבודה, להקים גשר בין שני חלקי עולם אלה, או לפחות לקשר ביניהם בכבלי חשמל או טלפון באופן שהאור שבמוח יגיע גם ללב". | |||
[[הרבי הריי"צ]] | [[הרבי]] סיפר את מה שסיפר [[הרבי הריי"צ]], כי אביו [[הרבי הרש"ב]] סבל באותה שנה ממצב רוח ירוד, מאחר שעל פי הרגשתו, לא הגיע למעמד רוחני שהיה בו כדי להשביע את רצונו. הוא טען באוזני פרויד כי "המוח משיג מה שאין הלב מסוגל להכיל, והלב איננו מכיל מה שהמוח משיג". פרויד המליץ (כנראה ל[[הרבי הריי"צ]]) שסביבתו ומקורביו יעסקו בתורתו ובכתביו, וידאגו שהדבר ייוודע לו, ובכך "יעוררו רגש הרוממות בנפשו". | ||
[[ | ==בווינה== | ||
לאחר התייעצויות עם כמה אנשים נסע [[אדמו"ר הרש"ב]] ל[[וינה]] וב[[י"א שבט]] [[תרס"ג]] יצא אדמו"ר הרש"ב מ[[ליובאוויטש]] לוינה, אליה הגיעה שבוע אחרי ב[[י"ח שבט]]. | |||
אצל | בעת שהגיע לוינה הוא ביקר אצל פרופסור פרויד שיחד עם פרופסור נאטנאגל הם עשו לו טיפול עם חשמל אשר באמת חיזק והבריא אותו מעט. | ||
מכיון שהכאב עדיין נשאר נסע אדדמו"ר הרש"ב ב[[י"ב אדר]] [[תרס"ג]] ל[[פריז]] אשר שם ימצא רופאים אחרים, אולם גם הם יעצו לו לעשות טיפול עם חשמל. אדמו"ר הרש"ב התמהמה שם שבוע ואז חזר ל[[ליובאוויטש]]. | |||
ב"ה יום ב' [[ו' טבת]] [[תרס"ג]] לפ"ק ליובאוויטש | בנסיעה לליובאוויטש הוא עצר שוב בוינה שם הוא קנה מכונת אשר תטפל בו עם חשמל מה שיגרום להטבה קלה בבריאותו. | ||
בהיות ידידינו הרש"ג שי' פה נתיישבנו בדבר מה שאני סובל מהיד, ונשאר שצריכים לשאול אצל פראפ', וחשבתי בדבר פ"ב לשאול אצל מארזייעווסקי. אח"כ עלה אצלי הרעיון אולי יותר טוב לשאול בברלין אצל מענדל וכדומה. ידידנו הרש"ג שי' אינו מסכים כ"כ על הפראפ' מענדל, ואפשר יותר טוב לשאול אצל בענעדיקט בוין, ואינני יודע איך להחליט. ואבקשו להודיעני חוות דעתו בזה. | {{הערה|מכתביו של אדמו"ר הרש"ב בביקורו בוינה | ||
{{ציטוטון|ב"ה יום ב' [[ו' טבת]] [[תרס"ג]] לפ"ק ליובאוויטש | |||
בהיות ידידינו [[הרש"ג]] שי' פה נתיישבנו בדבר מה שאני סובל מהיד, ונשאר שצריכים לשאול אצל פראפ', וחשבתי בדבר פ"ב לשאול אצל מארזייעווסקי. אח"כ עלה אצלי הרעיון אולי יותר טוב לשאול בברלין אצל מענדל וכדומה. ידידנו [[הרש"ג]] שי' אינו מסכים כ"כ על הפראפ' מענדל, ואפשר יותר טוב לשאול אצל בענעדיקט בוין, ואינני יודע איך להחליט. ואבקשו להודיעני חוות דעתו בזה. | |||
● | ● | ||
שורה 57: | שורה 60: | ||
איני חושב עתה בדבר פאריז, אחרי רואי אשר ת"ל הוטב קצת, אם כי ההטבה היא במקצת מאד עדיין (וימים אלו הי' ההיצונג בהיד כמקודם), מ"מ אני רואה אשר העלעק' היא בעזה"י טוב לזה. ועפ"פ גם בפאריז לא יאמרו אחרת. ואם הי' ביכולתי לעשות העלעק' משך זמן ארוך ע"י הפסקות באמצע, יש לקוות שתשוב אי"ה היד לאיתנה, אמנם אין לדבר בדבר האי אפשר, כאשר כתבתי במכ' הקודם, ובהכרח להסתפק בהזמן שבאפשרי אי"ה להיות פה. | איני חושב עתה בדבר פאריז, אחרי רואי אשר ת"ל הוטב קצת, אם כי ההטבה היא במקצת מאד עדיין (וימים אלו הי' ההיצונג בהיד כמקודם), מ"מ אני רואה אשר העלעק' היא בעזה"י טוב לזה. ועפ"פ גם בפאריז לא יאמרו אחרת. ואם הי' ביכולתי לעשות העלעק' משך זמן ארוך ע"י הפסקות באמצע, יש לקוות שתשוב אי"ה היד לאיתנה, אמנם אין לדבר בדבר האי אפשר, כאשר כתבתי במכ' הקודם, ובהכרח להסתפק בהזמן שבאפשרי אי"ה להיות פה. | ||
● | ● | ||
ב"ה [[כ"א אדר]] [[תרס"ג]] לפ"ק ויען | ב"ה [[כ"א אדר]] [[תרס"ג]] לפ"ק ויען | ||
שורה 90: | שורה 93: | ||
ב"ה יום ג' [[כ"ב אייר]] [[תרס"ג]] לפ"ק ליובאוויטש | ב"ה יום ג' [[כ"ב אייר]] [[תרס"ג]] לפ"ק ליובאוויטש | ||
ע"ד בריאותי עתה אינני עושה מאומה, כי הלעקט' הרגילה כפי שראיתי בנסיון איזה פעמים אינה מסוגלת לזה. | ע"ד בריאותי עתה אינני עושה מאומה, כי הלעקט' הרגילה כפי שראיתי בנסיון איזה פעמים אינה מסוגלת לזה.}} | ||
}} | |||
{{מסעות רבותינו נשיאינו}} | {{מסעות רבותינו נשיאינו}} | ||
{{הערות שוליים}} |