פתיחת התפריט הראשי

שינויים

התקדמות
{{להשלים|כל הערך=כן}}
"ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" - נאמר לאחר הפסוק הראשון של [[קריאת שמע]] . ומשמעו הוא [[יחודא תתאה]] לעומת פסוק הראשון של קריאת שמע שהוא בבחינת [[יחודא עילאה]]. ==מקורו ואמירתו==הפסוק ברוך שם, או בקיצור בשכמל"ו, נאמר על ידי יעקב אבינו קודם שהסתלק.  כאשר באו אליו השבטים ורצה לגלות להם את הקץ, ושאלם קודם לכן האם הם כולם שלמים, ואמרו: "'''שמע ישראל''' - אבינו, '''הוי' אלקנו הוי' אחד'''". ואז משמחתו אמר: "'''ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד'''" - שעזרני שמיטתי שלימה. משה רבינו לא כתב פסוק זה בתורה, אך הוא עבר במסורת ונכתב בגמרא{{הערה|מסכת פסחים נו, א.}}, הגמרא דנה האם לאומרו או לא, ומסיקה שצריך לאומרו אך בלחש. אנשי יריחו לא היו אומרים פסוק זה כלל, כיון שרצו שאהבתם לה' תהיה באופן של יחודא עילאה - [[שמע ישראל]]. אך חכמים תקנו שיאמרוהו אך בחשאי. בגמרא הובא [[משל ונמשל|משל]] {{הדגשה|אמר רבי יצחק אמרי דבי רבי אמי: משל לבת מלך שהריחה ציקי קדירה}}(מאכל זול). {{הדגשה|אם תאמר יש לה גנאי, לא תאמר יש לה צער?}}(אם לא תביא לה מפני שמאכל זה מגונה, הרי היא מצטערת כל זמן שאינה אוכלת). {{הדגשה|התחילו עבדיה להביא בחשאי.}}(כלומר{{הערה|ראה פירוש החתם סופר על אתר.}}, שזהו ביזיון שאנו כביכול אומרים קריאת שמע כמו בני יעקב, שאמרו זאת כיון שנסתפק אביהם). טעם נוסף שהובא בספרים הוא: שמלאכי השרת אומרים פסוק זה, וכך הוא לשון האדמו"ר הזקן בשלחן ערוך{{הערה|סי' תרי"ט בעיף ט.}}:{{ציטוט|תוכן=כשעלה משה למרום שמע למלאכי השרת שהיו מקלסין להקב"ה ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד :והורידו לישראל וצוה להם לאומרו בחשאי משל לאדם שגנב חפץ נאה מתוך פלטרין של מלך ונתנה לאשתו ::ואמר לה אל תתקשטי בו אלא בצינעא בתוך ביתך לכן כל השנה אומרים אותו בלחש. :אבל ב'''[[יום הכיפורים]]''' שאנו דומין ל[[מלאכים]] כמ"ש בסי' תר"י אנו אומרים אותו בקול רם בפרהסיא:|מרכאות=כן}}
==פירוש המילים==
*[[קריאת שמע]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תפילה]]