שיחה:נפש אלוקית: הבדלים בין גרסאות בדף
כתית למאור (שיחה | תרומות) מ (←פתיח) |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(8 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
==נשמה - מבינה== | ==נשמה - מבינה== | ||
התחלתי לערוך את הערך הזה וחשתי בלבול עצום: בתחילת הערך דובר שהערך קאי על הנשמה, אבל מקריאת הערך מתברר שהכוונה היא על הנפש אלוקית המוזכרת בתניא, שהיא שם כללי לכל חלק האלקות שבאדם, והכולל את כל השכל והמידות שבאדם (והמידות כידוע הם מחלק הרוח והנפש), ואפילו את חלק הרצון והתענוג (שהוא כנגד החיה יחידה). התאמתי את הערך כך שהערך קאי על כל החלק אלקות שבאדם, והחלק הראשון "שרשו" קאי על עצמות הנשמה, ועל הנשמה עצמה.--'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' כ"ה באב ה'תשע"ו, למניינם 23:20, 29 באוגוסט 2016 (UTC) | התחלתי לערוך את הערך הזה וחשתי בלבול עצום: בתחילת הערך דובר שהערך קאי על הנשמה, אבל מקריאת הערך מתברר שהכוונה היא על הנפש אלוקית המוזכרת בתניא, שהיא שם כללי לכל חלק האלקות שבאדם, והכולל את כל השכל והמידות שבאדם (והמידות כידוע הם מחלק הרוח והנפש), ואפילו את חלק הרצון והתענוג (שהוא כנגד החיה יחידה). התאמתי את הערך כך שהערך קאי על כל החלק אלקות שבאדם, והחלק הראשון "שרשו" קאי על עצמות הנשמה, ועל הנשמה עצמה.--'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' כ"ה באב ה'תשע"ו, למניינם 23:20, 29 באוגוסט 2016 (UTC) | ||
שורה 11: | שורה 8: | ||
:::::כשאדה"ז מדגיש שהנשמה "נמשכת" מחכמה דאצילות, ששם היתה מיוחדת ביחוד גמור עם הקב"ה, אבל שם תואר נשמה כפי שהיא נבדלת מחיה ויחידה וכפי שכבר נקראת נבראת לעצמה היא מספירת הבינה דאצילות כפי שמתגלית בעולם הבריאה ששם הנבראים נחשבים ליש. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' כ"ט באב ה'תשע"ו, למניינם 00:39, 2 בספטמבר 2016 (UTC) | :::::כשאדה"ז מדגיש שהנשמה "נמשכת" מחכמה דאצילות, ששם היתה מיוחדת ביחוד גמור עם הקב"ה, אבל שם תואר נשמה כפי שהיא נבדלת מחיה ויחידה וכפי שכבר נקראת נבראת לעצמה היא מספירת הבינה דאצילות כפי שמתגלית בעולם הבריאה ששם הנבראים נחשבים ליש. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' כ"ט באב ה'תשע"ו, למניינם 00:39, 2 בספטמבר 2016 (UTC) | ||
::::::אם לזאת כוונתך, אתה צודק, דהיינו, אם אתה מדבר על חלק הנשמה המכונה "[[נשמה (חלק הנפש)]]"; אבל אם אתה מדבר על אלו שנשמותיהם בחי' מוח וראש ועד למשה - שעניינו הוא חכמה (כ"ח מ"ה), אזי לכאורה זה מחכמה. אך במחשבה שנייה יש מקום לדון בזה (האם החכמה שבן היא כמו שבאב, או שהיא מוגבלת דרך האם (בינה)). • '''[[משתמש:כתית למאור|כתית למאור]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|בית הבד]]''' 00:44, 2 בספטמבר 2016 (UTC) | ::::::אם לזאת כוונתך, אתה צודק, דהיינו, אם אתה מדבר על חלק הנשמה המכונה "[[נשמה (חלק הנפש)]]"; אבל אם אתה מדבר על אלו שנשמותיהם בחי' מוח וראש ועד למשה - שעניינו הוא חכמה (כ"ח מ"ה), אזי לכאורה זה מחכמה. אך במחשבה שנייה יש מקום לדון בזה (האם החכמה שבן היא כמו שבאב, או שהיא מוגבלת דרך האם (בינה)). • '''[[משתמש:כתית למאור|כתית למאור]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|בית הבד]]''' 00:44, 2 בספטמבר 2016 (UTC) | ||
== שרשה == | |||
לדעתי פרק זה כלל לא ממצה, בתורת החסידות ריבוי הסברים ביאורים דרגות וכו' בעניין זה שמחשבתן של ישראל קדמה לכל דבר ושרש נשמתן בפנימיות א"ק, לפני הצמצום בעצמות וכו' וכיו"ב ואין בפרק זה כלל למצות את העניין. (איני יודע מדוע מוסיף בדיוק הערך [[נשמות ישראל]] שפרק זה אמור להיות קיצור ממנו).--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 20:45, 11 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
:כאשר כתבתי את הדף [[משתמש:כתית למאור/ערכי נשמה|הזה]], הייתה תוכנית מסויימת. עכ"פ, הערך [[נשמות ישראל]] זקוק לשינוי ושיפור, וללא קשר. והוא אכן אמור (לפי התוכנית הנ"ל) לכלול את עניין שורש נשמות ישראל.• '''[[משתמש:כתית למאור|כתית למאור]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|בית הבד]]''' 20:51, 11 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
::ולהוסיף, שהנך מוזמן לתרום ולהוסיף מהידע העצום אשר לך בחסידות.. (אני בקושי מדשדש עם עוד כמה מטלות שיש עלי - חוץ מלהגיה את הערכים הנפלאים ששלום מוסיף חדשים לבקרים..)• '''[[משתמש:כתית למאור|כתית למאור]] • [[שיחת משתמש:כתית למאור|בית הבד]]''' 20:53, 11 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
:::עדיין אין זה מחליש את החסר שבערך על הנפש האלוקית שחסר בה עדיין תמצית דתמצית בפרק שרשה.. (שמסתבר שאפשר לכתוב עליה ערך ארוך מאוד). אכן הצדק עמך, אבל דא עקא שישנם עניינים הזועקים: "שטרי קודם" כך שרק עמוק בתוך הלילה זוכה אני להציץ ולראות מה קורה.. וע"ז הרי זועקים אנו: "רוצים אנו ליגע בתורה ואין אנו יכולים"... (צי פיל מרה שחורה{{קריצה}}).--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 20:59, 11 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
::::למיטב הבנתי, הערך עוסק בנפש אלוקית כפי שמתגלית בבני ישראל, ואילו הנושא של שורש הנשמה כפי שהיא בשורש הוא נושא נפרד. ולהדגיש: הנפש אלוקית היא כינוי רק לחלק המאיר בבני ישראל, והענין של "שורש הנשמה" הוא ענין רחב של [[עצמות הנשמה]], ומופיע בערך רק בדרך אגב. בכל אופן הוספתי עוד קצת מידע בסיסי. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' ח' באלול ה'תשע"ו, למניינם 21:08, 11 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
== תמונות בערך == | |||
הוספתי שני תמונות בערך. חושבני כי כדאי להוסיף לערך את תרשים הניגון [[הנשמה יורדת (ניגון)|הנשמה יורדת]] כפי שמופיע בספר הניגונים ע' קז. מישהו מוכן להוסיף? --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' ח' באלול ה'תשע"ו, למניינם 21:06, 11 בספטמבר 2016 (UTC) | |||
==ערך מומלץ== | |||
{{הועבר|מ=חב"דפדיה:ערכים מומלצים/דיונים}} | |||
מופיע ברשימת המתנה, ערך בחסידות ארוך ויפה.--[[משתמש:חבר|חבר]] - [[שיחת משתמש:חבר|שיחה]] - [[אידישעפדיה|בואו נתוועד!]] היום, [[י"ד בסיוון]] [[ה'תשע"ז]] מגיע משיח. [[קובץ:שנת חיים.png|40px]] | |||
:לא יעזור שיופיע ברשימת המתנה, צריך שתקופת ההמתנה יעברו עליו משתמשים רבים וישפרו אותו. זה לא קרה, ואין סיבה להכתיר ערכים כמומלצים בקפיצת הדרך. | |||
:{{א|חבר}}, אם יעלה לך בראש רעיון לערך בעניני גאולה ומשיח שכדאי ויחסית קל להפכו למומלץ (ואני אישית מוסיף - אם {{א|הנחה}} יצהיר שהוא מוכן לקחת חלק רציני במלאכה כיד ה' הטובה עליו), אשמח לשמוע ולעזור. • [[משתמש:קרייזי אבאוט משיח|קרייזי אבאוט משיח]] • [[שיחת משתמש:קרייזי אבאוט משיח|מביאים אותו ביחד]] - 08:04, י"ז בסיוון ה'תשע"ז | |||
::הוחלט שעדין לא ראוי לערך מומלץ ● </font> [[User:חלוקת קונטרסים|<span style=><font face="Guttman yad-brush" size="2.5">חלוקת קונטרסים</font>]] • [[שיחת משתמש:חלוקת קונטרסים|שיחה]] • [[יחי|יחי המלך המשיח]] • 00:40 • ח' בחשוון ה'תשפ"א | |||
{{הועבר|סוף}} |
גרסה אחרונה מ־03:22, 26 באוקטובר 2020
נשמה - מבינה[עריכת קוד מקור]
התחלתי לערוך את הערך הזה וחשתי בלבול עצום: בתחילת הערך דובר שהערך קאי על הנשמה, אבל מקריאת הערך מתברר שהכוונה היא על הנפש אלוקית המוזכרת בתניא, שהיא שם כללי לכל חלק האלקות שבאדם, והכולל את כל השכל והמידות שבאדם (והמידות כידוע הם מחלק הרוח והנפש), ואפילו את חלק הרצון והתענוג (שהוא כנגד החיה יחידה). התאמתי את הערך כך שהערך קאי על כל החלק אלקות שבאדם, והחלק הראשון "שרשו" קאי על עצמות הנשמה, ועל הנשמה עצמה.--שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ה באב ה'תשע"ו, למניינם 23:20, 29 באוגוסט 2016 (UTC)
- תבנית:יישר כוח! הערך נשמה (חלק הנפש), הוא אמור לדבר על חלק הנשמה שבנפש; ערך זה מדבר על כללות הנפש, וככזה הוא מכונה מערכת הנפש האלקית (לעומת מערכת הנפש הבהמית המכילה י"א כתרין דמסאבותא וכו', ובבואה דבבואה לית להו.
- אכן השינוי בפתיח היה מתבקש. • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 23:35, 29 באוגוסט 2016 (UTC)
- אבל שהנשמה מגיעה מחכמה דאצילות, זה תניא מפורש • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 23:48, 29 באוגוסט 2016 (UTC)
- סליחה על הבורות, אשמח לשמוע היכן הוא התניא. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ו באב ה'תשע"ו, למניינם 03:41, 30 באוגוסט 2016 (UTC)
- כבר כתבתי תניא - פרק ב' • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 04:39, 30 באוגוסט 2016 (UTC)
- כשאדה"ז מדגיש שהנשמה "נמשכת" מחכמה דאצילות, ששם היתה מיוחדת ביחוד גמור עם הקב"ה, אבל שם תואר נשמה כפי שהיא נבדלת מחיה ויחידה וכפי שכבר נקראת נבראת לעצמה היא מספירת הבינה דאצילות כפי שמתגלית בעולם הבריאה ששם הנבראים נחשבים ליש. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ט באב ה'תשע"ו, למניינם 00:39, 2 בספטמבר 2016 (UTC)
- אם לזאת כוונתך, אתה צודק, דהיינו, אם אתה מדבר על חלק הנשמה המכונה "נשמה (חלק הנפש)"; אבל אם אתה מדבר על אלו שנשמותיהם בחי' מוח וראש ועד למשה - שעניינו הוא חכמה (כ"ח מ"ה), אזי לכאורה זה מחכמה. אך במחשבה שנייה יש מקום לדון בזה (האם החכמה שבן היא כמו שבאב, או שהיא מוגבלת דרך האם (בינה)). • כתית למאור • בית הבד 00:44, 2 בספטמבר 2016 (UTC)
- כשאדה"ז מדגיש שהנשמה "נמשכת" מחכמה דאצילות, ששם היתה מיוחדת ביחוד גמור עם הקב"ה, אבל שם תואר נשמה כפי שהיא נבדלת מחיה ויחידה וכפי שכבר נקראת נבראת לעצמה היא מספירת הבינה דאצילות כפי שמתגלית בעולם הבריאה ששם הנבראים נחשבים ליש. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ט באב ה'תשע"ו, למניינם 00:39, 2 בספטמבר 2016 (UTC)
- כבר כתבתי תניא - פרק ב' • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 04:39, 30 באוגוסט 2016 (UTC)
- סליחה על הבורות, אשמח לשמוע היכן הוא התניא. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים כ"ו באב ה'תשע"ו, למניינם 03:41, 30 באוגוסט 2016 (UTC)
- אבל שהנשמה מגיעה מחכמה דאצילות, זה תניא מפורש • מתעקשים • ועידת ליובאוויטש 23:48, 29 באוגוסט 2016 (UTC)
שרשה[עריכת קוד מקור]
לדעתי פרק זה כלל לא ממצה, בתורת החסידות ריבוי הסברים ביאורים דרגות וכו' בעניין זה שמחשבתן של ישראל קדמה לכל דבר ושרש נשמתן בפנימיות א"ק, לפני הצמצום בעצמות וכו' וכיו"ב ואין בפרק זה כלל למצות את העניין. (איני יודע מדוע מוסיף בדיוק הערך נשמות ישראל שפרק זה אמור להיות קיצור ממנו).--הנחה - שיחה 20:45, 11 בספטמבר 2016 (UTC)
- כאשר כתבתי את הדף הזה, הייתה תוכנית מסויימת. עכ"פ, הערך נשמות ישראל זקוק לשינוי ושיפור, וללא קשר. והוא אכן אמור (לפי התוכנית הנ"ל) לכלול את עניין שורש נשמות ישראל.• כתית למאור • בית הבד 20:51, 11 בספטמבר 2016 (UTC)
- ולהוסיף, שהנך מוזמן לתרום ולהוסיף מהידע העצום אשר לך בחסידות.. (אני בקושי מדשדש עם עוד כמה מטלות שיש עלי - חוץ מלהגיה את הערכים הנפלאים ששלום מוסיף חדשים לבקרים..)• כתית למאור • בית הבד 20:53, 11 בספטמבר 2016 (UTC)
- עדיין אין זה מחליש את החסר שבערך על הנפש האלוקית שחסר בה עדיין תמצית דתמצית בפרק שרשה.. (שמסתבר שאפשר לכתוב עליה ערך ארוך מאוד). אכן הצדק עמך, אבל דא עקא שישנם עניינים הזועקים: "שטרי קודם" כך שרק עמוק בתוך הלילה זוכה אני להציץ ולראות מה קורה.. וע"ז הרי זועקים אנו: "רוצים אנו ליגע בתורה ואין אנו יכולים"... (צי פיל מרה שחורה ).--הנחה - שיחה 20:59, 11 בספטמבר 2016 (UTC)
- למיטב הבנתי, הערך עוסק בנפש אלוקית כפי שמתגלית בבני ישראל, ואילו הנושא של שורש הנשמה כפי שהיא בשורש הוא נושא נפרד. ולהדגיש: הנפש אלוקית היא כינוי רק לחלק המאיר בבני ישראל, והענין של "שורש הנשמה" הוא ענין רחב של עצמות הנשמה, ומופיע בערך רק בדרך אגב. בכל אופן הוספתי עוד קצת מידע בסיסי. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ח' באלול ה'תשע"ו, למניינם 21:08, 11 בספטמבר 2016 (UTC)
- עדיין אין זה מחליש את החסר שבערך על הנפש האלוקית שחסר בה עדיין תמצית דתמצית בפרק שרשה.. (שמסתבר שאפשר לכתוב עליה ערך ארוך מאוד). אכן הצדק עמך, אבל דא עקא שישנם עניינים הזועקים: "שטרי קודם" כך שרק עמוק בתוך הלילה זוכה אני להציץ ולראות מה קורה.. וע"ז הרי זועקים אנו: "רוצים אנו ליגע בתורה ואין אנו יכולים"... (צי פיל מרה שחורה ).--הנחה - שיחה 20:59, 11 בספטמבר 2016 (UTC)
- ולהוסיף, שהנך מוזמן לתרום ולהוסיף מהידע העצום אשר לך בחסידות.. (אני בקושי מדשדש עם עוד כמה מטלות שיש עלי - חוץ מלהגיה את הערכים הנפלאים ששלום מוסיף חדשים לבקרים..)• כתית למאור • בית הבד 20:53, 11 בספטמבר 2016 (UTC)
תמונות בערך[עריכת קוד מקור]
הוספתי שני תמונות בערך. חושבני כי כדאי להוסיף לערך את תרשים הניגון הנשמה יורדת כפי שמופיע בספר הניגונים ע' קז. מישהו מוכן להוסיף? --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ח' באלול ה'תשע"ו, למניינם 21:06, 11 בספטמבר 2016 (UTC)
ערך מומלץ[עריכת קוד מקור]
- - הועבר מחב"דפדיה:ערכים מומלצים/דיונים
מופיע ברשימת המתנה, ערך בחסידות ארוך ויפה.--חבר - שיחה - בואו נתוועד! היום, י"ד בסיוון ה'תשע"ז מגיע משיח.
- לא יעזור שיופיע ברשימת המתנה, צריך שתקופת ההמתנה יעברו עליו משתמשים רבים וישפרו אותו. זה לא קרה, ואין סיבה להכתיר ערכים כמומלצים בקפיצת הדרך.
- חבר, אם יעלה לך בראש רעיון לערך בעניני גאולה ומשיח שכדאי ויחסית קל להפכו למומלץ (ואני אישית מוסיף - אם הנחה יצהיר שהוא מוכן לקחת חלק רציני במלאכה כיד ה' הטובה עליו), אשמח לשמוע ולעזור. • קרייזי אבאוט משיח • מביאים אותו ביחד - 08:04, י"ז בסיוון ה'תשע"ז
- הוחלט שעדין לא ראוי לערך מומלץ ● חלוקת קונטרסים • שיחה • יחי המלך המשיח • 00:40 • ח' בחשוון ה'תשפ"א
- - סוף העברה