משתמש:שמואל חיים/אלפיים שנה קדמה התורה לעולם: הבדלים בין גרסאות בדף

 
(6 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''אלפיים שנה קדמה התורה לעולם''' הינו מדרש [[חז"ל]] האומר שאלפיים שנה טרם [[בריאת העולם]] כבר נוסדה ה[[תורה]].
'''אלפיים שנה קדמה התורה לעולם''' הינו מדרש [[חז"ל]] האומר שאלפיים שנה טרם [[בריאת העולם]] כבר נוסדה ה[[תורה]].
==במקורות==
==במקורות==
ב[[זוהר]] נאמר:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כשברא הקב"ה עולמו לא ברא אותו אלא עם התורה, והתורה היתה אלפיים שנה קודם שנברא העולם, שכתוב ואהיה שעשועים יום יום, (ויומו של הקב"ה הוא אלף שנה)|מקור= זהר חדש רות תרכה}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כשברא הקב"ה עולמו לא ברא אותו אלא עם התורה, והתורה היתה אלפיים שנה קודם שנברא העולם, שכתוב ואהיה שעשועים יום יום, (ויומו של הקב"ה הוא אלף שנה)|מקור= זהר חדש רות תרכה}}
מדרשים דומים מופיעים ב[[חז"ל]] מדרש נוסף הוא לגבי הפסוק {{ציטוטון|"דבר צוה לאלף דור"}} שהקב"ה קימט תתקע"ד דורות ונתן התורה לאחר 26 דורות במקום אחרי 1000 דור, כי ראה שהעולם לא יכול להתקיים בלא תורה.
ה[[גר"א]] פירש שקידמה זאת הינה קדימה בדורות ולא בזמן{{הערה|היינו, 2000 דורות}}{{הערה|[shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=60569 ראה כאן]}}.
ה[[אריז"ל]] כותב שעניין האלפיים שנה{{הערה|משום שלפני בריאת העולם לא היה זמן}} שאם היה זמן קודם בריאת העולם אז היה אלפיים שנה{{הערה|ספר החקירה להצ"צ קיא, ב. }}


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
במאמר [[איתא במדרש תילים]] מוקשה על המדרש "אלפיים שנה קדמה התורה לעולם", משום שקודם בריאת העולם לא היה בחינת זמן, במאמר מוסבר שאין הכוונה קדמה בזמן אלא במעלות שהתורה נעלת מהעולם{{הערה|אות ב'}}, כמו כן מוסבר שעניין האלפיים הוא מלשון "אאלפך"{{הערה|כגון ""אאלפך חכמה", "אאלפך בינה"}}.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
שורה 10: שורה 18:
*[https://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/2988188/jewish/-.htm מאמר אלפיים שנה קדמה תורה, יום ב' דחג השבועות, ה'תשי"א]
*[https://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/2988188/jewish/-.htm מאמר אלפיים שנה קדמה תורה, יום ב' דחג השבועות, ה'תשי"א]
{{תורה}}
{{תורה}}
{{הערות שוליים}}