פרשת כי תבוא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ביטול גרסה 193730 של 46.117.204.50 (שיחה))
שורה 17: שורה 17:


*'''שביעי''' - משה רבינו מזכיר לבני ישראל את מה שהקב"ה עשה למענם ב[[יציאת מצרים]] ובמשך ארבעים שנים ב[[מדבר (בחסידות)|מדבר]]. משה ממשיך ואומר שלכן על בני ישראל לשמור את המצוות.
*'''שביעי''' - משה רבינו מזכיר לבני ישראל את מה שהקב"ה עשה למענם ב[[יציאת מצרים]] ובמשך ארבעים שנים ב[[מדבר (בחסידות)|מדבר]]. משה ממשיך ואומר שלכן על בני ישראל לשמור את המצוות.
הפרשה מספרת גם על סיפור אהבה אסורה בין רומיאו ליוליה.


==קישורים חיצונים==
==קישורים חיצונים==

גרסה מ־21:42, 28 בפברואר 2015

פרשת כי תבוא היא הפרשה השביעית בספר דברים (מפרק כ"ו פסוק א' עד פרק כ"ט פסוק ח').

בקריאת פרשת תבוא בשבת, בעליה השישית - פרשת התוכחה - עולה הבעל קורא, ומעצמו, ומברך לפניה ולאחריה[1].

הפרשה בקצרה

  • ראשון - הפרשה פותחת במצוות הביכורים. לאחר שבני ישראל יתיישבו על אדמת ארץ ישראל, בעלי הקרקעות צריכים לקחת את הפירות הראשונים ולהעלות אותם לבית המקדש בירושלים. מדובר באירוע משמח, כאשר החקלאים עולים בשמחה ובשירים ובראש השיירה שור מקושט והם נושאים את הפירות. כאשר מגיעים החקלאים לירושלים, הם מעניקים את הפירות לכהן תוך אמירת נוסח המציין כיצד קיבלנו את הארץ במתנה מבורא עולם. יש לציין כי מצוות הביכורים חלה רק על שבעת המינים שנשתבחה בהן ארץ ישראל.
  • שני - התורה מציינת שבזמן שבית המקדש היה קיים, על בעלי הקרקעות היה להפריש שלושה סוגי מתנות: תרומה - מתנה לכהנים, מעשר ראשון - הגידול הראשון הניתן ללויים, ומעשר שני - אותו אוכל החקלאי בעצמו בירושלים. בכל שנה שלישית ושישית במחזור של שבע שנים (שמיטה) יחליף החקלאי את המעשר השני במעשר עני, אותו יעניק במתנה לעני ואביון. התורה מציינת כי על החלקאי להעניק את המתנות בשמחה על שהקב"ה בירכו ואת אדמתו, ולאחר מכן מבקש את ברכת ה' שתמשיך ללוות אותו.
  • שלישי - משה רבינו שב ומזהיר את בני ישראל לשמור על כל מצוות ה' וללכת רק בדרכיו, כיון שהקב"ה בחר בעם ישראל כעם סגולה.
  • רביעי - משה וזקני ישראל מצווים את עם ישראל שכאשר יעברו את נהר הירדן עליהם להציב שתיים עשרה אבנים גדולות ולכתוב עליהם את כל התורה בשבעים שפות שונות. לפי אחד הפירושים הרי שאבנים אלו שימשו כמעין מזוזה בכניסה לארץ.
  • חמישי - נאמר לבני ישראל שביום בו יעברו את הירדן, שישה מהשבטים צריכים להתייצב על הר גריזים, ושישה שבטים להתייצב על הר עיבל, כאשר הזקנים ושבט לוי וארון הברית נותרים בעמק שבין שני ההרים. במעמד המיוחד הזה הזקנים יפנו פניהם לעבר ההרים, יברכו את שומרי המצוות ויקללו את העוברים על התורה והמצוות. לאחר כל ברכה או קללה, יענו כל העם ויאמרו "אמן". בסיום מבטיחה התורה חירות מדאגות גשמיות לכל מי שילך בדרך ה'.
  • שישי - אזהרות נוראות של הקב"ה והנביאים בהם עונשים וגלות ליהודים, באם לא יקיימו את התורה והמצוות מתוך שמחה.
  • שביעי - משה רבינו מזכיר לבני ישראל את מה שהקב"ה עשה למענם ביציאת מצרים ובמשך ארבעים שנים במדבר. משה ממשיך ואומר שלכן על בני ישראל לשמור את המצוות.

קישורים חיצונים

הערות שוליים

  1. על-פי לוח היום יום עמ' פ"ח וספר המנהגים עמ' 31