בית כנסת צמח צדק (פתח תקווה): הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:
לא ברור כיום מי קיבל לידיו את אחזקת המקום בתנאים שנכתבו שיהיה על פי נוסח חב"ד ומי למעשה היו חסידי חב"ד הראשונים בפתח תקווה, אך חתימות הגבאים המתנוססות במסמך וכל משך שנות קיומו של בית הכנסת במתכונת זו החב"דית מלמדים שאכן היו מי שקיבלו את אחזקת המקום על התנאי האמור.
לא ברור כיום מי קיבל לידיו את אחזקת המקום בתנאים שנכתבו שיהיה על פי נוסח חב"ד ומי למעשה היו חסידי חב"ד הראשונים בפתח תקווה, אך חתימות הגבאים המתנוססות במסמך וכל משך שנות קיומו של בית הכנסת במתכונת זו החב"דית מלמדים שאכן היו מי שקיבלו את אחזקת המקום על התנאי האמור.


מסמך היסטורי זה קיבל משמעות אקטואלית כאשר הסוגיה על בעלות הקרקע ועל המקום הועלתה מחדש לפני עיריית פתח תקווה. אז הוציא ה[[גבאי]] הרב [[צבי ליפסקר]] את המסמך שקיבל משעות גורלית, מעין צוואה. הוא טען שכל עוד מתקיים התנאי של הגבאים, והתפילה גם אחרי כמעט מאה שנה ממשיכה להיות בנוסח חב"ד, הבעלות על המקום צריכה להישמר באותם ידיים, וכך היה.
מסמך היסטורי זה קיבל משמעות אקטואלית, כאשר הסוגיה על בעלות הקרקע ועל המקום הועלתה מחדש לפני עיריית פתח תקווה. אז הוציא ה[[גבאי]] הרב [[חיים צבי ליפסקר]] את המסמך שקיבל משמעות גורלית, מעין [[צוואה]]. הוא טען שכל עוד מתקיים התנאי של הגבאים, והתפילה גם אחרי כמעט מאה שנה ממשיכה להיות בנוסח חב"ד, הבעלות על המקום צריכה להישמר באותם ידיים, וכך היה.


כיום, על קיר בית הכנסת מבחוץ נכתב "בית כנסת חב"ד "צמח צדק" יסד ר' גרשון אטינגון בשנת תרע"ב.
כיום, על קיר בית הכנסת מבחוץ נכתב "בית כנסת חב"ד "צמח צדק" יסד ר' גרשון אטינגון בשנת תרע"ב".


בית הכנסת "צמח צדק" ממוקם ברחוב גוטמן 24 (כיום, מאחורי שוק ליפקיס) הנו בית הכנסת השני שנבנה במושבה פתח תקווה. קדם לו רק בית הכנסת הגדול של העיר "בית יעקב" שאף הוא עומד עד היום על תילו. וזהו, ללא ספק, גם בית הכנסת החסידי הראשון של המושבה.
בית הכנסת "צמח צדק" הממוקם ברחוב גוטמן 24 (כיום, מאחורי שוק ליפקיס) הינו בית הכנסת השני שנבנה במושבה פתח תקווה. קדם לו רק בית הכנסת הגדול של העיר "בית יעקב" שאף הוא עומד עד היום על תילו. וזהו, ללא ספק, גם בית הכנסת החסידי הראשון של המושבה.


ב[[י"ד מנחם אב]] [[תרפ"ט]] ביקר [[אדמו"ר הריי"צ]] בפתח תקווה. לקראת בואו פירסמה המועצה המקומית מודעות שבישרו לתושבי המושבה על בואו הצפוי של הרבי, ומשלחת מיוחדת מנכבדי המושבה   נסעה לתל אביב כדי לקבל את פניו. כשהגיעה הרבי למושבה נערכה עבורו קבלת פנים רשמית ליד בית הכנסת הגדול. קהל גדול בראשות הרבנים ונכבדי המושבה קיבלו את פניו בתרועות שמחה. ר' [[אברהם פריז]] שהתלווה לרבי כל משך ביקורו בארץ, הגיע עמו לעיר מגוריו, ובמקביל רעייתו מרת רבקה ביילא, לקחת את צאצאיה לעזרת נשים של בית הכנסת הגדול, והתאימה אותם מעל למלחמה כדי שיזכו לראות את פני הקודש.
ב[[י"ד מנחם אב]] [[תרפ"ט]] ביקר [[אדמו"ר הריי"צ]] בפתח תקווה. לקראת בואו פירסמה המועצה המקומית מודעות שבישרו לתושבי המושבה על בואו הצפוי של הרבי, ומשלחת מיוחדת מנכבדי המושבה נסעה ל[[תל אביב]] כדי לקבל את פניו. כשהגיעה הרבי למושבה נערכה עבורו קבלת פנים רשמית ליד בית הכנסת הגדול. קהל גדול בראשות הרבנים ונכבדי המושבה קיבלו את פניו בתרועות שמחה. ר' [[אברהם פריז]] שעקר מביתו והתלווה לרבי כל משך ביקורו בארץ, הגיע עמו לעיר מגוריו, ובמקביל רעייתו מרת רבקה ביילא, לקחה את צאצאיה לעזרת הנשים של בית הכנסת הגדול, והרימה אותם מעל למחיצה כדי שיזכו לראות את פני הקודש.


הרבי הריי"צ לא נכנס לבית הכנסת חב"ד צמח צדק, על אף שהוא קרוב מרחק הליכה קצרה. כן בישיבת לומז'ה במרכז העיר.
עובדה מעניינת היא, ש[[אדמו"ר הריי"צ]] לא נכנס לבית הכנסת חב"ד צמח צדק, על אף שהוא קרוב מרחק הליכה קצרה לבית הכנסת הגדול. בהמשך ביקורו נכנס לישיבת לומז'ה במרכז העיר.


==בית הכנסת כיום==
==בית הכנסת כיום==
11,539

עריכות