פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 2,943 בתים ,  07:29, 14 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
{{בעבודה}}[[קובץ:נר שעווה.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|"היו מדייקים לעשות הנרות משעווה", [[אדמו"ר הריי"צ]]]]'''תשובה ליכט''' - נר של תשובה - הוא מנהג מיוחד שנהגו בו בבית [[פורטל:נשיאי חב"ד|רבותינו נשיאנו ]] להדליק נר לכבוד [[שבת תשובה]] וכן הוא מנהג {{הערה|ובבית [[אדמו"ר הצמח צדק]] שלושה נרות}} (בנוסף לשני הנרות שמדליקים ב[[ערב יום הכיפורים]], נר החיים ונר נשמה). [[הרבי]] התבטא בשיחותיו שמנהג חב"דהוא להדליק שלושה נרות לשבת תשובה כנגד שלושת ענייני ה[[תשובה]] "סור מרע" "ועשה טוב" "בקש שלום"{{הערה|שיחת ו' תשרי תשמ"ב ועוד}}.
==בבית הרב==
ב[[ספר מנהגיםהמנהגים]] מובא שמנהג בית הרב להדליק לשבת ל[[שבת תשובה ]] "אַ תשובה ליכט", וליום ול[[יום הכיפורים ]] "אַ לעבעדיגע ליכט" ונר נשמה. ובספר השיחות{{הערה|1=בסעודת יום ב' דראש השנה תש"ד [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19806&st=&pgnum=15 ספר השיחות תש"ד עמ' 7-8] נדפס גם ב[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31685&st=&pgnum=47&hilite= ספר המאמרים תש"ט עמ' לו]}} של [[אדמו"ר הריי"צ]]:  "ב[[ליובאוויטש]] היו שומרים ביותר על [[מנהג|מנהגים]] ובפרט מנהגים שהם מקובלים מהגאון הצדיק [[מהר"ל מפראג]]. אחד המנהגים המקובלים הוא, שעושים שלושה נרות ב[[עשרת ימי תשובה]]: "נר של תשובה" (תשובה ליכט){{הערה|בהערת [[הרבי]] שם: לעת עתה לא מצאתי מקורו}} בערב [[שבת שובה]], ושני נרות ב[[ערב יום הכיפורים]]: "נר החיים" (אַ לעבעדיגע ליכט) ו"נר נשמה" (נשמה ליכט). היו מדייקים לעשות הנרות משעווה{{הערה|מובא מספר יד אליעזר: כל הנרות כשרים ומכל מקום ליוהכ"פ וליארצייט טוב ליקח נרות של שעווה. (ולהעיר אשר ראשי תיבות של שעוה: ה'קיצו ו'רננו ש'וכני ע'פר)}}. היה זה כיבוד גדול לשזור את הפתילות, ואפילו להביא את המים להשריית השעווה, וכן להבעיר את העצים לחימום המים היה זה גם כן כיבוד רוחני.
ובספר השיחות{{הערה|ספר השיחות תשבשעה שעשו את הפתילות, היו קוראים בשם האדם שעבורו היו שוזרים את החוט בפתילה"ד עמ' 7-8}} של [[אדמו"ר הריי"צ]]: .
"אחד המנהגים המקובלים [מה[[מהר"ל מפראג]]] הוא, שעושים שלושה נרות ב[[עשרת ימי תשובה]]: "נר של תשובה" ("תשובה ליכט")בשיחה אחרת{{הערה|ובהערת הרבי שם: לעת עתה לא מצאתי מקורו=סה"ש תש"ה|}} בערב מוסיף בזה [[שבת שובה]], ושני נרות ב[[ערב יום הכיפוריםאדמו"ר הריי"צ]]: "נר החיים" (אַ לעבעדיגע ליכט) ו"נר נשמה" (נשמה ליכט).
"..נרות יוהכ"פ היו מדייקים לעשות צרים וארוכים, ואילו הנרות משעווהשל שבת שובה היו עבים וקצרים.
הוד כ"ק [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]] היה זה כיבוד גדול לשזור את הפתילות, ואפילו להביא מודד בעצמו את המים להשקיית השעווהחוט הפתילה שהיו מניחים עבורו, וכן להבעיר את העצים לחימום המים ובשעה המדידה היה אומר: "נר הוי' נשמת אדם". גם הוד כ"ק [[אדמו"ר האמצעי|אדמו"ר הרה"ק האמצעי]] שמר על מנהג זה גם כן כיבוד רוחני- אף שלא היה מקפיד על עניינים חיצוניים.
בשעה שעשו הוד כ"ק אאזמו"ר הרה"ק [[הצמח צדק]] שהיה בעל משפחה גדולה, היה עושה בעצמו את הפתילותעבור כולם, עבור בניו, כלותיו, בנותיו וחתניו, ולפיכך היו קוראים בשם האדם שעבורו עושים כמה נרות. פעם אחת היו שעוזרים את החוט בפתילהשלושה "נרות של תשובה".
==בדברי הרבי==
[[הרבי ]] דיבר כמה פעמים בשיחותיו אודות ה"תשובה ליכט", ובהם נמצאים פרטים נוספים בדבר.
בשיחת {{ציטוט|תוכן=עוד סיפר כ"ק מו"ח אדמו"ר{{הערה|שם=סה"ש תש"ה|1=ליל ש"פ האזינו, וילך שבת שובה, תש"ה'תשכ"אבלתי מוגה{{הערה|בסעודה [https://hewww.chabadhebrewbooks.org/library/article_cdo/aid/4280004 תורת מנחם התוועדויות תשכpdfpager.aspx?req=38574&st=&pgnum=21 ספר השיחות תש"אה עמ' 14-15]}}, שאצל רבותינו נשיאינו היו עושים בשבת שובה "תשובה ליכט", ופעם אחת היו אצל הצ"צ ג' נרות, ושאלה זוגתו הרבנית:ג' נרות?! – הלואי יהי' לנו כח לעשות תשובה פעם אחת{{הערה|כ"ק אדמו"ר שליט"א דיבר בקול חנוק מבכי (המו"ל)}}!...
{{ציטוט|תוכן=וענה לה הצ"עוד סיפר כצ: אכן, ישנם ג' תשובות, כמבואר בלקו"ק מו"ח אדמו"רת{{הערה|ליל ש"פ וילךבלק עג, שבת שובה תש"ה ס"ה (סה"ש תש"ה ע' 14 א ואילך)}}שג' התשובות הם "סור מרע", שאצל רבותינו נשיאינו היו עושים בשבת שובה "תשובה ליכטעשה טוב", ופעם אחת היו אצל הצו"בקש שלום"צ ג' נרות, ושאלה זוגתו הרבנית: ג' נרות?! – הלואי יהי' לנו כח לעשות תשובה פעם אחת{{הערה|כ"ק אדמו"ר שליט"א דיבר בקול חנוק מבכי (המו"ל)תהלים לד, טו.}}!...
וענה לה הצ"צוכן הוא גם בפשטות – שיש בתשובה ג' ענינים: אכן(א) עיקר התשובה – קבלה על להבא בנוגע לפועל, ישנם ג' תשובות(ב) תשובה בלב – חרטה על העבר, כמבואר בלקו"תשב מידיעתו"{{הערה|בלק עגשבועות כו, א ואילךב. וש"נ}} שג' התשובות הם "סור מרע, (ג) וידוי דברים.|מקור=[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/4280004 שיחת ש"פ האזינו, שבת שובה, ה'תשכ"עשה טוב" ו"בקש שלום"{{הערהא (בלתי מוגה)]|תהלים לד, טו.מרכאות=כן}}.
וכן הוא גם בפשטות – שיש בתשובה ג==קישורים חיצוניים==*[https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=30510#p=184&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr= אוצר מנהגי חב"ד - תשרי] עמ' עניניםקסו*[[מכון הלכה חב"ד]], [https: (א) עיקר התשובה – קבלה על להבא בנוגע לפועל, (ב) //chabad.info/beis-medrash/531853/ "תשובה בלב – חרטה על העבר, "שב מידיעתוליכט": מה המקור וכמה נרות מדליקים?] {{הערה|שבועות כו, ב. וש"נאינפו}}*הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]], (ג) וידוי דברים[http://www.}}chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=8998&CategoryID=1672 התקשרות גיליון 948]
{{הערות שוליים}}
{{אוצר מנהגי חב"ד}}
[[קטגוריה:ימים נוראים]]
[[קטגוריה:חגים וזמנים]]
10,670

עריכות