מסכת שקלים: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
דוד קורצוג (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(8 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:שקלים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שקלים מזמן ה[[תנאים]] במרד [[בר כוכבא]] הכיתוב - מצד אחד האותיות "שג" שפירושם "השנה השלישית למרד". מצד שני - "ירושלים הקדושה" ומסביב לשוליים כיתוב "שקל ישראל"]] | [[קובץ:שקלים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שקלים מזמן ה[[תנאים]] במרד [[בר כוכבא]] הכיתוב - מצד אחד האותיות "שג" שפירושם "השנה השלישית למרד". מצד שני - "ירושלים הקדושה" ומסביב לשוליים כיתוב "שקל ישראל"]] | ||
'''מסכת שקלים''' מ[[סדר מועד]], היא המסכת שאחרי מסכת פסחים{{ | '''מסכת שקלים''' מ[[סדר מועד]], היא המסכת שאחרי [[מסכת פסחים]]{{הערה|[[רמב"ם]].}}. | ||
את השייכות שבין מסכת זו למסכת שלפניה מסביר הרבי{{ | את השייכות שבין מסכת זו למסכת שלפניה מסביר הרבי{{הערה|1=[[שיחות קודש]] [[תשל"ב]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4606&hilite=cb106545-1ae3-43e4-9cba-96f9f2da806e&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%A9%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%9D&pgnum=205 ח"ב].}}, כי התחלת מסכת פסחים היא אודות עיקר וטפל, כי מצוות [[בדיקת חמץ]] היא כמטרה למצווה של בל יראה, ובסוף המסכת מדובר בזבחים שהם כעין טפל לפסחים, ובמסכת שקלים מדובר אודות השקלים, שמצוותה היא טפלה לענין הקרבנות, והיא כעין אמצעי. | ||
אודות קדימת מסכת זו למסכתות המועדים, מובא בתוספות יום טוב מכיון שפרשת שקלים מובאת ב[[פרשת כי תשא]] שלפני [[פרשת אמור]] בה מוזכרים המועדים. לפי זה מקשה הרבי, למה מסכת פסחים קודמת למסכת שקלים. יש המבארים שמכיון שענין השקלים הוא בשביל ה[[קרבנות]], לכן סדרם קודמת לסדר שאר המסכתות. גם לפי תירוץ זה מקשה הרבי שקרבנות הציבור של פסח | אודות קדימת מסכת זו למסכתות המועדים, מובא בתוספות יום טוב מכיון שפרשת שקלים מובאת ב[[פרשת כי תשא]] שלפני [[פרשת אמור]] בה מוזכרים המועדים. לפי זה מקשה הרבי, למה מסכת פסחים קודמת למסכת שקלים. יש המבארים שמכיון שענין השקלים הוא בשביל ה[[קרבנות]], לכן סדרם קודמת לסדר שאר המסכתות. גם לפי תירוץ זה מקשה הרבי שקרבנות הציבור של פסח גם כן לקחו ממחצית השקל, ואם כן היה לו להקדים מסכת שקלים לפני מסכת פסחים. | ||
לפי דבריו של הרבי, מתורצת גם קושיא זו, כי אין קשר בין תחילת מסכת שקלים ל[[מסכת עירובין]], ולכן היה מהצורך שתהיה | לפי דבריו של הרבי, מתורצת גם קושיא זו, כי אין קשר בין תחילת מסכת שקלים ל[[מסכת עירובין]], ולכן היה מהצורך שתהיה מסכת זו לאחר [[מסכת פסחים]], שענינה של תחילתה וסופה דומה, שכולם ענין עיקר וטפל. | ||
על מסכת זו קיים רק [[תלמוד ירושלמי]]. עם זאת, מדפיסי הש"ס החליטו משום מה להדפיסה בין מסכתות ה[[תלמוד בבלי]], ואף לומדי [[הדף היומי]] נוהגים ללמוד את המסכת בתוך סדר לימוד התלמוד בבלי. | |||
{{שס}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:ש"ס]] | [[קטגוריה:ש"ס]] |
גרסה אחרונה מ־00:17, 6 באוקטובר 2020
מסכת שקלים מסדר מועד, היא המסכת שאחרי מסכת פסחים[1].
את השייכות שבין מסכת זו למסכת שלפניה מסביר הרבי[2], כי התחלת מסכת פסחים היא אודות עיקר וטפל, כי מצוות בדיקת חמץ היא כמטרה למצווה של בל יראה, ובסוף המסכת מדובר בזבחים שהם כעין טפל לפסחים, ובמסכת שקלים מדובר אודות השקלים, שמצוותה היא טפלה לענין הקרבנות, והיא כעין אמצעי.
אודות קדימת מסכת זו למסכתות המועדים, מובא בתוספות יום טוב מכיון שפרשת שקלים מובאת בפרשת כי תשא שלפני פרשת אמור בה מוזכרים המועדים. לפי זה מקשה הרבי, למה מסכת פסחים קודמת למסכת שקלים. יש המבארים שמכיון שענין השקלים הוא בשביל הקרבנות, לכן סדרם קודמת לסדר שאר המסכתות. גם לפי תירוץ זה מקשה הרבי שקרבנות הציבור של פסח גם כן לקחו ממחצית השקל, ואם כן היה לו להקדים מסכת שקלים לפני מסכת פסחים.
לפי דבריו של הרבי, מתורצת גם קושיא זו, כי אין קשר בין תחילת מסכת שקלים למסכת עירובין, ולכן היה מהצורך שתהיה מסכת זו לאחר מסכת פסחים, שענינה של תחילתה וסופה דומה, שכולם ענין עיקר וטפל.
על מסכת זו קיים רק תלמוד ירושלמי. עם זאת, מדפיסי הש"ס החליטו משום מה להדפיסה בין מסכתות התלמוד בבלי, ואף לומדי הדף היומי נוהגים ללמוד את המסכת בתוך סדר לימוד התלמוד בבלי.
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |