רבי משולם בן קלונימוס: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "=תולדות חייו" ב־"=תולדות חיים"
מ (החלפת טקסט – "=תולדות חייו" ב־"=תולדות חיים")
 
(6 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{חשיבות|ו' מנחם אב תש"פ}}
{{דמות
{{דמות
|שם=
|שם=
שורה 20: שורה 19:
|חיבוריו=פיוטים, שו"ת, פירוש למסכת אבות.
|חיבוריו=פיוטים, שו"ת, פירוש למסכת אבות.
}}
}}
'''רבנו משולם בן קָלוֹנִימוּס''' (ידוע גם בכינויים '''רבנו משולם''', "משולם הגדול" ו"משולם הרומי") נולד בלוּקָא שב[[איטליה]], או ב[[מיינץ|מגנצא]], שב[[גרמניה]]) היה [[פוסק]] בן תקופת ה[[גאונים]], פרשן ה[[משנה]] ו[[פיוט|פייטן]].
'''רבנו משולם בן קָלוֹנִימוּס''' (ידוע גם בכינויים '''רבנו משולם''', "משולם הגדול" ו"משולם הרומי") נולד בלוּקָא שב[[איטליה]], או ב[[מיינץ|מגנצא]], שב[[גרמניה]]) היה [[פוסק]] בן תקופת ה[[גאונים]], פרשן ה[[משנה]] ו[[פיוט|פייטן]].


==תולדות חייו==
==תולדות חיים==
מעט מאוד ידוע על תולדות חייו וכן על שנת לידתו ופטירתו אולם ככול הנראה חי לערך בשנת ד'תש"ס.
מעט מאוד ידוע על תולדות חייו וכן על שנת לידתו ופטירתו אולם ככול הנראה חי לערך בשנת ד'תש"ס.


סבו<ref>תשובות מהרש"ל לובלין, שלד, סימן כט.</ref> רבי משה הזקן ממדינת לומברדיה שבאטליה, והיה מראשוני גדולי ישראל בארצות אשכנז שהשתקעו בעיר מגנציה, יחד עם שני בניו רבי קלונימוס ורבי יקותיאל.
סבו{{הערה|תשובות מהרש"ל לובלין, שלד, סימן כט.}} רבי משה הזקן ממדינת לומברדיה שבאטליה, והיה מראשוני גדולי ישראל בארצות אשכנז שהשתקעו בעיר מגנציה, יחד עם שני בניו רבי קלונימוס ורבי יקותיאל.


אך רבים השו"ת שהוא כותב ושואל או עונה כאשר הנידון הוא דווקא אטליה, לפי זה קיימת השערה שהוא חי באטליה.
אך רבים השו"ת שהוא כותב ושואל או עונה כאשר הנידון הוא דווקא אטליה, לפי זה קיימת השערה שהוא חי באטליה.
שורה 34: שורה 33:


==יצירתיו==
==יצירתיו==
*'''שו"ת''' - רבנו משולם היה מוכר בקהילות רבות וקיבל פניות מרחבי אשכנז. תשובותיו עוסקות בכל תחומי החיים, אך מתבלטים בהם שני נושאים: דיני ממון ומסחר (לדוגמה: דיון ב"מערופיה" - ציבור לקוחות, "קליינטורה") וסדרי הקהילה (כגון: סכסוך בין קהילת יהודי אַרְלְ - Arles ש[[בצרפת]] לבין מסתפחים אל הקהילה). העיסוק בנושאים אלה נובע מהתעוררות חיי הקהילה היהודית באשכנז באותו זמן.
*'''שו"ת''' - רבנו משולם היה מוכר בקהילות רבות וקיבל פניות מרחבי אשכנז. תשובותיו עוסקות בכל תחומי החיים, אך מתבלטים בהם שני נושאים: דיני ממון ומסחר (לדוגמה: דיון ב"מערופיה" - ציבור לקוחות, "קליינטורה") וסדרי הקהילה (כגון: סכסוך בין קהילת יהודי אַרְלְ - Arles ש[[בצרפת]] לבין מסתפחים אל הקהילה). העיסוק בנושאים אלה נובע מהתעוררות חיי הקהילה היהודית באשכנז באותו זמן.


בתשובותיו הסתמך רבות על ה[[תנאים]] ועל ה[[גאונים]] בני דורו. הוא הפנה שאלות לרב [[שרירא גאון]] ולבנו הרב [[האי גאון]]. תשובותיו נכתבו ברובן ב[[עברית]] וחלקן ב[[ארמית]].
בתשובותיו הסתמך רבות על ה[[תנאים]] ועל ה[[גאונים]] בני דורו. הוא הפנה שאלות לרב [[שרירא גאון]] ולבנו הרב [[האי גאון]]. תשובותיו נכתבו ברובן ב[[עברית]] וחלקן ב[[ארמית]].
שורה 47: שורה 46:
באותו העת נוצר פולמוס בין רבנו משולם לרבי [[יהודה הכהן ליאונטין (הזקן)|יהודה כהן]] בנושא האם [[ממזר]] יכול לרשת את אביו{{הערה|ובכלל יכול לירוש משהו}}, רבי יהודה הכהן סובר שהוא אינו יורש ורבנו משולם סובר שכן.
באותו העת נוצר פולמוס בין רבנו משולם לרבי [[יהודה הכהן ליאונטין (הזקן)|יהודה כהן]] בנושא האם [[ממזר]] יכול לרשת את אביו{{הערה|ובכלל יכול לירוש משהו}}, רבי יהודה הכהן סובר שהוא אינו יורש ורבנו משולם סובר שכן.


[[אדמו"ר הצ"צ]] מביא את הפולמוס הזה ב[[שו"ת צמח צדק]]{{הערה|אבן העזר סימן שכב סעיף א}}, ובסופו של דבר אינו מכריע במחלוקת לגמרי אולם פוסק לעניין כך שהממזר יורש את אחיו{{הערה| [https://chabadlibrary.org/books/zz/shut/3/326/1.htm/ הפולמוס]}}.
[[אדמו"ר הצ"צ]] מביא את הפולמוס הזה ב[[שו"ת צמח צדק]]{{הערה|אבן העזר סימן שכב סעיף א}}, ובסופו של דבר אינו מכריע במחלוקת לגמרי אולם פוסק לעניין כך שהממזר יורש את אחיו{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/zz/shut/3/326/1.htm/ הפולמוס]}}.


==משפחתו==
==משפחתו==
שורה 58: שורה 57:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ראשונים]]
[[קטגוריה:ראשונים]]
[[קטגוריה:מחברי ספרי שו"ת]]