פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,783 בתים ,  23:00, 10 בספטמבר 2020
אין תקציר עריכה
==יום הכיפורים בתורה==
יום הכיפורים מוזכר בתורה בחומשים [[ויקרא]] ו[[במדבר]] בהקשר של עינוי הנפש, כפרה, שביתה ממלאכה וקרבנות המוקרבים באותו יום:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה '''יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא'''. מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לה'. וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה '''כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם''' לִפְנֵי ה' אֱלֹקיכֶם...שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם|מקור=ויקרא כג כו-לב}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וּבֶעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ. וְהִקְרַבְתֶּם עֹלָה לה' רֵיחַ נִיחֹחַ פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד אַיִל אֶחָד כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם יִהְיוּ לָכֶם...|מקור=במדבר כט ז-יא}}
בחומש ויקרא גם מתוארת מצוות העבודה הייחודית ליום הכיפורים, בה ניתנים גורלות על שני שעירים, שאחד מוקרב כקרבן והשני נשלח לעזאזל:
ענייני יום הכיפורים ומצוות עבודת היום בבית המקדש מרוכזים ב[[מסכת יומא]], מסכת זו נקראת גם "סדר יומא", כלומר, סדר היום. [[רב שרירא גאון]] היה קורא למסכת זו בשם "כיפורים".
==מצוות היום==במרכז היום עומדת מצוות ה[[תשובה]] הכוללת ווידוי.את הווידוי אומרים בכל תפילות היום ואף ב[[ערב יום הכיפורים]] לפני אכילת הסעודה המפסקת. בנוגע למצוות עינוי הנפש, חז"ל קבעו חמישה איסורים במהלך היממה, כדי לקיים את העינוי האמור בתורה. האיסורים הם: אכילה ושתייה (צום), רחיצה, סיכה, נעילת נעלי עור וקיום יחסי אישות. המפר את הצום של יום הכיפורים דינו ב[[כרת] ואת הצום מקיימים אף אם יום הכיפורים חל בשבת. ==תשובה וכפרה ==
;תשובה
ביום הכיפורים ישנו חיוב ומצווה לעשות תשובה וכלשון הרמב"ם:{{הערה|שם=תשובה ז|הלכות תשובה ב, ז.}} "יום הכיפורים הוא 'זמן תשובה' לכל". "ומצוות עשה מן התורה להעיר האדם את רוחו לחזור בתשובה ביום הכיפורים שנאמר: מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו"{{הערה|רבינו יונה בספרו שערי תשובה שער ב' אות יד בסופו.}} וכפי שתרגם בתרגום יונתן בן עוזיאל "..ביומא הדין יכפר עליכון... ואתון קדם ה' תודון סורחנותכון ותדכון" (שבנוסף לכפרה יש חיוב לעשות תשובה{{הערה|אולם אינו מוכרח לשיטתו שהוא חיוב בפני עצמו.}})
===ערב יום הכיפורים===
{{ערך מורחב|ערב יום כיפור}}
בערב יום הכיפורים מצוות התורה להרבות בסעודה ונהוג לחגוג אותו כיום טוב אין אומרים בו תחנון ולובשים [[בגד|בגדי]] חג. מנהגים רבים נהוגים ביום זה: *[[כפרות]], .*טבילה במקווה, .*חלוקת "לעקאח"*מלקות, ו.*[[וידוי]] בתפילת מנחה.*ברכת הבנים.*אכילת סעודה מפסקת. [[הרבי]] ביום זה מחלק לעקאח לכל החסידים ומאחל להם שנה טובה ומתוקה, לאחר תפילת מנחה מברך את הקהל בברכה כללית וסמוך לכניסת היום הקדוש מברך את ה[[תמימים]] את ברכת הבנים ועוד. מעמד זה נקרא [[ברכת התמימים]] ומורשים להיכנס אליו רק בחורי הישיבה שטרם נישאו. במעמד זה עורר הרבי את הבחורים על דבר תפקידם בלימוד התורה בשקידה והתמדה ובירך אותם. ===ליל יום הכיפורים==={{ערך מורחב|כל נדרי}}בפתיחת תפילות היום הקדוש, קודם תפילת [[ערבית]], מתפללים את תפילת [[כל נדרי]]. משמעות התפילה היא התרת הנדרים בינו לבין שמים שלא עומד בהם, כחלק מתהליך ה[[תשובה]] ביום זה. לפי [[תורת החסידות]] הדבר קשור לתשובה מ[[אהבה רבה]] שפורצת את כל הנדרים והקישורים שאדם קשור במשך השנה לענייני [[גשמיות]] ה[[עולם]].
===ברכת התמימים===לכל נדרי [[פתיחת הארון|פותחים]] את ה[[ארון קודש]] ומוציאים לפחות שלושה ספרי תורה{{ערך מורחבהערה|ברכת התמימים'המלך במסיבו' ח"ב עמ' כא}}מעמד ברכת התמימים (המכונה גם כן ברכת הבנים) הינו מעמד מרטיט מהמיוחדים במשך השנה, ובו מברך הרבי . ומצווה גדולה לקנות את כל התמימים (האברכים הנשואים לא מורשים להיכנס)החזקת 'ספר ראשון'{{הערה|סידור אדה"ז. מעמד זה מתקיים סמוך לזמן הדלקת נרות של היום הקדוש יום כיפורוב'המלך במסיבו' עמ' כב, וסיבתו נעוצה במנהג ישראל (שהובא להלכה) שבערב יום הכיפורים מברך האב שניתן לסדר 'מכירה פומבית' גם על שאר הספרים}}. [[הרבי]] נהג להחזיק את בניוהספר הראשון.
=== מנהגי ליל יום הכיפורים ===לפני לאחר תפילת ערבית נוהגים לערוך מעין 'בית דין' מיוחד שמתיר , הנהיג הרבי לומר את כל ספר התהלים מתחילתו ועד סופו. הפעם הראשונה בה הנהיג הרבי מנהג זה, היה בשנת [[תשי"א]] עוד קודם קבלת הנשיאות באופן רשמי, כאשר לאחר התפילה החל הרבי לומר את מזמורי התהלים ולהגביה את הנדרים מכאן ולהבאקולו בסיומם, כמנהג החזנים{{הערה|[[ימי בראשית]], ומתיר להתפלל עם העבריינים. תפילה זו נקראת בשם 'תפילת כל נדריעמ'255}}.
לאחר תפילת ערביתבשנת [[תשי"ב]], הנהיג לא המתינו החסידים שהרבי ייגש בעצמו, וא' התמימים (ר' יואל כהן) ניגש לעמוד והחל לומד במהירות עצומה, על מנת לא 'לעכב' את הרבי, בהתחשב בעובדה שבמשך היום הרבי לומר חילק לעקאח ו[[ברכת התמימים|בירך]] את תלמידי התמימים, ולא הספיק לטעום מאומה. כפי שתועד ביומנים, הרבי לא היה מרוצה מהנהגה זו, ולאחר שסיימו את אמירת התהלים ניגש הרבי בעצמו אל העמוד, וסיים כל ספר התהלים מתחילתו ועד סופומזמור ומזמור בקול רם{{הערה|בשל"ה מסכת יומא מובא שזהו מנהג קדום, אך לא ידוע על קהילות שנהגו בזה בדורות האחרונים}}.
הפעם הראשונה בה הנהיג הרבי מנהג זה, היה בשנת [[תשיאדמו"אר הריי"צ]] עוד קודם קבלת הנשיאות באופן רשמי, כאשר לאחר התפילה החל הרבי לומר את מזמורי התהלים ולהגביה את קולו בסיומם, כמנהג החזניםהורה{{הערה|מכתב כללי לתלמידי הישיבות, י"ג [[ימי בראשיתאלול]], עמ' 255.תרצ"ז}}לקבוע משמרות לאמירת [[תהלים]] בציבור במשך כל ליל היום הקדוש.
בשנת תשי"ב, לא המתינו החסידים שהרבי ייגש בעצמו, וא' התמימים (ר' יואל כהן) ניגש לעמוד והחל לומד במהירות עצומה, על מנת לא 'לעכב' את הרבי, בהתחשב בעובדה שבמשך היום הרבי חילק לעקאח ו[[ברכת התמימים|בירך]] את תלמידי התמימים, ולא הספיק לטעום מאומה.כפי שתועד ביומנים, הרבי לא היה מרוצה מהנהגה זו, ולאחר שסיימו את אמירת התהלים ניגש הרבי בעצמו אל העמוד, וסיים כל מזמור ומזמור בקול-רם{{הערה|1=[https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:w_1EwpNmlIsJ:www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_30510_230.pdf+%D7%9C%D7%99%D7%9C+%D7%99%D7%95%D7%9D+%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8+%D7%AA%D7%A9%D7%99%D7%91+%2B+%22%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99+%D7%91%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%95%22&hlשחרית מוסף וסדר עבודה=en&gl=us&pid=bl&srcid=ADGEESjmrOLOhzXJcIq7sGHk3pspK0snZFo7dhePj_bbvs7fWNWA0H5C51w3IpYkeKH-Lm7BTazC0sqK03q7MOoylyigGsI5ezmViE0su9ZVC4-L1VL-5QrAo6PeiCyA9sNMbg9fNBdO&sig=AHIEtbT4p36QU-XuCopNsaXSRgTxA5u4KA ראה] [[אוצר מנהגי חב"ד]] אלול-תשרי, [https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:w_1EwpNmlIsJ:www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_30510_230.pdf+%D7%9C%D7%99%D7%9C+%D7%99%D7%95%D7%9D+%D7%9B%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8+%D7%AA%D7%A9%D7%99%D7%91+%2B+%22%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99+%D7%91%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%95%22&hl=en&gl=us&pid=bl&srcid=ADGEESjmrOLOhzXJcIq7sGHk3pspK0snZFo7dhePj_bbvs7fWNWA0H5C51w3IpYkeKH-Lm7BTazC0sqK03q7MOoylyigGsI5ezmViE0su9ZVC4-L1VL-5QrAo6PeiCyA9sNMbg9fNBdO&sig=AHIEtbT4p36QU-XuCopNsaXSRgTxA5u4KA עמ' רי"ג.]}}{{הערה|בשל"ה מסכת יומא מובא שזהו מנהג קדום, אך לא ידוע על קהילות שנהגו בזה בדורות האחרונים.להשלים}}.
כפי הוראת [[אדמו"ר הריי"צ]]===מנחה מפטיר יונה ונעילה==={{הערה|מכתב כללי לתלמידי הישיבות, י"ג [[אלול]] תרצ"ז.להשלים}}, יש לקבוע משמרות לאמירת [[תהלים]] בציבור במשך כל הלילה.
=== מוצאי יום הכיפורים ===
{{ערך מורחב|מוצאי יום הכיפורים}}
מוצאי יום הכיפורים הוא "קצת יום טוב" בו בת קול יוצאת ואומרת "לך אכול בשמחה את לחמך"{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh4/3/624/9.htm שולחן ערוך אדמו"ר הזקן תרכד ט]}}. בלילה זה לאחר [[תפילת ערבית]] ו[[הבדלה]], עורכים [[קידוש לבנה]], אוכלים סעודה ועושים [[התוועדות]] מיוחדת, עוסקים בתורה ומתחילים להתעסק בעניין ה[[סוכה]].
==מהותו של יום==
===עיצומו של יום מכפר==={{ערך מורחב|עיצומו של יום מכפר}}עיקר עניינו של יום הכיפורים הוא כלשון הרמב"ם{{הערה|הלכות תשובה פ"א, ה"ג.}} "עיצומו של יום מכפר" שביום זה מתגלה עצם ההתקשרות של [[נשמה|נשמות]] ישראל עם [[הקב"ה]] ומצד זה מגיעה הכפרה וכפרה זו להיותה מגיעה מ"עיצומו של יום" נעלית יותר מכל כפרה שהיא. בגמרא ב[[מסכת שבועות]]{{הערה|שבועות יב, סע"ב ואילך}} מובאת מחלוקת אודות כפרת יום הכיפורים; לדעת חכמים "יום הכיפורים אין מכפר אלא על השבים". ואילו רבי סבור ש"בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכיפורים מכפר", מכיוון שעצומו של יום מכפר. הרבי מבאר{{הערה|לקוטי שיחות ח"ד עמ' 1149, התוועדויות תשמ"ז ח"א עמ' 101. ועוד}} שלמרות שלהלכה נפסק כדעת חכמים, הכל מודים ש"עיצומו של יום מכפר", כלומר, עצם מהותו של יום הכיפורים מכפר. אלא שלדעת רבי גדולה כל כך קדושתו של יום הכיפורים, עד שהוא מכפר אפילו על אלה שלא שבו ב[[תשובה]]; ואילו רבנן סבורים, שהתנאי לדרגת הכפרה שנוצרת על ידי יום הכיפורים היא התשובה. הסיבה לכך ש"עיצומו של יום מכפר" ואף הופך את הזדונות לזכויות, היא משום שביום הכיפורים מאיר בגלוי הקשר העצמי של נשמות ישראל שדבוקות וקשורות בכל מצב עם הקב"ה. קשר זה נעלה אף מעבודת התשובה, המוגבלת במידה מסויימת, לפי עוצמת התשובה. ביום הכיפורים מאיר עצם הקשר שבין נשמת היהודי לקב"ה. נשמת היהודי היא "חלק א-לוה ממעל ממש", והיא מאוחדת תמיד עם מקורה ושורשה, הקב"ה. ביום הכיפורים, כאשר מתגלה הקשר הפנימי הזה, נמחקים ממילא כל הפגמים וכתמי החטא. היום הזה מגלה, כי כל יהודי קשור עם הקב"ה בקשר שאינו ניתן לניתוק, וממילא נמחקים כל החטאים והעוונות. גילוי זה מתבטא בכל ענייני היום של יום הכיפורים בעבודת הכהן גדול בבבית המקדש, בתפילות שנתקנו ביום זה, במצוות היום, ובעבודת התשובה שביום זה.
'גילוי' זה מתבטא בכל ענייני היום של ===אחת בשנה==={{ערך מורחב|אחת בשנה}}יום הכיפורים בעבודת הכהן גדול בבבית המקדשנקרא בכתוב "אחת בשנה"{{הערה|תצוה ל, בתפילות שנתקנו ביום זה, במצוות היוםי. אחרי טז, ובעבודת התשובה שביום זהלד.(כדלהלן) }} ומבואר בדרושי חסידות{{להשליםהערה|לפחות על פי לקו[[עטרת ראש]] שער יום הכיפורים פ"ש חלק ב ואילך. ועוד.}} שעבודת כל יהודי ביום זה היא מצד בחינת ה"[[יחידה]] שבנפש"{{הערה|ומציינים לתוס' ד'"ה עד אחת במנחות יח, א וזה לשונו: "עד אחת. במגילת סתרים דרבינו נסים גריס עד לאחת פירוש עד מאד כדמתרגמינן מאד לחדא וי"מ עד אחת עד הנפש שנקראת יחידה"}}שהיא הדרגא החמישית והגבוהה ביותר בנשמתו והיא מאוחדת בתמידות עם בחינת "יחיד" - מהותו ועצמותו של הקב"ה.
==לקריאה נוספת==
10,357

עריכות