פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 455 בתים ,  09:46, 25 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
{{סדר ההשתלשלות}}
'''שם מ"ה''' הוא השלישי מבין ארבעת ה[[מילוי|מילויים]] של שם [[הוי"ה]]: [[שם ע"ב]], [[שם ס"ג]], שם מ"ה, [[שם ב"ן]]. שם זה נוצר משם [[הוי"ה]] במילוי [[אל"ף|אלפי"ן]], כזה: יו"ד ה"א וא"ו ה"א.
 
==בעולמות==
ההשפעה האלוקית שמשם מ"ה היא באופן של גילוי אור, שהמתהווה מרגיש את מקורו, ולכן הוא תמיד באופן של [[רצוא]] והסתלקות להיכלל בו (בשונה מ[[שם ב"ן]] שההשפעה ממנו היא באופן של ריחוק מהמקור). זו הסיבה שהמתהווים משם מ"ה הם עליונים יותר, מרגישים ורוצים להתכלל במקורם{{הערה|שם=סא|ד"ה תקעו תרס"א (סה"מ תרס"א ע' קסד ואילך).}}.
 
לכן, שייך שם זה ל[[עולם האצילות]]. שם זה נקרא בשם [[אדם]], ביחס ל[[שם ב"ן]] השורה ב[[עולמות בי"ע]] ונקרא בשם [[בהמה]]{{מקור}}.
 
ובפרטיות{{הערה|שם=סא}}, ל[[אורות]] בספירות (לעומת ה[[כלים]] שמשם ב"ן); ל[[ספירת החכמה]] (לעומת [[ספירת הבינה]] שמשם ב"ן); לששת המידות דאצילות, [[ז"א]] (לעומת ה[[נוקבא]], [[ספירת המלכות]], שמשם ב"ן){{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=192 מאמרי אדמו"ר הזקן ענינים (הוצאה חדשה) ע' קפה]. שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=280&hilite= ע' רעג]. ועוד.}}.
 
שם מ"ה הוא גם מלשון "מה" וביטול (כלשון הפסוק "ונחנו מה"), כלומר שהוא בתכלית הביטול ולכן לא שייכת ממנו שום [[יניקת החיצונים|יניקה לחיצונים]] (בשונה משם ב"ן שממנו אפשרית יניקה לחיצונים){{הערה|שם=סא}}.
 
===שרשו===
{{שמות}}
שם מ"ה שרשו בהארה היוצאת מ[[מצחא דא"ק]]{{הערה|עץ חיים שער י פרק ב ופרק ד.}}, ודוגמתו באדם - האור שנראה על פניו של אדם השמח מדבר חכמה, "חכמת אדם תאיר פניו". אמנם, הארה זו היא גילוי היוצא מן המצח, והמצח מסתיר על שורש ההארה, כך שלא מאיר ה[[עצם]] אלא רק גילוי ממנו{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/295.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים, ע' רצה]. סה"מ תרס"א שם.}}.
 
לעתיד לבוא יהיה גילוי '''שם מ"ה העצמי''', כלומר, לא ההארה כפי שיוצאת ממצחא דא"ק, אלא כפי שהיא בשרשה ומקורה בתוך המצח{{הערה|שם=קעב|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/300.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים הנ"ל, ע' ש] ואילך. [http://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/3/1/1324.htm המשך תער"ב, חלק ג', ע' א'שכד] ואילך.}}.
 
==בעבודת ה'==
שם מ"ה ענינו [[ביטול]] מוחלט לקב"ה - [[ביטול במציאות]], ביטול בעצם (לעומת שם ב"ן שענינו רק [[ביטול היש]]){{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78b.htm תורה אור משפטים עח, ב]. סה"מ תרס"א הנ"ל.}}.
 
שם מ"ה שייך לעבודת ה[[צדיק|צדיקים]], שממשיכים אור אלוקי בגלוי, ולא שייכת אצלם נתינת מקום לרע{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי, סה"מ תרס"א ותער"ב הנ"ל.}}. ולכן תפקידו של משיח שיפעל "לאתבא צדיקיא בתיובתא" [להחזיר את הצדיקים בתשובה] הוא ענין של "[[יחוד מ"ה וב"ן]]"{{הערה|שם=קעב}}.
==הקבלות==
| באותיות השם || [[י]] || [[ה]] || [[ו]] || [[ה]]
|-
| ב[[אבי"ע|ארבעת העולמות]] || [[עולם האצילות| אצילות ]] ||[[עולם הבריאה| בריאה ]] ||[[עולם היצירה| יצירה ]] ||[[עולם העשייה| עשייה]]
|-
| ב[[פרצוף (קבלה)|פרצופים]]||{{מונחון|[[אבאעילאה|אבא]]|ספירת ה"חכמה", מידת החסד}}||{{מונחון|[[אמאעילאה|אמא]]|ספירת ה"בינה", מידת הגבורה}}||{{מונחון|[[זעיר אנפין]]|פרצוף "תפארת", כולל את שש הספירות האמצעיות}}||{{מונחון|[[מלכות דאצילות|נוקבא]]|ספירת ה"מלכות"}}
|-
|בגימטריה
|52
|-
| בחלקי ה[[תורה]] || [[טעמי המקראטעמים נקודות תגין אותיות|טעמים]] || [[ניקודנקודה|נקודות]] || [[טעמים נקודות תגין אותיות סת"ם#התגים|תגים]] || [[אותאותיות (התורה)|אותיות]]יות
|-
| בחלקי ה[[נשמה]] || [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] || [[נשמה (חלק הנפש)| נשמה ]] || [[רוח (חלק הנפש)| רוח ]] || [[נפש]]
|-
| ב[[ארבעת היסודות]] || [[ארבע יסודות|אש]] || [[מים]] || [[אווירארבע יסודות|רוח]] || [[אדמהארבע יסודות|עפר]]
|-
| ב[[ו' קצוות|רוחות השמים]] || [[דרום]] || [[צפון]] || [[מזרח]] || [[מערב]]
|-
| באבות האומה || [[אברהם אבינו|אברהם]] || [[יצחק אבינו|יצחק]] || [[יעקב אבינו|יעקב]] || [[דוד המלך|דוד]]
|}
 
==בעולמות==
ההשפעה האלוקית שמשם מ"ה היא באופן של גילוי אור, שהמתהווה מרגיש את מקורו, ולכן הוא תמיד באופן של [[רצוא]] והסתלקות להיכלל בו (בשונה מ[[שם ב"ן]] שההשפעה ממנו היא באופן של ריחוק מהמקור). זו הסיבה שהמתהווים משם מ"ה הם עליונים יותר, מרגישים ורוצים להתכלל במקורם{{הערה|שם=סא|ד"ה תקעו תרס"א (סה"מ תרס"א ע' קסד ואילך).}}.
 
לכן, שייך שם זה ל[[עולם האצילות]]. שם זה נקרא בשם [[אדם]], ביחס ל[[שם ב"ן]] השורה ב[[עולמות בי"ע]] ונקרא בשם [[בהמה]]{{מקור}}.
 
ובפרטיות{{הערה|שם=סא}}, ל[[אורות]] בספירות (לעומת ה[[כלים]] שמשם ב"ן); ל[[ספירת החכמה]] (לעומת [[ספירת הבינה]] שמשם ב"ן); לששת המידות דאצילות, [[ז"א]] (לעומת ה[[נוקבא]], [[ספירת המלכות]], שמשם ב"ן){{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=192 מאמרי אדמו"ר הזקן ענינים (הוצאה חדשה) ע' קפה]. שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=280&hilite= ע' רעג]. ועוד.}}.
 
שם מ"ה הוא גם מלשון "מה" וביטול (כלשון הפסוק "ונחנו מה"), כלומר שהוא בתכלית הביטול ולכן לא שייכת ממנו שום [[יניקת החיצונים|יניקה לחיצונים]] (בשונה משם ב"ן שממנו אפשרית יניקה לחיצונים){{הערה|שם=סא}}.
 
===שרשו===
{{שמות}}
שם מ"ה שרשו בהארה היוצאת מ[[מצחא דא"ק]]{{הערה|עץ חיים שער י פרק ב ופרק ד.}}, ודוגמתו באדם - האור שנראה על פניו של אדם השמח מדבר חכמה, "חכמת אדם תאיר פניו". אמנם, הארה זו היא גילוי היוצא מן המצח, והמצח מסתיר על שורש ההארה, כך שלא מאיר ה[[עצם]] אלא רק גילוי ממנו{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/295.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים, ע' רצה]. סה"מ תרס"א שם.}}.
 
לעתיד לבוא יהיה גילוי '''שם מ"ה העצמי''', כלומר, לא ההארה כפי שיוצאת ממצחא דא"ק, אלא כפי שהיא בשרשה ומקורה בתוך המצח{{הערה|שם=קעב|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/300.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים הנ"ל, ע' ש] ואילך. [http://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/3/1/1324.htm המשך תער"ב, חלק ג', ע' א'שכד] ואילך.}}.
 
==בעבודת ה'==
שם מ"ה ענינו [[ביטול]] מוחלט לקב"ה - [[ביטול במציאות]], ביטול בעצם (לעומת שם ב"ן שענינו רק [[ביטול היש]]){{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78b.htm תורה אור משפטים עח, ב]. סה"מ תרס"א הנ"ל.}}.
 
שם מ"ה שייך לעבודת ה[[צדיק|צדיקים]], שממשיכים אור אלוקי בגלוי, ולא שייכת אצלם נתינת מקום לרע{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי, סה"מ תרס"א ותער"ב הנ"ל.}}. ולכן תפקידו של משיח שיפעל "לאתבא צדיקיא בתיובתא" [להחזיר את הצדיקים בתשובה] הוא ענין של "[[יחוד מ"ה וב"ן]]"{{הערה|שם=קעב}}.
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שמות ה'|מ"ה, שם]]
[[קטגוריה:תורת החסידות|מ"ה, שם]]